פורמיה

פורמיה
מדינה איטליהאיטליה איטליה
מחוז לאציולאציו לאציו
נפה לאטינה
בירת העיר פורמיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 74.17 קמ"ר
גובה 19 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 37,136 (1 בינואר 2023)
קואורדינטות 41°15′23″N 13°36′25″E / 41.256388888889°N 13.606944444444°E / 41.256388888889; 13.606944444444 
אזור זמן UTC+1
http://www.comune.formia.lt.it
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פורמיהאיטלקית: Formia) היא עיר וקומונה בנפת לאטינה, על חוף הים התיכון של מחוז לאציו שבמרכז איטליה. היא ממוקמת באמצע הדרך בין רומא לנאפולי, ושוכנת על הדרך האפיאנית מהתקופה הרומית. יש בה 38,095 תושבים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר המכונה "קבר קיקרו"
בור מים "Cisternone romano"
בור המים "גרוטה דלה ג'אנרה"
פרסקו מפיאצה מאטי, המאה הראשונה. מוֹדָעָה
המגדל המתומן של קסטלונה.
המגדל של טירת מולה.

העיר פורמיה נוצרה על ידי האוכלוסייה האיטלקית של האאורונקים. [1] היא הופיעה לראשונה בהיסטוריה בשנת 338 לפני הספירה, כאשר, במהלך המלחמה הלטינית, היא קיבלה מעמד של Civitas sine suffragio (אנ') (אזרחות ללא זכות בחירה), יחד עם העיר פונדי. לאורך העת העתיקה, העיר קאייטה הייתה גם חלק מהטריטוריה הפורמית. [2] בעידן הרפובליקה הרומית היא נקראה Formiae (שמקורו ב- Hormia או Ormiai). זה היה אתר נופש נודע בעידן הקיסרי הורטיוס מכנה אותו "עיר הממוראה" [3] שכן למשפחה העשירה והאצילה של מאמורה שממעמד הפרשים היו אינטרסים חזקים שם, כולל אחוזת הווילות הסמוכה בג'אנולה, שעדיין ניתן לראותה.

גם לקיקרו הייתה שם וילה והוא נרצח בדרך אפיה ממש מחוץ לעיר בשנת 43 לפני הספירה, וקברו נותר יעד תיירותי קטן. העיר הייתה גם מקום מושב המרטיריום של ארסמוס הקדוש מאנטיוכיה, עד התפרקותו בסביבות שנת 303 לספירה, במהלך רדיפות הנוצרים על ידי דיוקלטיאנוס. ארסמוס הקדוש נודע מאוחר יותר גם כאלמו הקדוש הפטרון של המלחים. פאולינוס מנולה ותראסיה עצרו בפורמיה במסעם חזרה לנולה לאחר ביקור ברומא, בחג הפסחא ב-בשנת 408. שם הם קראו את מכתבו מספר 95 של אוגוסטינוס שהופנה אליהם. [4]

לאחר נפילת האימפריה הרומית המערבית, העיר נבזזה על ידי ברברים והאוכלוסייה עברה לשני מבצרים נפרדים על הגבעה הסמוכה, שהיו תחת שלטונה של העיר השכנה, גאאטה (אנ'). שארל השני מאנז'ו בנה מבצר ימי, Mola di Gaeta. המבצר השני היה ידוע בשם קסטלונה, מהטירה שהוקמה שם באמצע המאה ה-14 על ידי אונוראטו הראשון קטאני, רוזן פונדי.

שני הכפרים אוחדו שוב בשנת 1863 תחת השם פורמיה. העיר המאוחדת נפגעה קשות בשנים 1943–1944 בפעולות הפצצה ובקרב אנציו .

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורמיה שוכנת על חוף מפרץ גאאטה (אנ') שבים הטירני, בדרום לאציו, קרוב לעיר גאאטה וליד גבולו הצפוני של מחוז קמפניה.

העיר גובלת עם אספריה שבנפת פרוזינונה,איטרי, גאאטה, מינטורנו וספיניו סאטורניה. היא כוללת בשטחה את הכפרים (frazioni) של קסטלונוראטו, ג'אנולה-סנטו ג'אני, מראנולה, פניטרו וטריוויו.

מראות מרכזיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונומנט המפורסם ביותר של פורמיה היא המאוזוליאום המזוהה באופן מסורתי עם קבר קיקרו : זהו מגדל שגובהו 24 מטר ונמצא בדרך אפיה העתיקה, סביב המגדל מתחם שיועד להלוויות.

מראות נוספים כוללים:

  • מגדל מולה - מגדל מבוצר מהמאה ה-19
  • מגדל קסטלונה - מגדל מבוצר מהמאה ה-19
  • בור מים רומי, מהגדולים בעולם. בדומה למבנים בקונסטנטינופול ובווילת דומיטיאנוס באלבנו (אנ'), הוא מתוארך למאה ה-1 לפני הספירה.
  • שרידי הווילה הרומית של מאמורה בג'אנולה [5] שנחרבה בחלקה ב-1943, כולל בורות המים של "מג'ורה" ושל "36 עמודים", אמות מים, "קריפטופורטיקוס" ומרחצאות תרמיים. במרכז הווילה בנקודה הגבוהה ביותר של הצוק היה מבנה מתומן גרנדיוזי הידוע גם בשם "מקדש יאנוס" ולצדו שני אגפים ושתי אכסדרות המשתפלות לכיוון הים. [6] בקרבת מקום ב-Porticciolo Romano נמצאים שרידי בריכות הדגים שלה לגידול דגים. [7] לאחרונה נחפרו חמישה פסלים של ראשי גברים מהמאה ה-2/3 לספירה. [8]
  • שרידים רבים של וילות רומיות לאורך החוף [9]
  • מבנים רומיים בעיירה
  • כנסיית "סן ג'ובאני בטיסטה א לורנצו", ידועה משנת 841. היא נהרסה כמעט כולה במהלך מלחמת העולם השנייה. היא מכילה יצירה של אנטוניאצו רומנו (אנ') (בערך 1490)
  • כנסיית "סן מיקלה"
  • כנסיית "סן לוקה", הידועה מהמאה ה-15. יש בה קריפטה שהתגלתה לאחרונה עם ציורי קיר של "פרקים של הברית החדשה" ומדונה "דל לאטה".
  • מנזר הרנסאנס וכנסיית "סנט'אראסמו". הוא הוקם במקום מותו, לכאורה, של הקדוש.
  • מוזיאון ארכאולוגי עירוני.
  • הפארק האזורי של ג'אנולה והר סקאורי.
  • אנדרטת המלחמה בפורמיה (לכבוד חללי מלחמת העולם הראשונה), עם פסל הברונזה הגדול "Sacraficio" של דורה אוהלפסן-באגה (אנ')

ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורמיה הוא מקום מושבו של בית הספר הלאומי לאתלטיקה של הוועד האולימפי הלאומי של איטליה, שנוסד ב-1955. ספורטאים כמו פייטרו מנאה וג'וזפה גיביליסקו התאמנו כאן. פורמיה מהווה גם מוקד לאירועי רכיבה על אופניים מסוגים שונים; רכיבה על אופניים ורכיבה על אופני הרים. כל אלה נותנים גישה לפארקים בגאאטה ובפורמיה; Parco Monte Orlando, Parco Regionale Riviera di Ulisse, Parco Naturale dei Monti Aurunci, וסיורים לרומא דרך הכביש הישן. בפורמיה יש גם ספורט ימי: גלישת רוח ושיט.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחינת תחבורתית, חשיבות העיר לדרום לאציו, היא בכך שמסילת הרכבת רומא-פורמיה-נאפולי (אנ') עוברת דרך תחנת הרכבת פורמיה-גאאטה (אנ') שנמצאת בפורמיה, ומשמשת כתחנה בקו הרכבת המהיר של רומא-נפולי. מהתחנה מבקרים ותושבים יכולים לנסוע באוטובוס לגאאטה, מינטרנו, ספיניו ועיירות מקומיות אחרות.

כמו כן, מנמל פורמיה יוצא קו מעבורת אל איי פונטיין המרוחקים כ-65 קילומטר (בקו אווירי) מדרום מערב לפורמיה.[10]

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפורמיה קשרי ערים תאומות עם:[11]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פורמיה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Formia e la sua storia Formiae - ideato e sviluppato da WebProgens Ass. Culturale". Formiae (באיטלקית). נבדק ב-2022-02-16.
  2. ^ "La Città di Formia – Sinus Formianus" (באיטלקית). נבדק ב-2022-02-16.
  3. ^ Horace, Satires 1.5
  4. ^ "CHURCH FATHERS: Letter 95 (St. Augustine)". www.newadvent.org. נבדק ב-2019-10-03.
  5. ^ Villa of Mamurra (Formia) https://www.romanoimpero.com/2018/02/villa-di-mamurra-formia.html?hl=en
  6. ^ Nicoletta Cassieri, Primi interventi di scavo archeologico e di conservazione nella villa romana di Gianola, in Formianum, III 1995
  7. ^ Michele Stefanile e Fabrizio Pesando, Le ricerche dell’Università di Napoli “L’Orientale” nelle villae maritimae del Lazio meridionale: Gianola, Sperlonga, Gaeta, in Massimo Capulli (ed.
  8. ^ Archaeological dig reveals ancient Roman home - English, ANSA.it, ‏2015-07-15 (באנגלית)
  9. ^ Mayor launches appeal to save Cicero's villa from ruin - English, ANSA.it, ‏2015-07-21 (באנגלית)
  10. ^ Pontine Islands Ferry Routes
  11. ^ אתר מידע אודות ערים באיטליה