פיליפ וולן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיליפ וולן
Philip Wollen
לידה 1950 (בן 74 בערך)
בנגלור, הודו
מדינה ויקטוריה, אוסטרליה
מקום מגורים מלבורן, אוסטרליה
ידוע בשל פעילות פילנתרופית בתנועה לזכויות האדם ובתנועה לזכויות בעלי החיים
השכלה בית הספר בישופ קוטון לבנים עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע סגן נשיא סיטיבנק (אנ') לשעבר, מנכ"ל סיטיגרופ אוסטרליה לשעבר
תפקיד מייסד קרן האדיבות על שם וינסם וקונסטנס
תואר מדליה (OAM), איש השנה של אוסטרליה (ויקטוריה)
בת זוג טריקס וולן
פרסים והוקרה מדליית המסדר של אוסטרליה (13 ביוני 2005) עריכת הנתון בוויקינתונים
Winsome Constance Kindness Trust
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פיליפ וולן - זוכה בתואר איש השנה של אוסטרליה (ויקטוריה) לשנת 2007

פיליפ וולן מדליה (OAM)אנגלית: Philip Wollen, OAM‏; נולד ב-1950, בנגלור, הודו) הוא פילנתרופ אוסטרלי טבעוני, בין הפעילים הבולטים בתנועה לזכויות בעלי החיים ומומחה למימון חברות (אנ'). במהלך הקריירה הבנקאית שלו, שימש כסגן נשיא חברת סיטיבנק (אנ') וכמנכ"ל חברת סיטיגרופ אוסטרליה. בגיל 40, בעקבות ביקור בבית מטבחיים, החליט וולן לפרוש מעיסוקו, להקדיש את כל חייו לפעילות פילנתרופית ולתרום את כל הונו למען בעלי חיים ובני אדם במצוקה. בשנת 1990, ייסד את קרן האדיבות על שם וינסם וקונסטנס - באמצעותה הוא תומך ב-500 פרויקטים הפועלים להפחתת הסבל של בני האדם ובעלי החיים ב-40 מדינות ברחבי העולם[1][2][3][4].

בשנת 2005 זכה וולן במדליית מסדר אוסטרליה מטעם המלכה אליזבת השנייה על פעילותו ההומניטרית הבינלאומית וכן על פעילותו לרווחת בעלי חיים[5][6]. בשנת 2006, זכה בפרס 'האוסטרלי ההומניטרי של השנה' מטעם הארגון 'Altruism Australia'[7]. בשנת 2007, נבחר ל'איש השנה של אוסטרליה (ויקטוריה)' (אנ') מטעם ממשלת אוסטרליה[8][9]. בשנת 2013, זכה בתואר חבר של כבוד מטעם המרכז לאתיקת בעלי חיים של אוניברסיטת אוקספורד (אנ')[10]. בשנת 2014 זכה בתואר הכבוד 'אות הבוגר המצטיין' מטעם אוניברסיטת אדלייד על "מנהיגותו ותרומתו יוצאת הדופן למען ילדים, נוער, איכות הסביבה, בעלי חיים וחולים סופניים"[11].

וולן נאם בישראל ב-25 בפברואר 2016, במסגרת אירועי הקונגרס הטבעוני השלישי[12].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולן נולד בבנגלור, הודו למשפחה אנגליקנית ונחשף בנעוריו להינדואיזם, בודהיזם, אסלאם, יהדות, סיקיזם וג'ייניזם. לג'ייניזם חש וולן קרבה מיוחדת משום שפילוסופיה זו מתנגדת לפגיעה ביצורים חיים[1][13]. הוא התחנך בבית הספר 'בישופ קוטון' לבנים (אנ'), הצטיין בלימודיו וכן באתלטיקה ובאגרוף. בגיל 18 היגר לאוסטרליה ונרשם ללימודי כלכלה באוניברסיטת אדלייד, אותם השלים בשנת 1977[1], ולאחר מכן למד משפטים באוניברסיטת מלבורן (אנ'). וולן התמחה בניהול פיננסי והרצה בנושא זה ברחבי העולם[3]. בגיל 34 התמנה לתפקיד סגן נשיא חברת סיטיבנק, וכן היה גם מנכ"ל סיטיגרופ אוסטרליה. בשנת 1985, המגזין הכלכלי 'Australian Business' כלל אותו ברשימת 40 המנכ"לים המבריקים והטובים ביותר באוסטרליה[7][14]. בשנת 1990, בעקבות ביקור בבית מטבחיים (אותו הגדיר כחוויה הקשה ביותר בחייו) החליט לתרום 90% מהונו הפרטי, החלטה אותה הגדיר כמעשר הפוך, ומאז תרם מיליוני דולרים למאות ארגונים שמקדמים צדק סביבתי, צדק לבני אדם וצדק לבעלי החיים. וולן טוען כי מטרתו היא למות מרושש, וכי בינתיים התוכנית שלו להשגת מטרה זו פועלת כהלכה[7].

וולן חי עם אשתו טריקס במלבורן, אוסטרליה.

פילוסופיה ופעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיליפ וולן - 2010

אהימסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולן מאמין בעקרון האהימסה לפיו יש לנקוט באי-אלימות כלפי כל היצורים בעולם. מילה זו, שנכתבה לפני 5000 שנה, היא לדבריו המילה היפה ביותר שנכתבה אי פעם בהיסטוריה[7]. כאהימסן, וולן אינו מבחין בין סבלו של אדם לסבלו של בעל חיים, באומרו: "ביכולתם לסבול - כלב הוא חזיר, הוא דוב, הוא ילד". וולן מתנגד לא רק לאלימות המתבטאת במזון ובביגוד אלא גם באלימות הבאה לידי ביטוי במחשבה ובאמירה[15]. את מחויבותו לעקרון אי האלימות הוא ממחיש באמצעות דיאלוג מהמחזה המלך ליר, בו המלך ליר שואל את הרוזן העיוור מגלוסטר: "איך אתה רואה את העולם?" והרוזן העיוור משיב: "אני רואה אותו ברגש"[7].

זכויות בעלי חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבנקאי נהנתן, וולן מעיד על עצמו שאהב לאכול פילה מיניון ולובסטר, אולם במסגרת עבודתו, בשנת 1990, ביקר בבית מטבחיים ששייך לאחד מלקוחותיו. המראות שראה בבית המטבחיים זעזעו אותו ושינו את חייו מהקצה אל הקצה[16]. בעקבות חוויה זו, אימץ מיד אורח חיים צמחוני והפך לטענתו לאדם רחום באמת. לדבריו "כל מי שאוכל פגר של חיה תמימה שנרצחה - לא יכול לטעון שהוא רחום". הביקור בבית המטבחיים גרם לו להבין לעומק את המונח 'הבנאליות של הרוע' אותו טבעה חנה ארנדט. בשנת 2001 לערך, כשנחשף לדבריו לזוועות של תעשיית החלב והביצים, אימץ אורח חיים טבעוני[17]. לתפיסתו, זכויות בעלי חיים אינן נפרדות מזכויות בני אדם מאחר שגם בני האדם הם בעלי חיים מסוג הומו ספיינס[17].

וולן טוען כי טבעונות אינה סוגיה הנוגעת רק לזכויות בעלי חיים אלא גם לזכויות אדם. הוא מצביע על הקשר בין תעשיית משק החי למשבר הרעב העולמי ולזיהום הסביבה וטוען כי הבחירה לאכול בשר היא למעשה סטירת לחי בפניו של ילד רעב[18]. וולן טוען כי התנועה לזכויות בעלי חיים נלחמת עבור מי שהצדק נשלל ממנו, וכי תנועה זו היא התנועה החברתית הדגולה ביותר מאז התנועה לביטול העבדות[19]. לדבריו, בני אדם מסוגלים לחוש אמפתיה כלפי בעלי חיים, אולם תעשיית משק החי פועלת על מנת להרחיק את סבלם של בעלי החיים מהתודעה האנושית, וכי ישנו מעין חוזה בלתי כתוב בין הצרכנים למוכרים לפיו הצרכן מבטיח לא לשאול והמוכר מבטיח לא לספר[20]. וולן מצדד בשיפור רווחת בעלי החיים שבמשקים, אולם רואה בכך צעד זמני בתוך התהליך העיקרי לביטול מוחלט של ניצול בעלי חיים[17].

במסגרת מאמציו של וולן להפסקת ניצול דובי המרה (אנ') בסין, שכלואים במשך 26 שנים בכלובים קטנים, כתב את ספרו 'Tell Me… and Tell Me the Truth' עבור נלסון מנדלה, שהיה גם הוא כלוא במשך 26 שנים, בתקווה שמנדלה ידרוש את הפסקת ניצול הדובים. ספר זה יצא במהדורה מוגבלת וניתן לראשי מדינות, לזוכי פרס נובל ולמנהיגים בתחומים רבים נוספים[3][21].

בשנת 2012, וולן השתתף לצידו של פיטר סינגר בדיבייט מטעם מרכז וילר (אנ') והמרכז לאתיקה ע"ש הקדוש ג'יימס (אנ') שנקרא 'האם יש להוציא את בעלי החיים מחוץ לתפריט?'. נאומו של וולן זכה לתהודה גדולה ואף נתפס בעיני רבים כנקודת השיא של הדיבייט[22][23].

ביולי 2013, תרם 10,000 דולר לשיקום קופי חוות מזור המשוחררים[24]. הקופים הוחזקו בחוות מזור לשם ניסויים.

קרן האדיבות ע"ש וינסם וקונסטנס[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרן האדיבות ע"ש וינסם וקונסטס (באנגלית: Winsome Constance Kindness Trust) נוסדה על ידי וולן בשנת 1990 ונקראת של שם אמו (וינסם) וסבתו (קונסטנס). מטרת הקרן היא לקדם אלטרואיזם אפקטיבי כלפי כל בני האדם ובעלי החיים בעולם באמצעות חסות, תמיכה כלכלית וייעוץ לפרויקטים העוסקים בצדק חברתי ברחבי העולם. הקרן מתרכזת בחמישה תחומים אותם היא מכנה 'חמש האצבעות': ילדים, בעלי חיים, איכות הסביבה, חולים ונוער. במהלך השנים, הקרן מימנה בנייה ורכישה של אמבולנסים, בתי ספר, מרפאות, מקלטים, בתי יתומים, חוות שיקום לחיות בר ולחיות משק, מערכת הזנה טבעונית לחסרי בית וכן הלאה. הקרן אינה מגייסת תרומות מהציבור, ותורמים שפונים אליה בבקשה לתרום מתבקשים על ידה להעביר את תרומתם באופן ישיר לארגון חברתי על פי בחירתם[13].

קרן האדיבות עזרה במימון הפקת טרילוגיית ארת'לינגס. הסרט הראשון, ארת'לינגס, יצא לאור בשנת 2005[25]. הסרט השני, Unity (אנ'), יצא בשנת 2015[26], והסרט השלישי Beings נמצא בשלבי הפקה ועתיד לצאת בשנת 2020.

בכל שנה, מעניקה קרן האדיבות מדליה ופרס כספי בשווי 25,000 דולר לאדם פרטי עבור תרומה משמעותית ליצירת עולם טוב יותר. בין הזוכים בפרס קרן האדיבות ניתן למנות את ג'יין גודול, דייוויד אטנבורו, קולין קמפבל, מנקה גנדי (אנ'), פול ווטסון (אנ') וג'יל רובינסון (אנ').

דוגמאות לפרויקטים ממומנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוב מרה (אנ') כלוא כל חייו בכלוב קטנטן - סין
  • פרויקט מאבק במחלת הכלבת בהודו - מחלת הכלבת בהודו גורמת למותם של כ-50,000 הודים בשנה - במסגרת פרויקט זה, כלבי רחוב מקבלים חיסון.
  • פרויקט מאבק להפסקת הכאת כלבי מאכל (אנ') בקוריאה - הקוריאנים מאמינים כי ככל שהכלב סובל יותר ומפחד יותר - כך בשרו ערב יותר לחיך, ולכן סוחרים בשוק הבשר נוהגים להכות כלבים למוות.
  • פרויקט בית היתומים 'The Morning Star' שבבנגלור - בית יתומים זה מהווה בית ליותר מ-60 ילדים שננטשו ונמצאו משוטטים ברחובות, בקרבת פסי רכבת ובמחצבות. רבים מהם סובלים מלקויות שכליות או פיזיות. בית היתומים מספק טיפול צמוד ומסגרת חינוכית.
  • פרויקט חילוץ ושיקום דובי מרה (אנ') בסין - בסין פועלת תעשיית דובי מרה במסגרתה אלפי דובים שחורים אסייתים נכלאים למשך כל חייהם בכלובים קטנטנים (crush cage), וקתטר שמוחדר לגופם מוציא מהם את נוזל המרה שמשמש את הסינים בתעשיית התרופות. בתנאים אלו, הדובים יוצאים מדעתם וחובטים את ראשם בסורגי הכלוב[27].

בית האדיבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד המיזמים הבולטים של קרן האדיבות הוא 'בית האדיבות'. בית האדיבות, שנוסד בשנת 2004, הוא שמו של בניין בבעלות קרן האדיבות הממוקם במלבורן באזור מסחרי שוקק המצוי בקרבת הפרלמנט האוסטרלי ואוניברסיטת מלבורן (אנ'). מיזם זה נוצר תחילה כניסוי המציע עזרה לארגונים חברתיים והמשיך לרגל הצלחתו[15]. בבניין שטח של 3716 מטר רבוע המשמש 300 פעילים מ-45 ארגונים חברתיים שונים. לרשות הארגונים הפועלים בבניין עומדים משרדים, חדרי ישיבות, אולם קולנוע, שירותי תחזוקה ואבטחה, שירותי דואר, מערכת מיזוג, חדרי מחשב, מקלחות, מטבחים וגלריה. 85% מהארגונים לא משלמים על דבר, והקרן מכסה את כל העלויות (לרבות ארנונה וחשבונות טלפון וחשמל), כך מאפשר בית האדיבות להפחית באופן משמעותי את ההוצאות האדמיניסטרטיביות של הארגונים החברתיים, ולהשקיע את התקציב שלהם באקטיביזם[23][17]. וולן תכנן להרחיב את פעילות בית האדיבות אולם הכסף שיועד לכך הועבר לבסוף לנפגעי הצונאמי בהודו[7].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיליפ וולן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Philip Wollen OAM, advance.org
  2. ^ philip wollen, global ideas
  3. ^ 1 2 3 Aditya Sondhi, The Order of the Crest: Tracing the Alumni of Bishop Cotton Boys School, Bangalore (1865 2015), Gurgaon : Penguin Enterprise, 2014
  4. ^ Ethics in a Meat-Free World: Philip Wollen at TEDxMelbourne, TEDx Program, Oct 16, 2012 סרטונים
  5. ^ WOLLEN, Philip Malcolm, Award:Medal of the Order of Australia, It's an Honour Website
  6. ^ THE QUEEN’S BIRTHDAY 2005 HONOURS, ORDER OF AUSTRALIA, Medal (OAM) in the General Division,Mr Philip Malcolm WOLLEN, 13 June 2005
  7. ^ 1 2 3 4 5 6 Katherine Kizilos, Radical kindness: the banker who gave it all away, The Sydney Morning Herald, April 10, 2009
  8. ^ Australian of the Year Awards, Philip Wollen OAM, VIC Australian of the Year
  9. ^ AUSTRALIAN OF THE YEAR, Victorian Australian of the Year, 2007, Philip Wollen OAM, Austalian of the Year
  10. ^ Oxford Centre for Animal Ethics, Australian Pioneer Honoured for Philanthropic Work, 19th March 2013
  11. ^ The University of Adelaide, DISTINGUISHED ALUMNI AWARD RECIPIENTS, 2014
  12. ^ אודות המרצים, הקונגרס הטבעוני השלישי
  13. ^ 1 2 Ahimsa, A Way of Life, kindnesstrust.com, 01 February 2007
  14. ^ kindness trust, images
  15. ^ 1 2 Kindness is King: Interview with Philip Wollen, The Nail That Sticks Up, JULY 9, 2012
  16. ^ #gif15 in conversation: Philip Wollen, Global Ideas, YouTube, סרטונים
  17. ^ 1 2 3 4 Gary Smith, THE THINKING VEGAN INTERVIEW WITH PHILIP WOLLEN, The Thinking Vegan, July 31, 2012
  18. ^ Philip Wollen, veganeasy.org
  19. ^ Words from Philip Wollen, Kindness Trust, YouTube סרטונים
  20. ^ Mark Doneddu in conversation with Philip Wollen, Kindness Trust, YouTube סרטונים
  21. ^ Jenny Valentish, Bourne Identity: Phil Wollen, Time Out Melbourne, 17 Aug 2014
  22. ^ Philip Wollen : Animals Should Be Off The Menu debate, Kindness Trust, YouTube סרטונים
  23. ^ 1 2 Vegan profile: Philip Wollen, Vegan Australia, 22 SEP 2015
  24. ^ Philip Wollen, Facebook page July 13, 2013
  25. ^ הסרט ארת'לינגס סרטונים (בעברית)
  26. ^ Unity Official Trailer, אתר יוטיוב סרטונים
  27. ^ "הכל חי" באינטרנט, תרופות עממיות: התעללות בבעלי חיים מרה של דובים באסיה