פורטל:רוסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

דגל רוסיה
דגל רוסיה


סמל רוסיה
סמל רוסיה
הפדרציה הרוסית היא מדינה אירואסייתית, הנמנית עם המדינות המתועשות החזקות בתבל והיא המדינה הגדולה ביותר בעולם. היא חולקת גבול עם נורווגיה, פינלנד, אסטוניה, לטביה, ליטא ופולין, בלארוס, אוקראינה, גאורגיה, אזרבייג'ן, קזחסטן, סין, מונגוליה וקוריאה הצפונית היא חולקת גם גבול ימי עם איראן, יפן וארצות הברית.


קריקטורה בסגנון הדפס יפני המתארת את הצאר ניקולאי השני מתעורר מחלום בלהות על תבוסת הצבא הרוסי במלחמת רוסיה–יפן. תחילת המלחמה הייתה מתקפה של הצי הקיסרי היפני על בסיס הצי הרוסי הקיסרי בלו'שונקואו ב-8 בפברואר, והיא הסתיימה בניצחון יפני לאחר תבוסת הצי הרוסי בקרב צושימה וכניעת המבצר הרוסי פורט ארתור. ההפסד של רוסיה במלחמה זו היה אחד הגורמים, בין היתר, לפרוץ מהפכת 1905.

מפת קנינסברג, הנהר והגשרים מודגשים
מפת קנינסברג, הנהר והגשרים מודגשים

העיר קניגסברג שבפרוסיה המזרחית (כיום קלינינגרד שברוסיה) הייתה מחולקת לארבעה חלקים על ידי הנהר פרגוליה. שבעה גשרים חיברו בין ארבעת חלקי העיר. בין תושבי העיר התפתחה מסורת לפיה לא ניתן לחצות את כל שבעת הגשרים ולחזור לנקודת ההתחלה מבלי לעבור על אותו גשר יותר מפעם אחת. תושבי העיר ניסו להוכיח או להפריך השערה זו, אולם ללא הצלחה. הבעיה התפרסמה בשם בעיית הגשרים של קניגסברג. המתמטיקאי לאונרד אוילר הצליח לפתור את הבעיה, והציג את פתרונו לאקדמיית סנקט פטרבורג ב-26 באוגוסט 1735. בהוכחתו הוא תיאר את הבעיה באופן סכמטי. כל נקודה ייצגה חלק של העיר, וכל קו ייצג גשר. הוא הראה שמכיוון שמכל נקודה יוצא מספר אי-זוגי של קווים, לא קיים מסלול סגור שעובר דרך כל הקווים. זו אחת הבעיות הראשונות בתורת הגרפים שנפתרו.

מבנה תיאטרון בולשוי
מבנה תיאטרון בולשוי
פוליטיקה של רוסיה

רוסיה היא רפובליקה בעלת משטר פדרלי-נשיאותי, בתחילתה היוותה רוסיה ממלכה וקיסרות.

לערך המלאלקטגוריית הפוליטיקה והממשל של רוסיה

ההיסטוריה של רוסיה: למידע – לחצו על הלשונית המתאימה.

הממשלה הרוסית מכהנת מתוקף החוקה הרוסית, שאומצה ב-12 בדצמבר 1993. אופן הממשל הוא משטר פדרלי נשיאותי.

נשיא המדינה – על פי חוקת הפדרציה הרוסית, עומד בראש המדינה. הנשיא שנבחר בבחירות דמוקרטיות לתקופה של 6 שנים (בעבר היה נבחר ל-4 שנים). תפקיד הנשיא לנהל את ענייני המדינה, לכרות בריתות, לפקד על הכוחות המזוינים של רוסיה ולמנות ראש ממשלה.

ראש ממשלת רוסיה נבחר על ידי הנשיא, ולא על ידי העם או חברי מפלגתו. ראש הממשלה נחשב כשר הבכיר ביותר וכממלא מקומו של הנשיא, אך סמכויותיו הן מנהליות בעיקרן ומוגבלות לניהול ענייני פנים.

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה כיום

נשיא הפדרציה הרוסיתרוסית: Президент Российской Федерации) הוא ראש המדינה וראש הרשות המבצעת של רוסיה. מקום העבודה של הנשיא הוא ארמון הסנאט במתחם הקרמלין שבמוסקבה.

לנשיא סמכויות נרחבות והוא נבחר לתקופת כהונה של 6 שנים. בעבר הוגבלה הכהונה ל-4 שנים וכהונתו מוגבלת לשתי קדנציות רצופות.

מיכאיל מישוסטין, ראש ממשלת רוסיה הנוכחי

ראש ממשלת רוסיהרוסית: Председатель Правительства Российской Федерации) הוא השר הבכיר בממשלה שממנה נשיא רוסיה על פי חוקת הפדרציה הרוסית.

על פי החוקה ראש המדינה הוא נשיא רוסיה. התפקיד, או תפקיד מקביל לו, היו קיימים גם במשטרים רוסים קודמים, אך סמכויות ראש הממשלה, ומעמדו, השתנו בהרבה. כך, למשל, בתקופת האימפריה הרוסית היה ראש הממשלה ראש הרשות המבצעת בפועל, בתקופת היחלשות שלטונו של ניקולאי השני. מאז הקמת הפדרציה הרוסית נקרא ראש הממשלה "יושב ראש ממשלת הפדרציה הרוסית". ראש ממשלת רוסיה גם עומד בראש ממשלת האיחוד של רוסיה ובלארוס, הגם שתפקיד זה משמש באופן סמלי בעיקרו וזהו ישות תאורטית בלבד.

ראש הממשלה הנוכחי הוא מיכאיל מישוסטין, שהחל את כהונתו ב-16 בינואר 2020.

מושב הדומה הממלכתית. שוכן בבניין שהיה שייך בעבר למועצת העמל וההגנה במוסקבה.

הפרלמנט ברוסיה, האספה הפדרלית של רוסיה, מורכבת משני בתים:

  • הבית התחתון – הדומה הממלכתית (Государственная дума). בדומה 450 נציגים, הנבחרים ישירות בבחירות אזוריות לתקופת כהונה של עד 6 שנים (הנשיא רשאי להחליט על פיזורה קודם לכן).
  • הבית העליון – מועצת הפדרציה. במועצת הפדרציה, המכונה לעיתים הסנאט הרוסי, 170 סנאטורים הנבחרים ללא מגבלת כהונה. הסנאטורים נבחרים על ידי המועצות המקומיות.
טנק T-14 ארמטה תוצרת רוסיה

לצבא הרוסי היסטוריה ארוכת שנים, שהשפיעה רבות על מהלך ההיסטוריה הרוסית. נשיא הפדרציה הרוסית הוא המפקד העליון של הכוחות המזוינים של רוסיה ושל ארסנל הגרעין שלה. מטרות הצבא הן:

א. הגנה על השטח הטריטוריאלי של רוסיה ביבשה, באוויר ובים;

ב. לצד חברותה של רוסיה בארגון האמנה לביטחון משותף, משמש הצבא הרוסי לשמירה על יציבות גלובלית ופתרון סכסוכים מחוץ.

הכוחות המזוינים של רוסיה מחולקים לשישה ענפים:

מאז מלחמת גאורגיה-רוסיה היקף הגיוס לשירות חובה הופחת בהדרגה. הצבא הרוסי הוא אחד הצבאות הגדולים ביותר באירופה והשני בגודלו בעולם במספר חייליו. הצבא הרוסי הוא הראשון בכמות כלי נשק הגרעיניים בעולם (לאחר ארצות הברית).

חלק גדול מאוד מהציוד הצבאי הרוסי מיוצר ברוסיה. דוגמאות לכך כוללות את מטוסי הקרב סוחוי Su-57, סוחוי Su-30, נושאת המטוסים האדמירל קוזנצוב, הטנק T-14 ארמטה ואחרים.

רוסיה משקיעה בפרויקטים צבאיים רבים והיא אחת מספקיות הנשק הגדולות בעולם ורוב ארסנל הנשק שלה, חוץ מכלי נשק גרעיניים, ניתן לייצוא.

לערך המלא

לקטגוריית הכלכלה של רוסיה

הכלכלה הרוסית היא אחת הכלכלות החזקות בעולם. בשנים 19972012 רוסיה הייתה חברה בארגון המדינות המתועשות (ה-G8) שבו שותפות 8 המדינות המתועשות החזקות בעולם (בשנת 2012 מניעים פוליטיים הביאו להסרתה מהארגון).

כלכלתה מסתמכת במידה רבה על הכנסות מאנרגיה. כדי למנף את צמיחתה רוסיה מסתמכת בעיקר על הכנסות ממשאבי טבע, לרבות נפט, גז טבעי ומתכות.

הכלכלה הרוסית מורכבת מסקטור ציבורי חזק והשקעות ממשלתיות גבוהות בסקטורים שונים כמו רכבות דוגמת ה-RZD, ענף האנרגיה (ייצור חשמל), ענף התעופה, חברות תקשורת ורבות נוספות. מאז שנות התשעים אומנם החלה הממשלה להרפות את אחיזתה בכלכלה ולהקטין את אחזקותיה בחברות הענק כמו רוסנפט (חברת הנפט הלאומית של רוסיה) ורוסטלקום (חברת הטלפוניה הגדולה ברוסיה ומהגדולות באירופה) וכן באחזקותיה השונות הכוללות חברות ביטוח, בנקים ואחזקות בתעשיות שונות. אך מאז שנת 2000 שוב מחזיקה המדינה בבעלות על סקטורים נרחבים, כשהגדול בהם הוא ענף הגז והנפט (כאשר חברת הגז גזפרום נמצאת בבעלות ממשלתית מלאה). לרוסיה תעשייה אווירית חזקה והיא מהמדינות הבודדות בעולם בעלת נמל חלל (מתקן שיגור לחלל).

רוסיה תלויה רבות באנרגיה המבוססת על מחצבים מתכלים, כגון נפט, גז טבעי או פחם.
תמונת לוויין של רוסיה משנת 2005

רוסיה היא המדינה הגדולה בעולם ומכילה שטחים נרחבים מיבשת אירואסיה וחלק ניכר מהאזורים הארקטים והסוב-ארקטיים נמצאים בשטחה. שטחה הוא כשליש מכלל יבשת אסיה, וכתשיעית מכלל יבשות העולם.

בחלקה האירופאי וגם בחלקה האסייתי רוב השטח מורכב ממישורים ענקיים. מישורים האלה הם בראש ובראשונה ערבה בדרום ושטחים מיוערים בכבדות בצפון עם גידולי טונדרה ליד החופים הצפוניים (שמכונים בשם יער טייגה). רכסי הרים נמצאים ליד הגבול הדרומי, כמו למשל הרי קווקז, שבהם נמצאת הנקודה הגבוהה ביותר ביבשת אירופה – הר אלברוס (5,642 מ'). בנוסף להרי קווקז ישנה שרשרת הרים נוספת – הרי אלטאי, הנחשבים לאחד האזורים המתויירים במדינה. בחלקים המזרחיים מתנשא רכס ורחויאנסק. במרכז יש את רכס הרי אורל המחלק את אירו-אסיה לאסיה ואירופה.

אורך החופים הכולל של רוסיה הוא מעל 37,000 ק"מ הגובלים עם אוקיינוס הקרח הצפוני, האוקיינוס השקט וכמה ימים פנימיים כמו הים השחור, הים הבלטי והים הכספי. מספר ימים הם חלקים של אוקיינוסים כמו ים ברנץ הים הלבן, ים קארה, ים לאפטייב והים הסיבירי הצפוני שהם חלק מהאוקיינוס הצפוני. ים ברינג, ים אוחוצק והים היפני הם חלק מהאוקיינוס השקט. האיים הגדולים הם: נוביה זמליה, ארץ פרנץ יוזף, האיים הסיביריים החדשים, אי ורנגל, האיים הקוריליים והאי סחלין.

בנוסף לימים זורמים ברוסיה כמה עשרות נהרות גדולים. לרשימת הנהרות ראו נהרות רוסיה. הימות הגדולות הן – ימת באיקל שהיא ימת המים המתוקים העמוקה בעולם, ימת לאדוגה וימת אונגה.

לערך המלא

יהדות רוסיה היא קהילת היהודים שהתגוררה ומתגוררת באזורים הגאוגרפיים שזוהו עם רוסיה. הקהילה היא מהגדולות, העתיקות והמפוארות שבקהילות היהודים באירופה. תולדות הקהילה כוללות עליות ומורדות ביחס השלטון והחברה ליהודים, לאורך תקופות של סובלנות ושל מתחים לסירוגין.

לא פחות מארבעה יהודים או ממוצא יהודי כיהנו בתקופות שונות בתפקיד ראש ממשלת רוסיה: לב רוזנפלד (1917), סרגיי קיריינקו (1998), יבגני פרימקוב (19981999) ומיכאיל פרדקוב (20042007).

לערך המלאלקטגוריית יהדות רוסיה
ערכים בנושא יהדות רוסיה
שמואל פוליאקוב יוסף גינצבורג
לב טרוצקי מיכאיל פרדקוב
סמל

סמל רוסיה הוא מגן בצבע אדום, המסמל את רוסיה. העיט הדו-ראשי בעל הכתר מסמל את האימפריה הרוסית הישנה, ואילו השרביט והכדור המוזהב המצויים בציפורניו מסמלים את כוחם של הצאר ושל הכנסייה הרוסית. במרכז העיט מצוי מגן קטן המשמש גם כסמל מוסקבה – ובו גאורגי הקדוש רכוב על סוסו בזמן שהוא קוטל את הדרקון.

דגל

דגל רוסיה (דגל לאומי, דגל הצי האזרחי ) הוא טריקולור של פסים אופקיים שווי-רוחב בצבעים כחול, לבן ואדום, צבעי הלאומיות הכלל-סלאבית.

סמלים אחרים

סמלים לאומיים: הדוב הרוסיאל, נצור את הצאר!

המנון רוסיה

המנון רוסיה, "המנון הפדרציה הרוסית", הוא המנונה הלאומי של המדינה שהולחן על ידי אלכסנדר אלכסנדרוב ונכתב על ידי סרגיי מיכאלקוב.
האזנה?

רוצה לעזור? הנה כמה משימות בהן ניתן לתרום:

  • הציעו רעיונות לקידום הפורטל או רעיונות חדשים למסגרות הקיימות בדף השיחה של הפורטל
  • זקוקים לעזרה? עיינו במדריך הכתיבה המקוצר ובו סיוע והדרכה פשוטה לכותבים מתחילים. עזרה נוספת ניתן לבקש בדלפק הייעוץ או מאחראי הפורטל
  • מעוניינים לכתוב ערך בנושא רוסיה אבל אין לכם רעיונות? רוצים לבקש ערך? לרשותכם עומד דף בקשת ערך המכיל ערכים מבוקשים בנושא
  • ברשימה הזו ניתן למצוא 529 קצרמרים שרק מחכים שירחיבו אותם!
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם. בדף זה תוכלו למצוא רשימת ערכים הדורשים שיפור