פירגון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פרגון)

פירגון הוא מונח לא רשמי בעברית מודרנית, ומושג נפוץ בתרבות הישראלית, שמתאר פעולה חיובית של אהדה, עידוד ותמיכה באדם, שנועדה לחזק את הרגשתו הטובה. מטרת הפירגון היא להפגין נדיבות רוח, חיבה, אמפתיה ושמחה אמיתית כלפי האדם, לרוב בגין משהו שהוא עשה או קרה לו או עתיד לקרות.

צורת הפועל של המילה, "לפרגן", מתארת פעולה, שמטרתה לגרום למישהו להרגיש טוב ולתת לו חיזוק בלי מניעים נסתרים והעדר שליליות.

הגדרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במילונים ולקסיקונים לעברית חדשה מוצעות מספר הגדרות למונח פירגון. במילון ספיר, למשל, מתואר המונח כ"מחווה של חוסר קנאה, ראייה בעין טובה, אהדה"[1]. ב"מילון הצירופים" יש התייחסות לפירגון עצמי - "פירגן לעצמו. יזם עבור עצמו אירוע מהנה, רכישה נחשקת או בילוי ... השימוש הוא בדרך כלל בהוראת תמיכה או עידוד של הזולת"[2].

חלופות עבריות המוצעות במילונים למילה "לפרגן", הן 'לראות בעין טובה' (לעומת 'לראות בעין צרה או רעה'), 'לדרוש בטובתו של...', 'לקבל באהדה', 'לשמוח בהצלחה או הישג של אדם', וכדומה.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור המילה על-פי האקדמיה ללשון העברית - הפועל 'פרגן' ושם הפעולה 'פירגון' - מיידיש, המילה "פארגינען" (ההגייה farginen), ומכאן גם הפ"א הרפה בראש המילה.[3]

המקור הרחוק יותר הוא המילה הגרמנית Vergoennen, משם לקחה אותו היידיש, ומשם היא אומצה לעגה (סלנג) העברית.

יום הפרגון הבין לאומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2014 , עמותת Made In JLM פעלה ליצירת "יום הפרגון הבינלאומי", יום אשר מצויין בתאריך ה-17 ליולי בכל שנה. ביום זה אנשים בוחרים לחלק מחמאות ושבחים לאנשים אחרים במדיה החברתית. [4]. כדי לקדם את האירוע, ארגנה העמותה במשך יממה האקתון, כאשר אחד התוצרים שלו הוא ה"פירגונטור" - כלי אשר מחולל מחמאות במספר שפות.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ איתן אבניאון, מילון ספיר
  2. ^ רוביק רוזנטל, מילון הצירופים. הוצאת כתר 2005
  3. ^ פרגון, באתר האקדמיה ללשון העברית, 17 בינואר 2012
  4. ^ יאיר מור, ‏כבר פרגנתם היום? "יום הפרגון" שוב כאן, באתר ‏מאקו‏, 17 ביולי 2017
  5. ^ יניב אביטל, ‏נמאס לכם מכל הלכלוך ב-Secret? מחר יערך יום הפרגון הישראלי, באתר Geektime‏, 15 ביולי 2014