שיווק גרילה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פרסום גרילה)

שיווק גרילה (או פרסום גרילה) היא טקטיקה שיווקית בה חברה (לרוב מסחרית) משתמשת בפעולות ייחודיות, מפתיעות ושאינן שגרתיות על מנת לקדם מוצר או שירות.

היא נחשבת לאחת הטכניקות העקיפות בעולם השיווק הוויראלי.

השוני בה משאר שיטות השיווק המסורתיות נובע מכך שבטכניקה שיווקית זו מסתמכת החברה לרוב על אינטראקציה אישית, אופי הפרסום הוא בעל תקציב קטן יותר משיווק מסורתי, מתמקד בקבוצות קטנות וממוקדות של אנשי שיווק אשר אחראים להפיץ את המוצר או השירות במיקום מסוים ולא באמצעות מסעות פרסום תקשורתיים נרחבים.

תהליך[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברות המשתמשות בשיווק גרילה מסתמכות על קידום המכירות הפנימיות שלהן כדי להפיץ באמצעות שיווק ויראלי, או מפה לאוזן וכך להחיל את השמועה, ליצור הד ברשת שהמטרה לבסוף היא להגיע לקהל רחב יותר בחינם.

חיבור לרגשות הצרכן הוא המפתח לשיווק גרילה מוצלח. השימוש בטקטיקה זו אינו מיועד לכל סוגי הסחורות והשירותים, משתמשים בו בייחוד למוצרים "נועזים" יותר. וממקדים צרכנים צעירים בעלי סיכוי גבוה יותר להגיב בחיוב.

שיווק גרילה מתרחש במקומות ציבוריים המציעים קהל גדול ככל האפשר, כגון רחובות, קונצרטים, פארקים ציבוריים, אירועי ספורט, פסטיבלים, חופים, מרכזי קניות ורלוונטי במיוחד כיום לרשת האינטרנט. מרכיב מרכזי בשיווק גרילה הוא בחירת הזמן והמקום המתאימים לניהול מסע פרסום כדי להימנע מבעיות משפטיות אפשריות.

שיווק גרילה יכול להיות מקורה, בחוץ, בסמוך לאירועים או חוויתי, אשר נועד לגרום לציבור לתקשר עם מותג.

שיטות מפתח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשיווק גרילה יוצרים ומשתמשים בשיטות חדשניות, שאינן שגרתיות ולעיתים נחשבות לאגרסיביות במטרה להגביר את המכירות או למשוך עניין במותג או בעסק.

שיטות אלה הן לרוב בעלות נמוכה ולעיתים אפסית וכוללות שימוש נרחב באינטראקציות אישיות יותר באמצעות הודעות ופרסומים ויראליים ברשתות חברתיות.

דוגמה:

משווק אנונימי יוצר 3 משתמשים ברשת חברתית, הראשון: משתמש א' - מעלה פרסום ובו הוא מבקש המלצה על מוצר מסוים המבצע פעולה מסוימת.

אותו המשווק יוצר משתמש ב' באותה רשת חברתית. הוא עונה למשתמש א' ונותן לו המלצה על מוצר המבצע את אותה פעולה, משתמש ג' - חווה דעתו החיובית גם כן וכך מתחיל דיון בעל אופי ויראלי אשר מטרתו היא פרסום המוצר אותו מקדם המשווק.

ההיסטוריה של שיווק הגרילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיווק גרילה הוא תוצר של המעבר למדיה אלקטרונית משיווק דפוס, רדיו וטלוויזיה מסורתי.

שיטת שיווק זו החלה לתפוס תאוצה במרחב האינטרנטי בבלוגים פורומים ובחדרי הצ'ט של תחילת שנות ה-2000 וצברה פופולריות עם עלייתן של הטכנולוגיות הניידות ואופיו של החיבור בין המשתמשים, מכיוון שכיום החיבוריות לרשת מתבצעת בקלות מכל מקום, התעצמו היכולות להגביר את המסרים ולהתמקד בקבוצות יעד של צרכנים (לפי קבוצות, דפים ותחומי עניין).

הביטוי נטבע על ידי ג'יי קונרד לוינסון בספרו מ-1984 "שיווק גרילה"[1]. מטרתו היא ליצור "באז" (הד) על מוצר או מותג באופן שיגביר את הסבירות שצרכן ירכוש את המוצר או השירות, או שישוחח על כך עם קונים פוטנציאליים אחרים.

שיווק גרילה עשוי להיות יעיל עבור עסקים קטנים, אם הם מעלים בידם ליצור הד שיווקי משמעותי.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שיווק גרילה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ADAM HAYES, Guerrilla Marketing, investopedia.com, ‏1.6.2020 (באנגלית)