פורטל:שבת ומועדי ישראל/ימי צום ותענית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יום צום ותענית הוא כינוי לימי צום ותעניות המצוינים בדת היהודית. חלק מימי הצום והתעניות הינם מצוות עשה (עשה צום) מדרבנן (קביעת רבנים) וחלקם מצוות עשה מדאורייתא (ציווי מהתורה), בצום של יום הכיפורים ניתן להבחין בין הציווי בתורה לבין פירוש חז"ל; ”וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם חֻקַּת עוֹלָם” על כן, ישנם יהודים רבים הנוהגים לדייק ולדקדק בהלכות צום ותענית הנקבעו מדרבנן או או הנקבעו מהתורה. אנשים חולים, בגיל הזקנה או נשים הרות בדרך כלל מתייעצים אם רבנים או אם רופאים מוסמכים לגבי האישור לצום שכן קיים חשש כי הצום יזיק לבריאותם.

מימי הצום והתענית המוכרים והמפורסמים ביותר שיש בדת היהודית הינם צום יום הכיפורים (לבקשת מחילה וכפרה ועשיית תשובה) וצום תשעה באב (לסימן האבלות על חורבן בית שני, חורבן בית ראשון ועוד). ישנם גם הבדלים בין שני ימים אלו לבין שאר הצומות והתעניות: לרוב, ימי תענית מתחילים עם עלות השחר ומסתיימים עם שקיעת החמה (אף על פי שבפועל לא יוצאים עד לאחר צאת הכוכבים). לעומת זאת, ימי הצום שצוינו לעיל מתחילים עם שקיעת החמה בערב שלפני הצום ומסתיימים עם צאת הכוכבים של יום הצום. כמו כן, בצומות שצוינו לעיל ישנם עינויים נוספים, מלבד האכילה והשתייה.

יום הצום והתענית מטבעו אינו אמור להעיד על שמחה או אושר ועל כן במהלך הדורות נקבעו ימי תעניות וצומות מיוחדים הנהוג לנהוג בהם מנהגי אבלות. ישנם ימי תעניות המוקדשים להזכרת נשמות ולתפילות על הנפטרים ויש גם ימי תעניות הנקבעו מדרבנן להיות ימי אבל כללים לנפטרים שלא יודעים היכן נקברו או מתי נפטרו.
לדוגמה, טרם יום הכיפורים נוהגים רבים לפקוד את קברי יקיריהם ולבקש מהנפטר סליחה ומחילה. עוד נהוג כי בערבי יום הכיפורים וצום ט' באב מדליקים נרות נשמה להזכרת הנפטרים, על כל זאת יש לציין מנהגי האבלות הינם מנהגי רבנן בלבד ואין להם אזכור או צווי במפורש מדאורייתא.


יום כיפור קטן

[הצגה / הסתרה]

יום כיפור

[הצגה / הסתרה]

צום גדליה

[הצגה / הסתרה]

תענית בה"ב

[הצגה / הסתרה]

עשרה בטבת

[הצגה / הסתרה]

תענית אסתר

[הצגה / הסתרה]

תענית בכורות

[הצגה / הסתרה]

שבעה עשר בתמוז

[הצגה / הסתרה]

תשעה באב

[הצגה / הסתרה]


ראש השנה
צום גדליה
ימים נוראים
יום הכיפורים
סוכות
הושענא רבה
שמחת תורה
אסרו חג
חנוכה
חנוכה
ט"ו בשבט
פורים
פסח
יום הזיכרון לשואה ולגבורה
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל
יום העצמאות
יום הרצל
יום ירושלים
ל"ג בעומר
שבועות
שבעה עשר בתמוז
תשעה באב
ט"ו באב