פטר הרביעי, קיסר בולגריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פטר הרביעי
Петър IV Теодор
לידה מואסיה, האימפריה הביזנטית[1]
פטירה 1197
טרנובו, האימפריה הבולגרית השנייה.
שם מלא תאודור פטר לבית אסן
מדינה האימפריה הבולגרית השנייה
שושלת בית אסן שמוצאה כנראה קומני[1]
תואר קיסר בולגריה
אב לא ידוע עריכת הנתון בוויקינתונים
קיסר בולגריה
11851190
(כ־5 שנים)
קיסר בולגריה
11961197
(כשנה)

פטר הרביעי, או תאודור פטר לבית אסן, (בבולגרית: Петър IV Теодор), היה הצאר הראשון של האימפריה הבולגרית השנייה, לאחר שחרורה מ 167 שנות כיבוש על ידי האימפריה הביזנטית. שנת לידתו ושמות הוריו אינם ידועים ועל מוצאו נתון ויכוח בין מצדדי הנרטיב ההיסטורי הבולגרי, הטוענים שהוא מבולגריה ההיסטורית, לבין מצדדי הנרטיב הרומני הטוענים שהוא מוולאכיה. ההיסטוריון בן התקופה ניקטאס כוניאטס, טוען שפטר ואחיו איוון אסן הראשון, נולדו בחבל מואסיה, שהיה נתון לשליטת האימפריה הביזנטית ומוצא המשפחה הוא קומני. פטר היה הבכור מבין ארבעה אחים ושתי אחיות.

המרד כנגד האימפריה הביזנטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

משנת 1018, מועד נפילת האימפריה הראשונה ובמשך 167 שנים, נתונה הייתה בולגריה לשליטת האימפריה הביזנטית. לאחר סדרת קרבות מול ממלכת הונגריה ודספוטט סרביה, נחלש כוחו של צבאה ברחבי הבלקנים והתרופפה במקביל, השליטה המינהלית במחוזות השונים. כך, בשנת 1185, ניצלו האחים איוון אסן ופטר את המצב וארגנו מרד נרחב בשלטון הביזנטי בסיוע ולאכים וקומנים כשפטר מכריז על עצמו כקיסר הבולגרים, תחת השם פטר הרביעי. השם בו בחר יצר קשר אתנוגרפי לשליט פטר הראשון, מתקופת האימפריה הבולגרית הראשונה, אף על פי שלא היה כל קשר אתני ביניהם. לאחר שנת קרבות, נאלצו הביזנטים להכיר בישות בולגרית עצמאית, כאשר המרד המשיך והתעצם, אף מעבר לנהר הדנובה[2].

קיסר בולגריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהוכרו כשליטי ישות עצמאית, החלו פטר ואחיו איוון, לשחק במגרש המשחקים הפוליטי של אירופה בעת ההיא. במהלך מסע הצלב השלישי, הציעו את עזרתם הצבאית לקיסר פרידריך ברברוסה מנהיג הצלבנים, אשר יחסיו עם הקיסר הביזנטי לא היו מן המשופרים, בשל חבירתו של האחרון לסלג'וקים ולמוסלמים. בקיץ שנת 1190, לאחר מותו של פרידריך ברברוסה וקריסת המחנה הצלבני הגרמני, הצליח איסאאקיוס אנגלוס השני, הקיסר הביזנטי לחדור ללב השטח הבולגרי ולצור על עיר הבירה טרנובו, אך נאלץ לסגת מפני תגבורת מאסיבית של מיליציות קומניות ובדרכו לקונסטנטינופול, נפל למארב שטמן לו צבאו של איוון אסן. הקיסר נחלץ בעור שיניו, אך צבאו הוכה קשות ושלל ורכוש רב נפלו בידי הבולגרים[3].

אחריתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחיו של פטר, איוון זכה בתהילת הניצחונות הצבאיים כנגד הביזנטים ובלחץ אהדת ההמונים אליו, מינה אותו פטר לקיסר משותף בשנת 1189. איוון אסן מלך מטרנובו והיה המפקד הצבאי העליון בהמשך המאבקים כנגד הביזנטים, בעוד שפטר פרש מבלי לוותר על הכתר, לעיר פרסלב. בשנת 1196, לאחר רציחתו של אחיו, בידי בן דודם איבאנקו, אשר פעל כשכיר חרב של הביזנטים והכריז על עצמו כקיסר, הוביל פטר את הצבא הבולגרי אל עבר טרנובו וצר עליה. איבאנקו נמלט אל פטרוניו הביזנטים ופטר חזר למעמדו כצאר. כהונתו הייתה קצרה ובשנת 1197, נרצח אף הוא בידי גורמי אופוזיציה, מקרב משפחות האצולה ולכס השלטון עלה אחיו הצעיר קאלויאן[4].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • John V.A. Fine, Jr., The Late Medieval Balkans, Ann Arbor, 1987.
  • אוסטרוגורסקי, גאורגי אלכסנדרוביץ', ההיסטוריה של האימפריה הביזנטית, ורשה, 2008.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 על פי ניקטאס כוניאטס
  2. ^ History of the Byzantine Empire, A. A. Vasiliev 1935
  3. ^ תורגם מהערך באנגלית
  4. ^ וסילבסקי, תדיאוש, ההיסטוריה של בולגריה, ורשה, 1970.- תורגם מהערכים בפולנית ובולגרית.



הקודם:
אין. האימפריה הביזנטית
1185-1018. השליט העצמאי האחרון פרסיאן השני, שליט האימפריה הבולגרית הראשונה
קיסרי האימפריה הבולגרית השנייה
1190-1185
1197-1196
הבא:
קאלויאן
1207-1197