פלאמפינאט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פלאמפינאט
Plumpy'nut
שקית פלאמפינאט
שקית פלאמפינאט
מאכלים
סוג מזון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא צרפתצרפת צרפת
יצרן Nutriset עריכת הנתון בוויקינתונים
ממציא אנדרה בריינד
תאריך יצירה 1999 עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים בוטנים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פלאמפינאטצרפתית ובאנגלית: Plumpy'nut נודע יותר בשם Plumpy) הוא מזון מבוסס-בוטנים המשמש לטיפול בתת-תזונה, ונהגה בידי אנדרה בריינד, מדען צרפתי, בשנת 1999.

זהו סוג של ממרח בוטנים העשיר בחלבונים ובקלוריות ומופץ בעטיפות נייר הניתנות להעברה לילדים בבתיהם במקום בתחנות הזנה מיוחדות כמקובל בעבר. ניתן אף לאוכלו בלא כל הכנה ובלא כל אמצעים נוספים. טעמו כשל חמאת-בוטנים מתוקה במיוחד. פלאמפינאט הוגדר על ידי ארגון הבריאות העולמי בתור מזון-תרפויטי-מוכן-לשימוש (RUTF).

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיית תת-התזונה זכתה בימים עברו בדרך-כלל למענה בדמות נוסחאות לאבקות חלב שכונו F-75 ו-F-100. את החלב צריך היה להכין בתנאים היגייניים ובעזרת מים נקיים, ולאחר ההכנה נדרש היה לשמרו בהקפאה על מנת למנוע התקלקלותו. כורח זה הביא לכך שניתן היה לעשות בחלב שימוש לצורכי הזנה אך ורק בתחנות הזנה מיוחדות בעלות סגל רפואי והמצוידות במקררים. עלותו של הפלאמפינאט דומה לזו של אבקות החלב אך הוא קל בהרבה לשינוע סיטונאי ולשימוש, ותופס מקום אחסון קטן יותר.

החידוש הגדול שבפלאמפינאט הוא שהמזון אינו מצריך כל הכנה או תנאי החזקה מיוחדים ועל כן מצמצם במידה ניכרת את ההשקעה הנדרשת בהקמת תחנות-הזנה. קשה מאוד לאכול מן המוצר יותר מדי, אך בד בבד הוא נשמר ראוי למאכל אף לאחר פתיחת האריזה. חיי המדף של הפלאמפינאט עומדים על שנתיים, טרם הפתיחה. מבוגר חסר כל הכשרה דוגמת הורה יכול להאכיל בעזרתו את ילדו הסובל מתת-תזונה.

תכנון המוצר קיבל השראה מממרח נוטלה המפורסם. המצרך מיוצר על ידי נוטריסט, חברה צרפתית המתמחה בייצור תוספי-מזון בעבור ארגוני-רווחה, במפעלה השוכן ליד רואן אשר בצפון צרפת.

מרכיבי הפלאמפינאט הם: חמאת-בוטנים, שמן צמחי, אבקת חלב, אבקת סוכר, ויטמינים ומינרלים, המשולבים כולם בשקית אלומיניום (כל שקית כזו מספקת 500 קילו קלוריות - 2.1 MJ).

שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

הניו יורק טיימס דיווח כי יש לצרוך את הממרח במארזי 500 קילו-קלוריות (2.1 MJ) פעמיים ביום, למשך שניים עד ארבעה שבועות, בשילוב עם Unimix, קמח מועשר בוויטמינים לרקיחת דייסה, וכך תתהפך תת-התזונה במקרים קשים של ילדים הסובלים ממנה. עלותו של טיפול שכזה בפלאמפינאט ויונימיקס מוערכת בכ-20$ לילד.

ארגון הבריאות העולמי הכיר ביעילותו של מצרך זה לטיפול בתת-תזונה. פלאמפינאט יכול להארז באזורים בהם מופקת חמאת-בוטנים, דוגמת מלאווי וניז'ר, על ידי ערבוב הבוטנים וממרח החלב עם תערובת ויטמינים ומינרלים של נוטריסט.

ארגון רופאים ללא גבולות מחלק ערכות של ארבע-עשרה אריזות פלאמפינאט (המיועדות לשימוש שבועי) בעשרים ושניים מרכזי-חלוקה בניז'ר למן מאי 2005, אך ורק לילדים הסובלים מחוסר קיצוני במשקל ובריאים מספיק על מנת לשרוד ללא אשפוז במרכז רפואי.

פרויקט חמאת-בוטנים ערך ניסויי-שדה נרחבים במזון תרפויטי מוכן לשימוש במלאווי בין השנים 2001 ל-2007. הפרויקט מפעיל את המפעל המקומי הראשון להפקת פלאמפינאט ומפיץ מזון תרפויטי זה לילדים מלאווים הסובלים מתת-תזונה ניכרת בלמעלה מ-20 מרכזים לשיקום-תזונתי.

בעזרת מוצר זה, אנו יכולים לטפל בשלושה רבעים מהילדים על בסיס טיפול בקהילה. קודם-לכן, היה עלינו לאשפז את כולם ולהשקותם בחלב מועשר.

דוקטור מילטון טקטונידיס, מומחה לתזונה של רופאים ללא גבולות

ארגון "תרופות ומזון לילדים" עושה כיום שימוש במזון תרפויטי מוכן לשימוש על בסיס בוטנים על מנת להילחם בתת-תזונה בהאיטי, בה קרוב ל-25 אחוז מהפעוטות סובלים מתת-תזונה. המזון התרפויטי המוכן לשימוש הוא תערובת של חמאת בוטנים, אבקת חלב, סוכר, שמן, ויטמינים ומינרלים, ומחולק במתכונת לא-אשפוזית, ובה האם יכולה לספק לילדה כפות עתירות מזון, שאינו מצריך בישול או הכנה כלשהם, במקביל ליתר עיסוקיה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]