פיטר מנטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיטר מנטן
Pieter Menten
לידה 26 במאי 1899
רוטרדם, הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 14 בנובמבר 1987 (בגיל 88)
Loosdrecht, הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Pieter Nicolaas Menten עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת ארצות השפלה עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הנאצית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיטר מנטןהולנדית: Pieter Menten;‏ 26 במאי 18993 בספטמבר[דרושה הבהרה] 1987) היה פושע מלחמה הולנדי, אשר במהלך מלחמת העולם השנייה ביצע, כקצין אס אס, פשעי מלחמה בפולין. לאחר המלחמה היה איש עסקים ואספן אמנות. נלכד בשנת 1977 כתוצאה ממרדף שערך אחריו העיתונאי וחוקר תולדות היישוב חביב כנען, הועמד לדין ונדון לעשר שנות מאסר.

ראשית דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיטר מנטן נולד למשפחה עשירה בעיר רוטרדם בהולנד. בהמשך לעסקי אביו, שהיה קשור בעסקים בעיר לבוב שבחבל גליציה המזרחית בפולין יצר מנטן קשרי עסקים עם פולין ופיתח עסק של יצוא מוצרים הולנדיים לפולין. בשנת 1923 עבר לגליציה המזרחית, שם נעשה לבעלים של נכסי מקרקעין והסתכסך עם משפחה יהודית עקב מחלוקת עסקית.

בשואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנטן חזר להולנד בשנת 1939 כאשר גרמניה פלשה לפולין והחלה מלחמת העולם השנייה ובעקבותיה התבצעה פלישת ברית המועצות לפולין. על פי הנספח הסודי להסכם ריבנטרופ–מולוטוב, ולחבל לבוב. הוא חזר לפולין ב-1941 לאחר שגרמניה פלשה לברית המועצות, הפעם כאיש אס אס במדים והשתתף ברצח המוני של פרופסורים פולנים שאירע ביולי 1941 ולאחר מכן ברצח מאות יהודים בגליציה.

המרדף והמשפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי המלחמה נחשב מנטן לפושע מלחמה מבוקש. הוא נלכד לבסוף על ידי העיתונאי וחוקר תולדות היישוב חביב כנען, שבראשית שנות ה-20 של המאה ה-20 חי וגדל בעיר לבוב ומנטן היה מיודד עם בני משפחתו. קורבנותיו של מנטן כוללים את הוריו של חביב כנען ורבים מבני משפחתו - שכולם הכירו את מנטן. בשנת 1935, כשכנען עזב את לבוב לצמיתות, מנטן היה אחד החברים שאליו הלך להיפרד. כשהגיע לארץ ישראל, אחד מכרטיסי הברכה הראשונים ששלח מהארץ היה למנטן. כנען שמר על קשר עם הוריו עד לשנת 1939, כשלבוב נכבשה על ידי הרוסים, ומאז אותו יום לא שמע מילה ממשפחתו.

כנען ניהל מרדף שנמשך 32 שנה אחרי מנטן, תוך עבודת נמלים באיסוף חומר ובבדיקה בארצות רבות, פרסם מאמרים בישראל ובחו"ל אודות חקירתו בעניין מנטן, וגייס לעזרתו עיתונאים אירופיים לשם הבאתו של מנטן לדין. מאבקו של כנען הצליח, ובסוף שנת 1976 מנטן נלכד ובשנת 1977 הוצא נגדו צו מעצר. הייתה זו הפעם השנייה שעמד לדין. הפעם הראשונה הייתה בשנת 1949 כשהואשם על ידי שלטונות הולנד בשירות בצבא הנאצי וגנבת אוספי תמונות אמנות בפולין, אך הורשע בעבירות קלות בלבד וריצה שמונה חודשי מאסר. מאז חי בעושר בהולנד. בשנת 1976 החל עיתונאי יהודי מהולנד, האנס קנופ (Hans Knoop), לחקור ולחשוף את עברו של מנטן, אחרי שקרא מאמר שכתב חביב כנען. עם מתן צו המעצר נמלט מנטן לאוסטר, כפר שווייצרי ליד ציריך. הוא הוסגר,[1] הועמד לדין בהולנד ונדון ל-15 שנות מאסר.[2] במשפט חוזר הוא נדון ל-10 שנות מאסר ולקנס.[3] ערעורו לבית המשפט העליון של הולנד נדחה.[4] בעת המשפט הוצת ביתו על ידי ניצול מדכאו שהטיל על גג הבית פצצת תבערה. בשריפה נגרם נזק כבד לכמה מיצירות האמנות שאסף מנטן. לאחר שחרורו מהמאסר הוא רצה להתיישב בארמון שבבעלותו באירלנד, אך ראש ממשלת אירלנד באותה עת אסר עליו לגור באירלנד.

מנטן נפטר בשנת 1987 בבית אבות בהולנד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיטר מנטן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]