פילי ג'ו ג'ונס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פילי ג'ו ג'ונס
Philly Joe Jones
פילי ג'ו ג'ונס, תצלום מתוארך לשנת 1970
פילי ג'ו ג'ונס, תצלום מתוארך לשנת 1970
לידה 15 ביולי 1923
פילדלפיה, פנסילבניה, ארצות הברית
פטירה 30 באוגוסט 1985 (בגיל 62)
פילדלפיה, פנסילבניה, ארצות הברית
שם לידה ג'וזף רודולף ג'ונס
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מוזיקאי, מתופף
סוגה ג'אז, הארד בופ, ביבופ, קול ג'אז, ג'אז מודאלי
כלי נגינה תופים
חברת תקליטים ריברסייד רקורדס, אטלנטיק רקורדס
שיתופי פעולה בולטים מיילס דייוויס, ביל אוונס, האנק מובלי, אלמו הופ, דמרוניה
www.phillyjoejones.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'וזף רודולף "פילי ג'ו" ג'ונסאנגלית: Joseph Rudolph "Philly Joe" Jones;‏ 15 ביולי 1923 - 30 באוגוסט 1985), היה מתופף ג'אז אמריקני, מהמתופפים הבולטים בהיסטוריה.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ונס נולד בפילדלפיה; כינויו, פילי, הוא קיצור מקובל של שם העיר וניתן לו, בין השאר כדי להבדיל בינו לבין המתופף הוותיק יותר ג'ו ג'ונס. בשנת 1947 החל ג'ונס לנגן באופן קבוע בקפה סוסייטי, בניו יורק, אחד ממרכזי המוזיקה השחורה בארצות הברית דאז. במהלך שנותיו במוסד זה ניגן ג'ונס עם כמה מבולטים שבנגני הבי בופ של תקופתו, נגנים כגון צ'ארלי פארקר, דיזי גילספי, פאטס נבארו, בן ובסטר, ג'ו מוריס, טייני גרימס, ליונל המפטון וטאד דמרון. תקופה זו השפיעה רבות על סגנונו המוזיקלי של ג'ונס, כאשר ההשפעה החשובה עליו הייתה של דמרון.

בין 1955 ל-1958 היה ג'ונס חבר בהרכב הג'אז של החצוצרן מיילס דייוויס, יחד עם ג'ון קולטריין (סקסופון), פול צ'יימברס (בס), רד גרלנד (פסנתר) ומאוחר יותר, קנונבול אדרלי. הרכב זה היה מהמשפעים בתולדות הג'אז, והמוביל שלו, מיילס דייוויס, אמר למעשה שג'ונס הוא המתופף המועדף עליו. כמו כן באוטוביוגרפיה של מיילס הוא מספר איך ניסה לגרום למתופפים אחרים לנגן יותר דומה לג'ונס. במסגרת הרכב זה הוציא ג'ונס את האלבומים "The Miles Davis quintent", "Cookin'", "Relaxin'", "Steamin'" ו-"Workin'".

בשנת 1958 הוחלף ג'ונס במתופף ג'ימי קוב, הוא החל להנהיג הרכבים משלו, במקביל לעבודה עם מוזיקאים שונים כגון ביל אוונס. בשנת 1967 עזב ג'ונס את ארצות הברית ועבר לאנגליה, שם החל ללמד מוזיקה. הוא חזר לארצות הברית ולפילדלפיה בשנות ה-70. בשנת 1981 עזר ג'ונס לייסד את הרכב הג'אז דמרוניה, שהוקדש למוזיקה של המלחין טאד דמרון, ידידו הוותיק, שמת בשנת 1965. ג'ונס הנהיג את הרכב זה עד מותו, ב-30 באוגוסט 1985.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פילי ג'ו ג'ונס בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא מוזיקאים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.