פרדוקס (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרדוקס
Paradox
סוגה דרמת מתח
מדע בדיוני
סדרת משטרה
יוצרים אליזבת' "ליזי" מיקארי
כותבים אליזבת' "ליזי" מיקארי
בימוי סיימון סלאן ג'ונס (פרקים 1 - 3)
עומר מדחה (פרקים 4 - 5)
שחקנים טמזין אאוטווייט
מארק בונאר
אמון אליוט
צ'יקה אוקונקוו
פסקול אדריאן ג'ואנסטון
ארץ מקור הממלכה המאוחדת
שפות אנגלית
מספר עונות 1
מספר פרקים 5
הפקה
מפיק מרקוס וילסון
מפיקים בפועל מאריי פרגוסון
פטריק ספנס
חברת הפקה BBC
הפצה הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
עורכים לוק דנקלי
אתר צילומים מנצ'סטר
צלמים קרייג פית'ר
מוזיקה אדריאן ג'ונסטון עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 60 דקות
שידור
רשת שידור BBC
רשת שידור בישראל BBC Entertainment
תקופת שידור מקורית 24 בנובמבר 2009 – 22 בדצמבר 2009 (60 דקה) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
אתר הסדרה
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרדוקסאנגלית: Paradox) היא דרמת פשע מדע-בדיונית שנוצרה על ידי ה-BBC. היא עוסקת במספר שוטרים, ובראשם פקחית הבילוש רבקה פלינט, הפועלים למען מניעת אירוע שעומד להתרחש בעתיד - ובמקביל לגלות מה עומד מאחורי "ראיית העתיד" הזו. הסדרה, ששודרה לאורך 5 פרקים בשנת 2009, במעין מצב פשוט של פרדוקס - כאשר השוטרים יודעים, כביכול, מה הולך לקרות בעתיד, אך עדיין מנסים למנוע זאת - ולפעמים גם מצליחים.

בעקבות ביקורות שליליות על הסדרה ותוכנה, החליט ה-BBC שהסדרה לא תמשיך לעונה נוספת, אף על פי שסופה של העונה הראשונה משאיר סימני שאלה פתוחים וציפייה להמשך. פרסום של ה-BBC מסביר את ההחלטה: "למרות צוות שחקנים והפקה נהדר, 'פרדוקס' לא תפסה את הקהל שלה בדרך שבה קיווינו"[1]. כמו כן, התוכנית לא זכתה לנתוני רייטינג טובים במיוחד (בפרק האחרון צפו כמיליון וחצי צופים פחות מבפרק הראשון)[2], ואנשים מהפקת הסדרה התאכזבו מהביקורות השליליות.[3]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במחשבו של האסטרופיזיקאי ד"ר כריסטיאן קינג (אמון אליוט), מועלות 8 תמונות אקראיות, המציגות דימויים שונים מכדור הארץ. פריצת האבטחה לא מובנת, ועל כן מזומנת למקום פקחית הבילוש רבקה פלינט (טמזין אאוטווייט) - שם כריסטיאן מסביר לה במה הדברים אמורים. הוא משער, שבעוד זמן מוגבל של שעות, יתרחש אירוע, כנראה אסון, בכדור הארץ, ושהתמונות האלו לקוחות מזירת האירוע, בשנייה שבה הוא בוצע (לכל הנקודות אותו ציון-זמן). היא מגיבה בזלזול, אך לאחר מכן חושבת שנית על מעשיה, וחוזרת למשרדו של קינג, מלווה בסמל הבילוש בן הולט (מארק בונאר) איתו גם תפתח יחסים רומנטיים בהמשך העונה, וכן בשוטר קאלום גאדה (צ'יקה אוקונקוו). ביחד, הם עוקבים אחרי המסקנות הנובעות מן התמונות, בתקווה שאלו יובילו אותן אל האסון, ויעזרו להם במניעתו.

במקביל, כריסטיאן, בליווי אחראים על המבצע מטעם משרד ההגנה, מנסה להבין מה פשר התמונות הללו - מאין הגיעו וכיצד הן יודעות לנבא את העתיד בדיוק בצורה שתוביל את החוקרים אל מקום האירוע. הוא מצטרף אל חוקי המשטרה בניסיונותיהם למנוע את האסונות העתידיים, ובכך מבין יותר על מהות התמונות, והעתיד שהן מנבאות.

העיסוק במדע[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך כל הסדרה אנו עדים לתופעת ה"פרדוקס" - מצב לוגי שלכאורה בלתי-אפשר להגיע אליו. כלומר, כיצד ייתכן שהחוקרים ישנו את מה שקורה בעתיד, אם הוא מוצג לפניהם בתמונות ברורות, שידוע שהיו אכן קורות כך ללא התערבות. כמו כן, מוצגת גם התייחסות לתופעת ה"חור תולעת (גשר איינשטיין-רוזן)" בפיזיקה, כחלק מההשערות ליוצר תופעת התמונות שמנבאות את העתיד. כריסטיאן מלווה את הסבריו בנימוקים מתחום תורת היחסות, בעיקר במידע העוסק ביקומים מקבילים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ [1] פרסום מתוך "The Geek Files"
  2. ^ [2] לפי נתוני ויקיפדיה מתוך אתר הרייטינג BARB
  3. ^ [3] מתוך כתבה על השחקנית