פרנק דומונד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנק דומונד
לידה 20 באוגוסט 1865
רוצ'סטר, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 6 בפברואר 1951 (בגיל 85)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
תחום יצירה ציור, איור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אר נובו עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי ג'ימס קרול בקווית', William Sartain עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Helen Savier DuMond עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרנק וינסנט דומונדאנגלית: Frank Vincent DuMond;‏ 20 באוגוסט 1865 - 6 בפברואר 1951) היה אחד המורים לציור המשפיעים ביותר באמריקה של המאה העשרים. הוא היה מאייר וצייר אימפרסיוניסט אמריקאי של דיוקנאות ונופים, וקריירה שנמשכה למעלה מחמישים שנה.[1]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרנק וינסנט דומונד נולד ב-20 באוגוסט 1865 ברוצ'סטר, ניו יורק,[2] לאליזבת ואלונזו דומונד, בעל מסגריה. הוא התעניין בצייר מגיל צעיר, והיה מעורב בתחום האמנות המקומית בראשית שנות השמונים. הוא קיבל עבודה ביצירת איורים לעסקים על ידי ציור שלטים. לאחר שסיים את לימודיו בבית ספר ציבורי ברוצ'סטר, עבר לעיר ניו יורק בשנת 1884.

בשנים 1884 - 1888 הוא השתתף בליגת הסטודנטים לאמנות של ניו יורק, ולמד אצל ג׳יימס קרול בקוויט, ויליאם סאראנט.[3] דומונד מימן את השכלתו באמנות בכך שקיבל עבודה ביצירת איורים לעיתון Daily Graphic בניו יורק. כתוצאה מהעבודה המשובחת שלו שם, הוצע לו עבודה בהארפר'ס ויקלי. בהמשך עבד גם בעבודות מגזינים נוספים.

שיעור ציור בסטודיו על ידי פרנק דומונט בפורטלנד אורגון, 1895
פרנק דומונד, ז׳אן דארק, 1896

הוא עבר לפריז כדי להמשיך בלימודיו. משנת 1888 או 1889 עד 1891 הוא למד באקדמיה ז'וליאן, שם כללו המדריכים שלו את בנג׳מין קונסטנט, ז'ול ז'וזף לפבר וגוסטב בולנגר. הוא זכה להכרה בשנת 1890 כשציור שלו הוצג בסלון בפריז, זכה במדליה יוקרתית.

עבודתו המוקדמת הייתה בסגנון ארט נובו, ובפריז הוא הושפע מאסכולת ברביזון, לימים הפך לאימפרסיוניסטי. בשנת 1895 התחתן עם הלן סבייה מפורטלנד, אורגון, אמנית אחרת. הם בילו חמש שנים בצרפת, שם גם ערך שיעורי קיץ לליגת הסטודנטים לאמנות, וצייר נופים בחוץ מהשחר ועד השקיעה. בשנת 1900 הוא נבחר לאקדמיה הלאומית לעיצוב, והפך לאקדמאי מלא בשנת 1906.

עבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרנק דומונד, ישו והדייג, איור, 1891

דומונד הציג בתערוכת הכותנה של מדינת אטלנטה, התערוכה הקולומביאנית העולמית בשיקגו, התערוכה הפאן-אמריקאית בבופלו, ותערוכת סנט לואיס. הוא שימש כמנהל אמנותי בתערוכת המאה של לואיס וקלארק בפורטלנד בשנת 1905, ועזר לארגן את התערוכה הראשונה במוזיאון האמנות בפורטלנד באותה השנה. לקראת תערוכת פנמה-פסיפיק מ-1915, הוא הכין שני ציורי קיר ענקיים, שתלויים כעת בספריה הציבורית בסן פרנסיסקו.[4]

קריירת ההוראה שלו נמשכה למעלה מחמישים שנה, בה לימד דומונד אלפי אמנים בליגת הסטודנטים לאמנות. דומונד פיתח לוח פריזמטי, המשמש במיוחד בציור נופים. התלמידים שלו למדו לראות את השתנות אור המנסרה בצבעים מעורבבים, שינוי טונאלי, שזורם מצהוב לסגול בצד החם ומצהוב לירוק לירוק כחול לסגול בצד הקריר. וריאציות של הלוח הפריזמטי עדיין משמש אמנים ומורים רבים ובתי ספר, כולל המכון לאמנות רידג'ווד בניו ג'רזי.[5][6]

דומונד היה חבר במושבת האמנות אולד ליים, קונטיקט, שם התגורר בשכונה בשם Grassy Hill. במשך כמה שנים עמד בראש בית הספר קיץ של הליגה לסטודנטים לאמנות, שם לימד גם בחוץ, כפי שהיה בצרפת. הרברט אברמס וקתרין לנגהורן אדמס היו בין תלמידיו.

לאחר שעבר בית הספר לוודסטוק, ניו יורק, דומונד המשיכה להעביר שיעורים פרטיים באולד ליים.

דומונד נפטר בעיר ניו יורק ב-6 בפברואר 1951, בגיל 85[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנק דומונד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]