פרנסיס הנרי ניוברי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנסיס הנרי ניוברי
Francis Henry Newbery
צ'ארלס מקינטוש, אדריכל
צ'ארלס מקינטוש, אדריכל
לידה 1855 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 בדצמבר 1946 (בגיל 91 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ג'סי ניוברי עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Mary Newbery Sturrock עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרנסיס הנרי ניובריאנגלית: Francis Henry Newbery‏; 15 במאי 185518 בדצמבר 1946) היה צייר ואיש חינוך לאמנות, הידוע בעיקר כמנהל בית הספר לאמנות של גלאזגו בין השנים 1885 ל-1917. בהנהגתו פיתח בית הספר מוניטין בינלאומי והיה קשור עם פריחתה של סגנון גלאזגו ויצירתו של צ'ארלס רני מקינטוש וחוגו. ניוברי עזר להזמין את מקינטוש כאדריכל של בניין בית הספר לאמנות המפורסם והיה מעורב באופן פעיל בעיצובו.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרנסיס ניוברי, שנולד בדבון לסנדלר ולאשתו, למד בבית הספר בברידפורט, דורסט, שם הוסמך כמורה, ולאחר מכן כמאסטר לאמנות. בזמן שעבד ולמד בלונדון הוא זכה במלגה ב-1881.

בבית הספר לאמנות בגלאזגו הוא היה מנהל נמרץ וחדשני. הוא נתן משרות הוראה לאמנים צעירים במקום להסתמך על מאסטרים מוסמכים לאמנות. הוא הקים מועדון אמנות המאפשר לסטודנטים לצאת מהקורס הלאומי לאמנות, והעסיק כמה מורות, בניגוד לרוב בתי הספר לאמנות בבריטניה באותה תקופה.

ניוברי הקים סדנאות יצירה והציג שיעורי רקמה שבהם לאשתו, ג'סי ניוברי, היה חלק חשוב. בסך הכל, הוא רצה שלתלמידים תהיה הכשרה חזקה בטכניקות מסורתיות, תוך פיתוח הכישרון האישי הייחודי שלהם. הציור שלו עצמו היה קשור לגלאזגו והוא היה מקורב לג'יימס גאת'רי וג'ון לאברי.

בהנחייתו של פרנסיס ניוברי, יוקרתו של בית הספר גדלה, הן בינלאומית והן בסקוטלנד. המוניטין שלו כמנהל מצליח הועצם על ידי הפרופיל הגבוה של אמני גלאזגו שונים בשנות ה-90 ותחילת המאה ה-20, שאת התפתחותם הוא טיפח.

לאחר פרישתו חזר לדורסט והתגורר עם אשתו בטירת קורפה.

הוא המשיך לצייר עד 1932 ונפטר ב-18 בדצמבר 1946.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנסיס הנרי ניוברי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ George Rawson, Newbery, Francis Henry, in the Oxford Dictionary of National Biography