סרט פשע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פילם פוליסייר)

סרט פשע הוא ז'אנר קולנועי המתמקד בחייהם של עבריינים ופושעים. הגישה הסגנונית של סרט הפשע עשויה להשתנות, החל מתיאורים ריאליסטיים של ביוגרפיות אמיתיות של אנשים שקיימים (או שהיו קיימים) במציאות, וכלה בסיפורים דמיוניים מופרכים אודות מעשי רשע שטניים של נבלים בדיוניים.

הפרוטגוניסט בסרט הפשע הוא לרוב עבריין או פושע, ובדרך כלל הסיפור יסופר מנקודת מבטו. היחס של הסרט כלפי הפושע, וכלפי מעשי הפשע שלו, הוא בדרך כלל יחסי שאיננו שיפוטי. הגיבור-הפושע יוצג כדמות מורכבת, ובמקרים רבים אף יוצגו המניעים למעשיו כחיוביים או כצודקים, זאת בניגוד לסרטים שבהם האנטגוניסט הוא הפושע, ואז הוא יוצג כנבל, כרשע מוחלט.

עלילתו של סרט פשע עוסקת, לרוב, במעשה פשע אחד מסוים (או בכמה מעשי פשע), באירועים שהובילו לאותו מעשה פשע (למשל: הסבר רגשי מדוע הגיבור התדרדר לחיי פשע, אופן גיבושה של קבוצה הפושעת שהחליטה לבצע את הפשע יחדיו, תכנון מעשה הפשע וכדומה), באירועים שמתרחשים בזמן ביצוע מעשה הפשע, וכן באירועים שמתרחשים לאחר וכתוצאה ממעשה הפשע (למשל: חלוקת השלל בין חברי הקבוצה, רדיפתם על ידי רשויות אכיפות החוק, יציאתם לביצוע מעשה פשע נוסף וכדומה).

תתי-ז'אנרים בולטים בסרטי פשע[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט מאפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סרט מאפיה

"סרט מאפיה" הם סרטים אשר הגיבורים בהם מעורבים בפעילות של המאפיה, או חברים בכנופיות וארגוני פשיעה. סרטים בולטים בז'אנר זה: פני צלקת (1932) ופני צלקת (1983), הסנדק, היו זמנים באמריקה, החבר'ה הטובים, ספרות זולה, לוק, סטוק ושני קנים מעשנים, כנופיות ניו יורק, הבלתי משוחדים, קזינו, האירי, כלבי אשמורת והשתולים.

סרטי יאקוזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"סרטי יאקוזה" הוא ז'אנר פופולרי בקולנוע היפני המתמקד בפעילותה של המאפיה היפנית, היאקוזה. למשל: איצ'י דה קילר.

נוהלי משטרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"נוהלי משטרה"אנגלית: Police procedural) הם תת-סוגה של ספרות בלשית ולרוב בעלי סוף מפתיע. העלילה מתמקדת בפעילותה של המשטרה במהלך פענוח פשע. לדוגמה: החשוד המיידי, רצח מתקתק.

פילם פוליסייר[עריכת קוד מקור | עריכה]

פילם פוליסייר (פולאר)צרפתית: Film policier) הוא מונח המורכב מחיבור בין שתי מילים (פילם-סרט, פוליסייר- משטרה) בהקשר של ז'אנר הפילם נואר הצרפתי. סרטי הפולאר (פילם פוליסייר) הם ז'אנר ספציפי של דרמת פשע בה מעורבת תעלומה עיקרית וגיבור ראשי, בסרטים השייכים לז'אנר מככבים דמויות של גנגסטרים, בריונים, ובלשי משטרה, הלבושים במעיל גשם ארוך וכובע.

סרטי הפולאר התפתחו מוקדם בקולנוע הצרפתי בכוונה לחקות את סרטי הפילם נואר האמריקאי בשנות ה-40. הז'אנר עבר מספר גלגולים הכוללים: פולאר, נאו פולאר, ופוסט נואר.

הקריטריונים לפילם נואר תמיד ניתנים לזיהוי. הן מבחינת התאורה האפלה, זוויות הצילום והסאונד. הפילם נואר (והפולאר) סובב סביב הדמות הראשית שכמעט תמיד אאוטסיידרית ובודדה, גבר שמראהו והתנהגותו קשוחה. איש חוק או פושע בעל מוסריות גבוהה מאוד הנלחם קרב הישרדותי בכוח חזק ממנו. הגיבור המרכזי בדרך כלל אינו ניתן לשבירה (לדוגמה דמויות המשוחקות על ידי ז'אן-פול בלמונדו) הדמות המרכזית בדרך כלל תמות בחמש דקות האחרונות של הסרט.

סרטים המזוהים עם ז'אנר הפולאר: "הסמוראי" של מלוויל. הסרט touchez pas au grisbi של ז'אק באקר (Jacques backer) משנת 1953 שהוא אחד מהסרטים המוקדמים בז'אנר ששלט במשך עשורים רבים בקולנוע הצרפתי.

קומדיית פשע[עריכת קוד מקור | עריכה]

"קומדיית פשע" היא הצגת נושא הפשיעה באופן הומוריסטי, לרוב בתור גרוטסקה או פארודיה על עולם הפשע, או ניסיונות פשיעה מרושלים. למשל: "ברוז'", "קח את הכסף וברח", "נוכלים בניו יורק", "טעות בסנדק", "הבלש בעל רגלי הקטיפה", "לוק, סטוק ושני קנים מעשנים" וסדרת סרטי "האקדח מת מצחוק".

סרט אפל[עריכת קוד מקור | עריכה]

"סרט אפל" (פילם נואר) סגנון קולנועי משנות ה-40 ושנות ה-50 הייחודי באווירה, בסגנון, במערכת ערכים מוסרית ובדרך הצגת הדמויות. שורשיו של הסרט האפל הם בסוגת "הבלש הקשוח" (Hard Boiled Detective). דוגמאות: הנץ ממלטה. נאו-נואר מתייחס לסרטים מודרניים שהושפעו מהפילם נואר הקלאסי, כגון עיר החטאים.

סרטי שוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

"סרטי שוד" הם סרטים בהם העלילה נסובה סביב אירוע שוד או גנבה אחד, לרוב על ידי קבוצת אנשים. דוגמאות: אושן 11 והאחד עשר של דני אושן, כלבי אשמורת, אחר צהריים של פורענות והעוקץ.

דרמה משפטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דרמה משפטית

סרטי "דרמה משפטית" (או "דרמת בית משפט" או "דרמת חוק") הם סרטים שלא עוסקים בפשע עצמו באופן ישיר, אלא בתהליכים המשפטיים המנהלים אחריו. עלילה אופיינית תציג עורך דין בתפקיד הגיבורי הראשי, בין אם כתובע ובין אם כסניגור המנסה להוכיח את חפותו של מרשו. לדוגמה: אל תיגע בזמיר, 12 המושבעים, קרמר נגד קרמר ובחורים טובים.

סרטי בית סוהר[עריכת קוד מקור | עריכה]

"סרטי בית סוהר" הם סרטים העוסקים בחיים בין כותלי בית הסוהר או הימלטות ממנו. למשל: אמריקה X, בשם האב, קן הקוקייה, הניסוי ואקספרס של חצות.

סרטי פשע פסיכולוגיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטי פשע פסיכולוגיים - סרטים העוקבים אחרי הלך הרוח של אדם שפוי או חולה נפש שמסתבך בפשע. לדוגמה: שתיקת הכבשים או נהג מונית

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סרט פשע בוויקישיתוף