פרדוקס אזור בטא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פרדוקס אזור בטא הוא תופעה בה פעמים אנשים יכולים להתאושש מהר יותר מחוויות קשות יותר מאשר מחוויות עם מצוקה מעטה. הסיבה המשוערת היא שמצבים אינטנסיביים מעוררים תהליכי הגנה פסיכולוגיים המפחיתים את המצוקה, בעוד שמצבים פחות אינטנסיביים אינם מפעילים את אותם תהליכי הגנה פסיכולוגיים, ולכן ישנה הנחתה פחות יעילה של הלחץ.[1]

פרדוקס אזור בטא: אדם מעדיף ללכת (במהירות של 3 מייל לשעה) אם המרחקים הם פחות ממייל, ולרכב על אופניים (15 מייל לשעה) למרחקים ארוכים יותר. למרות הריחוק של נקודות באזור בטא, האדם יגיע אליהן מהר יותר מרוב הנקודות באזור אלפא הסמוך.

הפרדוקס נצפה בהשפעות הפסיכולוגיות של חשיפה לפיגועי טרור. ככל הנראה ישנו קשר להפעלת התמודדות, דיסוננס קוגניטיבי וצורות אחרות של התגייסות נפשית.[2]

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגמא לפרדוקס היא במקרה בו אדם מסוים נמצא כרגע במערכת יחסים רומנטית בינונית, סביר להניח שהוא לא יסיים אותה כדי למצוא מערכת יחסים מצוינת בשונה ממקרה בו מערכת היחסים הנוכחית שלו גרועה יותר וכך המצב הכללי הופך לגרוע יותר מכיוון שאותו אדם יישאר במערכת היחסים הבינונית. דוגמה נוספת היא אדם שנמצא בעבודה בינונית וימשיך בה, בשונה מעבודה גרועה בה יהיה לו יותר תמריץ למצוא עבודה טובה.

כמו כן, סביר להניח שאנשים פצועים יחפשו אמצעים יעילים לזרז את החלמתם (נטילת תרופות, פניה לרופא, ניתוח) כאשר הפציעה חמורה יותר מאשר עבור פציעות קלות, מה שגורם לפציעות אלו להימשך זמן רב יותר. 

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור השם ממאמר שפורסם על ידי דניאל גילברט בעשור הקודם בו הוא מציג את הפרדוקס[1]. במאמר מתואר נוסע שרגיל ללכת ליעדים בטווח של מייל (1.6 קילומטר), ולרכב על אופניים ליעדים מרוחקים יותר. מכיוון שהאופניים מהירים יותר, הנוסע יגיע לכמה מיקומים מרוחקים מהר יותר מאשר ליעדים קרובים יותר (אזור בטא בתרשים שלהם - ומכאן השם), מה שסותר את הנטייה הטבעית המיידית שהוא יגיע מאוחר יותר למקומות מרוחקים יותר.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Wayback Machine, web.archive.org, ‏2016-03-04
  2. ^ Wayback Machine, web.archive.org, ‏2015-10-14