פרהויזיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרהויזיה
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן. נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
מידע כללי
תאריך יצירה 4 ביוני 1980 - 15 ביוני 1980
טכניקה וחומרים מיצג; גידול פרה, חליבה והקרנת טלוויזה

"פרהויזיה" (1980) היא פעולה אמנותית שיצר האמן הישראלי דב אור-נר.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1980, תחת חסות קבוצת "המשותף - קיבוץ" (מס' 2), שקיבלה את גלריה הקיבוץ למשך כחודשיים,[1] יצר אור-נר את העבודה "פרהויזיה". הייתה זו פעולת המשך לעבודות שונות שעסקו ביחס שבין האדם לטלוויזיה על רקע החברה הקיבוצית. בעבודות אלו בדק אור-נר את עמדת הצופה הפסיבי, כמטאפורה ליחס שבין היחיד לחברה. מקורות נוספים לעבודה היו, כנראה, מיצגים כגון "זאב ערבות: אני אוהב את אמריקה ואמריקה אוהבת אותי" (1974) מאת יוזף בויס או "פרויקט הכבשים: הטבע כאמנות והאמנות כטבע" (1978) מאת מנשה קדישמן.

במסגרת העבודה "פרהויזיה", שהתקיימה בין התאריכים 4 ביוני 1980 - 15 ביוני 1980, הובאה לגלריה פרה בשם 'ארנונה', מרפת במושב ביצרון. הפרה הייתה מיועדת לשחיטה, בשל תנובת חלב נמוכה.

אור-נר שהה ביחד עם הפרה בגלריה וחלב אותה מדי בוקר.[2] בנוסף, הקרין עבורה את שידורי 'ערוץ 1' בטלוויזיה שהובאה לגלריה. בכך ביקש "לתעד היבטים בחיי הקיבוץ ולנוכחות הפרה יש משמעות כפולה - גם חקלאית וגם חלק של מסר חברתי, הקשור למחאה נגד 'עריצות' אמצעי התקשורת".[2] על פי טליה רפופורט העבודה ביקשה למחות כנגד חיסול הרפתות שנובע מאי מתן סובסידיות לענף החלב לצד העלאה מחודשת של מעמדו האובייקט האמנותי. "מסתבר", כתבה, כי "מבחינה כלכלית שוב אין זה כדאי היום להחזיק פרה - חוץ מאשר בגלריה".[3]

בביקורת אודות התערוכה ציין אדם ברוך כי "מה שעושה, איפה, תצוגה זו לאפשרית או לסבירה, היא תמימותו של אור-נר, המבקש להעביר תחושות של טבע מסורס, כליאה, נעגניזציה של הטבע, סטריליזציה של האמנות, החזרת ה'טבע' לאמנות".[4]

בחלק נוסף של הגלריה אצר אור-נר את התערוכה הקבוצתית "אורח חיים ודפוסי תרבות בקיבוץ", ובה הוצגו יצירות שנשלחו אל הגלריה בדואר על ידי כ-50 אמנים חברי התנועה הקיבוצית. בין המשתתפים: מוניקה הדרי, יעקב לייבל, פנינה ייני, ידיד רובין, יובל דניאלי ואחרים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראו: שפירא, יניב, מה המשותף?, מארב, 14 במאי, 2009
  2. ^ 1 2 ראו: בר-קדמה, עמנואל, "מן הרפת אל התערוכה", ידיעות אחרונות, 5 ביוני 1980
  3. ^ רפופורט, טליה, "דב אור-נר, המשותף קיבוץ", גזיר עיתון ללא מקור, ארכיון דב אור-נר, המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית
  4. ^ ברוך, אדם, "בשבך בתמימות", ידיעות אחרונות, 13 ביוני 1980