פנטזיה על נושאים סרביים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פנטזיה על נושאים סרביים, אופ. 6, היא פנטזיה מוזיקלית המשלבת מוטיבים סרבים מאת המלחין ניקולאי רימסקי-קורסקוב משנת 1867. מורו ודמות האב של רימסקי-קורסקוב באותה עת, מילי באלאקירב, ניצח על הביצוע הראשון של יצירה זו במאי 1867. היצירה ידועה בשם פנטזיה סרבית.[1]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפנטזיה הייתה למעשה רעיון של באלאקירב בעבור רימסקי-קורסקוב הצעיר להלחין יצירה בעבור קונצרט שניתן לתומכי הפאן-סלאביזם שתוכנן ל-24 במאי 1867[2]. באלאקירב השתמש במוטיבים של היצירה הזו בעבודותיו. רימסקי-קורסקוב כתב באוטוביוגרפיה שלו, My Musical Life, כי לא האמונה בפאן-סלאביזם גרמה לו לכתוב את היצירה, אלא היופי של הנושאים עצמם הקסימו אותו[2]. רימסקי-קורסקוב הלחין יצירה זו במהירות ובלי יותר מידי תיקונים, ובכל זאת באלאקירב אהב אותה.

סקירה ממרץ 1868 על היצירה שכתב פיוטר איליץ' צ'ייקובסקי[3], שבה הזכיר גם את הסימפוניה הראשונה של רימסקי-קורסקוב, מצאה חן בעיני חוג באלאקירב והתחבב עליהם. צ'ייקובסקי כבר הכיר את בלאקירב ועבד איתו על פתיח לפנטזיה שלו רומיאו ויוליה. הביקורת התומכת על רימסקי-קורסקוב פתחה לו את הדלת לפגוש את שאר חברי החמישה פנים אל פנים בחודש שלאחר מכן.

בשנת 1887 תיקן רימסקי-קורסקוב את היצירה כדי להכין אותה למהדורה חדשה שבוצעה על ידי חברת ההוצאה לאור של מיטרופן בלאייב, שרימסקי-קורסקוב היה חבר בה. הוא נפגש עם בלאייב במסגרת חוג בלאייב.

היצירה אורכת בין 7 ל-8 דקות.

תזמור[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיקולו, 2 חלילים, 2 אבובים, 2 קלרינטים, 2 בסונים, 4 קרנות יער, 2 חצוצרות, 3 טרומבונים, טימפני, משולש, טמבורין, מצלתיים, מערכת תופים, כלי מיתר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פנטזיה על נושאים סרביים
  2. ^ 1 2 ניקולאי רימסקי קורסקוב, My Musical Life, עמ' 71
  3. ^ פיוטר איליץ' צ'ייקובסקי, מכתב שכתב על רימסקי-קורסקוב (באוקראינית)