פנתר בלמואידס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפנתר בלמואידס
תקופה
פליסטוקן כ-13.4 אלף שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: טורפים
תת־סדרה: דמויי חתול
משפחה: חתוליים
סוג: פנתר
מין: פנתר בלמואידס
שם מדעי
Panthera balamoides
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פנתר בלמואידס (שם מדעי: Panthera balamoides) הוא מין נכחד מהסוג פנתר, שחי בתקופת הפליסטוקן באמריקה הצפונית. המאובנים שלו התגלו בחצי האי יוקטן שלפני 13,400 שנה מהיום. הממצאים התגלו בידי חוקר המערות התת-מימיות חרונימו אבילאס (Jerónimo Aviles). המין תואר בשנת 2019 על סמך ממצאים שהתגלו בתוך סנוטה בטולום שבקינטנה רו, מקסיקו. ממצאיו כללו רק שליש מהמפרק של עצם הזרוע שהשתייכו כנראה לסוג של פנתר. ואולם ב-2019 כמה חוקרים סברו שייתכן שמדובר על עצם של דוב ענקי - הארקטותריום, אשר היה טורף היבשה הגדול מעולם, ומאובניו התגלו הן באמריקה הצפונית והן באמריקה הדרומית אליה היגר וגם בחצי האי יוקטן. אם סברה זה נכונה היא הופכת את המין ללא רלוונטי.

פנתר זה היה כנראה קרוב ליגואר, אך היה קטן ממנו והיה יכול לטפס על עצים ביעילות כמו נמר. עם זאת המבנה הוא של טורף עוצמתי יותר המזכיר מעט יגואר או אריה.

האזור בו נמצא הפנתר היה אזור של סוואנה שהיה עשיר בצמחייה וכלכל מינים רבים של יונקים כמו פרסתנים, דלשינאים גדולים ואף פילאים קדומים. ייתכן שאלה שימשו מזון לפנתר הגדול. הוא כנראה צד ממארב מוסווה והשתמש בעוצמתו כדי להפיל טרף ולנשוך אותו בצווארו. הוא חי לצד טורפים גדולים נוספים כמו זאב בלהות, דוב הבולדוג והסמילודון[1].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]