פורטל:קולנוע/במאי נבחר/אוסף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
1

ויטוריו דה סיקה (7 ביולי 1901 או 190213 בנובמבר 1974) הוא במאי ושחקן קולנוע איטלקי. אחד מהמייסדים והבמאים הבולטים בזרם הנאו-ריאליזם האיטלקי. הסרטים שביים זכו לפופולריות גדולה והביאו לתודעת הציבור ברחבי העולם את עולמם של אנשי מעמד הפועלים באיטליה. בין סרטיו הידועים: "גונבי האופניים", "אתמול היום ומחר" ו-"הגן של פינצי קונטיני".

עריכה | תבנית | שיחה
2

סרגיי מיכאילוביץ' אייזנשטיין (23 בינואר 189811 בפברואר 1948) היה במאי קולנוע סובייטי, שנודע בעיקר בשל סרטיו "אונית קרב פוטיומקין" ו"אוקטובר", שניהם מבוססים על סיפורים אמיתיים ומוצגים באופן ריאליסטי. לסרטים אלו הייתה השפעה רבה על הבמאים התיעודיים המוקדמים, בעיקר בשל השימוש היצירתי של אייזנשטיין בטכניקת המונטאז' במהלך העריכה.

עריכה | תבנית | שיחה
3

פיטר גרינוויי (נולד ב-5 באפריל 1942) הוא במאי קולנוע בריטי. גרינוויי, צייר בהכשרתו, נודע בחזון הוויזואלי הייחודי של סרטיו ובנכונותו לעסוק בנושאים שנויים במחלוקת כגון עירום, קניבליזם ופטישיזם. פעמים רבות מוּבְנים סרטיו דרך עקרונות ארגון כגון מספור, רשימות סטטיסטיות, אלף-בית או על פי סדרות של ציורים. מאפיינים נוספים של סרטיו הם סטטיות, משחקי מילים, הומור שחור ונוף כפרי אידילי.

עריכה | תבנית | שיחה
4
פרידריך וילהלם מורנאו
פרידריך וילהלם מורנאו

פרידריך וילהלם מורנאו (28 בדצמבר 188811 במרץ 1931), אחד מחשובי במאי הקולנוע של עידן הסרט האילם. מורנאו היה אחד מהבמאים הגרמנים שהיו חלק מהקולנוע האקספרסיוניסטי הגרמני, וביים כמה מהסרטים המשפיעים ביותר של אותה תקופה. חלק ניכר מיצירותיו של מורנאו מעידן הסרט האילם אבדו, ורק מעטות מהן שרדו עד היום.

עריכה | תבנית | שיחה
5
אלן רודולף ,2009
אלן רודולף ,2009

אלן סטיבן רודולף (נולד ב-18 בדצמבר 1943) הוא במאי קולנוע ותסריטאי אמריקאי. רודולף כתב את התסריט לרוב סרטיו. הסרטים עוסקים בדרך כלל באנשים בודדים משולי החברה ומושם בהם דגש על עבודת צוות עם מספר שחקנים המופיעים ברבים מסרטיו, בהם קית' קרדין וג'נביב ביזו' (Geneviève Bujold). את הפסקול לרוב סרטיו כתב המוזיקאי מארק אישאם.

עריכה | תבנית | שיחה
6 סטנלי קובריק (26 ביולי 19287 במרץ 1999) היה במאי קולנוע, מפיק, וצלם יהודי-אמריקאי, הידוע בקפדנותו בבחירת הנושאים שעסק בהם, בדרך עבודתו האיטית, במגוון הסוגות שעבד איתן, ובקנאותו לפרטיות בנוגע לסרטיו ולחייו. הוא עבד הרחק ממוסכמות הוליווד, והקפיד מאוד על חופש אומנותי, למרות זאת הוא זכה לתמיכה כספית מצד האולפנים הגדולים לכל מיזמיו. פעמים אחדות היה קובריק מועמד לפרס אוסקר, כבמאי וכתסריטאי, אך זכייתו היחידה הייתה בגין האפקטים המיוחדים בסרטו "2001: אודיסיאה בחלל".

קובריק מוכר כאחד מיוצרי הסרטים החדשניים ורבי-ההשפעה ביותר בהיסטוריה של הקולנוע. הוא ביים מספר סרטים שזכו לשבחים, לעיתים שנויים במחלוקת, שהעזו להציץ ולגעת בפינות האפלות שבנפש האדם, ושיקפו, לדעת רבים, את אופיו האובססיבי והפרפקציוניסטי של הבמאי. רוב סרטיו מהווים למעשה כתב ביקורת על הטבע האנושי ועל המשטרים הפוליטיים של תקופתו, ולכן פעמים רבות הם עוררו פולמוס כאשר יצאו לאקרנים. לרבים מסרטיו המאוחרים רכיבים סוריאליסטיים ואקספרסיוניסטיים שנמנעים ממבנה עלילה ליניארי.

עריכה | תבנית | שיחה
7
דיוקן של סטיאג'יט ריי
דיוקן של סטיאג'יט ריי

סטיאג'יט ריי (2 במאי 192123 באפריל 1992) היה במאי קולנוע הודי-בנגלי. סטיאנג'יט נחשב לאחד מיוצרי הקולנוע הגדולים במאה ה-20. הוא נולד בקולקטה למשפחה בנגלית בולטת בתחום האמנויות. את דרכו האמנותית החל בתחום הקולנוע המסחרי, אולם לאחר פגישתו עם הבמאי הצרפתי ז'אן רנואר ולאחר שצפה בסרט הנאו-ריאליסטי האיטלקי גונבי האופניים בעת ביקור בלונדון, החליט להפוך לבמאי עצמאי.

ריי ביים שלושים ושבעה סרטים, בהם סרטים עלילתיים, סרטים דוקומנטריים וסרטים קצרים. סטיאנג'יט כתב את התסריטים, ליהק, צילם, ערך, ואף עיצב את הכיתוביות ומודעות הפרסום לסרטיו. הוא אף עסק בכתיבה, בהוצאה לאור, באיור, עיצוב גרפי וביקורת סרטים. במהלך עבודתו זכה לפרסים רבים, כולל 32 פרסים לאומיים לקולנוע בהודו וכן פרסים בפסטיבלי סרטים רבים. בשנת 1992 זכה בפרס אוסקר לשם כבוד, על מפעל חיים.

עריכה | תבנית | שיחה
8
-
הוספה
9
-
הוספה
10
-
הוספה