פסטורלה אמריקנית (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פסטורלה אמריקנית
American Pastoral
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על הרומן "פסטורלה אמריקנית" מאת פיליפ רות
בימוי יואן מקגרגור
הופק בידי טום רוזנברג עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'ון רומנו
שחקנים ראשיים יואן מקגרגור
ג'ניפר קונלי
דקוטה פנינג
פיטר ריגרט
רופרט אוונס
אוזו אדובה
דייוויד סטראתיירן
מוזיקה אלכסנדר דספלה
צילום מרטין רוהה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה לייקשור אנטרטיינמנט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה ליונסגייט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 9 בספטמבר 2016
משך הקרנה 108 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט פשע עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 10 מיליון דולר
הכנסות 1.7 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו americanpastoral
www.americanpastoral.movie
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פסטורלה אמריקניתאנגלית: American Pastoral) הוא סרט דרמה אמריקאי בבימויו של יואן מקגרגור, שאף שיחק בתפקיד הראשי בסרט. התסריט נכתב על ידי ג'ון רומנו, על פי הרומן "פסטורלה אמריקנית" מאת פיליפ רות. בסרט השתתפו גם השחקנים ג'ניפר קונלי, דקוטה פנינג, פיטר ריגרט, רופרט אוונס, אוזו אדובה ודייוויד סטראתיירן.

הסרט מתאר את קורותיה של משפחה אמריקאית מבוססת - זוג הורים ובתם, על רקע הצטרפותה של הבת למחאה פוליטית-חברתית אלימה נגד ההסתבכות של ארצות הברית במלחמת וייטנאם ומאבק האפרו-אמריקאים לשוויון זכויות.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפור המסגרת של הרומן הוא פגישת מחזור לאחר 45 שנים של בוגרי תיכון מזדקנים בניוארק שבה משתתף נתן צוקרמן (דייוויד סטראתיירן), דמות המספר, שחוזרת בכמה מספריו של רות ומשמשת לו מעין אלטר אגו. פגישת המחזור מתרחשת ב-1995, ובמהלכה צוקרמן פוגש את חברו לכיתה ג'רי לבוב (רופרט אוונס). ג'רי מגולל את קורות חייו הטראגיות של אחיו הגדול, סימור "השוודי" לבוב, שלהלוויתו המתקיימת למחרת הוא מגיע.

סימור לבוב, יהודי-אמריקאי שהוא ספורטאי מצטיין, מציג לאביו, לוּ לבוב (פיטר ריגרט), בעל מפעל משגשג לייצור כפפות, את בת זוגו, דון (ג'ניפר קונלי), על מנת שיאשר את נישואיהם. לוּ מתנגד תחילה לנישואי בנו עם גויה הרוצה לשמור על מנהגי דתה, אך מתרצה לאור נחישותה.

לבני הזוג נולדת בת, מרדית ("מרי") והם מתיישבים בחווה חקלאית באולד רימרוק, במרחק 30 מייל מניוארק, שם הם מגדלים פרות, וסימור מצטרף למפעל של אביו. מרי סובלת מגמגום קל, ונמצאת עקב כך בטיפול פסיכולוגי. בגיל 12 היא נרגשת מאוד למראה שידור חדשות שמציג את ההצתה העצמית של טיק קואנג דוק בסייגון, בירת דרום וייטנאם. בתחילת לימודיה בבית הספר התיכון מרי (דקוטה פנינג) משתתפת בהפגנות בניו יורק נגד מעורבות ארצות הברית במלחמת וייטנאם. בהמשך היא תומכת במפגינים האפרו-אמריקאים במהומות ניוארק של שנת 1967 (אנ'), אף שאלה מאיימים גם על מפעל הכפפות, שעבר לניהולו של אביה. בהמשך לכך מופעלת פצצה בבית הדואר השכונתי, הורסת אותו וגורמת למותו של מנהל בית הדואר.

מרי היא החשודה העיקרית בפיגוע, ואף שהוריה אינם מאמינים לכך, הם הולכים לביקור תנחומים אצל אלמנתו של ההרוג בפיגוע. מרי יורדת למחתרת ומנתקת קשר עם הוריה. סימור מנסה לאתר את מרי, אך ללא הצלחה. כעבור זמן מגיעה למפעל הכפפות ריטה כהן (ולורי קרי), ומבהירה שהיא יודעת היכן מרי נמצאת. היא דורשת מסימור שיגיע עם 10,000 דולר לחדרה במלון, ושם תמסור לו מידע על מרי. כשסימור מגיע, ריטה מנסה לפתות אותו לשכב איתה, והוא מסתלק נסער תוך שהוא שוכח את הכסף בחדרה. כשהוא נזכר בכך הוא חוזר, אך ריטה כבר נעלמה עם הכסף.

חייהם של ההורים אחוזי הטראומה משתבשים. כל מאמציהם לאתר את מרי עולים בתוהו. דון סובלת מהתמוטטות עצבים שלאחריה היא נואשת מלמצוא את מרי, ואילו סימור לא מרפה מכך. לילה אחד בשנת 1970 הוא רואה את ריטה כהן ברחוב בניו יורק, ודורש ממנה באלימות שתביא אותו אל מרי. ריטה נענית לדרישתו, ומביאה אותו לאזור מגורים נטוש בניוארק, שם מרי חיה. סימור פוגש שם את מרי, שנראית מוזנחת מאוד, והיא מתוודה בפניו שפצצות שיצרה גרמו לרציחתם של ארבעה אנשים. עוד היא מספרת שבמהלך חייה המחתרתיים נאנסה ונשדדה, ולאחר מכן בחרה בחיי סיגוף של ג'ייניזם. היא מסרבת לחזור עם סימור לביתם.

אלה היו פגישותיו האחרונות של סימור עם מרי, אף שהוא חזר שוב ושוב במשך השנים למקום פגישתם האחרונה, בתקווה לשוב ולפגוש אותה.

נתן צוקרמן מגיע להלווייתו של סימור, שבה משתתפים גם ג'רי לבוב, דון ומלווים נוספים. לקראת תום ההלוויה מגיעה מרי, מתעלמת מאמה ומדודה ומכל יתר המלווים, וניגשת לארונו של סימור.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנ/ית דמות
יואן מקגרגור סימור "סוויד" לבוב, אתלט מצטיין בתיכון, ולאחר מכן תעשיין כפפות מצליח
ג'ניפר קונלי דון לבוב, מלכת יופי ואשתו של סימור
דקוטה פנינג מרדית ("מרי") לבוב, בתם המתבגרת של סימור ודון לבוב. את דמותה בגיל 8 ובגיל 12 גילמו שחקניות אחרות
פיטר ריגרט לו לבוב, אביו של סימור
רופרט אוונס ג'רי לבוב, אחיו הצעיר של סימור
אוזו אדובה עובדת ותיקה במפעל הכפפות
דייוויד סטראתיירן נתן צוקרמן, המספר, חברו ללימודים של ג'רי לבוב

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פסטורלה אמריקנית בוויקישיתוף