פיילוט (אווטאר: כשף האוויר האחרון)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיילוט
Pilot
פרק פיילוט מ"אווטאר: כשף האוויר האחרון"
מספר פרק 0
אורך 14:14
שפה אנגלית
תסריט

מייקל דנטה דימרטינו ובריאן קונייצקו

עוזרי כתיבה: סקוט סונבורן ו-Sib Ventress
הפקה מייקל דנטה דימרטינו ובריאן קונייצקו
בימוי מייקל דנטה דימרטינו ובריאן קונייצקו
כוכבים אורחים מיטשל מוסו (דיבוב)
דף הפרק ב-IMDb

פרק הפיילוט של "אווטאר: כשף האוויר האחרון" הוא פרק פיילוט דל תקציב שנוצר בשנת 2001 על ידי מייקל דנטה דימרטינו ובריאן קונייצקו בסיוע אולפן האנימציה הקוריאני "Tin House" במטרה לאשר את הפקת סדרת הטלוויזיה "אווטאר: כשף האוויר האחרון" לערוץ ניקלודיאון. הפרק נחשף לציבור במלואו רק ב-2020.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון הראשוני לתוכנית הטלוויזיה נוצר באביב 2001 כאשר בריאן קונייצקו צייר קוף־רובוט עם חץ על הראש בשם "מומו 3" ולידו ילד קירח עם מטה עתידני ודוב קוטב עם חץ על הראש[1][2]. חברו, מייקל דנטה דימרטינו, הסתכל על הדוב ונזכר בסרט דוקומנטרי על משלחת לאנטארקטיקה שכמעט לא שרדה את המסע, ומשם הם התחילו לחשוב על "אנשי המים" בקוטב הדרומי. מייקל תיאר את ההתפתחות המוקדמת של הקונספט: "יש את איש האוויר הזה יחד עם אנשי מים והם תקועים בשממה שלגית [...] ואולי גם אנשי אש שלוחצים עליהם"[3]. שבועיים לאחר שהגו את הקונספט לסדרה, הצליחו צמד היוצרים למכור את הקונספט לסגן המנהל והמפיק הראשי של ניקלודיאון, אריק קולמן.

יצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי שקולמן הסכים לרעיון, זוג היוצרים היו צריכים ליצור פיילוט בזמן מועט וכמעט ללא משאבים. במשך כמה חודשים, קונייצקו ודימרטינו חיפשו אולפני אנימציה מחוץ לארצות הברית כדי שיוכלו להנפיש את הפיילוט בסגנון שהוא מחווה לאנימה. אחרי חיפושים רבים ולא מוצלחים אחרי אולפנים ביפן, הצמד שמע על אולפן מתאים בקוריאה הדרומית, וטס למקום כדי לפגוש אותם. האולפן הסכים להנפיש את הפיילוט, וקונייצקו בילה ארבעה חודשים בסיאול כדי לעבוד יחד איתם[4]. הפיילוט זכה לתגובות חיוביות מילדי קבוצות הניסיון של ניקולודיאון שצפו בו והערוץ נתן אור ירוק לפיתוח עונה בעלת שלושה עשר פרקים[5].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרק מתחיל כשאווטאר אנג, קיה[א] וסוקה רוכבים על אפה, הביזון המעופף של אנג, תוך כדי שהם מתחמקים מהתקפות הנסיך צוקו בים. לאחר מכן, הם נוחתים באי מבודד וכשסוקה הולך לחפש אוכל לארוחת הצהריים הוא נלכד על ידי חיילי אומת האש אשר לוקחים אותו למבצר.

לאחר שקיה נתפסת בניסיונה לטפס על חומות המבצר מופיע אנג עם הדאון ומתחיל קרב עם צוקו על גבי פיגומים של פסל במקביל לקרב בין מומו, הלמור של אנג, לנץ האישי של צוקו. כשצוקו דוחק את אנג לפינה אנג מפיל עצמו מראש הפסל ותוך כדי הנפילה נכנס למצב האווטאר ומעיף את צוקו מהפסל אך מיד מציל אותו מהנפילה. הוא פותח את הדאון שלו וסוקה וקיה משליכים לעברו חבל שמצאו וכך בורחים החבורה מהמבצר כשהם תלויים על גבי הדאון.

בסצנה האחרונה נראים החבורה בלילה ישנים על גבי אפה אשר עף בשמים, ונשמעים מחשבותיה של קיה: ”אחי ואני לומדים במהירות שהחיים עם אנג גוררים הרפתקה אחר הרפתקה. אבלי מי יודע? אחת מאותן הרפתקאות עשויה אפילו להציל את העולם”[6][7].

לאחר הצלחת הפיילוט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אווטאר (סדרת טלוויזיה)

אחרי הצלחת הפיילוט, צמד היוצרים התקשרו לחברים וקולגות ותיקים כדי למצוא אנשים מתאימים לתפקידי כתיבה, אנימציה, בימוי, הלחנה ועוד[8]. בזמן הזה הם גם מצאו אולפן אנימציה נוסף בקוריאה הדרומית שהיה מוכן לעבוד על הסדרה כולה, וגם מצאו יועץ אמנויות לחימה ויועץ קליגרפיה. הסדרה נחשפה בפני הציבור לראשונה בכנס קומיק־קון 2004 והגיעה למסכים ב-21 בפברואר 2005 ושודרה עד 19 ביולי 2008 ומנתה בסך הכל 61 פרקים.

חשיפה לציבור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד לפרקי פיילוט אחרים בתעשייה, פרק הפיילוט לא נועד להיות משודר לצופים אלא ליצור דוגמית של ההומור וסוג העלילה של היצירה המתוכננת למפיקים של ניקלודיאון[9] ולכן שודר לציבור במשך תקופה של שנים רבות מלבד כמה חלקים ממנו אשר ב-14 ביוני 2010 יצאו במהדורת DVD מוגבלת. אך ב-15 בספטמבר 2020 בעקבות גל התעניינות בסדרה הוחלט לפרסם את הפרק והוא הועלה במלואו לערוץ היוטיוב הרשמי של הסדרה[6][10][11][5][12].

הבדלים בין הפרק לסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשפי אש מבצעים כשפות אש בפרק הפיילוט. הכשפות עוצבה באופן שונה מזה הנראה בשאר הסדרה

בין פרק הפיילוט לפרקי הסדרה קיימים מספר הבדלים עיצוביים ורעיוניים. בניגוד לסדרת הטלוויזיה בה נראו דמויות כשפים על רקע סמלי האומות, בפתיח של הפרק נראים סמלי האומות בנפרד, וכמו כן, בעוד כשקיה מספרת על האווטאר שנעלם, מוצג אדם לא ידוע, לעומת אווטאר רוקו המוצג בסדרה.

בתחילה, תכננו היוצרים לקרוא לקטרה בתור קיה, ואכן כך היא נקראת בפרק, אך בהמשך הפיתוח שונה שמה לקטרה והשם קיה ניתן לאמא של קטרה ולבתה של קטרה, בסדרת ההמשך, האגדה של קורה[ב]. בפרק מסוגל אנג להיכנס למצב האווטאר תוך שניות בודדות, בעוד שפרקי הסדרה הוא אינו שולט בכך.

עיצוב שריון כשפי האש בפרק הפיילוט שונה מזה הנראה בשאר הסדרה

בין ההבדלים הנוספים ניתן למנות את העיצוב של שריון חיילי אומת האש, עיצוב הדאון של אנג, סגנון הכשפות, קיומו של הנץ של צוקו והיעדרו של דוד אירו, דודו של צוקו[13][14][5][9]. בנוסף, בפרק זה דיבב מיטשל מוסו: את דמותו של אנג לעומת זאק טיילר אייזן המדבב בשאר פרקי הסדרה[15].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קטרה מסדרת הטלוויזה נקראה בשם קיה, להרחבה ראו #הבדלים בין הפרק לסדרה
  2. ^ ראו תבנית:עץ משפחת אווטאר אנג

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Avatar Spirits, 2010 (סרט דוקומנטרי על הסדרה)
  2. ^ לידתו של אווטאר כשף האוויר האחרון! | (חלק1), סרטון בערוץ "ZBS universe", באתר יוטיוב (אורך: 05:11)
  3. ^ מייקל דנטה דימרטינו ובריאן קונייצקו, "In Their Elements", מגזין ניקלודיאון' עמ' 6
  4. ^ דימרטינו, מ. וקונייצקו ב. (2010). Avatar: The Last Airbender - The Art of The Animated Seires. עמ' 30
  5. ^ 1 2 3 אווטאר כשף האוויר האחרון: הפרק האבוד שמעולם לא שודר בטלוויזיה!!, סרטון בערוץ "Goblin Geek", באתר יוטיוב (אורך: 08:54)
  6. ^ 1 2 FULL Episode "Avatar: The Last Airbender" Unaired Pilot! ⬇️ | Avatar, סרטון בערוץ "Avatar: The Last Airbender", באתר יוטיוב (אורך: 14:15)
  7. ^ Goblin Geek, הפרק המלא בתרגום לעברית, באתר ok.ru, (תרגום לא רשמי)
  8. ^ דימרטינו, מ. וקונייצקו ב. (2010). Avatar: The Last Airbender - The Art of The Animated Seires. עמ' 40
  9. ^ 1 2 Tyler Mowry, 10 Coolest Facts About The Unaired Pilot From Avatar: The Last Airbender, Screen Rant, ‏4 בפברואר 2022
  10. ^ Fareid El Gafy, Avatar: The Last Airbender Unaired Pilot Episode Now Available On YouTube, Screen Rant, ‏באוגוסט 2020
  11. ^ FULL Episode "Avatar: The Last Airbender" Unaired Pilot! ⬇️ | Avatar: The Last Airbender
  12. ^ Nick Valdez, Avatar: The Last Airbender Streams Unaired Pilot Episode, ComicBook.com, ‏ביולי 2020
  13. ^ Nivea Serrao, How Avatar: The Last Airbender's unaired pilot differs from original, while still setting up the show, SYFY, ‏3 ביולי 2020
  14. ^ Evan Valentine, Avatar: The Last Airbender's Pilot Episode is Now Available on YouTube, ComicBook.com, ‏6 באוגוסט 2020
  15. ^ Rachel Yang, Watch the unaired Avatar: The Last Airbender pilot that reveals Katara's original name, EW.com, ‏3 ביולי 2020