פיצה גייט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קומט פינג-פונג בוושינגטון הבירה. ב-4 בדצמבר 2016 נכנס למסעדה זו אדם וירה, בעקבות ידיעות שווא שפורסמו אודות התעללות בילדים.

פיצה-גייטאנגלית: Pizzagate) היא תאוריית קונספירציה אשר צמחה והפכה ויראלית במהלך מערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016. ב-19 במרץ 2016 חשבון הדואר האלקטרוני האישי של ג'ון פודסטה, יושב-ראש הקמפיין של הילרי קלינטון, נפרץ על ידי ממשלת רוסיה בהתקפה של פישינג והודעות האימייל שלו פורסמו על ידי ויקיליקס[1]. תומכי תאוריית פיצה גייט טענו כי הודעות דואר אלקטרוני רבות הכילו מסרים מקודדים המתייחסים לסחר בבני אדם לצורך התעללות פולחנית שטניסטית וקישרו מספר מסעדות בארצות הברית לחברי המפלגה הדמוקרטית ולהתעללות מינית בילדים[2][3]. התאוריה נחקרה ונשללה על ידי העיתונות והמשטרה. התיאוריה נחשבת לבסיס "תיאוריית העל" של QAnon.

התהוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך אוקטובר 2016 ערכה משטרת העיר ניו יורק חיפושים בהודעות הדואר האלקטרוני על המחשב הנייד של חבר הקונגרס מטעם המפלגה הדמוקרטית אנתוני וינר, במסגרת חקירת שערוריות המין הקשורות בשמו. ב-30 באוקטובר הופיעה בחשבון הטוויטר של חבר בתנועת העליונות הלבנה טענה כי נתגלתה רשת פדופיליה המקושרת לחברי המפלגה הדמוקרטית. משתמשי אינטרנט שקראו מיילים של ג'ון פודסטה אשר פורסמו על ידי ויקיליקס בתחילת נובמבר 2016 העלו טענות לשימוש במילות קוד הקשורות לפדופיליה ולסחר בבני אדם. בנוסף הועלתה טענה כי הרשת שנחשפה לכאורה הייתה מקום מפגש להתעללות פולחנית שטניסטית.

התפשטות הפרשייה ברשתות החברתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתמשים בטוויטר חיפשו במייל שנחשף מילים הקשורות למזון, אשר התייחסו כביכול לסחר בנשים. לקראת מועד הבחירות לנשיאות גברו באינטרנט השמועות וב-Reddit פורסמה טענה על מעורבותו של בית אוכל בשם קומט פינג פונג בבירה וושינגטון בשערורייה המדוברת. הקישור נעשה בשל היות הבעלים של המסעדה מקורב לצמרת המפלגה הדמוקרטית.

הסיפור הופץ באתרי חדשות מזויפות וקודם על ידי פעילים מהימין האלטרנטיבי. עיקר הידיעות בנושא הגיעו מאתר החדשות ברייטברט. מאוחר יותר נמצא שרבים מהמפיצים של השמועה היו אתרי אינטרנט ובוטים מחוץ לארצות הברית, שבעליהם מצאו בידיעות הסנסציוניות אמצעי להגברת התעבורה באתרים שלהם[4].

ב-4 בדצמבר 2016 נכנס אדם בשם אדגר וולץ', מצויד ברובה, לפיצרייה המושמצת קומט פינג פונג וירה בתוך הפיצריה שלוש יריות. הוא לא פגע באיש וכעבור זמן קצר נכנע בלי התנגדות ולשוטרים הסביר שהגיע במטרה לחפש את הילדים השבויים, עליהם דובר באתרי החדשות[5].

הפרכת הבדותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תאוריית הקונספירציה הופרכה לאחר חקירה מפורטת על ידי אתר בדיקת העובדות סנופס, הניו יורק טיימס, ארגוני חדשות רבים והמשטרה.

לפי חקירת הניו-יורק טיימס נמצא כי[6]:

  • במיילים שיורטו לא הייתה שפת סתרים והם לא כללו רמזים פורנוגרפיים.
  • לא הייתה כוונה ולא היה דמיון ייחודי בלוגו של המסעדה לקוד כלשהו שמסמן פורנוגרפיית ילדים.
  • תמונתו של הנשיא ברק אובמה משחק פינג-פונג עם ילד לא צולמה במסעדה אלא בבית הלבן.
  • נטען שהפעילות הנפשעת מתרחשת במרתף, אבל למסעדה בכלל אין מרתף. שלל הטענות נוספו על העובדה הפשוטה שלא דווח על קורבנות ולא דווח על עדויות פיזיות לפעילות חשודה כלשהי.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרק בסדרה חוק וסדר: מדור מיוחד הוקדש לפרשה ולתופעת הפייק ניוז. בפרק, בעל אתר פייק ניוז אחראי על הפצת מידע שקרי הקושר בין רשת סחר בילדות במסעדה לפוליטיקאי. החוקרים מגלים כי הפוליטיקאי דובר אמת, מאתרים את ההאקר ששתל את המידע במחשב שלו ומבינים שבעל האתר השתמש בשירותיו של ההאקר. החוקרים מחליטים לנצל את חשיפת הרשת ולהמשיך את החקירה כדי להציל את הילדות ולתפוס את האדם שמחזיק בהן. במקביל, בעל האתר מפריע לחקירה ומפרסם תמונות של החוקרות עם ילדיהן וטוען כי קיים קשר בין הילדים של השוטרות לרשת הברחת הילדים ובכך מגדיל אף יותר את הזעם הציבורי. לאחר מאמצים, צוות החוקרים מצליח לאתר את הבית בו שוהות הילדות ואת הגבר המחזיק בהן. בסיום הפרק, הפוליטיקאי מגיע למסעדה עם בתו ונרצח בירי על ידי עוקב של אתר הפייק ניוז.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיצה גייט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]