פלזמפרזיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מכונת המפרידה בין תאי הדם לפלזמה

פלזמפרזיסאנגלית: Plasmapheresis) הוא תהליך רפואי שבמהלכו נשאב הדם אל מחוץ לגוף, רכיבי הפלזמה מופרדים מתאי הדם, מטופלים (או מוחלפים באחרים) ומוחזרים למחזור הדם (או במקרה של תרומה, נשמרים לשימוש עתידי).

פלזמפרזיס הוא שם כולל למגוון אפשרויות טיפול בסינון רכיבי הפלזה מן הדם, ניתן להבחין בין כמה סוגים של פלזמפרזיס:

  • הסרת הפלזמה מהמטופל, טיפול בה בדרך כלשהי (למשל סינון הנוגדנים) והחזרתו לגוף המטופל.
  • החלפת פלזמה (PLASMA EXCHANGE), הפלזמה מופרדת מדם החולה ומסולקת (אך תאי הדם מוחזרים), והחולה מקבל פלזמה תחליפית מתרומה, אלבומין או שילוב של אלבומין ומלח (בדרך כלל 70% אלבומין ו-30% מלחים) או נוזל פזיולוגי בעל הרכב דומה לזה של הפלזמה.
  • תרומת פלזמה, הסרת פלזמת הדם הפרדתה לרכיבים, כשחלקם מוחזרים לתורם וחלקם נשמרים ומוקפאים לצורך שימוש עתידי בטיפול רפואי או לייצור תרופות.

שימושים רפואיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלזמפרזיס הוא אמצעי טיפולי חשוב אצל חולים במחלות אוטואימוניות (שבהן הגוף מייצר נוגדנים התוקפים תאים ורקמות), בתהליך הפלזמפרזיס מוסרים הנוגדנים הגורמים למחלה מהפלזמה של החולה, הטיפול נפוץ במחלות נוירולוגיות כמו תסמונת גייאן-בארה או מיאסטניה גראביס.

תהליך הפלסמפרזיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני ביצוע התהליך, מבצעים בדיקות דם, ספירה, תפקודי כבד וכליות וכן בדיקות לאיתור נוכחות נגיפים. מרכיבים לחולה צנתר ורידי מרכזי באזור המפשעה או בוורידי הצוואר, ומחברים את החולה למכונה למשך כשעתיים, בדרך כלל ניתנים כמה טיפולים במרווחים של יומיים ביניהם.

סיבוכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הטיפול ולאחריו תיתכן ירידה בלחץ הדם, הפרעה בקצב הלב, ונטייה לדימום (עקב רמות נמוכות של פרותרומבין). ייתכנו גם סיבוכים הקשורים בהכנסת הצנתר המרכזי למשל דימום או זיהום.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.