פרואילורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפרואילורוס
גולגולת של הפרואילורוסגולגולת של הפרואילורוס
תקופה
סוף אוליגוקן- תחילת מיוקן 30–20 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: טורפים
תת־סדרה: דמויי חתול
משפחה: חתוליים
תת־משפחה: Proailurinae
סוג: פרואילורוס
מינים
  • Proailurus bourbonnensis
  • Proailurus lemanensis
  • Proailurus major
שם מדעי
Proailurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרואילורוס (שם מדעי: Proailurus) הוא סוג של טורף קדום דמוי חתול הנחשב לראשון החתוליים, אם כי כמה חוקרים משייכים אותו למשפחת הסטנופלסיקטיים שאולי מבוטלת. יונק זה חי במשך סוף האוליגוקן עד לתחילת המיוקן שלפני 30 עד 20 מיליון שנה ברחבי אירופה ואסיה.

המאובנים של הפרואילורוס התגלו במספר מדינות ביניהם במונגוליה, גרמניה וספרד. הוא הוגדר לראשונה ב-1879 בידי החוקר הנרי פילהול (אנ') על סמך ממצאים מצרפת. המשמעות של שמו מיוונית היא: ""pro - לפני, "ailuros" - חתול כלומר: "לפני חתול". התגלו 3 מינים בסוג כשמינים נוספים בוטלו.

חתול זה היה קטן יחסית באורך של מטר ומשקל של 10 קילוגרם בממוצע - קצת יותר גדול מחתול בית. הוא היה דומה במראהו לגחן גדול עם זנב רחב גמיש ששימש לטיפוס על עצים בהם חי. הוא היה בעל טפרים נשלפים בכפותיו, והיה בעל חלל עיניים גדולות ולסתות קצרות בעלות שיניים רחבות וחדות. מבנה זה דומה לרוב החתולים ומותאם לציד והרג מהיר של טרף.

החתול הקדום חי ביערות של אירואסיה והוא התפתח לחתולים המוכרים, כנראה לחתולים הקטנים הקרובים אליו יותר מאשר מיני החתולים הגדולים והשנחרבים הגדולים והמאוחרים יותר. כיום הוא משויך לתת-משפחה שנכחדה - Proailurinae.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרואילורוס בוויקישיתוף