פורטל:משחקים/הידעת?/אוסף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

1

האנק גרינברג במדי דטרויט טייגרס
האנק גרינברג במדי דטרויט טייגרס
שניים מגדולי שחקני הבייסבול בכל הזמנים היו יהודים שסירבו לשחק ביום כיפור בשל יהדותם ואמונתם. האנק גרינברג, החובט המצטיין של הדטרויט טייגרס, הוביל ב-1934 את קבוצתו לאליפות הליגה האמריקאית. במשחק שנערך בראש השנה מול הבוסטון רד סוקס הוא שיחק לאחר שנועץ בכמה רבנים ואף חבט שני "הום ראן", שהעניקו לקבוצתו את הניצחון. עם זאת, במשחק שנקבע ליום כיפור סירב להשתתף. המשורר ובעל הטור אדגר גאסט חיבר בעקבות האירוע שיר, "הגיע יום כיפור", המהלל את גרינברג ומחויבותו לדתו. גרינברג, שבחר להתפלל בבית הכנסת, זכה למחיאות כפיים וקימת כבוד של המתפללים. כשלושים שנה לאחר מכן, עמד סנדי קופקס, המגיש המצטיין של הלוס אנג'לס דודג'רס שבא מבית יהודי אורתודוקסי, בפני מצב דומה. בסדרת הוורלד סיריס של 1965 התמודדו הדודג'רס נגד המינסוטה טווינס, וקופקס, ששובץ כמגיש הפותח במשחק הראשון, בחר לצום ולא להגיע למשחק. בהיעדרו, הדודג'רס הפסידו את המשחק הראשון וגם את המשחק השני, אותו פתח קופקס חלוש מהצום. בהמשך ניצח קופקס את המשחקים החמישי והשביעי וזכה עם קבוצתו ב"וורלד סיריס". קופקס עצמו אף זכה בתואר ה-MVP של סדרת הגמר.

2

סופי סיילס
סופי סיילס
בשנות ה-60 הייתה פופולרית בארצות הברית תוכנית הטלוויזיה לילדים אותה הנחה הקומיקאי סופי סיילס. התוכנית, שהורכבה ממערכונים ובדיחות, גרמה למהומה רבתי ב-1 בינואר 1965. סיילס ביקש מצופיו לגשת למיטת הוריהם, אשר לדבריו לבטח היו עייפים מחגיגות ראש השנה האזרחית, ולאסוף מארנקיהם את "פיסות הנייר הירוקות והמוזרות שעליהן תצלומי נשיאי ארצות הברית" ולשלוח לו אותן, ובתמורה ישלח להם גלויה מפוארטו ריקו. כאשר התוכנית אכן קיבלה שטרות דולר רבים (אם כי רבים מהם היו שטרות מונופול), ונאלצה לנסות ולהחזירם לבעליהם המקוריים, החלה מחאה רבה בקרב ההורים, ושידור התוכנית הופסק למשך שבועיים.

3

דגל ארבעת המחוזות המייצג את נבחרת הרוגבי המאוחדת
דגל ארבעת המחוזות המייצג את נבחרת הרוגבי המאוחדת
במספר ענפי ספורט, כגון רוגבי, קריקט והוקי שדה, מייצגת את האי אירלנד במסגרות בינלאומיות נבחרת מאוחדת, המורכבת משחקנים הן מהרפובליקה של אירלנד והן מצפון אירלנד. כדי להימנע ממחלוקות בין תומכי איחוד אירלנד לבין היוניוניסטים, הזמינה התאחדות הרוגבי של אירלנד, המייצגת את האי כולו, שיר שישמש המנון לאומי בפועל לנבחרת המאוחדת. השיר שנכתב לצורך כך, "קריאתה של אירלנד", הפך להמנון הלאומי בפועל עבור נבחרת הרוגבי ב-1995, ואומץ גם על ידי הנבחרות המאוחדות בענפים האחרים כתחליף להמנון אירלנד. עם זאת, בחלק מהענפים מושמעים שני ההמנונים בזה אחר זה כאשר המשחקים נערכים על אדמת הרפובליקה של אירלנד.

4

שחקני קריקט בפעולה
שחקני קריקט בפעולה
בתקופת האימפריה הבריטית משך הזמן המקובל של משחק קריקט היה חמישה ימים, שבכל אחד מהם היו שש שעות פעילות של משחק. בתקופה זו, רוב משחקי הקריקט היו משחקי ידידות. אולם במחצית המאה ה-20, כשאורגנו ליגות וטורנירים ממוסדים לקריקט, נאלצו לקצר את משכו של כל משחק ליום בודד. אלא שגם גרסת המשחק בת היום הבודד, הייתה תובענית מדי עבור האוהדים במגרש ועבור רשתות הטלוויזיה המסקרות אירועי ספורט. כיום אורך הגרסה הפופולרית של משחק קריקט (קריקט T20) הוא כשלוש שעות.

5

למינג
למינג
אגדה אורבנית גורסת שכאשר ישנה התפוצצות אוכלוסין בקרב אוכלוסיית הלמינגים, סוג מכרסם החי בטונדרה הארקטית, מבצעים הפרטים התאבדות המונית בקפיצה מראש צוק (מיתוס זה, שבגללו ללמינגים יצא מוניטין של יצורים חסרי בינה, הוא הבסיס לסדרת משחקי המחשב הפופולרית "למינגס"). עם זאת, למעשה אין הלמינגים מתאבדים. כאשר ישנה התפוצצות אוכלוסין, הלמינגים נודדים בחיפוש אחר אזורי מחיה חדשים, ולעיתים, בשל ראייתם הלקויה, הם מתבלבלים בין פיורד לנהר, ונופלים בניסיון לחצותו.

6

שחמט
שחמט
משחק השחמט הומצא כנראה במאה השישית לספירה בהודו תחת השם צ'טורנגה. משמעות השם בסנסקריט היא "בעל ארבע זרועות", על שם ארבעת סוגי היחידות בצבא ההודי הקדום - רגלים, פרשים, פילים ומרכבות. מקור השם הנוכחי בפרסית: "שאה - מט", שפירושו "מארב למלך" או "המלך חסר אונים". כללי המשחק המוכרים כיום נקבעו ככל הנראה במאה ה-16 באיטליה.

7

סודוקו
סודוקו
משחק החידה סוּדוֹקוּ, ראשי תיבות ביפנית למשפט: "המספרים חייבים להופיע פעם אחת", הוא שעשוע מתמטי הדורש מחשבה ולוגיקה, ומבוסס על ריבוע לטיני בגודל 9, עם דרישה נוספת על הספרות בתשעה תת-ריבועים בגודל 3. משחקי השלמה של ריבוע קסם הופיעו לראשונה בעיתונים בצרפת בשלהי המאה ה-19. ב-1892 פרסם עיתון בפריז ריבוע קסם בגודל 9X9 ממולא חלקית שהיו בו חלק מתכונות הסודוקו. גרסה נוספת, דומה יותר לסודוקו המודרני, הופיעה כעבור שלוש שנים בעיתון צרפתי מתחרה. המשחק במתכונתו הנוכחית הופיע לראשונה ב-1979 באחד המגזינים של דל (Dell). גרסה זו הומצאה על ידי הווארד גארנס (Howard Garns), ארכיטקט אמריקאי בן 74 שפרש לגמלאות. המשחק זכה להצלחה רבה ביפן בשנות ה-80, והתפשט בעולם, וגם בישראל, החל מסוף 2004.

8

יהודית פולגאר
יהודית פולגאר
יהודית פולגאר, שחמטאית הונגרייה-יהודייה שיחקה מנעוריה, ועד לפרישתה משחמט תחרותי ב-2014 בתחרויות שחמט לגברים. היא זכתה ב-1991 בתואר רב אמן לגברים, כשהייתה רק בת 15 וארבעה חודשים, מוקדם אפילו מבובי פישר. פולגאר זכתה בגיל 12, יחד עם אחיותיה, במדליית זהב באולימפיאדת השחמט לנשים, כשהשיגה 12.5 נקודות מתוך 13 אפשריות. בשיא דירוגה היא הגיעה למקום שמיני בעולם, בין גברים ונשים גם יחד, וניצחה כמה מהשחמטאים הטובים ביותר, כדוגמת קרפוב, שירוב, סבידלר, אנאנד ואחרים. גם אחיותיה המבוגרות, סוזאן פולגאר וסופיה פולגאר הגיעו להישגים מרשימים, שכללו אליפות עולם, מדליות זהב באולימפיאדה ותוארי רב אמן לגברים. האחיות פולגאר קיבלו חינוך ביתי מהוריהן, עם דגש על שחמט ושפות, משום שהאב, המתמטיקאי לסלו פולגאר, טען שעם חינוך מתאים אפשר לייצר גאונים בכל תחום.

9

ג'ירולמו קרדאנו
ג'ירולמו קרדאנו
ג'ירוֹלָמוֹ קַרדָאנוֹ היה מתמטיקאי, פילוסוף, רופא, אסטרולוג וממציא בן המאה ה-16, ששמו יצא לפניו ברחבי אירופה. לקרדאנו הייתה חולשה מיוחדת להימורים, והוא הקדיש לעניין זה כמה שנים מחייו. קרדאנו כתב למעלה ממאה ספרים, וייחד אחד מהם ליסודות תורת ההסתברות, שהוא היה ממפתחיה. בפרקים הראשונים של הספר, שאינו עוסק במתמטיקה טהורה בלבד, מספק קרדאנו עצות למהמרים במשחקי קובייה ובמשחקי קלפים. מקום מיוחד הקדיש קרדאנו לתיאור מפורט של שיטות רמאות במשחקי מזל.

10

ילד משחק כדורגל
ילד משחק כדורגל
המילה תיקו, המציינת שוויון במשחק כדורגל ובמשחקי ספורט אחרים, היא במקורה מושג תלמודי בארמית, שמשמעותו ספק הלכתי שאין בו הכרעה. המושג מצוי למעלה משלוש מאות פעמים בתלמוד הבבלי. מבחינה בלשנית, מילה זו היא קיצור של המילה תיקום, כלומר תעמוד ללא פתרון. מקובל לפרש בדרך רמז, על פי רבי אליהו בחור בספרו "התשבי", כראשי תיבות: תשבי יתרץ קושיות ואיבעיות, דהיינו יש להשאיר את ההכרעה במחלוקת לעתיד לבוא, לבואו של אליהו הנביא. על פי רעיא מהימנא שבספר הזוהר, המילה רומזת לכך שחסר חלק מהתיקון לשאלה.

11

עמנואל לסקר
עמנואל לסקר
השחמטאי היהודי-גרמני עמנואל לסקר נחשב לאחד משחקני השחמט הטובים אי פעם. הוא הגיע לדרגת רב אמן, והיה לאלוף העולם השני בשחמט. אולם לא היה זה עיסוקו היחידי. לסקר היה גם דוקטור למתמטיקה, כשהישגו העיקרי בתחום היה הוכחת משפט לסקר-נתר. מלבד זאת, לסקר עסק גם בפילוסופיה, היה אמן ברידג' וחקר את משחק הלוח גו, שמקורו בסין העתיקה. קרובי משפחתו של לסקר היו גם הם אנשי אשכולות. אחיו, ברטולד לסקר, היה שחמטאי ורופא, אשתו של ‏ברטולד, אלזה לסקר-שילר, הייתה משוררת, ואם לא די בכך, אדוארד לסקר, אמן בינלאומי לשחמט ומהנדס במקצועו, טען לקרבת משפחה בינו לבין לסקר.

12

שטפי גראף
שטפי גראף
טניסאית העבר הגרמנייה שטפי גראף, מן הטניסאיות הגדולות בהיסטוריה, שלטה בסבב העולמי לנשים בטניס (WTA) במחצית השנייה של שנות ה-80 ולאורך מרבית שנות ה-90 של המאה ה-20. ב־1988 הגיעה להישג ייחודי ששום טניסאי אחר – אישה או גבר – לא השיג: היא זכתה בשנה קלנדרית אחת בגולדן סלאם – ארבעת טורנירי הגראנד סלאם (אליפות וימבלדון, אליפות אוסטרליה הפתוחה, אליפות צרפת הפתוחה ואליפות ארצות הברית הפתוחה) בתוספת מדליית זהב אולימפית בטורניר היחידות באולימפיאדת סיאול. רק עוד טניסאית אחת זכתה בכל חמשת הטורנירים, אך בשנים שונות במהלך הקריירה – האמריקאית סרינה ויליאמס. בסבב העולמי לגברים (ATP) יש שני טניסאים שהצליחו לזכות בחמשת הטורנירים בשנים שונות במהלך הקריירה שלהם – הראשון הוא כיום בעלה של גראף, טניסאי העבר האמריקאי אנדרה אגאסי, והשני הוא הספרדי רפאל נדאל.

13

מחבט וכדורי טניס
מחבט וכדורי טניס
בגרסה הבריטית של תוכנית הטלוויזיה "מי רוצה להיות מיליונר?" הוצגה לאחד המתמודדים השאלה: "תאורטית, מהו מספר החבטות הנמוך ביותר בעזרתן ניתן לנצח מערכה במשחק טניס?". האפשרויות שהוצגו בפניו היו 12, 24, 36 ו-48. על פי חישובו של המתמודד נדרשות 4 חבטות כדי לנצח משחקון ושישה משחקונים כדי לנצח מערכה, ולכן התשובה שנתן הייתה 24 חבטות. הוא בחר בתשובה זו וזכה ב-64,000 ליש"ט. העיתון הבריטי "דיילי מירור" פרסם למחרת כי תשובתו הייתה שגויה, כיוון שאפשר לנצח את משחקוני ההגשה של היריב מבלי לחבוט בכדור, אם הוא יבצע שגיאה כפולה בכל ניסיון הגשה. לכן, התשובה הנכונה היא 12 חבטות. על אף הטעות, המתמודד שמר את כספי הפרס.

14

הדגם הראשון של נעלי "איר ג'ורדן" בגרסה בצבע כחול-שחור
הדגם הראשון של נעלי "איר ג'ורדן" בגרסה בצבע כחול-שחור
הכדורסלן הנודע מייקל ג'ורדן הוא אחד הספורטאים המשוּוקים ביותר בהיסטוריה מאז ומעולם. במהלך השנים הוא השתתף בפרסומן של חברות ידועות רבות דוגמת קוקה-קולה, שברולט‎ ומקדונלד'ס. אחת מהשותפויות הבולטות ביותר שלו החלה בשנות ה-80 עם חברת נעלי הספורט האמריקאית נייקי כשזו עדיין לא הייתה מותג מפורסם. במסגרת השותפות, יצרה החברה קו מיוחד של נעלי ספורט, וקראה לו בשם אייר ג'ורדן. עקב צבען החריג, נאסר תחילה השימוש בהן בליגת ה-NBA, והחברה נאלצה לשלם קנסות משמעת כבדים שהוטלו על ג'ורדן בכל משחק בו עלה לשחק איתן. נעלי "אייר ג'ורדן" נחלו הצלחה כה רבה עד שהחברה לא הצליחה לעמוד בביקושים, וידועים גם מקרים של "שוד נעליים" באיומי אקדח. מעריכים כי השותפות עם ג'ורדן הניבה לחברה במהלך השנים רווח של למעלה משני מיליארד דולר, ואחד האגפים במשרדה הראשי במדינת אורגון שבארצות הברית קרוי על שמו של ג'ורדן.

15

בניין קול ישראל בירושלים
בניין קול ישראל בירושלים
ב-1 באפריל 1981 הודיעו בחדשות הבוקר של קול ישראל כי נפסל תוארה של מכבי תל אביב בכדורסל כאלופת אירופה הטרייה, משום שקהל האוהדים שנכח באולם פרץ למגרש כשנייה אחת לפני תום המשחק ולכן לא נסתיים משחק זה במועדו הרשמי, ולפי חוקת הכדורסל יש לקיים משחק חוזר. במהלך הבוקר ההוא רעשה הארץ, עד אשר חזר בו קול ישראל מדבריו והבהיר כי מדובר בכזב לכבוד אחד באפריל, יום הכזבים הבינלאומי.

16

עקיבא רובינשטיין, 1920
עקיבא רובינשטיין, 1920
בעת החדשה יש שכיחות גבוהה, ביחס לגודל האוכלוסייה, של שחמטאים ממוצא יהודי שכיכבו בצמרת עולם השחמט. כך, למשל, ארבעה מתוך חמשת השחקנים בנבחרת הלאומית של פולין, שזכתה באולימפיאדת השחמט השלישית, אשר נערכה בהמבורג שבגרמניה ביולי 1930, היו יהודים. בנוסף לשחמטאים אלו, עקיבא רובינשטיין, סבלי טרטקובר, דויד פז'פיורקה ופאולין פרידמן, גם שלושת הזוכים במדליות האישיות באותה תחרות היו יהודים: עקיבא רובינשטיין זכה במדליית זהב, סאלו פלור מצ'כוסלובקיה זכה בכסף ויצחק קשדן מארצות הברית קיבל את הארד.

17

פלה, כאן בתמונה מ-1960, התגלה כילד פלא במונדיאל 1958
פלה, כאן בתמונה מ-1960, התגלה כילד פלא במונדיאל 1958
רק נבחרות לאומיות מאירופה או מדרום אמריקה זכו עד היום במונדיאל. הסטטיסטיקה מלמדת כי ב-18 הטורנירים הראשונים שנערכו מאז 1930, נבחרת כדורגל מאירופה מעולם לא זכתה במונדיאל שנערך מחוץ ליבשת זו. מאידך, מלבד במונדיאל 1958 שנערך בשוודיה, בו ניצחה בגמר נבחרת ברזיל את נבחרת שוודיה בתוצאה 2:5, הנבחרות האירופאיות זכו בכל המונדיאלים שנערכו באירופה. במונדיאל ה-19, שנערך בדרום אפריקה ב-2010, שברה נבחרת ספרד את המסורת של הנבחרות האירופיות וזכתה בתואר מחוץ לאדמת אירופה. זו גם הייתה הפעם הראשונה שבה ספרד זכתה במונדיאל.

18

שרטוט של הטורקי
שרטוט של הטורקי
ב-1769 בנה הברון האוסטרו-הונגרי וולפגנג פון קמפלן את הטורקי, מכונה אוטומטית שידעה לשחק שחמט. המכונה התפרסמה רבות באירופה ובארצות הברית ואף ניצחה את נפוליאון בונפרטה ובנג'מין פרנקלין. היו ניסיונות רבים לגלות את דרך עבודתה של המכונה ולהוכיח שמדובר בתרמית ואדם הוא שמפעיל אותה, אך כל הניסיונות נכשלו. סוד המכונה נתגלה לאחר שנשרפה בשנת 1854. בתוך המכונה, ישב שחמטאי מנוסה שמערכת מכנית מתוחכמת אפשרה לו לשלוט על מהלכי הטורקי ובו בעת להסתתר מהקהל הספקני שבחן את פנים המכונה.

19

סמליל אולימפיאדת מקסיקו 1968
סמליל אולימפיאדת מקסיקו 1968
באולימפיאדת מקסיקו (1968) רשמה ישראל את הופעת הבכורה שלה בטורניר הכדורגל של המשחקים האולימפיים. ברבע הגמר נפגשה נבחרת ישראל עם נבחרת בולגריה. בדקה ה־89 הצליח שייע פייגנבוים להבקיע שער שוויון והמשחק נכנס להארכה במצב של 1-1. ישראל החמיצה הזדמנות קורצת בהארכה, והמשחק הסתיים בתיקו. באותם ימים לא הונהגו עדיין בעיטות הכרעה במקרים כגון אלו, ובהתאם לתקנון האולימפי נערכה הגרלה. יושב ראש הוועדה המארגנת התייצב במרכז המגרש, הסיר את כובע הקש הלבן שלו, והכניס לתוכו שני פתקים שעליהם נכתבו שמות הנבחרות. השופט הצרפתי של המשחק ניגש אליו ושלף את הפתק עם השם בולגריה. בהמשך הטורניר, הגיעה נבחרת בולגריה עד למשחק הגמר האולימפי, שם הפסידה לנבחרת הונגריה בתוצאה 4-1.

20

שבר סן אנדראס כפי שנראה באזור מישור קריזו
שבר סן אנדראס כפי שנראה באזור מישור קריזו
אזור מפרץ סן פרנסיסקו בקליפורניה, ליד העתק סן אנדראס, סובל מרעידות אדמה תכופות הפוקדות אותו. היה זה אך מתבקש כי כאשר העפילו שתי קבוצות בייסבול מאזור המפרץ, אוקלנד אתלטיקס וסן פרנסיסקו ג'איינטס, לגמר ליגת ה-MLB, הוורלד סיריס של שנת 1989, תפגע רעידת אדמה באזור. ואכן, דקות לפני פתיחת המשחק השלישי בסדרה, פקדה את המקום רעידת אדמה במגניטודה של 6.9 בסולם ריכטר. זו הייתה אחת מרעידות האדמה הראשונות בהיסטוריה שקרו בעת שידור חי בטלוויזיה. שדר הספורט אל מייקלס היה מועמד לזכייה בפרס אמי על הדיווחים החדשותיים שהעביר בזמן אמת על הרעידה בה נספו 63 אנשים ונגרם נזק רב שחלקו עדיין לא שוקם. ייתכן שמספר ההרוגים המועט יחסית נבע מכך שרבים עזבו מוקדם את מקום עבודתם כדי לצפות במשחק, ולא נפגעו על הכבישים והגשרים שקרסו בשעת שיא.

21

אצטדיוני כדורגל לובשים חג ביום של משחק מכריע או בעל חשיבות מיוחדת. לא כך היה לקראת משחק הכדורגל בין מכבי חיפה למכבי רמת עמידר בעונת 1983/1984. חיפה, שהייתה כפסע מזכייה ראשונה באליפות הליגה הלאומית, הגיעה לאימון המסכם על כר הדשא באצטדיונה הביתי בקריית אליעזר, ונחרדה לגלות שהדשא נתקף מחלה והפך צהוב. הנהלת האצטדיון ועיריית חיפה ניסו למנוע מהקבוצה לקיים את האימון על הדשא החולה, כדי לאפשר לו לנסות ולהחלים. לאחר דין ודברים מתוחים בין העירייה לבין מאמן הקבוצה, שלמה שרף, שכללו התערבות כוח משטרה, הוחלט שהקבוצה כן תקיים את האימון, כמתוכנן. הדשא לא החלים וניסיונות לצביעת הדשא בירוק כשלו. העירייה הסתפקה לבסוף בהתנצלות פומבית בפני הקהל, בכריזת האצטדיון, שנענתה בקריאות בוז מצד האוהדים. המשחק הסתיים בניצחון חיפני וכלום לא עצר בעד אלפי אוהדים צוהלים, לבושים בחולצות ירוקות, לפרוץ לתחומי המגרש ולהעניק למגרש את הצבע שחסר לו.

22

בארצות הברית, בניגוד לרוב מדינות העולם, כדורגל אינו נמצא בצמרת הגבוהה של רשימת ענפי הספורט הפופולרים ביותר. למרות זאת, מונדיאל 1994 שנערך בארצות הברית משך את הכמות הגדולה ביותר של קהל לאצטדיוני המשחקים בהיסטוריה של גביע העולם בכדורגל: 68,991 צופים בממוצע למשחק, הרבה מעל המקום השני ברשימה - מונדיאל 2014 שנערך בברזיל, מדינה חובבת כדורגל מושבעת, שבו הגיעו 53,592 צופים בממוצע למשחק.

23

יהודית פולגאר, 2008
יהודית פולגאר, 2008
ב-1994 השתתפה יהודית פולגאר באליפות לינארס בשחמט, בעת שהייתה רק בת 17. בסיבוב החמישי בטורניר נפגשה למשחק שחמט עם אלוף העולם דאז גארי קספרוב. במפגש ביניהם הזיז קספרוב את אחד מכלי המשחק ועזב אותו לשבריר שנייה, אך התחרט לאחר מכן והניח את הכלי בערוגה אחרת, וזאת בניגוד לכללי השחמט שאינם מתירים מעשה שכזה. פולגאר שמה לב לכך, אך היא לא התלוננה בפני השופט שכן לא רצתה ליצור אי-נעימויות באירוע האליפות הראשון שבו השתתפה, וכן חששה שאי-קבלת תלונתה תגרום לה לספוג עונש של הפחתת זמן התור שלה. האירוע הוקלט במצלמה, שאכן תיעדה שקספרוב עזב את הכלי למשך רבע שנייה. המשחק נמשך והסתיים בסופו של דבר בתיקו. האירוע עורר סערה וגרר ביקורת על מנהל הטורניר שלא הכריז על הפסד טכני של קספרוב בעת שהיו בידיו הראיות המצולמות, והוא זכור עד היום בעולם השחמט. פולגאר מעולם לא ניצחה את קספרוב במשחק שחמט רגיל, אך ניצחה אותו במשחק שחמט בזק.

24

עמדה בשחמט השתלות שבה הלבן מנחיל מט ליריבו בשני מהלכים
עמדה בשחמט השתלות שבה הלבן מנחיל מט ליריבו בשני מהלכים
למשחק השחמט קיימות גרסאות נוספות, עם חוקים שונים במקצת, שמטרתן לחדש ולהכניס עוד עניין למשחק. דוגמאות לווריאציות כאלה הן שחמט השתלות (ניתן להשתיל כלי יריב שהוכה ככלי שלך), שחמט זוגות (גרסה דומה לארבעה שחקנים), שחמט אומגה (שימוש בכלים אגדתיים ולוח גדול יותר) ושחמט 960פתיחה הכלים מסודרים באקראיות). גם המשחק צ'טורנגה, שממנו התפתח השחמט, נחשב כיום לווריאציית שחמט.

25

אצטדיון המרקנה ממעוף הציפור
אצטדיון המרקנה ממעוף הציפור
אצטדיון המרקנה בריו דה ז'ניירו, שאירח את משחק הגמר של מונדיאל 2014, נבנה עבור המונדיאל הקודם שאירחה ברזיל - מונדיאל 1950. במשחק המכריע על הזכייה באותו טורניר המכונה "מרקנאסו", בו ניצחה אורוגוואי את ברזיל 1:2 וזכתה בתואר, צפו 199,854 צופים, ולפי גרסה אחרת היו 173,850 צופים. בשני המקרים מדובר בשיא קהל למשחק כדורגל בכל הזמנים. שיא זה לא יישבר בעתיד הנראה לעין, כיוון שאצטדיונים מודרניים לא מכילים יציעי עמידה שהיו מקובלים אז, והאצטדיון הגדול בעולם נכון להיום - אצטדיון נרנדרה מודי באחמדאבאד שבהודו - מכיל 132,000 מקומות ישיבה "בלבד". אצטדיון המרקנה בתצורתו המודרנית הוא בעל תכולה של 78,838 צופים בלבד.

26

בליגות הכדורגל האירופיות מסתיימים 47% מהמשחקים בניצחון לקבוצה הביתית והקבוצה האורחת מנצחת בפחות מ-30% מהמשחקים. גם בכדורסל מסתיימים כשני שלישים מהמשחקים בניצחון ביתי. כמה גורמים הוצעו כהסבר לתופעת יתרון הביתיות, בהם היכרות הקבוצה עם המתקן ועידוד הקהל. החוקר הבריטי אלן נוויל (Nevill) בחן אם השפעת הקהל גורמת להטיה בשיפוט לטובת הקבוצה הביתית. בניסוי שבו הוצגו ל-40 שופטי כדורגל קטעי וידאו של אירועים במשחק והם התבקשו לקבוע אם השחקן המצולם ביצע עבירה (כלומר אם לפסוק בעיטה חופשית לקבוצה היריבה), נמצא כי כאשר לקטע המצולם צורפו קולות הקהל, פסקו השופטים באופן מובהק פחות עברות לחובת הקבוצה הביתית. אישוש להנחה זו נמצא גם בניתוח סטטיסטי של משחקים בבונדסליגה, שהעלה כי שופטים נותנים בממוצע יותר זמן פציעות כאשר הקבוצה הביתית בפיגור ופוסקים לטובתה יותר בעיטות עונשין מלקבוצה האורחת.

27

דרסאז' הוא אחד ממקצועות הרכיבה האומנותית
דרסאז' הוא אחד ממקצועות הרכיבה האומנותית
במשחקים האולימפיים נהוג שכל תחרויות הספורט נערכות בעיר המארחת ובסביבתה, אך אין זה מתאפשר תמיד. לעיתים אין העיר שוכנת לחוף ים, ועל כן מקצועות השיט התחרותי נאלצים לנדוד לעיר אחרת באותה מדינה. בעייתיות יותר הן התחרויות בקרב חמש מודרני וברכיבה האמנותית על סוסים. תחרויות הרכיבה תלויות בתקנות בריאות וטרינריות, המשתנות ממדינה למדינה ותקפות בדרך כלל בכל עריה של אותה מדינה. כך למשל, לאחר שהוועד האולימפי הבינלאומי החליט שאולימפיאדת 1956 תתקיים במלבורן, אוסטרליה, בשל תקנות מגבילות, נאלצו לקיים את תחרויות הרכיבה במשחקים האולימפיים בסטוקהולם בירת שוודיה.

28

מדליה לכבוד לב יאשין
מדליה לכבוד לב יאשין
לב יאשין נחשב לאחד מגדולי השוערים בתולדות הכדורגל העולמי. עם זאת, בצעירותו שימש במקביל לקריירת הכדורגל שלו בדינמו מוסקבה גם כשוער קבוצת ההוקי קרח של המועדון. הדבר התאפשר הודות לכך שמשחקי ליגת הכדורגל לא נערכו בחורף. יאשין אף זכה עם קבוצתו בגביע ברית המועצות בהוקי קרח ב-1953 ודורג השוער השלישי הטוב ביותר באליפות ברית המועצות בהוקי קרח. ב-1954 הוא אף היה מועמד להיכלל בסגל של נבחרת ברית המועצות בהוקי קרח לקראת אליפות העולם, אך בסופו של דבר החליט לוותר על קריירת ההוקי קרח ולבחור בכדורגל.

29

כלי שחמט
כלי שחמט
אליפות העולם בשחמט לשנת 1984 היא אליפות העולם בשחמט הארוכה ביותר שהתקיימה אי פעם, וגם היחידה שהסתיימה ללא מנצח. המתחרים היו אנטולי קרפוב - האלוף המכהן, וגארי קספרוב - הטוען לכתר. הם היו אמורים לשחק מספר משחקים בלתי מוגבל, עד שהראשון ביניהם יגיע לשישה ניצחונות על השני. מתוך תשעת המשחקים הראשונים, קרפוב ניצח בארבעה. אבל קספרוב לא נכנע, וב-17 המשחקים הבאים השיג תיקו. במשחק מספר 27 שוב ניצח קרפוב, שעתה נזקק לעוד ניצחון אחד בלבד, כדי לזכות שוב באליפות. במשחק מספר 32 השיג קספרוב את ניצחונו הראשון בתחרות (וניצחונו הראשון על קרפוב אי פעם). התחרות נמשכה עם עוד ועוד תוצאות תיקו, במשך חמישה חודשים, שבהם קרפוב איבד כ-10 ק"ג ממשקלו ואושפז מספר פעמים בשל אפיסת כוחות. אחרי המשחק ה-48 התוצאה הייתה 5:3, ויו"ר פיד"ה הפסיק את התחרות ללא מנצח, בשל דאגה לבריאות המתחרים. האליפות לשנת 1985 נערכה כמה חודשים אחר כך, ובה ניצח קספרוב את קרפוב וזכה בתואר.

30

תותח מצרי בקרבת מצרי טיראן ב-1957
תותח מצרי בקרבת מצרי טיראן ב-1957
כאשר מדינה מבקשת לצאת למלחמה כנגד אחרת, היא יכולה בפועל לגייס את צבאה ולתקוף ללא גינונים נוספים. עם זאת, במשפט הבינלאומי ובנוהגים הדיפלומטים על התוקפת לצאת בהכרזת מלחמה מסודרת. זאת מתאפשרת בזכות "קאזוס בלי", מונח לטיני המתורגם לעברית כ"עילה למלחמה". כך, לדוגמה, ראתה ישראל בסגירת מצרי טיראן על ידי מצרים ערב מלחמת סיני ומלחמת ששת הימים כהצדקה לצאת למלחמה. מקרה ידוע אחר הוא ההתנקשות ביורש העצר האוסטרו-הונגרי פרנץ פרדיננד בסרייבו, אשר הובילה לפרוץ מלחמת העולם הראשונה ב-1914. לעיתים העילה איננה כה סדורה, ולעיתים הסיבה הרשמית משמשת רק כתירוץ. כך אירע במלחמת הכדורגל בין הונדורס לאל סלוודור, בה הסיבה הרשמית הייתה אלימות במשחק כדורגל בין נבחרות המדינות.

31

הלפיד האולימפי בוונקובר
הלפיד האולימפי בוונקובר
קנדה אירחה את משחקי הקיץ האולימפיים פעם אחת, במונטריאול ב־1976, והפכה למדינה היחידה שלא זכתה ולו במדליית זהב אחת באולימפיאדת קיץ שאירחה. גם כשאירחה לראשונה את משחקי החורף האולימפיים, בקלגרי ב־1988, לא זכתה קנדה במדליית זהב, ובכך הפכה לאחת משתי המדינות היחידות (יחד עם יוגוסלביה באולימפיאדת סראייבו ב-1984) שלא זכו במדליית זהב באולימפיאדת חורף שאירחו. רק כשאירחה אולימפיאדה בפעם השלישית, אולימפיאדת החורף בוונקובר ב־2010, הצליחה קנדה לשבור את שרשרת הכישלונות ואף זינקה אל ראש טבלת המדליות, עם 14 מדליות זהב.

32

שחקני פרסטון שזכו לכינוי "הבלתי מנוצחים"
שחקני פרסטון שזכו לכינוי "הבלתי מנוצחים"
זכייה באליפות הליגה הבכירה בכדורגל האנגלי ללא הפסד היא הישג נדיר ביותר. המועדונים שעשו זאת זכו לכינוי "הבלתי מנוצחים". פרסטון נורת' אנד עשתה זאת בעונת 1888/1889, שהייתה גם העונה הראשונה בתולדות הליגה הראשונה של הפוטבול ליג. פרסטון סיימה את העונה במאזן 18 ניצחונות ו-4 תוצאות תיקו. לאחר מכן היא זכתה בגביע ה-FA ללא ספיגת שער, והפכה לקבוצה הראשונה, והיחידה עד כה, שזוכה ב"דאבל" האנגלי ללא הפסד. רק בעונת 2003/2004, כעבור 115 שנים, שוחזר ההישג על ידי ארסנל, שזכתה באליפות אנגליה ללא הפסד, אך עם הבדלים אחדים. היא סיימה במאזן של 26 ניצחונות ו-12 תוצאות תיקו, שהיו חלק מרצף שיא של 49 משחקים ללא הפסד בליגה הבכירה. ארסנל גם לא זכתה בגביע ה-FA, לאחר שהודחה בחצי הגמר על ידי מנצ'סטר יונייטד.

33

נילס בוהר
נילס בוהר
הפיזיקאי הדני נילס בוהר, חתן פרס נובל לפיזיקה לשנת 1922, שיחק כשוער בקבוצת הכדורגל הדנית אקדמיסק בולדקלאב (Akademisk Boldklub), אחת הקבוצות הטובות בדנמרק של תחילת המאה ה-20. חברו לקבוצה ואחיו הצעיר, המתמטיקאי הארלד בוהר, שעל שמו קרוי משפט בוהר-מולרופ, היה כדורגלן טוב עוד יותר. הוא זכה, יחד עם נבחרת דנמרק בכדורגל, במדליית כסף באולימפיאדת לונדון (1908).

34

מאיה צ'יבורדאנידזה
מאיה צ'יבורדאנידזה
במשך 29 שנים היו שחמטאיות גאורגיות אלופות העולם בשחמט. בתחילה נונה גפרינדשווילי במשך 16 שנים, משנת 1962 ועד שנת 1978 (סגניתה במשך שלוש קדנציות רצופות הייתה אלה קושניר-שטיין) ומשנת 1978 במשך 13 השנים הבאות, עד לשנת 1991, מאיה צ'יבורדאנידזה, שהפכה לאלופת העולם לנשים כבר בגיל 17, הצעירה ביותר עד אז (מאז שברה את שיאה הסינית חואו ייפאן, שב-2010, בהיותה בת 16, הפכה לאלופת העולם לנשים).

35

פסל של זורק דיסקוס עירום מהמאה השנייה לפנה"ס
פסל של זורק דיסקוס עירום מהמאה השנייה לפנה"ס
נשים לא הורשו להשתתף במשחקים האולימפיים ביוון העתיקה, אלא התחרו בתחרויות משל עצמן שנערכו באולימפיה במועדים אחרים. נשים נשואות לא הורשו אפילו לצפות באירועי הספורט באולימפיאדה, ובמקרה שנתפסו הוטל עליהן עונש מוות. במקרה אחד, אמו של אחד הספורטאים, קליפטיירה, התחפשה לגבר ונכנסה ליציע המאמנים. כשבנה זכה בהתמודדות, קפצה קליפטיירה משמחה וזהותה נחשפה. לאחר בירור הוחלט לשחררה בזכותם של אביה, אחיה ובנה, שהיו כולם אלופים אולימפיים, אך בעקבות המקרה נחקק ביוון העתיקה חוק, שלפיו על מאמן להתפשט לפני כניסתו לאצטדיון.

36

אסיר
אסיר
דילמת האסיר היא בעיה בתורת המשחקים, שפורסמה בשנת 1950 על ידי מריל פלאד ומלווין דרשר מ"מכון ראנד" בארצות הברית. על פי גרסה נפוצה לבעיה, המשטרה עצרה שני עבריינים שביצעו פשע משותף, ומפרידה ביניהם לצורך חקירה. אם תצליח המשטרה להביא להרשעתם, ייכנס כל אחד מהם לכלא ל-15 שנה, אך בחוסר ראיות הם יועמדו לדין על עבירה משנית שבגינה ייכנס כל אחד מהם לכלא לשנה אחת (למשל רצח לעומת החזקת נשק לא חוקית). למשטרה אין די ראיות להעמידם לדין, ולכן היא מציעה לכל אחד מהם להעיד נגד רעהו, וכפרס מובטח לעד עונש מופחת: אם שני האסירים יקבלו את הצעת המשטרה, ייכנס כל אחד מהם לכלא לחמש שנים, ואם רק אחד מהם יעיד ורעהו ישתוק, העד יצא מיד לחופשי וחברו ייכלא ל-15 שנה. לפיכך, לא משנה מה כל אסיר יעשה, לשני כדאי להודות באשמה, ואף על פי כן הודאה באשמה של שני האסירים היא לא התוצאה האופטימלית עבורם. במדע המדינה משמשת דילמת האסיר להמחשת מצב שבו שתי מדינות נכנסות למרוץ חימוש, לדוגמה המלחמה הקרה בין ארצות הברית לברית המועצות, שכן בין אם המדינה השנייה תוקפת או לא עדיף להם לתקוף, אך שלום הדדי עדיף על מלחמה הדדית.

37

הכתובה
100 200 300
גודל
העיזבון
100
200
300
במשנה הנכללת במסכת כתובות (י, ד), הנפתחת במשפט מי שהיה נשוי שלוש נשים, נמצא דיון בחלוקת רכוש בין מספר נשים. המשנה דנה בדוגמה של חלוקת עזבונו של אדם בין שלוש אלמנותיו, אולם מציינת שאותו הכלל תקף גם למקרים כגון פירוק שותפות. במשנה מוצג אופן החלוקה בשלושה מקרים שבהם העיזבון אינו גדול דיו כדי לכסות את הסכום שהובטח בכתובה לכל אחת מהנשים. פרשני המשנה התקשו למצוא את הכלל המנחה שעל פיו נקבעו מקרים אלו, והמשנה נותרה ללא פירוש משביע רצון. בשנת 1985 הציעו ישראל אומן ומיכאל משלר פתרון אפשרי לבעיה, שמבוסס על הכללת שיטת החלוקה שמתוארת במשנת שניים אוחזין, הפותחת את מסכת בבא מציעא. הפתרון הוא חדשני בכך שהוא התגלה באמצעות הפעלת כלים מתורת המשחקים המודרנית (תחום התמחותו של אומן) על טקסט מן המשנה.

38

אנדרה אגאסי
אנדרה אגאסי
רוז'ה פדרר
רוז'ה פדרר
בפברואר 2005, שחקני הטניס רוז'ה פדרר ואנדרה אגאסי שיחקו משחק ידידות על מנחת המסוקים של מלון בורג' אל-ערב, שכוסה באופן חד-פעמי בדשא למשחקי טניס, בגובה של 211 מטר. למנחת המסוקים לא היו גבולות או גדרות בקצוות וחלק מהכדורים עפו אל הים כיוון שהמלון בנוי על אי מלאכותי מול חופי העיר דובאי.

39

תמונה על חולצה של בילי ג'ין קינג ותוצאות המשחק נגד בובי ריגס
תמונה על חולצה של בילי ג'ין קינג ותוצאות המשחק נגד בובי ריגס
בשנת 1973 בילי ג'ין קינג (בתמונה) הביסה את בובי ריגס במשחק טניס, שכונה "מלחמת המינים". זאת לאחר שריגס טען, שאין אישה, שיכולה ללנצח גבר בטניס. המשחק הפך לנקודת ציון היסטורית, והפך את קינג לסמל במאבק לזכויות נשים.

40

מונופול
מונופול
על פי המיתולוגיה של משחק המונופול, המציא את המשחק גבר מובטל בתקופת השפל הגדול בארצות הברית, ודרך תושייתו הפך לעשיר גדול – דוגמה מושלמת של "החלום האמריקאי". במציאות, המציאה את המשחק אישה, ליזי מאגי, 30 שנה קודם, בניסיון להראות את הרשע של החמדנות ורדיפת הבצע של אילי הון. חברת האחים פארקר שיווקה את המשחק ואת הסיפור ביודעין - תוך הסתרת המסר החברתי וקידום המסר הקפיטליסטי. מאגי ניסתה להילחם בהם משפטית, אך לא היה לה את הכוח הכלכלי, והאמת יצאה לאור רק בשנות ה-70 בהקשר של תביעה אחרת, ופורסם בתקשורת רק בשנות ה-2000 – יותר מחצי מאה לאחר מותה של מאגי.

41

מיל כשבצדו האחד ענף זית ובשני הכתובת פלשתינה
מטבע מיל כשבצדו האחד ענף זית ובשני הכתובת פלשתינה
יש טענה בתורת ההסתברות, על פיה קיימים "מטבעות הוגנים", אם כי לא כל מטבע הוא מטבע כזה. "מטבע הוגן" הוא מטבע, שכשמטילים אותו מספר פעמים גדול מאוד (מספר השואף לאין סוף), המטבע ייפול בדיוק בחצי ממספר ההטלות על כל אחד מצדיו. טענה זו היא בגדר אקסיומה. המתמטיקאי ג'ון קריך, ניסה להוכיח אקסיומה זו בעזרת ניסוי, למרות שבמתמטיקה, בניגוד למדעי הטבע והחברה, ניסוי אינו הוכחה קבילה. קריך ישב בשבי הנאצים, במלחמת העולם השנייה. הוא ניצל את הזמן כדי להטיל אותו מטבע 10,000 פעם, ולתעד את התוצאות. המטבע נפל על "עץ" 5067 פעמים (50.67%). אם כי אחרי הזריקה ה-6000, התוצאות היו 50.1% נפילות על עץ, והן תמכו יותר בהנחה שיש מטבעות הוגנים. קריך לא הצליח להוכיח שיש מטבעות הוגנים. אך הוא הוכיח שיש מטבעות, שדי קרובים להיות כאלו.

42

שחקן הכדורגל פרנץ פושקש נולד בהונגריה והיה כוכבה של הנבחרת האגדית שבין 1950 ל-1956 הפסידה רק במשחק אחד – בגמר מונדיאל 1954 לגרמניה המערבית, במשחק שהיווה את אחת מההפתעות הגדולות ביותר בתולדות הגביע העולמי, ושזכה לכינוי "הנס של ברן". לאחר פלישתה של ברית המועצות להונגריה ערק פושקש לספרד, ועקב כך הוא הושעה מכלל מפעילות הקשורה בכדורגל על ידי פיפ"א. לאחר תום ההשעיה הוא החל לשחק בריאל מדריד, וכעבור מספר שנים קיבל אזרחות ספרדית ואף שיחק יחד עם הנבחרת הספרדית במונדיאל 1962. לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי בהונגריה חזר פושקש למולדתו, שם התקבל כגיבור לאומי.

43

קלף "הקוסם" מתוך "הטארוט של מרסיי"
קלף "הקוסם" מתוך "הטארוט של מרסיי"
קְלָפֵי טָארוֹט הם מערכת קלפים, שעוצבה במקור לצורכי משחק דומה לברידג', ועל פי אמונה עממית ניתן בעזרתם לחזות את העתיד. החפיסות העתיקות ביותר, הקיימות כיום ,מקורן בצפון איטליה של אמצע המאה ה-15. אלה נקראו "קלפי הניצחונות", שכן את ציורם הזמינו האליטות לחגיגת מאורעות מיוחדים כגון ניצחונות, חתונות והריונות. כיום ישנם אנשים, המשתמשים בהם לא ככלי לחיזוי העתיד, אלא ככלי להסתכלות פנימה, להבנת מרכיבי האישיות, הפוטנציאל האישי וכדומה בכך, בדרך להגשמה עצמית ולהתפתחות אישית ורוחנית.

44

המחשה לבעיית מונטי הול
המחשה לבעיית מונטי הול
פרדוקס מונטי הול: כדי לזכות במכונית, עליך לנחש מאחורי איזו דלת, מבין שלוש דלתות, היא הוחבאה. אתה מנחש, אך במקום לפתוח בפניך את הדלת בה בחרת, פותחים בפניך את אחת האחרות. מתברר, שמאחורי הדלת שפתחו, המכונית לא מוחבאת. כעת עליך להחליט אם לדבוק בניחוש הקודם שלך, או לנחש שהמכונית מוחבאת מאחורי הדלת האחרת, מבין השתיים בהן לא בחרת – מאחורי זו מהן, שנשארה סגורה. מה עליך לעשות? אם אינך מחליף את הדלת בה בחרת, האם למעשה סיכויי הזכייה שלך נותרים כשהיו – שליש? ואם כך, האם סיכוייך לזכות במקרה שכן תחליף את בחירתך, הם אחת פחות שליש, דהיינו שני שלישים? ואולי, בין אם תחליף את הדלת בה בחרת ובין אם לא, למעשה אתה בוחר מחדש בין שתי דלתות, וסיכויי הצלחתך הם חצי?

45

משחק מגדלי האנוי עשוי עץ לבוד
משחק מגדלי האנוי עשוי עץ לבוד
מגדלי האנוי או מגדלי הבראהמינים הוא משחק-חידה לשחקן בודד, הנחשב לאחד המשחקים המתמטיים הידועים ביותר. המשחק הומצא על ידי המתמטיקאי הצרפתי אדוארד לוקאס בשנת 1883, ותואר בשנת 1892 בספר "Mathematical Recreations and Essays". לוקאס שיווק את המשחק בתוספת אגדה על מקדש בראהמי, שבו הכהנים עוסקים בהעברת מגדל בן 64 דיסקיות. על פי האגדה, כאשר הכהנים יסיימו את עבודתם, יגיע סוף העולם. נוסף על היותו משחק ילדים פופולרי, משמש המשחק כאמצעי לימוד והדגמה של הוכחות באינדוקציה, עקרון הרקורסיה, ניתוח אלגוריתמים ומושגים בסיסיים אחרים בקומבינטוריקה ובמדעי המחשב.

46

במסגרת מוקדמות מונדיאל 1974 היו אמורות נבחרות ברית המועצות וצ'ילה לשחק אחת נגד השנייה בשיטת בית-חוץ, כשהמנצחת בסיכום שני המשחקים מעפילה למונדיאל 1974. המשחק הראשון בברית המועצות הסתיים בתיקו 0-0 אך נבחרת ברית המועצות לא התייצבה למשחק הגומלין בצ'ילה בגלל מהפכת 1973, ובגלל שאסירים שמאלנים הוצאו להורג באצטדיון הלאומי של צ'ילה. המשחק "החל" למעשה, ו-11 השחקנים הצ'ילאנים "התמודדו" מול אפס שחקנים סובייטים. המשחק התקיים לפני אלפי צופים משועשעים. השחקנים הצ'ילאנים מסרו את הכדור זה לזה עד שהקפטן שלהם בעט בו לתוך השער וקבע את תוצאת המשחק 1-0 לצ'ילה, שהעפילה למונדיאל.

47

סמל אצטקי
סמל אצטקי
לאצטקים היה משחק כדור פולחני בשם טלאצ'טלי, הדומה במידת מה למשחק הכדורסל. להבדיל מכדורסל, טלאצ'טלי שוחק לרוב נגד שבויים, לפני העלאתם כקורבן אדם.

48

סוליטר קלונדייק
סוליטר קלונדייק
סוליטרצרפתית, דרך אנגלית אמריקאית: Solitaire; מן המילה הלטינית solitarius, לבד) הוא שם כולל למשפחה של משחקי קלפים ליחיד, כפי שמעיד שמו. מטרת המשחק היא לסדר את הקלפים בסדר מסוים ולהשתמש בכל הקלפים שבחבילה. המילונאי ראובן אלקלעי הציע את החידוש בָּדָד, אולם הצעתו לא נקלטה.

49

גם כדורגל וגם ברידג' מכונים על ידינו "משחקים" למרות שלכאורה אין שום דבר משותף ביניהם. אנו מכנים את שניהם "משחקים" משום ששניהם דומים לפרטים אחרים בקבוצת המשחקים כגון טניס זוגות.
גם כדורגל וגם ברידג' מכונים על ידינו "משחקים" למרות שלכאורה אין שום דבר משותף ביניהם. אנו מכנים את שניהם "משחקים" משום ששניהם דומים לפרטים אחרים בקבוצת המשחקים כגון טניס זוגות.
דמיון משפחתי הוא מושג שהגה הפילוסוף לודוויג ויטגנשטיין במטרה לנמק מיון של עצמים לקבוצות, במקרים בהם אין לעצמים הגדרה משותפת. על פי הסיווג לקבוצות בעזרת דמיון משפחתי, שני עצמים, שאין להם לכאורה דבר במשותף, יכולים להתמיין לאותה קבוצה, בזכות העובדה שלכל אחד מהם יש מן המשותף עם עצם שלישי בקבוצה. לדוגמה, אנו מכנים הן את הכדורגל המקצועני והן את משחק הקלפים החובבני ברידג' בשם משחק, למרות שלכאורה אין שום דבר דומה ביניהם. זאת משום שיש לשניהם הרבה מן המשותף עם עצמים אחרים בקבוצת המשחקים, כגון טניס זוגות.

50

איור הקלף מלך לב
איור הקלף מלך לב
ישנן כמה עובדות מעניינות על גרפיקת קלפי המשחק. נסיך עלה, נסיך לב ומלך יהלום מצוירים בצדודית, אך שאר קלפי המלוכה מצוירים, כך שכל פניהם גלויים. כל המלכים עם חרב בידם, למעט מלך יהלום, שידו מושטת פתוחה. מלך לב נראה עם חרב מאחורי ראשו (בתמונה), דבר שהוביל לכינוי הקלף כ-"המלך המתאבד". כמו כן הוא המלך היחידי ללא שפם. אס עלה מיוחד בסימן העלה שעליו, שהוא גדול ומקושט במיוחד. כל קלפי המלוכה מטים את ראשם לצד שמאל מלבד קלפי המלוכה מסוג עלה, נסיך תלתן ולפעמים מלכה לב, שמטים את ראשם לצד ימין. בחלק מהקלפים יש סימטריה סיבובית – אם נסובב את הקלף ב-180 מעלות הוא ייראה כפי שנראה קודם לכן. קלפים אלו הם: כל הקלפים של 2, 4, 8, 10, כל קלפי המלוכה, וכל קלפי היהלום חוץ מהקלף 7 יהלום.

51

המשחק המלכותי של אור משנת 2,600 לפנה"ס - התגלה באור שבשומר
המשחק המלכותי של אור משנת 2,600 לפנה"ס - התגלה באור שבשומר
המשחק המצרי העתיק, סנת, המוכר כמשחק הלוח העתיק בעולם, נתפש על ידי חוקרים כראשון מבין שורה של משחקים, מהם התפתח השש בש. משחק נוסף ממשחקים אלו הוא המשחק המלכותי של אור (בתמונה), ששני לוחות משחק שלו נמצאו בעיראק על ידי ארכאולוגים בריטיים, ושויכו לתקופה שקדמה לשושלת אור 1, לפני שנת 2600 לפנה"ס. חפירות, שנערכו בשנת 2004 בשהר-י סוח'תה, שבאיראן, העלו לוח משחק בן כ-5000 שנה, המחולק ל-20 משבצות, 60 אבני משחק ושתי קוביות, המוכר כלוח השש בש העתיק ביותר שנמצא. (בשש בש מודרני יש 24 משבצות, 15 אבני משחק ושתי קוביות).

52

בחורה לוחשת לבחורה
לחישה
טלפון שבור הוא משחק מיומנות דיבור שיתופי, בו כל משתתף לוחש בתורו למשתתף הבא אחריו בתור, ביטוי או משפט, שלחש לו המשתתף הקודם בתור. השגיאה המצטברת מסתכמת לעיתים קרובות בכך, שהקשר בין הביטוי הסופי לביטוי ההתחלתי קלוש ביותר, וההבדל בין השניים משעשע את המשתתפים. המשחק מהווה לרוב משחק חברה במסיבות או בפעולות בתנועת נוער. הוא משמש כהדמיה לשגיאה מצטברת, ובייחוד לחוסר הדיוק המסוכן שבשמועות. המשחק הגדול ביותר של טלפון שבור שנערך אי פעם אורגן בידי הקוסם מק קינג, ב-6 בינואר 2004, בקזינו הרה'ס בלאס וגאס. במשחק השתתפו 614 איש. קינג החל בלחישת המסר "Mac King is a comedy magic genius" (מק קינג הוא גאון קסם קומי) ובסוף המשחק הושמע המסר "Macaroni cantaloupe knows the future", אשר היה שונה מעט ממה שקינג חזה.

53

את מי מחייליו של השחקן הכחול, כדאי לו להזיז, אם הקובייה מורה על ארבע? אם הוא יזיז את החייל הקדמי, הוא ייקח סיכון, שחייל זה יאכל, אם השחקן הצהוב יקבל שש (ויכניס חייל משלו ללוח). לעומת זאת, מדיניות של השקעה בשני חיילים לא תאפשר לו בריחה מהירה מספיק, במקרה שהאדום יקבל שש ויצעיד חייל לקראתו. ואת מי מחייליו של הכחול, כדאי לו להזיז, אם הקובייה מורה על שש? הקדמי, האחורי, או אולי להזיז את אחד החיילים שבמשבצת המוצא אל תוך הלוח?
את מי מחייליו של השחקן הכחול, כדאי לו להזיז, אם הקובייה מורה על ארבע? אם הוא יזיז את החייל הקדמי, הוא ייקח סיכון, שחייל זה יאכל, אם השחקן הצהוב יקבל שש (ויכניס חייל משלו ללוח). לעומת זאת, מדיניות של השקעה בשני חיילים לא תאפשר לו בריחה מהירה מספיק, במקרה שהאדום יקבל שש ויצעיד חייל לקראתו. ואת מי מחייליו של הכחול, כדאי לו להזיז, אם הקובייה מורה על שש? הקדמי, האחורי, או אולי להזיז את אחד החיילים שבמשבצת המוצא אל תוך הלוח?
לוּדוֹ (בתמונה) (השם המקובל באנגלית, שמקורו מלטינית: Ludo – אני משחק), אל תתרגז בן אדם (השם המקובל בגרמנית, Mensch ärgere dich nicht), סבלנות או ריץ רץ, הוא משחק מסלול פתוח, שהוא משחק לוח תלוי-מזל, לשנים עד ארבעה משתתפים, שאין לו שם מוסכם בעברית. במשחק זה, כל משתתף מצעיד את חייליו מנקודת מוצא ייחודית לחייליו אל נקודת יעד ייחודית לחייליו, דרך מסלול משותף לחיילים של כולם, בהתאם לתוצאות קוביית משחק. הלודו הוא גרסה אירופית פשוטה, מהמאה ה-19, למשחק הלאומי של הודו, הקרוי פצ'זי. העדות המוקדמת ביותר לקיומו של הפצ'זי נתגלתה בציורי קיר מהמאה השישית, במערות אז'נטה שבהודו.

54

צילום קטע מלוח המשחק
קטע מלוח המשחק
סולמות ונחשים (בתמונה) הוא משחק לוח, שבו כל שחקן מקבל רגלי, ומקדם אותו מהמשבצת הראשונה אל האחרונה לפי מספר הנקודות, שמראה קוביית משחק. כאשר מגיע שרגלי למשבצת שעליה מצויר סולם, הוא עולה במעלה הסולם עד למשבצת שראש הסולם מגיע אליו. אם הוא מגיע למשבצת עליה מצויר ראש של נחש הוא יורד עד למשבצת בה נמצא זנבו של הנחש. מקור המשחק באמונה ההודית, על פיה הדרך של צדיק לשמיים רצופה סולמות, המחישים את עלייתו, בעוד שהרשע נתקל בנחשים, המשהים את עלייתו. בגרסה היהודית חרדית למשחק, הנקראת סולם המידות, מותנית העלייה בכך שמתוארת מצווה במשבצת, והירידה – בכך שמתואר חטא.

55

אריזת המשחק
אריזת המשחק
"חבילה הגיעה" הוא משחק קופסה שהגה האמן הרב תחומי והסאטיריקן, אפרים קישון, בשנות ה-60. המשחק מתרחש בישראל הביורוקרטית, כאשר מגיעה חבילה מחו"ל. על מנת להשיגה, על השחקן לנוע במשעול מתפתל של בירוקרטיה כדי להשיג ממיטב תעודות ישראל. ייתכן שיהיה עליו להשיג תעודת יושר מהמשטרה, וייתכן שיזדקק לתעודת זהות, ולשם כך יצטרך קודם כול להצטלם - ולשם כך יצטרך להסתפר קודם לכן. ייתכן שיישלח לפארק על מנת להמתין קמעה, וכך הלאה. בדומה למשחק מונופול, המשחק כולל כרטיסי "הפתעה" וכן אפשרות המתנה ממושכת בבית הסוהר.

56

הטבלה המחזורית
הטבלה המחזורית

בשנת 1863 התמנה דמיטרי מנדלייב לפרופסור לכימיה. כמורה, חסר לו ספר לימוד מעודכן, וכשניסה לכתוב ספר כזה, לא הצליח להתמודד עם התוהו ובוהו ששרר אז בדיסציפלינה. מראשית המאה ה-19 ועד מחציתה, הוכפל מספר חומרי היסוד הכימיים המוכרים. אך הידע שהצטבר עליהם היה מגובב. מנדלייב סירב להאמין, שהעולם מורכב מאוסף מקרי של חלקיקים רבים מגוונים. הוא חיפש סדר ופשטות.

מנדלייב אהב לשחק סוליטר, וגם למחקר ניגש כאל משחק קלפים. לכל אחד מ-63 היסודות שהכיר, הוא הכין כרטיס עם שמו ותכונותיו, ופרש את הקלפים שוב ושוב, בדרכים שונות. ביום שני, 17 בפברואר 1869, גילה מנדלייב, שכאשר היסודות מסודרים בסדר עולה של משקלים אטומייםאטום המימן, שלו ייחס את הערך 1, ועד ליסוד עופרת - שהאטום שלו כבד ממימן פי 207), הם מתחלקים, באופן מחזורי, לקבוצות עם תכונות חומר דומות. כך מנדלייב ניסח את פריט המידע החשוב והשימושי ביותר לכימאים – הטבלה המחזורית

57

הקפצת אבנים על פני המים
הקפצת אבנים על פני המים
הקפצת אבנים הוא משחק עתיק, שמטרתו לזרוק אבן על פני המים באופן כזה, שהמים מחזירים את האבן חזרה מעלה. הצלחה במשחק נמדדת במספר ההקפצות, או לחלופין במרחק המקסימלי אליו האבן מגיעה. ב-1989 אף הוקמה בארצות הברית אגודת ספורט, המקיימת אליפויות עולם בהקפצת אבנים. בשנת 2013 נקבע שיא העולם שעמד על 88 הקפצות. ברעיון הקפצת האבנים בוצע שימוש מעשי במלחמת העולם השנייה, כאשר חיל האוויר המלכותי, הבריטי השתמש בפצצות מקפצות על מי מאגר מים, לצורך הפצצה של סכרים גרמניים, במבצע הנקרא "מבצע נזיפה".

58

אבני דומינו
אבני דומינו
אבני הדומינו הראשונות יוצרו משנהב לבן, שבו נקבעו זרעי הובנה שחורים. אבנים אלה דמו למסכות ונציאניות בשם "דומיני", אשר נצבעו בצבע לבן ולאחר מכן צוירו עליהן כתמים שחורים. המסכות בתורן, זכו לשמן בשל כך שהזכירו מצנפות חורפיות של כמרים צרפתים, אשר היו שחורות בצידן החיצוני ובטנתן נתפרה מבד לבן. מצנפות אלה כונו בשם זה כתוצאה משיבוש המילה הלטינית "דומינוס", (או "אדוני"), ששמשה לפנייה אל הכמרים.

59

השם סופר מריו, דמות משחק מחשב קלאסית מבית נינטנדו, ניתן לו על שם מריו סגאלי, איש עסקים אמריקאי, שהשכיר לחברת נינטנדו הצעירה את אחד ממשרדיו. לאחר שחרור המשחק Donkey Kong, החברה פיגרה בשילומי השכירות. לאחר ביקור כועס מסגאלי, החליט נשיא נינטנדו של אמריקה, מינורו ארקוה, לשנות את שם גיבור משחקם מ-"Jumpman" (בתרגום חופשי: "האיש הקופץ") למריו.

60

לוח "שבץ נא".
לוח "שבץ נא".
שַׁבֵּץ נָא הוא משחק לוח נפוץ מאוד, בו המתחרים משבצים אותיות למילים. אחד משחקני השבץ נא המפורסמים הוא נייג'ל ריצ'רדס(אנ'), שניצח בחמש אליפויות עולם ובטורנירים נוספים של שבץ נא באנגלית – אותה הוא דובר כשפת אם, ובשתי אליפויות עולם בשבץ נא בצרפתית, אותה הוא אינו מדבר בכלל. לצורך ההתמודדות בשפה זו הוא למד בעל פה לקסיקון, במשך חודשיים. מלבד ריצ'רדס, עוד אנשים הצטיינו בשימוש בשפה בה אינם מבינים כמעט אף מילה. ג'ניפר גראוט(אנ'), האמריקאית המכונה "אום-כולתום מבוסטון", הצטיינה ונצחה ערבים בתחרויות זמרה בערבית, וזכתה במעריצים רבים בעולם הערבי [1].

61

פורטל:משחקים/הידעת?/61

62

פורטל:משחקים/הידעת?/62

63

פורטל:משחקים/הידעת?/63