פרוטילצינוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפרוטילצינוס

שלד ואיור אפשרי של פרוטילצינוס
תקופה
תחילת מיוקן 16–15.5 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: ספרסודונטה
משפחה: Prothylacinidae
סוג: פרוטילצינוס
מין: Prothylacinus patagonicus
שם מדעי
Prothylacynus
אמחינו, 1891
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרוטילצינוס (שם מדעי: Prothylacinus; מילולית: "קרוב לזאב כיס") הוא סוג נכחד של יונק טורף מסדרת הספרסודונטה, אשר חי באמריקה הדרומית במשך תחילת המיוקן לפני 16 עד 15.5 מיליון שנה מזמננו[1].

המאובנים של יונק זה התגלו ב"תצורות ריו פריאס" (Río Frías Formatio) שבצ'ילה וב"תצורות סנטה קרוז" (Santa Cruz Formation) שבארגנטינה ואלה נקראו בשם ב-1891 בידי החוקר הארגנטינאי פלורנטינו אמחינו (אנ'), אשר נתן לו את שמו מאחר שהיה טורף מטאתרי בדומה לזאב הכיס, אם כי כלל לא היה קרוב או דומה לו. הסוג כלל מין יחיד - Prothylacinus patagonicus, שנקרא על שם פטגוניה, בה התגלה.

יונק קדום זה היה בעל מבנה צנום ומוארך כגחן אך היה גדול יותר והגיע לאורך 1.4 מטר, לגובה 45 ס"מ בכתפיים ולמשקל של 30 עד 40 ק"ג. הגולגולת הייתה מוארכת ובעלת מבנה מחוזק שנתן לה עוצמת נשיכה חזקה של טרפו. היו לו גפיים שריריות ביותר ובעלות מפרקים שיכלו לנוע ביעילות, עם טפרים מעוקלים ומוארכים שהתאימו בעיקר עבור טיפוס על עצים. ייתכן שהזכיר בתנועתו את הבינטורונג המודרני.

מבנה שיניו מרמז שהיה טורף ואולי הוא צד ביערות הקדומים מכרסמים, מרידיונגולטיים קטני ממדים ואולי גם עצלנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרוטילצינוס בוויקישיתוף
  • פרוטילצינוס, באתר GBIF (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Argot, C. (2003). "Functional adaptations of the postcranial skeleton of two Miocene borhyaenoids (Mammalia, Metatheria), Borhyaena and Prothylacinus, from South America". Palaeontology. 46 (6): 1213–1267. doi:10.1046/j.0031-0239.2003.00339.x.