פרד ג'ונס (דמות בדיונית)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרד ג'ונס
Fred Jones
תוכנית טלוויזיה "סקובי דו"
הופעה ראשונה הפרק "לילה כביר לאביר" (סקובי-דו, איפה אתה?; 1969)
יוצרים ג'ו רובי
קן ספירס
גילום הדמות פרדי פרינז ג'וניור (2002–2004)
ראיין ורבה (צעיר; 2004)
רובי אמל (2009–2010)
דיבוב פרנק ולקר (1969–הווה)
קארל סטיבן (צעיר; 1988–1991)
כריס קוקס (2004)[1]
סקוט אינס (2014, 2020)
זאק אפרון (2020)
פירס גגנון (צעיר; 2020–2022)[2]
מידע
שם אמיתי פרדריק/פרדוורד ג'ונס
כינויים פרדי
גיל 17 שנה עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך לידה 13 בספטמבר 1969 (יוליאני) עריכת הנתון בוויקינתונים
מין זכר
מקצוע חוקר פרטי, תלמיד
כלי רכב מכונת המסתורין עריכת הנתון בוויקינתונים
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים לוס אנג'לס עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה ראו קרובי משפחה
חברים דפני בלייק (בת-זוג)
ולמה דינקלי
שאגי רוג'רס
סקובי-דו
אויבים דיק דאסטרדלי, Cerberus, מאטלי, סקראפי-דו, Asa Shanks עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרד ג'ונסאנגלית: Fred Jones) הוא דמות בדיונית בזיכיון ההנפשה האמריקאי "סקובי-דו", העוסקת בעלילותיהם של רביעיית בני נוער, וכלבם הדני הענק, סקובי-דו, הפותרים תעלומות.

דמותו של פרד מזוהה בעיקר עם המדבב פרנק ולקר, המדבב אותו מאז בכורת הסדרה "סקובי-דו, איפה אתה?" בשנת 1969, ועם שחקן הקולנוע פרדי פרינז ג'וניור, שגילם את הדמות בסרטי הלייב אקשן "סקובי-דו" (2002) ו"סקובי-דו 2: חופשי חופשי" (2004).

תיאור ואפיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך הופעותיו בזיכיון, דמותו של פרד מזוהה עם צבעי הכחול-לבן. בסדרה המקורית, פרד לובש עניבת אסקוט כתומה עם חולצה כחולה וסוודר לבן. בסרטי ההנפשה שהופצו ישירות ל-DVD במהלך שנות ה-90, פרד לובש בדרך כלל חולצה כחולה בהירה. בסדרה "מה חדש, סקובי-דו?" משנת 2002, תלבושתו של פרד עודכנה ועניבת האסקוט הכתומה הוחלפה בפס כחול על גבי הסוודר.

בנוסף, לאורך הזיכיון, פרד אחראי על בניית המלכודות עבור תפיסת הנבלים, והוא לוקח את הדומיננטיות בפתרון התעלומות. על אף שלרוב דמותו מוצגת כבעלת אופי נחמד וידידותית, פרד מראה לעיתים סימנים לשתלטניות ומכריח את שאגי וסקובי לקחת חלק בלכידת הנבל, זאת למרות מודעותו לפחדיהם וכושר שיפוטם הלקוי.

לפי הספיישל "סקובי-דו: מאחורי הקלעים", כינוי ילדותו של פרד היה "פיקל". בנוסף, פרד זכה לתואר "התלמיד הנאה ביותר" בבית ספרו, היה חלק מלהקה לפני שהתמסר לפתרון תעלומות, וניסיונו בחוגי הדרמה שלקח מסייעים לו להיכנס למוחם של הנבלים איתם מתמודדת הרביעייה. בנוסף, מוצגת שאיפתו של פרד להפוך לסופר מתח ומסתורין מפורסם.

בסדרה "גור בשם סקובי-דו", דמותו של פרד תוארה כפחות אינטליגנטית וכפתייה המאמינה בתאוריות קונספירציה מטורפות ואגדות. בנוסף, בכל פרק, פרד היה מאשים בפשע את הבריון השכונתי, רד הרינג Red Herring (משחק מילים על הביטוי "רד הרינג (אנ')"; המשמש להטעיית הקורא או הצופה). בניגוד לכך, בסדרה "מה חדש, סקובי-דו?", לפרד תחומי עניין רבים כמו בניית מלכודות, אמנויות לחימה, היאבקות והרמת משקולות. בסדרה "סקובי-דו! מסתורין בע"מ", תחומי העניין שלו מוגבלים ל"בניית מלכודות ופתרון תעלומות", אם כי בשלב מתקדם הוא מתוודה על אהבתו לדפני.

פיתוח ויצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרנק ולקר (בתמונה משנת 2020) דיבב את דמותו של פרד ג'ונס מאז תחילת הזיכיון בשנת 1969.
את דמותו של פרד בסרטי הלייב אקשן גילם השחקן פרדי פרינז ג'וניור.

את דמותו של פרד ג'ונס יצרו ג'ו רובי וקן ספירס, ששאבו השראה מדמותו של דובי גיליס (בגילומו של דוויין היקמן) מהסיטקום האמריקאי "אהבותיו הרבות של דובי גיליס", ששודרה מסוף שנות ה-50 עד לתחילת שנות ה-60.[3] אמנות קונספט מגרסה ראשונה של "סקובי-דו, איפה אתה?, שנקראה "מי מפחד?", כללה עיצובים מוקדמים של פרד שהציגו אותו כבעל שיער חום.[4]

כשהפקת "סקובי-דו, איפה אתה?" החלה באביב 1969, דמותו של פרד נקראה במקור נקרא "רוני",[5] ולאחר מכן שמו שונה על שם פרד סילברמן, שהיה אז ראש מחלקת התוכן ב-CBS וחבר מפתח בצוות הפיתוח של הסדרה.[6] פרנק ולקר, קומיקאי ואימפרסיוניסט צעיר, התבקש על ידי הרשת לעבור אודישן לדיבוב דמותו של פרד, על אף שבמקור רצה להיבחן עבור דמותו של סקובי-דו (ובסופו של דבר זכה לדבב אותו אותו לאחר מותו של דון מסיק בשנת 1997) וכן לדמותו של שאגי (ואילו קייסי קאסם, שלוהק לדיבוב דמותו של שאגי, היה מעוניין להיבחן לדיבוב דמותו של פרד).[7][8] ליהוקו של ולקר לדיבוב דמותו של פרד הוביל לתחילתה של קריירה ארוכה ופורייה בתחום הדיבוב.

פרד ג'ונס קיבל שני שמות פרטיים שונים. בסדרה "סקובי-דו! מסתורין בע"מ" ובסרט "סקובי-דו: חגים מקוללים", שמו הפרטי הוא פרדריק,[9][10] ואילו בסרט "הרפתקאות סקובי-דו! המפה המסתורית", שמו הפרטי הוא פרדוורד.[11] בסרט "אלוהה, סקובי-דו!", נחשף כי שמו האמצעי הוא הרמן.[12]

בסבב שאלות ותשובות משנת 2012 בפורום "r/IAmA", חשף השחקן מת'יו לילארד כי גרסתו המקורית של הסרט "סקובי-דו" משנת 2002 הוציאה את דמותו של פרד מהארון כהומוסקסואל (מה שלכאורה מסביר את עניבת האסקוט שלו), וכי פרדי פרינז ג'וניור גילם אותו ככזה לאורך הסרט.[13]

קרובי משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקביל לחוסר העקביות בשמו הפרטי של פרד, במהלך הזיכיון זהות הוריו נסתרת בין העיבודים השונים. בסדרה "סקובי-דו! מסתורין בע"מ", נחשף כי אביו של פרד וראש עיירת קולסוויל, פרד ג'ונס האב, לא היה למעשה אביו הביולוגי, אלא אדם שחטף אותו בילדותו וגידל אותו כבנו. בהמשך מופיעים הוריו הביולוגיים, בראד צ'ילס וג'ודי ריבס, זאת על אף שפרד ממשיך להשתמש בשם המשפחה "ג'ונס". בסיום הסדרה, כשהיקום מאותחל מחדש למציאות שבה פרד מעולם לא גודל על ידי פרד ג'ונס האב, אלא על ידי הוריו הביולוגיים, לא נאמר מה שם משפחתו האמיתי. בניגוד לכך, בסרט "סקובי-דו! פיראטים אהוי", שמם של הוריו הם סקיפ ופגי ג'ונס.

בנוסף להם, קרובי משפחה נוספים של פרד שהוצגו או הוזכרו במהלך הסדרה כוללים בין היתר את:

  • אדי ג'ונס – דודו של פרד מהסדרה "גור בשם סקובי-דו", בדיבובו של פרנק ולקר. המוציא לאור של הצהובון "המגזימן הלאומי".
  • הרוזן פון ג'ונס – דודו של פרד ומנהל מוזיאון, שגר בטירה ליד מפעל שמייצר ארונות קבורה מיוחדים.
  • דוד קארל – דודו של פרד, שמנהל חנות גבינות ליד אגם מישיגן בוויסקונסין.
  • דוד העובד בסוכנות החלל של חיל האוויר של ארצות הברית.
  • דוד שהוא נגן מצילה ראשון בלהקת חיל הנחתים של ארצות הברית.
  • ארלין וילקוקס – בת דודתו של פרד, המתגוררת בסיילם, מסצ'וסטס, שמואשמת בהיותה אחוזת דיבוק על ידי אמם הקדמונית שנשרפה על המוקד באשמת כישוף.
  • ג'ד ג'ונס – בן דודו של פרד, העובד עבור חברת "מונסטר, פיר אנד מג'יק".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרד ג'ונס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Scooby Doo 2: Monsters Unleashed: The Video Game". Behind The Voice Actors.
  2. ^ Burlingame, Russ (December 22, 2021). "Scoob!: Holiday Haunt First Look Revealed in HBO Max Teaser". ComicBook.com. Retrieved August 28, 2022.
  3. ^ Mark Evanier (July 10, 2002). "News from Me". Povonline.com. Archived from the original on May 14, 2006. Retrieved July 16, 2013. Fred was based on Dobie, Velma on Zelda, Daphne on Thalia and Shaggy on Maynard"
  4. ^ "Original presentation boards for Scooby-Doo, Where are You!/Who's S-S-Scared?". Los Angeles: Hanna-Barbera Productions. Archived from the original on May 8, 1999. Retrieved July 16, 2013.
  5. ^ "Original storyboards for Scooby-Doo, Where are You!". Los Angeles: Hanna-Barbera Productions. Archived from the original on April 27, 1999. Retrieved July 16, 2013. The original storyboards for "What a Night for a Knight" identify the Fred character as Ronnie"
  6. ^ (2006). Interview with Ken Spears. Eerie Mystery of Scooby-Doo and Dynomutt's History. Excerpt: "That character [Fred] started out... I think his name was 'Geoff'... and then he became 'Harvey'. And then all of a sudden, Fred [Silverman] came in and said [the character] was going to be 'Fred'. So, I guess he had something to do with that."
  7. ^ (2001). Interview with Frank Welker and Casey Kasem. In Their Own Words [documentary featurette from The Scooby-Doo/Dynomut Hour: The Complete Series DVD bonus features]. New York, Los Angeles, CA: Warner Bros. Entertainment, Inc.
  8. ^ Sigesmund, B.J. (June 14, 2002). "The Inside Dope". Web Exclusive. Retrieved August 28, 2022.
  9. ^ "The Song of Mystery". Scooby-Doo! Mystery Incorporated. Season 1. Episode 5. August 9, 2010. Cartoon Network.
  10. ^ Scooby-Doo! Haunted Holidays. DVD. Warner Home Video. 2012.
  11. ^ Scooby-Doo! Adventures: The Mystery Map DVD. Warner Home Video. 2013.
  12. ^ Aloha, Scooby-Doo! DVD. Warner Home Video. 2005.
  13. ^ u/matthewlillard (May 30, 2012). "I'm Matthew Lillard. Stu from Scream, Shaggy in Scooby Doo, and most importantly Steveo in SLC PUNK!. I now direct, who woulda guessed? AMA". Reddit. Retrieved May 30, 2012. Hey Matt, loved you in Scream. I heard that Scooby-Doo was originally scripted and shot as a much more adult-oriented movie, but then got edited to be more family friendly. If that's true, any chance you could give some details on the stuff that got cut out? u/matthewlillard gladly answer. It was after the heat of SHREK and the studio was all for a above the kids head line of comedy... they brought in James Gunn (SUPER? SLITHER? He's the best ever, love him) and he delivered that version of the script. Yes to all the things you think it is. Smokey van. Velma eyeballing Daphne. Fred being gay because of the ascot. When we tested the parents flipped their lids and Warners got scarred. Its' one of the crown jewels in their library and couldn't risk a back lash. also the demons were really scarry... they were softened."