פריסטיכאמפסוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפריסטיכאמפסוס
דגם גולגולת של פריסטיכאמפסוס
דגם גולגולת של פריסטיכאמפסוס
תקופה
אאוקן 47–41 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: תנינאים
משפחה: Pristichampsidae
סוג: פריסטיכאמפסוס
מינים
  • P. rollinatii
  • P. birjukovi
  • P. kuznetzovi
שם מדעי
Pristichampsus
גרווה, 1853
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פריסטיכאמפסוס (שם מדעי: Pristichampsus; מילולית: "תנין מסור") הוא סוג נכחד של דמוי-תנינאי שחי באירואסיה באאוקן לפני 41–47 מיליון שנה וכיום נחשב לסוג מבוטל, עקב מאובנים בעלי מבנה עצמות לא מזוהה מספיק. למרות דמיונו לתנין הפריסטיכאמפסוס היה שונה מכל תנין חי והיה קרוב לתנין הנכחד בווריסוכוס מגרמניה ואמריקה הצפונית.

המאובנים הראשונים התגלו ב-1831 בצרפת ושויכו לסוג תנין (Crocodylus). ב-1853 החוקר גרוויס (Gervais) שייך אותו לסוג אחר. המין שנמצא כונה Pristichampsus rollianti ובהמשך נמצאו עוד שני מינים: Pristichampsus birjukovi ו-Pristichampsus kuznetzovi, שנמצאו במזרח קזחסטן.

זוחל זה היה בעל מבנה גפיים המותאם לתנועה יבשתית וקצוות גפיו אף כוסו בדבר הדומה לפרסה. היה לו עור קשקשים עבה בדומה לתנינים של היום וזנב קשיח עם קצה מעוגל. השיניים היו חדות וחזקות פחות משיני התנינים הקיימים ודומות יותר למבנה שיני התרופודים. למעשה כשגילו אותו חשבו שכמה דינוזאורים הגיעו לתקופת האאוקן, לפני שהתברר שזה תנין. משערים שתנין זה ניזון מיונקים יבשתיים או זוחלים אחרים ופחות מדגים ויצורי מים והוא צד ביבשה בתנועה עם רגליו הארוכות בעלות ה"פרסות".

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפריסטיכאמפסוס מופיע בסדרה בראשית בעונה 3 כיצור טורף שיוצא מהמוזיאון הבריטי, תוקף אנשים ומהלך על שניים אך גם שוחה כמו תנין.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פריסטיכאמפסוס בוויקישיתוף