פורטל:רכבת ישראל/אקטואליה/ארכיון/2009/ינואר 2009

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ינואר 2009[עריכת קוד מקור]

  • 29/1/2009
"אתר רכבת העמק בכפר יהושע" יארח תערוכת ציורים של אהובה שולמן, אמנית ותושבת כפר יהושע. (אתר "כלכליסט" - 29 בינואר 2009)
לצורך הקמת החלק המרכזי של קו הרכבת המהיר לירושלים יוקם שטח התארגנות גדול במיוחד בסמוך למחלף שער הגיא. שטח ההתארגנות מעורר דאגה רבה בקרב תושבי האזור והנוסעים בכביש 1. הללו מפחדים ששטח ההתארגנות יהווה בעצם "עיירה תעשייתית" שתשתרע על-פני 220 דונם ותעסיק מאות עובדים ועשרות משאיות בכל שעות היממה. החשש העיקרי הוא הרעש שייגרם כתוצאה מפעולתן של מכונות הקידוח גדולות הממדים (קוטר של 10 מ', זחל מתכת באורך 200 מטר) ומפיצוצים מבוקרים לפינוי סלעים. (אתר "גלובס" - 29 בינואר 2009)
ירון זליכה, החשב הכללי במשרד האוצר לשעבר, תיאר את רכבת ישראל כגוף חסר יעילות וחסר כישורים מתאימים. על קו הרכבת המהיר לירושלים אמר: "הפרויקט הזה פשוט גדול עליה". (אתר "The Marker" - עשרים-ותשעה בינואר 2009)
העיתון הכלכלי גלובס סקר בכתבה מקיפה את נושא קו הרכבת המהיר לירושלים. לפי הכתבה, רכבת ישראל מנהלת "מלחמת אגו" נגד רשות הטבע והגנים כדי שהפרויקט ייצא לפועל לפי התוואי שתוכנן על ידה. רשות הטבע והגנים הציגה תוואי חלופי פחות פוגעני כלפי הגן הלאומי הרי יהודה, אך רכבת ישראל שללה אותו בטיעונים שונים. בכתבה מופרכים טיעוני-הנגד של הרכבת, וגם מובאים דבריהם של נציגי רשות הטבע והגנים שקוראים למתכנני רכבת ישראל להפסיק להתעקש על התוואי הלא-סביבתי שגיבשו. (אתר "גלובס" - 29 בינואר 2009) (אתר "Mako" - עשרים-ותשעה בינואר 2009)
  • 28/1/2009
בית המשפט המחוזי בפתח תקווה פסק כי רכבת ישראל הפרה את ההסכם שכרתה עם החברה הקבלנית "טר-ארמה". בשנת 2004 זכתה החברה במכרז של רכבת ישראל להקמת גשר בקרבת מושב סגולה בתמורה לסכום של כ-12.8 מיליון ש"ח, אך בשנת 2006 ועדת הערר לתכנון ובנייה מנעה את ביצוע העבודות. למרות שלא נפסקו לטובת "טר-ארמה" פיצויים על אבדן רווח באמדן של 1.5 מיליון ש"ח, חויבה רכבת ישראל לשלם כ-630 אלף ש"ח בעבור הוצאותיה של החברה טרם ביטול הפרויקט. (אתר "כלכליסט" - 28 בינואר 2009)
מנכ"ל רכבת ישראל יצחק הראל פנה למשרד האוצר כדי לגבש חבילות תמחור חדשות עבור נוסעי הרכבת, שיוזילו את כרטיסי הנסיעה בשעות שבהן אין עומס ברכבות. שעות השפל הן בין 09:00 בבוקר ל-15:00 אחר הצהרים ובין 19:00 בערב ל-06:00 בבוקר. בחברת הרכבת מקווים כי הוזלת שעות השפל תסייע לפזר את עומס הנוסעים על פני כל שעות היממה. (אתר "ynet" - עשרים-ושמונה בינואר 2009)
בשנת 2009 צפוי מספר הנוסעים ברכבת ישראל לגדול בכ-11% בשל המיתון שצפוי להתפתח כתוצאה מהמשבר הכלכלי העולמי הנוכחי. מנכ"ל הרכבת יצחק הראל פנה לחשב הכללי במשרד האוצר כדי לתאם הנפקת איגרות חוב בהיקף מרבי של מיליארד ש"ח להשגת מימון לפרויקטי הפיתוח של רכבת ישראל, שייתנו מענה לגידול הצפוי. (אתר "Nrg" - עשרים-ושמונה בינואר 2009)
רכבת ישראל מסכמת את שנת 2008 -
- ממוצע דיוק של 91.3%
- הכנסות של כחצי מיליארד ש"ח ממכירת כרטיסי נסיעה
- גידול של 10.5% במספר הנוסעים ביחס לשנת 2007
- 129,387 נסיעות מדי יום בממוצע
- הגירעון התקציבי פחת בכ-60 מיליון ש"ח
- 130 עובדים יצאו לפרישה מוקדמת במסגרת תוכנית התייעלות
- השכר הממוצע של עובדי הרכבת הופחת בכ-4%
- 1.7 מיליארד ש"ח הושקעו בפיתוח תשתיות
(אתר "Port2Port" - עשרים-ושמונה בינואר 2009)
  • 27/1/2009
לקראת הבחירות לכנסת ה-18 הצהיר יושב-ראש הליכוד בנימין נתניהו כי אחד הצעדים העיקריים שבהם יתמקד אם ייבחר לראשות הממשלה הוא פיתוח רשת המסילות של רכבת ישראל. תוכנית הפיתוח תכלול את הקמתם של קווים חדשים לנגב ולגליל, ובפרט הנחת מסילת הרכבת לאילת. (אתר "כלכליסט" - 27 בינואר 2009)
  • 26/1/2009
אבן שנזרקה על רכבת שנסעה באזור קריית מוצקין לכיוון תחנת הרכבת נהריה ניפצה את אחת מזגוגיות הרכבת. משטרת זבולון (תחנת משטרת ישראל בקריית חיים) חוקרת את המקרה. בשנת 2008 אירעו חמישה מקרים של זריקת אבנים על רכבות, אך לא נמסר אם רכבת ישראל והמשטרה פועלות למיגור התופעה. (אתר "Local גולן גליל" - 26 בינואר 2009)
שר התחבורה שאול מופז מסכם שלוש שנים במשרד התחבורה, ובראיון לקראת הבחירות הקרבות לכנסת ה-18 מתאר את השלב הבא בשילובה של רכבת ישראל במערכות התחבורה הציבורית בירושלים, תל אביב וחיפה: "בסוף 2009 יתחילו לפעול בשלושת המטרופולינים הגדולים רשויות תחבורה ציבורית, שישלבו בין אמצעי התחבורה השונים - רכבת קלה, רכבת ישראל ואוטובוסים." מופז צופה כי ב-2010 הרשויות המטרופוליניות יחוללו שיפור משמעותי בתחבורה הציבורית, שיגרום ליוממים רבים לוותר על כלי הרכב הפרטיים. (אתר "ynet" - עשרים-ושישה בינואר 2009)
  • 23/1/2009
קורה שנפלה מגג בניין בחיפה ונחתה על מסילת החוף שיבשה את תנועת הרכבות בקטע שבין תחנת הרכבת בנימינה ותחנת חיפה חוף הכרמל. צוותים של רכבת ישראל וידאו כי לא נגרם נזק למסילה, ותנועת הרכבות שבה לסדרה. (אתר "News1" - עשרים-ושלושה בינואר 2009)
  • 21/1/2009
רמות השכר של בכירי רכבת ישראל, כפי שהן משתקפות מדו"ח השכר במגזר הציבורי שפרסם משרד האוצר, עומדות על עשרות אלפי שקלים בחודש (בין 33 ל-69 אלף ש"ח). כמו כן, מהדו"ח עולה כי בכירים רבים (סמנכ"לים ומנהלי אגפים) בעצם עוסקים בתחומים חופפים ומחזיקים בתארים דומים. שיאן השכר של חברת הרכבת הוא שאול עוקיש, מנהל "אגף הרווחה" ויו"ר ועד העובדים הארצי, שנחשד לאחרונה בקבלת דבר במרמה והפרת אמונים. (אתר "ynet" - עשרים-ואחד בינואר 2009)
  • 20/1/2009
רכבת ישראל הפעילה את מרכז השליטה והבקרה החדש בתחנת הרכבת חיפה חוף הכרמל, שנחנך לאחרונה על ידי שר התחבורה שאול מופז, מנכ"ל רכבת ישראל יצחק הראל ויו"ר החברה יעקב אפרתי, ראש עיריית חיפה יונה יהב והרב מנחם וילהלם שערך את טקס תקיעת המזוזה. מרכז השליטה החדש יסייע בשיפור רמת הדיוק של הרכבות. (אתר "ynet" - עשרים בינואר 2009) (אתר "שטורעם" - 22 בינואר 2009)
חברת "ביסטופ" זכתה, ככל הנראה, במכרז רכבת ישראל להפעלת מזנון בתחנת הרכבת תל אביב השלום, ותשלם בעבור זה 1.5 מיליון ש"ח מדי שנה (פי 5 מהמפעילה הקודמת של המזנון). לעומת זאת, בתחנת הרכבת תל אביב מרכז יופעל מזנון על ידי חברת הסעדה כמעט אלמונית בשם "שף טעמים" הממוקמת בעכו ושנמצאת בבעלות ציפורה טהר. תמורת הזכייה במכרז, חברת "שף טעמים" תשלם לחברת הרכבת 2.7 מיליון ש"ח מדי שנה (חצי מיליון ש"ח יותר מהמפעילה הקודמת), עלות שכלכלנים מעריכים אותה כ"מחיר הפסד" לזכיינית. (אתר "כלכליסט" - 20 בינואר 2009)
נשף העובדים השנתי של רכבת ישראל שוב נמצא בסכנת ביטול. לאחר שהמנכ"ל הורה על ביטולו, על רקע המשבר הכלכלי העולמי, ולאחר שהוחלט לקיימו בכל זאת, האירוע החגיגי שוב עומד בפני ביטול, בשל קריסתו הכלכלית של גן האירועים שבו היה אמור להתקיים. (אתר "The Marker" - עשרים בינואר 2009)
  • 19/1/2009
בעקבות החלטת שר האוצר רוני בר און ושר התחבורה שאול מופז להעביר את תקציב פרויקט חישמול מסילות רכבת ישראל לפרויקט סלילת קו עיירות הפיתוח, ביטלה חברת הרכבת את מכרז החישמול שבו התמודדו ארבע חברות בינלאומיות. החברות שהתמודדו במכרז טענו כי בעתיד יהיה יקר יותר ומסובך יותר להעביר את רשת המסילות מקטרי דיזל לחשמל, וכי ייתכן וינקטו באמצעים משפטיים כדי שיפוצו בעבור ההכנות שעשו למכרז. (אתר "גלובס" - תשעה-עשר בינואר 2009)
  • 16/1/2009
השבתת מסילת הרכבת לירושלים בשבועיים הקרובים נועדה ליישור תוואי המסילה ולחנוכת הפרדה מפלסית מעל כביש 3 בקרבת היישוב יסודות. (אתר "News1" - שישה-עשר בינואר 2009)
  • 15/1/2009
אברהם שקד, רכז החברה להגנת הטבע בהרי יהודה, מאשים את רכבת ישראל ב"התנהלות כוחנית, מזלזלת וחסרת מקצועיות". לטענתו, חברת הרכבת מקדמת את פרסום המכרז להקמת החלק המרכזי של קו הרכבת המהיר לירושלים בתוואי שיפגע בשלמותה של שמורת הטבע באזור נחל יתלה. מדוברות הרכבת נמסר כי התוואי הנוכחי אושר על ידי ועדת מומחים בין-משרדית של ממשלת ישראל. (אתר "ynet" - חמישה-עשר בינואר 2009)
  • 14/1/2009
עובדי רכבת ישראל נדרשו על ידי אגף הביטחון בחברה לחתום על טפסי הסכמה למסירת מידע על רישום פלילי המצוי במאגרי הנתונים של משטרת ישראל. לטענת ההנהלה, מדובר בהליך שגרתי הנהוג בכל חברה ממשלתית בעלת רגישות ביטחונית. אולם, ועד העובדים הורה לעובדי החברה שלא לחתום על הטפסים, וזאת על רקע חקירת המשטרה את יושב-ראש ועד העובדים וסגנו בחשד לעבירות שוחד, קבלת דבר במרמה והפרת אמונים. (אתר "The Marker" - ארבעה-עשר בינואר 2009)
  • 12/1/2009
בשבוע הקרוב תושבת תנועת הרכבות במסילת החוף למשך יומיים בקטע שבין תחנת הרכבת נהריה לבין תחנת חיפה בת גלים ולמשך יום בכל התחנות שמצפון לתחנת הרכבת תל אביב אוניברסיטה כתוצאה מעבודות תחזוקה של מסילת הרכבת. כמו כן, במחצית השנייה של ינואר 2009 יושבת קו הרכבת לירושלים לשם ביצוע עבודות תשתית. (אתר "Nana10" - שנים-עשר בינואר 2009)
  • 9/1/2009
בעקבות פשיטת המשטרה על משרדי ועד העובדים של רכבת ישראל והתקדמות החקירה בעניינם של ראשי הוועד, הומלץ להעמיד לדין את יו"ר ועד העובדים שאול עוקיש וסגנו מיכה חיון בגין שוחד, קבלת דבר במרמה והפרת אמונים. חוקרי המשטרה מצאו כי, לכאורה, ראשי הוועד היטו מכרזים לאספקת שירותים לטובת חברות שהעבירו לידיהם 10% מסכום הזכייה במכרז. כמו כן, עוקיש וחיון נחשדים כי גבו "דמי כניסה" מעובדים זוטרים שהתקבלו לעבודה בחברה. (אתר "The Marker" - תשעה בינואר 2009)
  • 8/1/2009
ניסיון התאבדות על מסילת החוף בסמוך לקיבוץ החותרים גרם לשיבושים קשים בתנועת הרכבות באזור. (אתר "Nrg" - שמונה בינואר 2009)
בבדיקה שגרתית בתחנת הרכבת תל אביב מרכז נתגלה כי אחת הקורות המחזיקות את הגג שמעל רציפים 5 ו-6 אינה יציבה. הרציפים נסגרו מחשש לקריסת הגג, ותנועת הרכבות הוסטה לרציפים האחרים עד לתיקון המבנה. (אתר "גלובס" - 8 בינואר 2009)
  • 6/1/2009
בניגוד להודעה המשותפת של שר האוצר רוני בר און ושר התחבורה שאול מופז, כי לשם האצת סלילתו של קו עיירות הפיתוח יוזרמו כמיליארד ש"ח, רכבת ישראל טוענת כי בפועל הועברו רק 500 מיליון ש"ח וכי הקו יושלם רק ב-2012 - שנה לאחר מועד חנוכתו המקורי. (אתר "ynet" - שישה בינואר 2009)
תקלה במרכז הפיקוד והשליטה החדש של רכבת ישראל, שנחנך לאחרונה בתחנת הרכבת חיפה חוף הכרמל, הסיטה רכבת נוסעים שיעדה היה מודיעין לתחנת הרכבת לוד. מחברת הרכבת נמסר כי התקלה נבעה מטעות אנוש, וכי לא נשקפה סכנה לנוסעים. החברה פיצתה את הנוסעים במוניות שלקחו אותם מלוד לתחנת הרכבת מודיעין מרכז. (אתר "כלכליסט" - 6 בינואר 2009)
  • 5/1/2009
קרונות נוסעים חדשים של רכבת ישראל הושחתו בגרפיטי על ידי אלמונים. הקרונות חנו בבית הספר למקצועות הרכבת שבתחנת הרכבת ההיסטורית תל אביב דרום. (אתר "ynet" - חמישה בינואר 2009)
  • 2/1/2009
בתחנת הרכבת באר שבע מרכז ובתחנת הרכבת באר שבע צפון נרשמה עלייה חדה בתנועת הנוסעים צפונה. העלייה החדה מיוחסת להסלמה במצב הביטחוני בעקבות מבצע עופרת יצוקה, שהביאה לבריחה מדרום הארץ. (אתר "The Marker" - שניים בינואר 2009)
רכבת נוסעים שנסעה על מסילת לוד-אשקלון בשטח חקלאי באזור ניצנים התנגשה בטרקטורון שנעמד על המסילה. נהג הטרקטורון ונהג הרכבת נפצעו באורח קל. הנוסעים עברו לרכבת חלופית, ומשטרת ישראל חוקרת את נסיבות התאונה. (אתר "ynet" - שניים בינואר 2009)
  • 1/1/2009
בעקבות ההסלמה במצב הביטחוני, עם פעילות צה"ל ברצועת עזה במסגרת מבצע עופרת יצוקה, רכבת ישראל ניסחה הנחיות למקרה של אזעקה. כמו כן, בשל נפילות טילים בדרום הארץ, חלים שיבושים בתנועת הרכבות, בייחוד במסילת הדרום ובמסילת לוד-אשקלון. (אתר "News1" - אחד בינואר 2009)
חברת "השמירה", המספקת לרכבת ישראל את כוח האדם לעמדות התצפיתנים במפגשי הכביש-מסילה ברחבי הארץ, נענתה בחיוב על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב. "השמירה" טענה בפני בית המשפט כי חברת "מודיעין אזרחי", שזכתה במכרז החדש של חברת הרכבת לאיוש עמדות התצפיתנים, הגישה תצהיר כוזב ולכן זכייתה במכרז אינה כשרה. לבקשת החברה, בית המשפט הוציא צו ביניים לעצירת ההתקשרות בין חברת הרכבת לחברת "מודיעין אזרחי". (אתר "Nrg" - אחד בינואר 2009)
מכרז הכרטוס החכם של רכבת ישראל עומד במרכזה של תביעה שהוגשה על ידי קונצרן "אינדרה" הספרדי. הקונצרן התמודד במכרז הכרטוס החכם של חברת הרכבת ונפסל כבר בשלביו המוקדמים. לטענת באי כוחו של קונצרן "אינדרה", חברת הבדיקה שפסלה את הקונצרן היא חברת "לינק", אחת המתחרות העיקריות של "אינדרה" באירופה. בית המשפט המחוזי בתל אביב ייאלץ לקבוע כעת אם לדחות את התביעה או להורות לרכבת ישראל לפתוח את המכרז מחדש, ובכך לעכב את פרויקט הכרטוס החכם. (אתר "The Marker" - אחד בינואר 2009)