פורס מז'ור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פורס מז'ור
Force Majeure
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי רובן אסטלונד
הופק בידי אריק המנדורף, מרי שלסון
תסריט רובן אסטלונד
עריכה Jacob Schulsinger, רובן אסטלונד עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים יוהנס קונקה, ליסה לובן קונגסלי
מוזיקה אולה פלטום
צילום פרדריק ונצל
מדינה שוודיה
חברת הפקה Plattform Produktion עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פלאטפורם פרודקשן
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 18 במאי 2014
משך הקרנה 118 דקות
שפת הסרט שוודית ואנגלית
סוגה דרמה קומית, סרט דרמה, סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 1,359,497 דולר (2015)
הכנסות באתר מוג'ו forcemajeure
פרסים הסרט הטוב ביותר (פסטיבל גולדבאגה)
צוות השופטים בפסטיבל הקולנוע בקאן
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פורס מז'ור (צרפתית Force Majeure – "כוח עליון") הוא סרט דרמה-סאטירי שוודי של הבמאי רובן אוסטלונד, שהופץ בשנת 2014. במקורו כונה הסרט בשם Turist ("תייר").

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט עוסק במשפחה שוודית העושה בחופשת סקי בבית מלון יוקרתי באתר סקי באלפים הצרפתיים, במשך שישה ימים: האב תומאס (יוהנס קונקה), האֵם אֶבָּה (ליסה לובן קונגסלי) ושני ילדיהם, וֶרָה והארי. ביומה השני של החופשה, עת המשפחה סועדת במרפסת מסעדת הרים, מתרחשת מפולת שלגים מבוקרת בקרבת מקום. בני המשפחה וסועדים אחרים במסעדה צופים באירוע בהתפעלות, אך בתוך מספר שניות קרב גל השלג אל המסעדה והשוהים במקום נתקפים בבהלה. תומאס נוטל את הטלפון הנייד שלו ונס על נפשו אל תוך הבניין, כשהוא מותיר את אבה ואת ילדיהם במרפסת. מטח של אבק שלגים נוחת על המסעדה, אך לא נגרם נזק לאיש. מיד לאחר מכן שב תומאס אל שולחן האוכל והמשפחה ממשיכה בסעודה. האירוע מטיל צל על המשך החופשה – אבה והילדים מתקשים להתגבר על מנוסתו של תומאס, והמשבר מתגבר לנוכח חוסר יכולתו להודות במעשיו, וחושף סדקים במערכת הנישואין בין בני הזוג, וביחסיהם עם ילדיהם. לקראת סופה של החופשה חווה תומאס משבר רגשי, מתוודה על מעשיו ומביע חרטה, ואבה ושני הילדים סולחים לו ומנסים לתמוך בו. בסצנת הסיום נמלטת אבה עצמה בבהלה מן האוטובוס, הנתון לתחושתה בסכנת הידרדרות, בלי לתת כלל את דעתה על בעלה וילדיה שנותרו בתוכו.

הסרט צולם באתר הסקי לז ארק בצרפת[1] והוא חושף את שגרת היום יום של חופשות סקי. הסרט מלווה במוזיקה מקורית ובקטעים מהיצירה ארבע העונות של אנטוניו ויוואלדי.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה בפרס צוות השופטים בפסטיבל הקולנוע בקאן ובפרס הסרט הטוב ביותר בטקס פרס גולדבאג ה-50 בשנת 2014[2], והיה מועמד לפרס גלובוס הזהב לסרט הזר הטוב ביותר[3] ולפרס אוסקר לסרט הזר הטוב ביותר[4] בשנת 2014.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]