פיסנוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפיסנוזאורוס
שלד של פיסנוזאורוס
שלד של פיסנוזאורוס

איור משוער של פיסנוזאורוס

תקופה
טריאס עליון, 228–216.5 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
סוג: פיסנוזאורוס
שם מדעי
Pisanosaurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיסנוזאורוס (שם מדעי: Pisanosaurus) הוא סוג של זוחל קדום שחי בטריאס העליון ומתוערך ללפני 228 עד 216.5 מיליון שנה מזמננו. הוא דומה בצורתו לדינוזאור, אך השתייך לקבוצה נפרדת - סילאזאוריים. הדינוזאור חי באמריקה הדרומית (חבל פטגוניה שבארגנטינה) והוא קרוי על שם החוקר הארגנטינאי ממוזיאון לה פלטה (אנ') חואן ארנלדו פיסנאו (Juan Arnaldo Pisano) בסיומת "saurus" - זוחל/לטאה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזוחל הקדום דמה במראהו לדינוזאור והגיע לאורך של מטר אחד ומשקל של 2.27 עד 9.1 קילוגרם. ממבנה שיניו ולסתותיו הוא היה אוכל צמחים שנע על שתי רגליים או על בהונותיו. עם זאת חלק מהמפרקים ומפרק האגן היה בעל ציר נמוך והוא לא היה יכול להזדקף בקלות בדומה לדינוזאורים אמיתיים. כמה חוקרים כמו פול סרנו ראו בו כימרה שנוצרה ממספר דינוזאורים, בעוד אחרים ראו בו דינוזאור בעל אגן דמוי עוף הקרוב להיפסילופודוניים, לפברוזאוריים ולהטרודונטוזאוריים. בשנת 2017 מחקר של מבנה השלד העריך שהוא למעשה דמוי דינוזאורים, אך קרוב מאוד לראשוני הדינוזאורים האמיתיים.

המאובנים של היצור התגלו בתצורת איסצ'יגואלסטו (אנ'), לא רחוק מאיסצ'יגואלסטו והפארק הלאומי טלמפאז'ה שבסן חואן, ארגנטינה, בו חי לצד ראשוני הדינוזאורים כמו ההררזאורוס או אאורפטור וכן מינים שונים של תראפסידים, ארכוזאורים כמו אטוזאורים ודמויי-תנינים טורפים כמו הזאורוסוכוס הענק וכן דמויי יונקים שונים.

ככל הנראה הזוחל הקדום נכחד בתחרות מול ארכוזאורים מפותחים יותר כמו הדינוזאורים או שלא עמד בשינויי אקלים קשים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיסנוזאורוס בוויקישיתוף