מקהלת פרחי ירושלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פרחי ירושלים)
פרחי ירושלים
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מקום הקמה ישראלישראל ישראל
מוקד פעילות ישראלישראל ישראל
תקופת הפעילות מ-1975
מעסיק חנן אביטל
זרם דתי לאומי
סוגה מוזיקה יהודית מקורית, מוזיקה חסידית, מוזיקה מזרחית
שפה מועדפת עברית
שיתופי פעולה בולטים חיים אסנר, חיים חדד
חברים לשעבר
קלמן וינפלד, ליאור אלמליח, דודו דרעי, שמעון יצחק, בצלאל רביב, אבישי לוי, יעקב אלקובי, מישל כהן

מקהלת פרחי ירושלים היא מקהלת ילדים ישראלית בניצוחו של חנן אביטל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתשכ"ג 1963 הקים המלחין והמנצח יגאל צליק, שהתפרסם כמקים מקהלת פרחי לונדון, מקהלה בשם "פרחי ירושלים" בבני ברק. המקהלה שרה את הגרסה לשיר "קול ברמה נשמע" ואת "הנה מה טוב", אך צליק חזר ללונדון, והמקהלה לא שרדה. מבוגרי המקהלה הם עקיבא מרגליות, שהקים מאוחר יותר את "פרחי בית-אל", ודוד נדב.

ב-4 ביולי 1975 נפצע חנן אביטל בפיגוע מקרר התופת בכיכר ציון בירושלים. לאחר החלמתו החליט לערוך פסטיבל זמר חסידי לילדים, ולאחר מכן הקים את המקהלה[1]. אביטל הקים מקהלות רבות ברחבי הארץ (כ-22), ו"פרחי ירושלים" הייתה העיקרית שבהן. התקליט הראשון של המקהלה נקרא "פסטיבל הזמר החסידי לילדים", והיו בו שירים חסידיים. לאחר מכן ערך המנצח סדרה של ארבע קלטות בשם "סוכת דוד", שהיו בהן שירים מסגנון מזרחי. במשך השנים עלתה המודעות למקהלה, והיא הייתה לשם דבר ברחבי הארץ.

המקהלה הופיעה בכ-27 מקומות שונים בעולם, ביניהם ניו יורק, מרוקו, ברזיל, ארגנטינה, צרפת, תוניסיה, ופנמה.

המקהלה הוציאה מעל 50 אלבומים ובהם מעל 500 שירים. כמעט בכל שבוע מוקלט שיר חדש וכמעט כל חודשיים יוצא דיסק חדש בתקופה זו. במקרה אחד הוציאה הלהקה לאור 4 אלבומים בעת ובעונה אחת.

הילדים במקהלה הם בנים בלבד, מגיל 10 עד 14. הם באים ממשפחות דתיות-מסורתיות מרחבי הארץ, אולם הגרעין הקשה הוא מפתח תקווה (מכיוון שזהו מקום מגוריו של המנצח, אביטל).

דבר המייחד את הלהקה הוא שירה בסגנונות שונים: מזרחי, חסידי ולועזי. קהל המאזינים של המקהלה הוא מגוון בהתאם לסגנון המגוון של השירים. בין המעבדים המוזיקליים של המקהלה היו חיים אסנר וחיים חדד. מבין המקהלה יצאו זמרים כליאור אלמליח, דודו דרעי, שמעון יצחק אשר שיחק בסדרה "פתוח" בערוץ הילדים, בצלאל רביב, אבישי לוי, שהיה הסולן הראשי של המקהלה בשנות ה-80, יעקב אלקובי, ששר בתזמורת האנדלוסית ומישל כהן, זוכה העונה הראשונה של התוכנית בית ספר למוסיקה.

בראשית דרכה של הלהקה השתתפו בה גם ילדים מבתים חרדים מירושלים, ביניהם הסולן קלמן וינפלד (המשמש כיום כרבה של "מנהטן ביר בניו יורק").

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דודו כהן, פרחים בצמרת, באתר ערוץ 7, 9 בפברואר 2012
ערך זה הוא קצרמר בנושא מוזיקאים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.