פחמן משודרג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פחמן משודרג
Altered Carbon
מידע כללי
מאת ריצ'רד ק. מורגן
שפת המקור אנגלית
תורגם לשפות כן
סוגה מדע בדיוני
הוצאה
הוצאה שטיינהרט-שרב מוציאים לאור בע"מ
מקום הוצאה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 2002
מספר עמודים 440
עורך מיקי מלץ
הוצאה בעברית
תאריך 2018
תרגום כן
פרסים
פרס פיליפ ק. דיק (ריצ'רד ק' מורגן, 2003) עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
סדרת ספרים טאקשי קובאץ'
הספר הבא Broken Angels עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 9789654205566
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פחמן משודרגאנגלית: Altered Carbon, כלומר ״פחמן שעבר שינוי״) הוא ספר מדע בדיוני מאת ריצ'רד מורגן שראה אור בשנת 2002. העלילה מתרחשת בסן פרנסיסקו של 2500, בעולם שבו הנפש האנושית יושבת בתוך מחסנית מוח (cortical Stack) והגוף הוא רק מעטפת חיצונית. הנפש הדיגיטלית יכולה לנדוד בין גופים ביולוגיים שונים, טבעיים ומשודרגים, וסביבות וירטואליות.

הספר זכה בפרס פיליפ ק. דיק לנובלה הטובה ביותר לשנת 2003. הספר עובד לסדרת טלוויזיה באותו השם שעלתה בשנת 2018 בנטפליקס.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור בנוי בתבנית הקלאסית של בלש אפל, עם כל המוטיבים הקלאסיים של הז'אנר: הגיבור נוכרי ומנודה, פושע משוחרר וזר בעיר. הוא מין נֵפֶל, מפסידן שלאף אחד לא אכפת ממנו, ותחושת הניכור שלו מפעפעת לכל אורך הספר. הוא מחפש תשובות בתחתית בקבוק וויסקי ושואל שאלות עם אקדח. הוא אינו גיבור ומונע מתוך נקמה, תאוות בצע ותשוקה, והגבולות המוסריים שלו נזילים. למרות שהוא אנטי גיבור, הקוראים מזדהים איתו ורוצים שינצח, גם אם זה לא יוביל אותו לשום מקום.

לתוך התבנית הקלאסית מורגן מוזג תמהיל עתידני סייברפאנקי קשוח משולב בביקורת חברתית נוקבת על מעמדות וכוח. הטכנולוגיה אולי מקדמת בגדול את האנושות, אבל מקדמת בעיקר את העשירים ובעלי האמצעים, וככל שהטכנולוגיה מתקדמת יותר הפער המעמדי מתרחב. בעולם של פחמן משודרג הפער קיצוני ביותר מפני שהכסף יכול לקנות מפלט מהמוות, ומי שנשאר בחיים לאורך זמן יכול לצבור עוד ועוד כוח ומעמד, להגדיל את הפער ולהפוך כמעט לגזע חדש, שעדיין כבול בכל החולשות האנושיות הרגילות.

הסיפור מסופר בגוף ראשון על ידי טאקשי קובאץ' ששוגר מאות שנות אור לכדור הארץ לפתור תעלומת רצח. אבל קובאץ' אינו בלש או חייל - הוא הרבה יותר מזה. קובאץ' הוא שליח (Envoy) לשעבר, מעין חייל\סוכן סמוי\בריון של חיל החסות, עם הכשרה ייחודית שמאפשרת לו לתפקד היטב בסביבות לא מוכרות שהוא נזרק אליהן מתוקף תפקידו. העלילה מובילה את הקורא לגלות את העולם ואת העבר של קובאץ' שלב אחר שלב, וכצפוי בבלש אפל שולחת את הגיבור לתהומות רפש אנושי וחברתי, שלו ושל אחרים. לא במפתיע תהליך הגילוי עמוס באלימות וסקס, ומורגן ספג ביקורת רבה על הכתיבה הבוטה והלא מתפשרת של שני האלמנטים הבסיסיים של התודעה האנושית. סצנה קשה במיוחד של עינוי וירטואלי הובילה מבקרים להאשים את מורגן ב-"פורנו עינויים", ועל כך ענה מורגן שהסצנה מבוססת על תיאורי עינויים במדינות מוסלמיות מדו"ח של אמנסטי אינטרנשיונל שהרתיחו את דמו.

ההפרדה בין הנפש לגוף מפעפעת לאורך כל הספר, מהמעבר של התודעה בין גוף לגוף וגם לסביבות וירטואליות. מורגן ממחיש את הניתוק בכך שהוא מתאר פעילויות אנושיות במונחים מכניים ופעולות מכניות במונחים אנושים, ובכך יוצר טשטוש בין העולמות והמשחק בין הניתוק והמיזוג בין הנפש (התוכנה) שרוכבת על הגוף (החומרה) זורק את הקורא ללא הרף לשאלות הפילוסופיות עתיקות היומין של גוף ונפש, והאם באמת ניתן להפריד בין השתיים, ועד כמה הנפש יכולה לשלוט בגוף וכמה הגוף בעצם שולט על הנפש דרך הביולוגיה, בין אם היא ממשית או וירטואלית.

תרגום עברי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ריצ'רד מורגן, פחמן משודרג (טאקשי קובאץ', 1), תרגום: יוסי חלד, עריכת תרגום: מיקי מלץ, נתניה: שטיינהרט שרב מוציאים לאור, 2018.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]