פרנסיס בדפורד (צלם)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנסיס בדפורד
Francis Bedford
לידה 13 באוגוסט 1815
לונדון, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 במאי 1894 (בגיל 78)
לונדון, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות הייגייט עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1851–1888 (כ־37 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה צילום עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
כיפת הסלע בירושלים, צילום של פרנסיס בדפורד מ-1862, בעת מסעו של נסיך ויילס במזרח התיכון
חפירות באתר וירוקוניום (אנ'), יישוב רומי עתיק ברוקסיטר, שרופשייר באנגליה, צילום מאת פרנסיס בדפורד
הספינקס, הפירמידה הגדולה ושתי הפירמידות הקטנות בגיזה, צילום מאת פרנסיס בדפורד משנת 1862

פרנסיס בדפורדאנגלית: Francis Bedford,‏ 13 באוגוסט 1816, לונדון15 במאי 1894, לונדון) היה צייר ליתוגרף וצלם אנגלי, אחד מחלוצי אמנות הצילום, הצטיין בעיקר בצילומי נופים ובניניים עתיקים. בדפורד ליווה את נסיך ויילס במסעו במזרח התיכון, כולל במצרים וארץ ישראל והיה בהזדמנות זו אחד הצלמים הרשמיים הראשונים שבפמליית אנשי שלטון. הוא יצר צילומים רבים גם בבריטניה עצמה – בעיקר בדרום-מערב אנגליה, מערב מידלנדס (אנ') ובויילס. לפי היסטוריון הצילום גרהם אובנדון, "צילומי בדפורד הדגימו אולי אחת החשובות שבתכונות האמנות הפרה-רפאליטית, הקיום בהרמוניה של עולם הטבע ועולם בני האדם".[1] חלק מצילומיו התמקדו באתרי תיירות בבריטניה של המאה ה-19 ולמקומות ובניינים הקשורים לגיבוש הזהות הלאומית באנגליה ובוויילס. [2]

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרנסיס בדפורד היה בנו הבכור של האדריכל פרנסיס אוקטביוס בדפורד (1858-1784), שנודע כאדריכל של כנסיות. הוא עצמו התחיל את הקריירה כשרטט אדריכלי וליתוגרף, לפני שהקדיש את עצמו לאמנות הצילום בתחילת שנות ה-50 של המאה ה-19.

ציוריו נסבו סביב נושאים אדריכליים:"הכנסייה החדשה בטרנסטול" (1833), "מנזר וסטמינסטר (1846), "הקתדרלה בקנטרברי" (1847), "מגדל מודלן, אוקספורד" (1848), "יורק מינסטר" (1849) וכו'. הציג בתערוכות השנתיות שבאקדמיה המלכותית לפחות תשע פעמים בשנים 1849-1833. כליתוגרף הצטיין באיור ספרים בנושאי אדריכלות ונחשב לאמן בתחום הכרומו-ליתוגרפיה. את פעילותו כצלם התחיל כחובב בסביבות שנת 1852, כשהתכוון בהתחלה להיעזר בטכניקה פוטוגרפית בעבודתו הליתוגרפית. הצילום, שעשה את צעדיו הראשונים באנגליה בשנות ה-30 של המאה ה-19, הפך לנגיש ולשימושי יותר אחרי שיפורים טכנולוגיים, בהם המצאת תהליך הקולודיון על ידי פרדריק סקוט ארצ'ר (אנ')). הצילום עורר התלהבות רבה בקרב ארכאולוגים, אנתרופולוגים, גאולוגים, בוטנאים, היסטוריונים של האדריכלות ושל האמנויות, אנשי מדע ומשכילים רבים בשל האפשרויות שפתח בפני תחומי מחקר רבים.

בדפורד השתמש בעיקר תשלילים של קולודיון ובהדפסי נייר אלבומן ויצר החל משנת 1851 ועד שנת מותו כ-9,000 תשלילים. בשנת 1854 נתבקש על ידי המלכה ויקטוריה, בבית מרלבורו, לצלם חפצי ערך מן האוסף המלכותי. חלק מהתצלומים הללו הציג בדפורד בתערוכה הראשונה של החברה הבריטית לצילום (אנ') שהתקיימה באותה שנה. בדפורד גילה עניין לא רק בתועלת המעשית של הצילום אלא גם בצדדיו האמנותיים, למשל בנוגע לצילומי נופים. בתערוכה שנייה בשנת 1855 הציג מראות מיורקשייר. כעבור שנה נוספת הציג צילום של קתדרלת קנטרברי.

המלכה ויקטוריה רכשה בעצמה צילומים רבים של בדפורד מתערוכות החברה הבריטית לצילום, לימים החברה המלכותית לצילום. בשנת 1857 כמתנת יום הולדת לנסיך אלברט, בעלה, שלחה המלכה את בדפורד לצלם כשישים לתמונות במקומות ילדותו של אלברט בקובורג (אנ') בבוואריה. שנה לאחר מכן ערך בדפורד צילומים גם בעיר גותה שבגרמניה.

בתמיכת הנסיך אלברט עסק בדפורד באותה תקופה בפרויקט התערוכה "אוצרות אמנות" במנצ'סטר. ציורים אלה היוו בסיס לאיורים הכרומוליתוגרפיים שיצר בשביל הספר "אוצרות הממלכה המאוחדת", שפורסם ב-1860.

בשנים 18601870 בדפורד נסע בכל רחבי בריטניה עם קמרות גדולות-ממדים וציוד נייד של לוחות זכוכית רטובים. ב-1862 נבחר על ידי המלכה ויקטוריה ללוות את יורש העצר של בריטניה במסע לימודים למזרח התיכון, תוך דגש על ארצות המקרא, ולהנציח את הביקור והאתרים ההיסטוריים החשובים. התצלומים הוצגו בתערוכה במוזיאון הבריטי ב-1864 ונדפסו באלבום שדברי ההסבר בו נכתבו על ידי ויליאם מקלור תומסון.[3] בדפורד כיהן פעמיים כסגן יושב ראש החברה הבריטית לצילום (1861).

קתדרלת אקסטר, המגדל הצפוני-מערבי, צילום מאת פרנסיס בדפורד
מתרחצים בחוף הים בצפון ויילס, צילום מאת פרנסיס בדפורד, סביבות 1860

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1858The Treasury of Ornamental Art (אוצר אמנות הקישוט)
  • 1859The Sunbeam
  • 1860Treasures of the United Kingdom

תערוכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-19 בפברואר 2009 התקיימה בניו יורק מכירה פומבית של שלושת אלבומי התצלומים שיצר בדפורד במהלך המסע למזרח הקרוב שערך נסיך ויילס בשנת 1862. האלבומים נמכרו תמורת 132,000 דולר.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אלי שילר, מנחם לוין (עורכים), צילומי ארץ-ישראל הראשונים, אריאל, 66–67, אוגוסט 1989–אב תשמ"ט

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנסיס בדפורד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על פרנסיס בדפורד באתר עיריית ברמינגהאם
  2. ^ רוויו באתר הוצאת אשגייט
  3. ^ יהושע בן-אריה, ארץ ישראל במאה הי"ט – גילויה מחדש, כרטא והחברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה, 1970, עמ' 157