פמלה לינדן טרוורס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פמלה לינדן טרוורס
Pamela Lyndon Travers
פמלה לינדן טרוורס, מופיעה בתפקיד טיטניה מחלום ליל קיץ ב-1924
פמלה לינדן טרוורס, מופיעה בתפקיד טיטניה מחלום ליל קיץ ב-1924
לידה 9 באוגוסט 1899
מריבורו, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 23 באפריל 1996 (בגיל 96)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
כינוי Pamela Lyndon Travers עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Helen Lyndon Goff עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אוסטרליהאוסטרליה אוסטרליה
פרסים והוקרה קצינה במסדר האימפריה הבריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פמלה לינדן טרוורסאנגלית: Pamela Lyndon Travers‏; 9 באוגוסט 189923 באפריל 1996) הייתה שחקנית, סופרת, משוררת, עיתונאית ומבקרת ספרות בריטית-אוסטרלית. התפרסמה בעיקר כיוצרת הדמות מרי פופינס, תחת שם העט פ.ל. טרוורס.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרוורס נולדה בשם הלן לינדן גוף (Helen Lyndon Goff), בעיירה מריבורו (Maryborough) במדינת קווינסלנד שבאוסטרליה. היא הייתה בתו של טרוורס רוברט גוף (Travers Robert Goff), מנהל בנק שהיה אלכוהוליסט כרוני שכשל עקב כך בעבודתו והורד לדרגת פקיד בנק. אמה, מרגרט (Margaret Agnes Goff), הייתה אחייניתו של פוליטיקאי מצליח באוסטרליה. בעקבות עבודתו של אביה, עברה המשפחה לאלורה (Allora) בקווינסלנד בשנת 1905, שם מת האב משחפת שנתיים לאחר מכן, בגיל 43. משפחתה עברה לקוטג' שנשכר עבורה על ידי דודה עשירה בבאוראל (Bowral) שבניו סאות' ויילס. המשפחה גרה שם עד שנת 1917, וטרוורס עצמה התגוררה בפנימייה לבנות בפרוור אשפילד שבסידני משנת 1912 עד 1916 ושבה לביתה בחופשות בלבד.

פמלה לינדן טרוורס היה שם במה שנטלה לעצמה הלן גוף, כאשר הופיעה כשחקנית בחבורת השחקנים של אלן וילקי (Allan Wilkie) שהעלתה מחזות שייקספיריים בשנים 19211922. באותן שנים החלה לכתוב ולפרסם שירים, ואף היה לה טור בעיתון מקומי.

בפברואר 1924 היא הגשימה חלום והפליגה לאנגליה כדי להתחיל את קריירת הכתיבה שלה בשם פ. ל. טרוורס. מאותה שנה חזרה לבקר באוסטרליה פעם אחת בלבד, למשך שבועיים בשנת 1960. בשנת 1934 יצא לאור הספר הראשון בסדרת ספרי "מרי פופינס", אותו כתבה טרוורס בזמן שהחלימה ממחלה. לאחריו, על פני יתר שנות חייה, המשיכה טרוורס לכתוב סדרה של ספרי "מרי פופינס".

בשנת 1964 קיבלו אולפני דיסני את הזכויות להפיכת הספר לסרט קולנוע, לאחר ניסיונות מרובים שהחלו כבר בשנת 1948. כך התפרסמה בכל רחבי העולם הדמות החמה והאוהבת של האומנת שבאה עם הרוח. הסרט המוזיקלי של דיסני נחשב ליצירת מופת, אך טרוורס לא התלהבה מהפרשנות לספרה וטענה שדיסני לא הבין את הדמויות והרס את הדמויות ואת הסיפור. לטענת דיסני בזמן הצילומים הייתה טרוורס שחצנית, שתלטנית וחסרת כל הומור, מה שהפך את העבודה איתה לקשה מאוד.

בשנת 1977 קבלה תואר אבירות על תרומתה לספרות. עד שנת 1989 הספיקה טרוורס לפרסם עוד שמונה ספרים: שלושה מסדרת "מרי פופינס", והשאר בנושא טיולים ומיתולוגיה.

אף על פי שהיו לטרוורס יחסים חולפים רבים עם גברים לאורך כל החיים שלה, היא מעולם לא נישאה, וחייתה יותר מעשור עם חברתה מאדג' ברננד (Madge Burnand), שאף צילמה את טרוורס במהלך החופשה באיטליה חשופת חזה על החוף. ידידותן, במילותיו של ביוגרף אחד, הייתה "עזה", אבל גם באותה מידה מעורפלת.

בגיל 40 אימצה טרוורס את אחד מנכדיו של ג'וזף מאונסל הון (Joseph Maunsel Hone), תחת השם קמילוס טרוורס הון (Camillus Travers Hone). ג'וזף הון היה הביוגרף הראשון של המשורר האירי ויליאם בטלר ייטס, שנאלץ לגדל שבעה נכדים יחד עם אשתו. לקמילוס היה אח תאום בשם אנתוני, אבל טרוורס בחרה רק בקמילוס, לאחר שהתייעצה עם אסטרולוגית. קמילוס לא היה מודע להוריו האמתיים או לקיומם של אחים ואחיות עד גיל 17, כאשר אנתוני הגיע ללונדון ודפק על הדלת של הבית של פמלה. הוא היה שתוי ודרש לראות את אחיו. טרוורס סירבה לאפשר לו לראות את בנה המאומץ ואיימה להתקשר למשטרה. אנתוני עזב, אבל זמן קצר לאחר מכן קמילוס, בעקבות ויכוח עם אימו, הלך לחפש את אחיו.

טרוורס הגיעה לזקנה מתקדמת, אבל בריאותה התרופפה לקראת סוף חייה. היא מתה בלונדון ב-23 באפריל 1996 בגיל 96. לדברי נכדיה, טרוורס "מתה בלי לאהוב אף אחד ואף אחד לא אהב אותה". בנה קמילוס נפטר בנובמבר 2011.

בשנת 1999 התפרסמה הביוגרפיה של ואלרי לוסון (Valerie Lawson) על חייה של פ. ל. טרוורס. לוסון חקרה חומרים שהשאירה טרוורס בספריות ברחבי אנגליה, ואף מצאה מכתבים אישיים באוסטרליה. הביוגרפיה נקראת "Out of the sky she came". בשנת 2013 הופק סרט קולנוע בשם "להציל את מיסטר בנקס", המבוסס על הביוגרפיה ומתמקד במה שאירע מאחורי הקלעים לעיבוד הקולנועי של הסרט מרי פופינס. בסרט מככבים אמה תומפסון כטרוורס וטום הנקס כוולט דיסני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פמלה לינדן טרוורס בוויקישיתוף