פלאוקסטור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפלאוקסטור
צילום משלוש זוייות של מאובן גולגולת של פלאוקסטור

הדמיית שרירים משוחזרים של פלאוקסטור

הדמיית שרירים משוחזרים של פלאוקסטור
תקופה
סוף אוליגוקן- תחילת מיוקן 30.8–23.03 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מכרסמים
תת־סדרה: דמויי בונה
משפחה: בוניים
סוג: פלאוקסטור
מינים
  • Palaeocastor fossor
  • Palaeocastor peninsulatus
שם מדעי
Palaeocastor
ליידי, 1869
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פלאוקסטור (שם מדעי: Palaeocastor; מילולית: "בונה עתיק") הוא סוג נכחד של מכרסם ממשפחת הבוניים, שחי בין סוף האוליגוקן לתחילת המיוקן באמריקה הצפונית, בטווח של 30.8 עד 23.03 מיליון שנה מזמננו, והוא נחשב לאחד מהסוגים הראשונים במשפחה.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבונה ידוע בעיקר משרידים שנותרו לאורך בתרונות ברחבי אמריקה הצפונית ובייחוד בנברסקה. בנוסף מאובני עקבות שהשתמרו נכללים בסוג זה, לאחר שבעבר השתייכו לסוגים המבוטלים Daimonhelix‏, Daimonelix ו-Daemonelix. הבונה הוגדר ב-1869 בידי החוקר ג'וזף ליידי (אנ') ובסוגו נכללים שני מינים: Palaeocastor fossor ו-Palaeocastor peninsulatus.

מכרסם זה ידוע ממספר מאובנים, בהם הוא אותר במחילות מסולסלות בצורתם שהגיעו לעומק שלושה מטרים לעיתים, בהם חי בקבוצות משפחתיות. דבר זה מראה שהוא חי במבנים מהונדסים, בדומה לסכרים מודרניים. אך הוא היה מתחפר באדמה ולא חי במים כיונק מימי. הדבר קשור לקרבה בין הבוניים לקרוביהם, הירבועניים וחולדי השק החיים באדמה. עם זאת, הוא התפתח ליצור בעל אסטרטגיית רבייה K בניגוד למרבית המכרסמים כמו העכברים, המתנהלים באסטרטגיית רבייה R. כמה חוקרים טוענים שמחילות דמויות סליל כאלה נבנו מתחת למים בדומה לסכרי בונים מודרניים. הבונה השתמש במחילות כדי להתגונן מטורפים, כגון הזודיולסטיס ממשפחת הסמוריים.

בונה זה היה קטן יותר מהבונים החיים בימינו והוא הגיע לאורך 25 סנטימטרים בממוצע. את מחילותיו חפר באמצעות שיניו החותכות ללא סיוע של טפריו, מה שידוע מסימני נשיכה באבני המאורה. דבר זה יכול להצביע על התאמה התחלתית לחיים במים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פלאוקסטור בוויקישיתוף
איור אפשרי של פלאוקסטור.