פרדיננד פלדמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרדיננד פלדמן
Ferdynand Feldman
לידה 1862
קרקוב, האימפריה האוסטרית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 ביוני 1919 (בגיל 57 בערך)
לבוב, הרפובליקה הפולנית השנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות ליצ'קוב עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג קתרינה פלדמן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרדיננד פלדמןפולנית: Ferdynand Feldman‏; 1862 – 3 ביוני 1919) היה מגדולי שחקני התיאטרון הפולני במאה ה-19 ותחילת המאה ה-20.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא הרבה ידוע על ילדותו של פלדמן. הוא נולד בשנת 1862 והיה יהודי במוצאו. בראשית הקריירה למד פלדמן באקדמיה לאמנויות יפות על שם יאן מתייקו (אנ') בקרקוב, ובהמשך בבית הספר לדרמה דרינגה בוורשה. כבר בגיל 19, החל משנת 1881, החל להופיע בתיאטרון קרקוב. [1] בשל יכולתו להצחיק הוא הצליח תחילה בקומדיות, פארסות ואופרטות.

פלדמן שיחק בתיאטראות גן, בוורשה, קרקוב, פוזנן, לובלין, צ'נסטוחובה ולודז'. בשנת 1890 התקבל להרכב התיאטרון הגדול בלבוב (אנ') שם הופיע במשך עשרים וחמש שנים. בשנותיו האחרונות, בשנים 1916–1919 שיחק בתיאטרון יוליוש סלובקי בקרקוב.

במלחמת פולין-אוקראינה הוא השתתף בקרב למברג (1918) (אנ') בלבוב, שהייתה אז חלק מפולין, כשהוא משתתף בצד הפולני ולא האוקראיני.

את תשומת הלב של המבקרים משכו עבודותיו על היצירות של אלכסנדר פרדרו (אנ'). בין השאר, פלדמן גילם לעיתים קרובות את דמותו של נפוליאון בונפרטה, תדיאוש פאוליקובסקי ועוד. ליהוקו לתפקידים דרמטיים בקריירה איפשר לפלדמן לפתח את כישרונו, והוא זכה לביקורות אוהדות. כשחקן הוא התאפיין ביכולת היגוי (דיקציה) מגוונת ומרשימה, תוך שימוש במחוות והבעות פנים. הוא יצר הבחנה משמעותית בין הדמויות שגילם, ובנה דמות באמצעות פרטים קטנים ואביזרים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרדיננד פלדמן היה יהודי פולני, וכפי הנראה נחשף כבר בביתו לתנועת ההשכלה היהודית. בגיל 19 בערך הכיר את אשתו קתרינה סוויצה, שהייתה לימים זמרת האופרה והשחקנית קתרינה פלדמן,[2] ונישא לה בכנסיית סנט ניקולס בלבוב (שהייתה אז בשטח פולין) .[3] הוא לא היה אדם דתי, אך לפני חתונתו נטבל לנצרות והמיר את דתו לקתוליות, על מנת שיוכלו להינשא בכנסייה.[4][5] בתם המשותפת היא השחקנית קריסטינה פלדמן (אנ'). הוא קבור בבית הקברות ליצ'קוב (לבוב) (אנ').

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרדיננד פלדמן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Webersfeld podaje, że debiutował w jego teatrze na prowincji w Galicji, a następnie grał w teatrze krakowskim u Adam Skorupka, zob: Edward Webersfeld, Teatr Prowincjonalny w Galicji. 1850–1908, "Scena i Sztuka" 1908–1909.
  2. ^ להרחבה על השחקנית קתרינה פלדמן, ראו במילון הביוגרפי של התיאטרון הפולני (בפולנית)
  3. ^ "Z życia towarzyskiego, Kuryer Lwowski (Lemberger Courier), 1911-10-03, s. 9". נבדק ב-2019-03-17.
  4. ^ Grzela R., Rozum spokorniał. Rozmowy z twórcami, Interlib, Warszawa 2000
  5. ^ "Domena parnas.pl jest utrzymywana na serwerach nazwa.pl". נבדק ב-2017-11-23.