פרנץ פטאקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנץ פטאקי
Pataki Ferenc
לידה 20 בינואר 1921
דומבובאר, הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 באוגוסט 2017 (בגיל 96) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
לוח לזכרו על ביתו בו גר משנת 1954

פרנץ פטאקיהונגרית: Pataki Ferenc; דומבובאר, 20 בינואר 192125 באוגוסט 2017) היה גאון חישוב יהודי-הונגרי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרנץ פטאקי נולד במשפחה יהודית ולאחר התיכון בשל החוק המפלה יהודים הנומרוס קלאוזוס והחוקים ה(אנטי)יהודיים המפלים האחרים בהונגריה (החוק היהודי השני והחוק היהודי השלישי) הפך לפועל, אחרי זה לפרטיזן, ולבסוף לשבוי מלחמה. לאחר מכן חייו התחילו בהצלחה מסחררת. אף אחד מלבד המחשבון והמחשבים לא הצליח לחקות אותו, הוא סיפק ביצועי אמן מדהימים, כמעט על אנושיים, ועם זאת היה גם שנון.

כיהודי, נלקח לשרות העבודה (עבודות כפייה לגברים יהודים עבור הצבא ההונגרי) במשך שנתיים וחצי במהלך מלחמת העולם השנייה. הוא היה בשבי הרוסי שלוש שנים אחרי המלחמה, שם עבד בכריתת עצים. ההורים והסבים מצד אביו לא חזרו ממחנות ההשמדה, הם ניספו במשרפות של אושוויץ. אנחנו יודעים מעט מאוד על איך הוא נשא את האבדן. מה שנראה היה תמיד רק פרנץ פטאקי המרשים.

יכולתו המיוחדת הוכחה כבר בגיל 3–4. מגיל חמש הופיע כילד פלא בתיאטרון בבודפשט בימי ראשון בבוקר. הוא הופיע בתיאטרון הילדים של הדוד לאקנר ולאחר מכן נשלח הביתה לעיר הולדתו. ההיסטוריה ההונגרית של המאה ה-20 העלתה אותו לבמה בטלוויזיה, בבתי ספר, בחו"ל, בשפות שונות ברוסית, באנגלית, בגרמנית, בשוודית בכל מקום ובכל זמן, כפול 12 ספרות. הוא היה אמן שמדד את גבולות היכולות האנושיות והוכיח את דמות האלוהים בפעלוליו.

הוא עבר את בחינת האמן ב-1952 והופיע בבתי תרבות ובתי ספר שונים. פטאקי למד גרמנית, אנגלית, רוסית ושוודית בזמן קצר מאוד (5-5 ימים). הוא הופיע על פי הזמנה בברית המועצות, שוודיה, אנגליה, בגרמניה המערבית, ועבד גם בתוכניות מגוונות ובטלוויזיה. על אף שמקצועו המקורי היה כובען, הוא היה מוכר ואהוב ברחבי הונגריה כאמן גאון חישוב בשנות ה-50. הוא הכפיל מספרים רב ספרתיים בראשו מול קהל והיה ידוע כמבצע ששילב ידע עם הומור.[1] הוא סנוור את הקהל שלו במהירותו. הפעלול נעשה כך שהקהל אמר מספרים דו-שלוש או רב-ספרתיים, אותם "המבצע" התחיל מיד להכפיל בראשו והכתיב את ספרות התוצאה הסופית אחת לאחת, מהסוף להתחלה. הכפל והחילוק של המספרים בני שמונה עד עשר ספרות לא עוררו לו בעיות, והוא הגיע למצב שבו הוציא שורש ריבועי ממספרים בני שתים עשרה עד ארבע עשרה ספרות בזמן קצר יחסית.

חישובים בראש[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאחר שבאותה תקופה הילדים למדו בבית הספר את הכפל מהמספרים שנכתבו זה ליד זה, ואת כפלי המשנה רשמו זה מתחת לזה והתוצאה הסופית התקבלה על ידי חיבור שורות המספרים המוסטות, המפקחים על אמנותו הצליחו לחשב את התוצאות הרבה יותר לאט, מחשבים או אפילו מחחשבונים עוד לא היו למטרה זו.

חישוב בראש מחייב שהזיכרון לטווח קצר או זיכרון העבודה של האדם יהיה רחב יותר מזה של האדם הממוצע ושהוא או היא יכירו דרך אחרת של כפל, שקל יותר לדמיין ובכך קל יותר לזכור אותה. שיטה זו מסבירה מדוע פטאקי מסר את התוצאה הסופית מהסוף להתחלה ואחד אחד.[2]

יש לשים לב שלכפל אין צורת פעולה מרחבית, יש לייחס אותו לחיבור שהוא ארוך ולכן יש ללמוד את לוח הכפל מבחוץ, לפחות ברמת המספרים החד ספרתיים. ישנם גם מכפילות ידועות, קלות לשינון שיכולות לשמש גם למטרה זו. השיטה השנייה היא לשנן ולהשתמש בתוצרי משנה. שיטה נוספת היא פעולות נלוות מבוססות חזקות.

במקרה של כפל, חישוב הראש קל יותר אם רושמים זה מתחת לזה את המספרים שיש להכפל:

למשל:

49
73

או באופן כללי

AB
CD

שלבי החישוב הם כדלקמן:

הכפל את B ב-D וזכור את הספרה האחרונה של התוצאה: 27 - כלומר 7

לאחר מכן נכפיל ונחבר: A × D ועוד B × C, בתוספת האיבר הראשון של השארית כלומר 2 (ביחד מבוצע בראש 12+63+2=77, שהספרה האחרונה 7 מצוינת לפני השארית (77)) .

כעת נכפיל את A ב-C ונוסיף את השארית החדשה (7), שנותנת 35, ושימו זאת לפני השייר הקיים והתוצאה היא:

3577

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנץ פטאקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Gyorsabb, mint a számológép". אורכב מ-המקור ב-2009-02-12.
  2. ^ Nem biztos, hogy a rövid távú emlékezet csak a vizuális emlékképekre támaszkodik, hiszen az ember ilyenkor néha hangosan is gondolkodik és a látvány hangképének „visszhangjára” számítva növeli meg az emlékezeteben tartás idejét.
  3. ^ Hiller István oktatási és kulturális miniszter kitüntetéseket adott át a Magyar Kultúra Napja alkalmából