פרופרציה דה רוסי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרופרציה דה רוסי
Properzia de' Rossi
פרופרציה דה רוסי בספרו של וזארי
פרופרציה דה רוסי בספרו של וזארי
פרופרציה דה רוסי בספרו של וזארי
לידה 1490
בולוניה
פטירה 24 בפברואר 1530 (בגיל 40 בערך)
בולוניה
לאום איטלקייה
תחום יצירה פיסול
זרם באמנות שיא הרנסאנם.

פרופרציה דה רוסיאיטלקית: Properzia de' Rossi;‏ 1490, בולוניה24 בפברואר 1530, בולוניה) הייתה פסלת איטלקייה שפעלה בתקופת שיא הרנסאנס.

קורות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרופרציה נולדה בבולוניה, כנראה ב-1490. אביה ג'ובאני מרטינו רוסי דה מודנה היה נוטריון. היא זכתה לחינוך רחב שכלל ציור, מוזיקה, שירה וספרות קלאסית. היא למדה את אמנות התחריטים אצל מרקאנטוניו ריימונדי (אנ'). בשלב מסוים החלה לעסוק בפיסול, וזאת אף על פי שלא הייתה בת למשפחת אמנים, מה שהקשה עליה את העיסוק במיוחד בתחום זה. יש עדות בכתובים על כך שבמהלך שנות העשרים של המאה השש עשרה היא השתתפה בתחרות לעיטור המזבח של כנסייה בבולוניה.

רישומי בית חולים מ-1530 מעידים על הידרדרות מהירה בבריאותה של פרופרציה, שנפטרה בבולוניה ב-24 בפברואר 1530.

המידע המתועד על קורות חייה מועט, וכך גם מועטות היצירות שהן שלה בוודאות. המידע המועט מתבסס על מסמכי בתי משפט ומסמכים מנהליים אחרים מבולוניה[1] ובעיקר מביוגרפיה דה רוסי בספרו של ג'ורג'ו וזארי "חיי הציירים, הפסלים והאדריכלים הדגולים ביותר".

יצירתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תבליט השיש יוסף ואשת פוטיפר במוזיאון בזיליקת פטרוניוס הקדוש

דה רוסי החלה בפיסול תבליטים מיניאטוריים, בנושאים דתיים, על גלעיני אפרסקים, משמשים ודובדבנים. המיניאטורה המפורסמת ביותר שלה היא של הצליבה. היא זכתה בתחרות לעיצוב החזית המערבית של בזיליקת פטרוניוס הקדוש. בהמשך עסקה גם בתחריטי נחושת. ב-1524 קיבלה הזמנה להכנת תוכנית לעיטור המזבח של כנסיית סנטה מריה דל בראקאנו (אי'). בתחילת שנות השלושים החלה לקבל הזמנות לפסלי דיוקן עשויים שיש. בהמשך זכתה בתחרות לעיטור החזית המערבית של בזיליקת פטרוניוס הקדוש. ההזמנה כללה פיסול שלוש סיבילות, שני מלאכים, ושני תבליטי שיש. מיצירתה זו שרד רק תבליט השיש "יוסף ואשת פוטיפר".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]