פספוסים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פספוסים
פספוסים
פספוסים
סוגה תוכנית מתיחות
יוצרים גיא וסרמן, יגאל שילון, עופר ברק, עומר לקנר
בימוי יגאל שילון, עופר ברק
ארץ מקור ישראל
מספר עונות 15
תוכנית המשך חוזרים לפספוסים
הפקה
אורך פרק 50 דקות
שידור
רשת שידור ערוץ 2 (רשת)
תקופת שידור מקורית נובמבר 199414 במאי 2008
יגאל שילון ואלי יצפאן

פספוסים הייתה תוכנית מתיחות ישראלית בהנחיית יגאל שילון, ששודרה על ידי הזכיינית רשת בערוץ 2 בשנים 19942008.

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנית נולדה כפינה בתוכנית האירוח "סופסופ" עם גבי גזית בערוץ הראשון. בשנת 1991 הפינה קיבלה ספין אוף בערוץ 2 הניסיוני ונקראה "פספוסים פלוס". בשנת 1993 התוכנית עברה לערוץ 1 תחת השם "מועדים בשמחה", ובסוף שנת 1994 התוכנית עברה לערוץ 2 המסחרי ונקראה פשוט "פספוסים".

מבנה התוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל תוכנית נפתחה עם לקט סרטוני פיספוסים שונים מהעולם, שאותו ערך יגאל שילון. התוכנית מורכבת מקטעים קצרים משני סוגים: הסוג הראשון הוא מתיחות, אותן מבצע צוות התוכנית לידוענים או אנשים מהרחוב. הסוג השני הוא "פספוסים" וקטעים מבדרים שונים שצולמו על ידי אנשים פרטיים שלא כחלק מהתוכנית ונשלחו לצוות ההפקה של התוכנית וכמו כן, "מעידות" מאחורי הקלעים של תוכנית טלוויזיה, סרט או פרסומת.

בין המשתתפים הבולטים בתוכנית היה אלי יצפאן, שנהג להתחפש לאנשים בתפקידים שונים (שוטר, מאבטח בשדה תעופה וכדומה) ולנסות למתוח עוברים ושבים ברחוב. חלק מהמתיחות צולמו מחוץ לישראל, לרוב בממלכה המאוחדת.

פתיח ושיר נושא[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפספוסים היה שיר נושא מזוהה שהפך למטבע לשון ומזוהה מאוד עם התוכנית. השיר מבוסס על פזמון השיר "קפה בתחתית" של להקת גזוז. בשנת 2005 ביצעה שלישיית "מה קשור?" חידוש לשיר המקורי שהופיע בתחילת כל תוכנית. אנימציית הפתיח צוירה על ידי שי צ'רקה.

תחרות סרטונים ביתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבין הקטעים שנשלחו על ידי הציבור נבחרו מדי תוכנית שלושה קטעים שהוצגו לקהל הרחב. קטעים אלו דורגו על ידי הצופים ובסוף העונה נערכה תחרות בין עשרת הקטעים שדורגו במקומות הגבוהים ביותר. כשבשלב מוקדם בתחרות היו שלושה שופטים, לרוב סטנדאפיסטים שהיו יכולים להעביר ביקורת משעשעת על כל אחד מהקטעים, ובשלב מאוחר יותר נוספו קבוצות של ידוענים, חלק מהם הם צוותי שחקנים של סדרות ששודרו ברשת כמו: "שוטטות", "סיטי טאוור" ו"אהבה מעבר לפינה", ששפטו אף הם את הקטעים. הפרס שניתן לסרטון שהגיע למקום הראשון היה מכונית ולשני המקומות הנוספים הוענקו פרסי ניחומים. בשנת 2002, לרגל 10 שנים לפספוסים (שכאמור התחילה את דרכה בערוץ 2 הנסיוני), הוחלט לקיים תחרות "פספוס הזהב" בין כל פספוסי הבית שזכו במקום הראשון במשך השנים. הפספוס הזוכה היה "צוכה או בוחק".התחרות חזרה בשנת 2022.

מתיחות מפורסמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת מהמתיחות הזכורות הייתה ב-1997 שבה קבוצת מפורסמים אשר היו אמורים לטוס לקריית שמונה ונחתו עקב טעות בניווט בסוריה. הנמתחים היו ג'וליאן ורולנדה שגרן, שלמה סדן, חופני כהן ואהוד מנור. המתיחה לא קיבלה את אישורו של אהוד מנור שטען שלא עושים כך לאח שכול, ולכן לא שודרה מעולם בתוכנית עצמה, אך נכללה במצעד שהפיק HOT בידור ישראלי שם דורגו המתיחות הגדולות של התוכנית.

מתיחה מפורסמת נוספת בתוכנית הייתה "מתיחת הרכבת", שבה אלי יצפאן התחפש לנהג רכבת ממוצא רוסי, ולאחר שעצר אותה בצומת, פנה בשאלה אל נהגי רכב: "איך אני מגיע לחיפה"? משהשיבו לו שהוא נוסע בכיוון הפוך, יצפאן ביקש עזרה מהנהגים לסובב את הרכבת.

בשנת 1999 הוחלט לקיים את תחרות "הגדול מכולם". במשך כחודשיים על הקהל היה לבחור את המתיחה הטובה ביותר שנעשתה על אישיות מפורסמת במסגרת התוכנית. הנמתח הזוכה היה אלי יצפאן במתיחה "יגאל, איפה עומר?", בה שחקן המחופש לשוטר עוצר את אלי יצפאן בניו יורק על הטרדת עוברי אורח, ואלי יצפאן קורא: "יגאל (שילון), איפה עומר (המפיק)"?

במתיחה שעוררה סערה רון חולדאי, אז מנהל גימנסיה הרצליה, מתח הורים לתלמידים מצטיינים באספת הורים שסיפר שהילד שלהם "אפס" ועוד עלבונות.

מתיחת הרכבת
נהג הרכבת שואל כיצד מגיעים לחיפה?
"נהג הרכבת" (אלי יצפאן) הוא עולה חדש מרוסיה

סיום התוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-9 באוקטובר 2007 שודר הפרק הראשון של העונה ה-15. ב-14 במאי 2008 שודרה התוכנית האחרונה של "פספוסים". לאחר 14 שנות שידור החליטה רשת לסיים את הפקת התוכנית בשל ירידה בנתוני הצפייה ובשל התחרות שהציב ערוץ 10 כששידר את תוכנית המציאות "קרב סכינים" שזכתה להצלחה רבה. תוכנית הסיום כללה קטעים נבחרים מהעונות הקודמות והרעפת שבחים ומחמאות מאמנים שונים.

בעקבות התוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד במהלך שידור התוכנית בערוץ 2, הפיק ערוץ HOT בידור ישראלי תוכנית "המצעד" מיוחדת שדירגה את המתיחות הטובות ביותר ששודרו במהלך השנים. את הדירוג של כל מתיחה בחר יגאל שילון, שגם השתתף בתוכנית עצמה יחד עם חלק מהנמתחים.

בעונה השלישית של הסדרה "הפיג'מות", ששודרה במקור בשנת 2004, נערכה פרודיה על "פספוסים" בפרק "מסטיק המזל", שנקראה "פישולים".

בסדרה "מעצר בית" בכיכובם של איל קיציס וטל פרידמן הוקדש פרק למתיחה של יגאל שילון, שהיה שותף פעיל בפרק.

בשנת 2010 עלתה במסגרת שידורי קשת בערוץ 2 התוכנית "נראה אותך". את התוכנית, פרי יצירתו של שילון, הנחו הקומיקאים שי גולדשטיין ואבי נוסבאום. בכל תוכנית מזמינים אורחים במסעדה למתוח את בן זוגם לארוחה ולזכות בפרס כספי על כל משימה שהם מצליחים לבצע. התוכנית זכתה להצלחה ונכון ל-2011 שודרו 2 עונות שלה כשהשלישית, שמתרחשת לראשונה בבית מלון, שודרה בערוץ 24. בשנת 2021 חזרה התכנית תחת השם "צא מזה" לשידור בערוץ 12 בהנחיית אבי נוסבאום ועדי אשכנזי.

בשנים 20122013 שודרה בערוץ הילדים תוכנית מתיחות, פרי יצירתו של שילון, הנקראת "סתאאאם!". את התוכנית הנחה עודד פז ומשתתפים בה דנה פרידר וטל מוסרי.

באוקטובר 2013 עלתה תוכנית טלוויזיה של מתיחות בשם "אמבוש", בהנחיית עפר שכטר ובבימויו של יגאל שילון.

ב-2022 שודרה ברשת 13 עונה חדשה של פספוסים בשם "חוזרים לפספוסים", ובה יגאל שילון אירח אנשים שנמתחו בעבר והציג את המתיחות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]