פורטל:מחשבים/היסטוריה של המחשוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

  [ עריכה ]

מערכת כרטיסי ניקוב של נול מהמאה ה-19

חשיבותה של חומרת מחשב בביצוע חישובים ואחסון נתונים הולכת וגדלה. חומרת החישוב המוקדמת ביותר היא ככל הנראה סוג של מקל ספירה. אמצעים מאוחרים יותר הם צורות חרס שאוחסנו במכלים וייצגו כמויות של עצמים כגון מקנה וחיטה. התקנים לסיוע בחישובים עברו שינוי ממכונות מנייה פשוטות לחשבונייה, דרך סרגל החישוב ומחשבים אנלוגיים ועד למחשב של ימינו.

  [ עריכה ]

המקינטוש המקורי של אפל, 1984

ההיסטוריה של חומרת המחשבים החל מ-1960 נפתחת עם פיתוחו של רכיב חדש המכונה המעגל המשולב. מעגל זה היווה את הבסיס למחשב הביתי של שנות ה-70, כדוגמת ה-MITS Altair, Apple II וה-Commodore PET וכן למחשבים האישיים והעסקיים של שנות ה-80 כדוגמת ה-IBM PC והמקינטוש.
התקופה שבין אמצע שנות ה-70 לסוף שנות ה-80 התאפיינה בהיווסדן של מאות חברות חומרה, שרובן חדלו מאז מלהתקיים. חברות כמו דל ואפל שרדו והן עדיין רווחיות. בין השנים 1977 ל-1983, שלטה חברת אפל בשוק המחשבים. באמצע שנות ה-90 שלטו בשוק חברות שהעתיקו את מבנה ה-IBM PC בהן Compaq, היולט פקארד, דל, ו-Gateway. בתקופה זו הפך המקינטוש לשחקן משני בשוק המחשבים.

  [ עריכה ]

חלק של ויצק

עיבוד נתונים אוטומטי החל בארץ ישראל בתחילת שנות ה-30 של המאה ה-20, עם הופעת ציוד לעיבוד נתונים שהופעל באמצעות כרטיסים מנוקבים. מכונות ראשונות מסוג זה, שכללו טבולטור (Tabulating machine) וממיינת (Card sorter), הותקנו במחלקת הסטטיסטיקה של שלטונות המנדט הבריטי. מאוחר יותר הותקנו מכונות ענ"א בבנק אנגלו פלשתינה ב־1935 ובחברת החשמל שרכשה ב־1939 מכונות עיבוד נתונים לניהול חשבונות הצרכנים. ובהמשך במוסדות נוספים, הן בנקאיים והן מפעלי ייצור ומשרדי ממשלה. חלק ניכר ממכונות אלו היו מתוצרת חברת נשיונל האמריקאית והובאו לארץ ישראל על ידי חברת י.א. מיטווך ובניו, חברה שעד אז עסקה ביבוא ושירות למכונות חישוב.

עם עזיבת שלטונות המנדט הבריטי נלקחו חלק ממכונות הענ"א ומכונות ניקוב כרטיסים לאגף במשרד הביטחון שנקרא מרכז מיכון וסטטיסטיקה. במכונות של חברת החשמל נעזרו לצורך מפקד האוכלוסין הראשון של מדינת ישראל העצמאית. באותן שנים החלה לפעול בישראל חברת י.ב.מ. שהכניסה לשוק שיטת עסקים חדשה, במקום למכור את מכונות עיבוד הנתונים, השכירה י.ב.מ. את הציוד ללקוחותיה. בין לקוחות י.ב.מ. הייתה מחלקת המודיעין של צה"ל.

בשנת 1955 החל לפעול בישראל מחשב שנבנה במכון ויצמן: ויצק (WEIZAC – Weizmann Automatic Calculator), שהיה אחד מהמחשבים האלקטרוניים הראשונים בעולם. המחשב פעל עד שנת 1963. במשך שש שנים היה ויצק המחשב היחיד שפעל בישראל, ורק בשנת 1961 הצטרף אליו מחשב פילקו 211, שנרכש עבור ממר"ם.

  [ עריכה ]

לפני צורת התקשורת שהובילה לאינטרנט, היו רוב רשתות המחשבים מוגבלות באופיין ואפשרו תקשורת רק בין תחנות ברשת המקומית. השיטה ליצירת תקשורת בין מחשבים התבססה על מודל של מחשב מיינפריים מרכזי. מספר פרויקטי מחקר החלו לבדוק ולתאר עקרונות של תקשורת בין רשתות מופרדות פיזית. מאמצי המחקר נוהלו במקביל במספר מעבדות בNPL, בתאגיד ראנד, בMIT ובUCLA. המחקרים הובילו לפיתוח מודל רשתות ספרתיות מבוססות מיתוג מנות. בסוף שנות השישים והשבעים של המאה ה-20 פותחו מספר פתרונות מבוססי מיתוג מנות ביניהם ARPANET ופרוטוקולי X.25. במקביל החלו לצבור פופולריות רשתות מחשבים של חובבים ביניהן UUCP (עותק של UNIX ל-UNIX) וכן FidoNet. רשתות אלו היו עדיין רשתות נפרדות ומנותקות שקיבלו שירותים על ידי gateways מוגבלים. בשל מגבלה זו יושמה שיטת מיתוג מנות לצורך פיתוח פרוטוקול לתקשורת רשתית שבמסגרתו תוכלנה מספר רשתות לחבור יחד לרשת על אחודה. על ידי הגדרת מערכת רשתית משותפת ופשוטה בדמות הTCP/IP, ניתן היה להפריד את השכבה הפיזית של הרשת מהשכבה של הפרוטוקול. התפוצה המתרחבת של הקישוריות הבין רשתית הובילה להתפתחות רשת עולמית שכונתה האינטרנט והתבססה על פרוטוקולים סטנדרטיים שיושמו באופן רשמי בשנת 1982. ההתחברות לרשת העולמית הייתה מהירה בעולם המערבי וחלחלה מאוחר יותר לשאר העולם . ברם, ההבדל הגובר בין מדינות מפותחות למדינות עולם שלישי הרחיב את הפער הדיגיטלי.


העכבר שצורף למחשב Apple II

סרט מנוקב למחשב PDP. סרט מנוקב היה אמצעי הקלט העיקרי (ואחד מאמצעי הפלט) של מחשבי PDP הראשונים. PDP הייתה סדרת מיני-מחשבים שיוצרה ושווקה על ידי חברת DEC ("דיגיטל") מ-1960 ועד 1990. הסדרה הייתה פורצת דרך בתחום המחשוב וסיפקה לראשונה אלטרנטיבה זולה ויעילה לחברות וארגונים בינוניים אל מול המחשבים המרכזיים כתשתית למערכות מידע, וכן כתחליף למחשבים אנלוגיים לשם פתרון בעיות מדעיות והנדסיות.