פרסונה 3

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרסונה 3
Persona 3
כללי
תאריך הוצאה

13 ביולי 2006
פרסונה 3:
יפן: 13 ביולי 2006
צפון אמריקה: 14 באוגוסט 2007
אירופה: 29 בפברואר 2008
פרסונה 3: FES:
יפן: 19 באפריל 2007
צפון אמריקה: 22 באפריל 2008
אירופה: 17 באוקטובר 2008
פרסונה 3 פורטבל:

יפן: 1 בנובמבר 2009
צפון אמריקה: 6 ביולי 2010
אירופה: 28 באפריל 2011
סוגה משחק תפקידים, סימולציה
פיתוח Atlus
הוצאה לאור Atlus (יפן וצפון אמריקה)
Koei (אירופה)
ארץ מקור יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות יפנית, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה פרסונה (סדרת משחקים)
דרישות תוכנה
מצבי משחק משחק יחיד
פלטפורמות פלייסטיישן 2, Playstation Portable
המשחק הקודם Persona 2: Eternal Punishment
המשחק הבא פרסונה 4
persona.atlus.com/p3p/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הלוגו של מהדורת Fes, בה מתרחשת עלילת האפילוג אשר אינה קיימת בגרסה המקורית

פרסונה 3יפנית: ペルソナ3) הוא המשחק הרביעי בסדרת המשחקים פרסונה. אף על פי שהמשחק נקרא פרסונה 3, מדובר במשחק הרביעי בסדרה המרכזית (זאת מכיוון שהמשחק השני התפצל לשני חלקים). המשחק עצמו מכיל מבנה משחק שונה לחלוטין ממשחקיו הקודמים ואף מוסיף לתוכו את ז'אנר הסימולציה (לפיה השחקן חי את חייו של הפרוטגוניסט) ובעצם פותח יקום חדש במשחק[1], מה שמוביל רבים לחשוב כי זהו המשחק הראשון בסדרה אף על פי שבפועל מדובר במשחק ראשון מבחינת אתחול הסדרה.

המשחק יצא ביפן ב-13 ביולי 2006 בעוד שבארצות הברית יצא ב-14 באוגוסט 2007 (אף על פי שהיה אמור לצאת באותה שנה שיצא ביפן, אך נדחה בעקבות בעיות בהשקת הארטבוק הרשמי) ובאירופה ב-29 בפברואר 2008 ונחל הצלחה רבה בביקורות וכן בקרב הקהל[2][3][4][5][6], שכן יצאה לו מהדורת FES (שיצאה שנה לאחר המשחק המקורי) שהכילה המשך למשחק המקורי[7] ומהדורת Portable שנועדה ל-PSP ובה היה ניתן לבחור פרוטגוניסטית במקום הפרוטגוניסט המקורי.

השינויים שנעשו במשחק לעומת המשחקים הקודמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סדר יום - פיצ'ר לוח השנה וטבלת הירח, שנעדרו במשחק השני אך הופיעו במשחק הראשון, הוחזרו. על פיהם השחקן עוקב אחר סדר יומו, המתחיל בבית הספר, הממשיך לפעילות אחר צהריים (זמן זה נחשב לזמן חופשי מכיוון והשחקן יכול לנצלו לקיים קשרים עם דמויות מסוימות או ללכת למקדש במטרה להרוויח נקודות אקדמאיות או ללכת לקניון לנצל את החנויות והפעילויות שיש שם), ממשיך לערב (כמו הזמן הפנוי אחרי בית הספר, רק שהמקום היחיד שניתן ללכת אליו מחוץ למעונות הוא הקניון) ומסתיים בלילה בו השחקן יכול להחליט אם הוא לומד (וכך מרוויח נקודות אקדמאיות) או הולך לישון (אם הוא עייף). אם השחקן חוזר למעונות ומעוניין ללכת לטרטרוס (ראו טרטרוס והשעה האפלה), הוא פונה למיטסורו/פוקה בשביל כך וסדר היום מתקדם לשעה האפלה כששם הוא מתאמן בטרטרוס בלווית חברים מסוימים מהחבורה עד שהם מתעייפים (ראו טרטרוס והשעה האפלה). לפיצ'ר זה יש תפקיד משמעותי במשחק כי בעת ירח מלא מופיע בוס עיקרי בעלילה בזמן השעה האפלה. לאחר שהוא מובס, נפתחת קבוצת קומות במגדל טרטרוס (ראו טרטרוס והשעה האפלה).
  • נקודות אקדמאיות, אומץ ושארם - במהלך היום הרגיל השחקן יכול להרוויח שלושה סוגי נקודות שונים:
    • אומץ - נקודות שניתן להשיג בקריוקי בקניון או כשהשחקן מחליט לשתות את המשקה שהרופא נותן לו. הנקודות הללו משפיעות על יכולת הביצוע של השחקן במהלך הקרבות במשחק. ברגע שהשחקן מצליח להשיג את הרף המקסימלי של נקודות אלה, הוא יוכל לפתח קשר חברתי עם פוקה יאמגישי (המייצגת את ארקנת הכוהנת).
    • אקדמאיות - נקודות שניתן להשיג כשהשחקן לומד או כשהוא מתפלל.
    • שארם - נקודות שניתן להשיג בבית הקפה בקניון או כשהשחקן עונה על תשובה נכונה בכיתה. ברגע שהשחקן מצליח להשיג את הרף המקסימלי של נקודות אלה, הוא יוכל לפתח קשר חברתי עם יוקארי טאקבה (המייצגת את ארקנת האוהבים).
  • קשר חברתי - לאחר שהשחקן מסיים יום בבית הספר (שיכול לעבור מהר או כשבזמן היום, השחקן נדרש לענות על שאלה כשמורה שואל, שכן ענייה עליהן חשובה מכיוון ובחלק מהעלילה יש תקופת מבחנים שלפיה השחקן צריך לזכור את החומר אותו למד במהלך המשחק), הוא יכול לייצר קשרים חברתיים עם תלמידים מסוימים בכיתתו, חברים המתלווים אליו למסע בטרטרוס או אנשים מבחוץ וכל דמות מייצגת סוג קשר מסוים (ארקנה). בקשרים הללו השחקן חווה סיטואציה יומיומית עם הדמות איתה בחר להיקשר ועליו להתאים עצמו אליה כדי שהקשרים יתחזקו. לכל קשר 10 מפגשים שאינם מופיעים באופן רציף (שכן יש מצבים שהדמות בוחרת להיפגש עם דמות מסוימת אך הקשר אינו עולה שלב באותו יום, מה שיוצר מצב שעל השחקן ליצור כמה שיותר קשרים במקביל עם כמה שיותר דמויות). לקשרים יש חלק חשוב במשחק מאחר שבעזרתם השחקן יכול לייצר פרסונות חזקות יותר המבוססות על קשר חברתי מסוים וכדי לחזק את הפרסונות בקרבות, עליו לחזק את הקשרים עם אנשים מסוימים עליהם מבוססים סוגי הפרסונות.
  • עמדת שמירה - בדומה לפיצרים של סדר היום, גם עמדת השמירה נעדרה מהמשחק השני אף על פי שהופיעה במשחק הראשון (בתור חדר שבתוכו עץ ורוד). ניתן לשמור את המשחק בשלושה מוקדים שונים: במעונות, בקומת הכניסה לטרטרוס וכשמדברים עם אקיהיקו בזמן החופשה.
  • טרטרוס והשעה האפלה - זהו פיצ'ר עם חשיבות גדולה במשחק, זאת מכיוון ולמגדל טרטרוס יש חלק בעלילה המרכזית של המשחק. המגדל מכיל 260 קומות המתחלקו ל-6 קבוצות שונות ובתוכן מבוכים משתנים המכילים שדים (הנקראים צללים) מסוגים שונים, תיבות בהן ניתן להרוויח כסף או פריטים מסוימים, צללים מסוג נדיר ובוסים משניים ששוכנים בשתיים-שלוש קומות מהיחידה. כל קבוצת קומות נקראת בשם מסוים ומעוצבת בסגנון שונה. אם השחקן מעוניין להתאמן כדי להילחם בצללים ולהתחזק, הוא פונה למיטסורו/פוקה כדי ללכת למגדל בלילה של אותו יום. עם זאת, בזמנים כמו תקופת מבחנים, לא ניתן ללכת. מגדל טרטרוס מופיע אך ורק בזמן השעה האפלה.
  • הדמויות בנבחרת - בתחילת המשחק השחקן מקבל באופן אוטומטי את יוקארי טאקבה וג'ונפיי יורי (ואחרי הירח המלא השני את אקיהיקו סנדה) בעוד שמיטסורו קיריג'ו מפקחת על השחקן מבחוץ ומאתרת צללים בעזרת הפרסונה שלה. לאחר שמצילים את פוקה יאמגישי במהלך מאורעות הירח המלא השלישי, השחקן יכול לבחור עד 3 דמויות שיתלוו אליו במהלך האימונים שיקיים בטרטרוס, כולל מיטסורו, בעוד שפוקה ממלאת את מקומה וכן מחובת השחקן לבחור במיטסורו או אקיהיקו (או את שניהם ביחד) בשל ניסיונם הרב במגדל. בניגוד למשחקים הקודמים, השחקן לא יכול לשלוט על הפעולות של שאר הדמויות בצוות שהרכיב, שכן הן פועלות באופן עצמאי, הן במהלך הסיור במגדל והן במהלך הקרבות. מעריצים רבים הטילו ביקורת על כך בעוד שמפתחי המשחק השיבו ש"הרעיון נעשה מתוך מחשבה לתת לדמויות אישיות משלהן ושהן פועלות באופן עצמאי ללא תלות ברצונות השחקן"[8]. במהלך הסיור בטרטרוס, יכולות הלחימה של הדמויות מתאפיינות לפי ארבעה מצבים: נהדר, טוב (המצב הסטנדרטי שאיתו מתחילים את הסיור במגדל), עייף וחולה. על השחקן לשים לב למצב של הדמות כי מעבר ליכולות הביצוע שלה בקרבות באותו רגע, ברגע שהשחקן יורד חזרה לקומת הכניסה, הדמות שהתעייפה פורשת למיטה (מלבד השחקן עצמו). אם מיטסורו ואקיהיקו התעייפו, השחקן לא יוכל לחזור להתאמן בטרטרוס ובכך מסיים את חלקו שם לאותו יום.
  • החלפת פרסונה במהלך הקרב - במהלך המשחקים הקודמים השחקן היה יכול להחליף פרסונה בזמן הקרב לכל הדמויות בהן הוא שלט, מלבד פרסונות תחיליות ואולטימטיביות שהיו שייכות לדמות מסוימת בשל היותן פרסונות אישיות (למשל בפרסונה 2 לא היה ניתן לתת את אפולו לג'ון קורוסו מאחר שהיה פרסונה אישית של טטסויה סואו), בכל פעם שמצא את הזמן לנכון במהלך הקרב לעשות זאת. השינוי מתאפיין בכך שמכיוון ואינו יכול לשלוט ביתר הדמויות במשחק, השחקן יכול להחליף פרסונה פעם אחת בתורו.
  • Cut In - אונמטופיאה המופיעה במהלך הקרב כשהדמויות (כולל השחקן) מזמנות פרסונה במצב קריטי או בזמן זימון פרסונה פעם ראשונה. פיצ'ר זה הפך למם ויראלי בקרב המעריצים וכן זכה למחוות רבות בקרב אמנים.
  • All Out Attack - פיצ'ר זה מבוסס על ה-Fusion Spells מהמשחק הקודם. בעוד שאת הקסמים המשולבים השחקן יכול לייצר בין שתי פרסונות מתוך מאגר הפרסונות שברשותו, השחקן יכול ללכת מכות עם האויב ביחד עם שאר הדמויות האחרות מהנבחרת לאחר שהצליחו להפיל את האויב באמצעות סוג קסם/נשק המהווה עבור האויב נקודת תורפה שבעקבותיה הוא נופל, מה שגורם לאחת הדמויות להכריז על ההזדמנות להתקפה מסוג זה. השחקן יכול לבחור לקחת את ההזדמנות או לדחות אותה.
  • פרסים בסוף הקרב - אם השחקן מסיים את הקרב בתורו, הוא מקבל הזדמנות לזכות בפרס. הפרסים מופיעים בתור קלפים ויש לשלוף פרס באקראי מבין כמות הקלפים המופיעה באותו רגע לאחר שעברו ערבוב אקראי ואלו הפרסים: פרסונה, מטבע (שאיתו ניתן לזכות בכמות מסוימת של כסף לפי כמות המטבעות בקלף), מטה (שמכפיל את כמות ה-EXP של השחקן לפי כמות המטות בקלף), גביע (שמרפא את השחקן לפי כמות הגביעים בקלף) וחרב (שמזכה את השחקן בנשק לפי כמות החרבות בקלף). על השחקן לשים לב כי הוא לא שולף קלף מקולל.
  • השינויים ב-Velvet Room - פיצ'ר זה עבר שינויים נרחבים. שינוי ראשון הוא שבניגוד למשחקים הקודמים, בהם חברי הקבוצה נכנסו יחד עם הפרוטגוניסט לחדר, השחקן נכנס לבדו לאחר שחתם עם איגור חוזה בחלום לאחר שהופיע בחלומו של השחקן במהלך תחילת המשחק. שינוי שני הוא שלפיו, במהלך שני המשחקים הראשונים, הדמויות שהתלוו לאיגור בחדר לא קיבלו סמכויות ולכן הוחלפו באליזבת', העוזרת של איגור במהלך המשחק, אשר לה ניתנות הסמכויות ליצור קשר עם השחקן אם יש צורך וכן לתווך בין השחקן לאיגור במהלך ביקוריו בחדר. השינוי השלישי מתאפיין בכך ואם השחקן זוכה במספר פרסונות מסוים לאחר קרבות, הוא יכול לייצר שילובים בין שתיים לשלוש פרסונות היכולים לייצר פרסונה חדשה מתוכם בעוד שבמשחקים הקודמים השחקן היה יכול לייצר דרך איגור פרסונות שתלויות בכמות קלפי הארקנה/טארוט שהיו לשחקן באותו הרגע, בלי תלות בפרסונות קודמות. השינוי הרביעי שהוצג היה היכולת להחזיר פרסונות ישנות שלא היו בידי השחקן באותו רגע ממאגר הנקרא Persona Compendium. השינוי החמישי שהוצג היה המשימות של אליזבת'. משימות אלו התאפיינו בלהביא דברים שונים או לייצר פרסונות עם כישור מסוים. חלק מהמשימות אמורות להיעשות בזמן מוגבל עד תאריך מסוים. אם השחקן מצליח לבצע את המשימות, הוא מקבל פרסים שונים ומתווספות משימות חדשות למאגר. יתרה מכך, איגור עצמו אינו מזכיר את פילמון או את השתייכותו אליו החל ממשחק זה בעוד שפילמון עצמו הפך לפרפר כחול ואינו מוזכר כלל בשמו. החדר עצמו מופיע בשני מוקדים שונים: בקומת הכניסה לטרטרוס ובקניון מאחורי מסדרון סודי המואר באור כחול.

עלילת המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסע[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת המשחק מתרחשת בעיירה בשם טאטסומי פורט איילנד (Tatsumi Port Island) ביפן בשנת 2009. המשחק מתחיל כשהפרוטגוניסט, שאל נעליו נכנס השחקן חוזר לעיר עשור לאחר שהוריו נהרגו בתאונת דרכים ועובר לגור במעונות איוואטודאי (Iwatodai), השייכים לבית הספר התיכון גקקוקן (Gekkoukan) תוך שהוא מציג עצמו כתלמיד חדש. את פניו מקבל ילד מסתורי (ששמו פארוס - פרט שמתגלה בהמשך המשחק בזמן שהוא מבקר את הפרוטגוניסט בימים מסוימים) תוך שהוא מחתים אותו בחוזה שלפיו על הפרוטגוניסט לקחת אחריות בכל דרך שיפעל. מסתבר כי המעבר נעשה על ידי קבוצה בבית הספר הנקרא S.E.E.S (ראשי תיבות של Special Extracurricular Execution Squad) - קבוצה שאמנם ידועה לכאורה כמועדון רגיל בבית הספר אך למעשה מדובר בקבוצה מיוחדת שמטרתה למגר כוחות אפלים מהעיר באמצעות כוח על טבעי הנקרא פרסונה וכל מי שבעל היכולת לזמן פרסונות (ישויות המלוות את הדמויות ומבצעות קסמים שונים) שייך לקבוצה זו. מהקבוצה הפרוטגוניסט מגלה כי במהלך חצות מתרחשת השעה האפלה - שעה סודית שבה מלבד חברי הקבוצה שמודעים אליה ואף זוכרים את מאורעותיה, שאר האנשים בעיר "הופכים" לארונות קבורה על ידי יצורים הנקראים צללים, היוצאים מתוך מגדל הנקרא "טרטרוס" הממוקם על אדמת בית הספר וכשהשעה נגמרת, לא רק שאינם זוכרים דבר מהאירועים שקורים בה, אלא גם לוקים בתסמונת אדישות הגורמת להם לחשוב כאילו "יצאו מאיזה טראנס" ומאבדים את רצונם לחיות. אותם קורבנות נקראים האבודים. הקבוצה עצמה פועלת מהמעונות ולכן כל חבר קבוצה מתחייב להתגורר שם כדי להישאר בטוח משעה זו וכן לתכנן את תוכנית ההגנה על העיר מפני הצללים. לא עובר מעט זמן וצל ענקי בא לתקוף את המעונות. הפרוטגוניסט ויוקארי באים להילחם נגדו ובאותו רגע הפרוטגוניסט מגלה כי הוא יכול לזמן פרסונה באמצעות מעורר (מכשיר דמוי אקדח לזימון פרסונה באמצעות ירייה לראש - דבר המזכיר התאבדות). לאחר שהוא מביס את הצל מתגלה אליו בחלום איגור המסביר לו את מהות הפרסונה ומהות הקשרים החברתיים אשר יסייעו לו בהמשך ביצירת פרסונות. לאחר מקרה זה, שגרת המשחק מתחילה ועם זאת, ישנם אירועים מרכזיים שקורים במהלך העלילה.

מאורעות הירח המלא[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מאורעות אלו, השחקן נלחם בצללים המבוססים על ארקנות הטארוט (שאף מופיעים לפי הסדר באותה סדרת קלפים), המשמשים כבוסים עיקריים בעלילה. אותם צללים נוצרו במעבדה (בזמן התאונה שקרתה בה שבגינה אייצ׳ירו טאקבה, אביה של יוקארי, נהרג) שלמרגלותיה הוקם בית הספר גקקוקן, שבעקבות כך בזמן השעה האפלה, בית הספר הופך לטרטרוס, מה שגורם לכך שקבוצת S.E.E.S שמה לה למטרה למגר את הצללים האלו ולשים קץ לשעה האפלה לאחר שיושמדו בהוראת שוג׳י איקוטסוקי. אותם מאורעות מהווים חלק חשוב בעלילת המשחק בעקבות כך והם:

  • מאורעות ה-9 באפריל 2009 - צל ארקנת הקוסם תוקף את המעונות בהם שוכנים הדמויות הראשיות במשחק. תחילה אקיהיקו מנסה להילחם בו לבד למרות פציעתו, אך ברגע שאינו מצליח למגר אותו, הוא בורח והצל נוהר בעקבותיו לכיוון המעונות, מה שיוצר מצב שלפיו מיטסורו מנסה לעזור לו למגר את הצל מהכניסה בעוד שיוקארי הולכת להעיר את הפרוטגוניסט (שישן באותה עת, אך התעורר לקול הרעש החזק שהצל עשה) ולוקחת אותו החוצה מחדרו לכיוון הגג כששם הם נתקלים בצל ארקנת הקוסם. בעוד שיוקארי מנסה להפעיל את המעורר שלה, היא נמלאת פחד ונכשלת בעוד שהצל תוקף אותה, מה שגרם למעורר להישמט מידיה לכיוון הפרוטגנוסיט המחליט להשתמש בו, מה שגורם לפרסונה שלו, אורפאוס, להופיע לראשונה, אך במקביל גם לפרסונה נוספת בשם תנטוס, הידועה כצל ארקנת המוות. אותו תנטוס הורג את צל ארקנת הקוסם בצורה ברוטאלית כשלאחריה, הוא חוזר לאורפאוס. לאחר שהצל מובס מופיעים שני צללים קטנים שאותם השחקן הורג עם הפרסונה שלו כשלאחר מכן הוא מתעלף ובזמן חלומו הוא פוגש את איגור, שכאמור מסביר לו את מהות הפרסונה ומהות הקשרים החברתיים.
  • מאורעות ה-9 במאי 2009 - במהלך אותו ירח מלא, מיטסורו מאתרת את הצל הבא באחת מהרכבות בתחנת איוואטודאיי. אותו צל, הידוע כצל ארקנת הכוהנת, מתפעל את הרכבת מתוך הקטר בו הוא מתיישב וגורם לה לדהור במהירות אינסופית לכיוון רכבת אחרת ועל הפרוטגוניסט, ג׳ונפיי ויוקארי לעצור אותו כשבדרך הם נתקלים ביצורים שהוא מייצר. לאחר שצל ארקנת הכוהנת הובס, הרכבת ממשיכה לנוע בעוד שהפרוטגוניסט הולך ללוח הבקרה ובמזל מצליח למצוא את הכפתור הנכון שעוצר את הרכבת. מבין כל המאורעות, זהו המאורע היחיד שמוגבל בזמן באורך של 8 דקות.
  • מאורעות ה-8 ביוני 2009 - על אף שכמה ימים לפני המאורעות נודע לקבוצה על היעדרותה של פוקה יאמגישי ונעילתה בתוך ארון ההתעמלות בבית הספר, הקבוצה מחליטה לבצע את פעולת החילוץ בזמן הירח המלא למרות שהם מגיעים שעה קודם כדי לקוות למצוא את אולם ההתעמלות טרם השעה האפלה. אולם, השעה האפלה מגיעה והקבוצה מתפצלת. בעוד שהפרוטגוניסט, ג׳ונפיי ואקיהיקו יוצאים לחלץ את פוקה בתוך המגדל (ואף מצליחים למרות שלפני כן הם התפצלו), מיטסורו ויוקארי נתקלות בצללי ארקנות הקיסרית והקיסר בקומת הכניסה למגדל בזמן שהם שוברים את הציוד של מיטסורו שבאמצעותו היא יצרה קשרים עם הקבוצה בזמן שאיתרה צללים ומחזיקים אותה בידיהם. ברגע שהבנים ופוקה חוזרים לקומת הכניסה ומגלים זאת, מגיחה משום מקום נאטסוקי במטרה להתנצל בפני פוקה על מה שעשתה, מה שגורם לצל ארקנת הקיסרית לבוא ולתקוף אותה, אך התקפה זו נבלמת בידי פוקה והפרסונה שלה, לוסיה, מה שמקנה יתרון עבור הפרוטגוניסט, ג׳ונפיי ואקיהיקו בזמן שהם נלחמים בצללים. לאחר שהקרב מסתיים, פוקה מתעלפת ונשלחת להתאשפז בבית החולים במשך שלושה ימים, בעוד שנאטסוקי ממררת בבכי על מה שהיא עשתה ולמרות שהכירה לה תודה על מה שקרה, לא יכלה לזכור זאת (ולא את המאורעות עצמם בדומה למרבית האנשים בעיר) לאחר שהשעה האפלה הסתיימה. באותם מאורעות, לאחר שהשחקן מחלץ את פוקה, היא ממלאת את מקומה של מיטסורו באיתור הצללים מכאן ואילך.
  • מאורעות ה-7 ביולי 2009 - באותו ירח מלא פוקה מצליחה לאתר צל חזק באזור שדרות שיראקווה, הידוע כאזור מלונות האהבה בעיר. במהלך אותם מאורעות, יוקארי מצטרפת באופן אוטומטי לפרוטגוניסט בעוד שהם ועוד שני חברים נוספים (שאותם ניתן לבחור בדומה לאימונים בטרטרוס) נכנסים לאחד המלונות ובאים להביס את צל ארקנת הכהן, המחכה להם בקומה השלישית. אולם, לאחר שהם מביסים אותו הם ננעלים בתוך החדר עצמו ופוקה מגלה כי יש צל נוסף אשר שוכן באותו החדר אשר מפעיל את כוחותיו בזמן שהקבוצה מסתכלת במראה הענקית שנמצאת שם ובכך יוצר אשליה אשר בה יוקארי מתרחצת בעוד שהפרוטגוניסט מחכה לה מחוץ למקלחת, מה שיוצר מצב שכשיוקארי יוצאת, היא נדהמת שהפרוטגוניסט מחכה לה מחוץ למקלחת ומתעצבנת מכך. לאחר שמחשבותיהם חוזרות אליהם, הם מבינים מפוקה על האשליה שנוצרה בגלל הצל שאף גרם להם להתפצל מחברי הקבוצה האחרים (בגרסת Portable הפרוטגוניסטית חווה את האשליה ביחד עם אקיהיקו, שבניגוד ליוקארי יוצא מהמקלחת ומזמין את הפרוטגוניסטית להתקלח, אך מגלה להפתעתו שהוא אינו לבוש ולאחר שפוקה מאתרת את שניהם, אקיהיקו יוצא ומבקש בבושת פנים שלא תדבר על זה עם אף אחד). לאחר שכל הקבוצה מתאחדת, פוקה מנחה אותם לשבור את המראות הענקיות שבחדרים מאחר שהכוח של הצל טמון בתוכן. לאחר שהקבוצה צולחת את המשימה, הם חוזרים לאותו חדר ששכן צל ארקנת הכהן ומגלים את צל ארקנת האוהבים שהיה אחראי לאשליה שנוצרה ונלחמים בו. לאחר שהצל הובס, הקבוצה חוזרת למעונות מסופקת מהתוצאה כשלאחר מכן מראים לראשונה את קבוצת סטרגה אשר צפתה בקרב מרחוק.

התשובה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרוטגוניסטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הפרוטגוניסט (במנגה: מינאטו אריסאטו, 有里 湊 ובסרטים ובמרבית העיבודים: מאקוטו יוקו, 結城 理) - דמותו של השחקן. התייתם מהוריו אשר נהרגו עשר שנים לפני תחילת המשחק בתאונה בעיר. חזר בתור תלמיד מחליף ומתגורר במעונות העיר. בגרסת Portable ניתן לבחור בינו לבין הפרוטגוניסטית (במרבית העיבודים: קוטונה שיאומי, 汐見 琴音 ובקרב המעריצים: מינאקו/האמוקו אריסאטו, 有里 美奈子) הנושאת את אותו רקע דומה, אך עם אישיות שונה מהפרוטגוניסט. הארקנה אותה הם מייצגים היא ארקנת השוטה (The Fool).
  • יוקארי טאקבה (ביפנית: 岳羽 ゆかり) - בת כיתתו של הפרוטגוניסט וחברה לקבוצת S.E.E.S. כשהפרוטגוניסט מגיע לעיר היא לוקחת אותו תחת חסותה בעקבות הוראה שניתנה בידי ראש הקבוצה. על אף היותה תלמידה פופולרית ואישיותה נעימה, היא יכולה להתעצבן בקלות מדברים (כולל מדברים שנעשים בהומור) ורבה רבות עם ג'ונפיי, אותו היא מכנה לעיתים "סטופיי" (Stupei). מסתבר כי אביה של יוקארי היה חלק מפרויקט קיריג'ו אשר במסגרתו הוא יצר את השעה האפלה ואת טרטרוס ואף נהרג בתאונה שקרתה במהלך פרויקט זה עשור לפני עלילת המשחק. בהמשך יוקארי מפתחת יחסים רומנטיים כלפי הפרוטגוניסט. הארקנה אותה היא מייצגת היא ארקנת האוהבים (The Lovers).
  • ג'ונפיי יורי (ביפנית: 伊織 順平) - בן כיתתו של הפרוטגוניסט. ג׳ונפיי באישיותו אדם חברותי אך רודף שמלות ומתעצל ללמוד, מה שמוביל לפעמים שכאשר המורים שואלים אותו שאלה, הוא נעזר בפרוטגוניסט בשביל לגלות את התשובה. בהמשך מפתח מערכת יחסים עם צ׳ידורי יושינו. הארקנה אותה הוא מייצג היא ארקנת הקוסם (The Magician) (אף על פי שעם ג׳ונפיי לא ניתן לקיים קשר חברתי סביב ארקנה זו במהלך המשחק המקורי ומהדורת FES, כן ניתן בגרסת ה-Portable אם בוחרים בפרוטגוניסטית).
  • מיטסורו קיריג'ו (ביפנית: 桐条 美鶴) - תלמידה בשנה שלישית. בהתחלה אינה מצטרפת לפרוטגוניסט בטרטרוס ומפקחת על השחקן מבחוץ ואף מאתרת עבורו צללים עד לאחר הצלתה של פוקה יאמאגישי. מעבר להיותה תלמידה מצטיינת, מיטסורו משמשת כיושבת ראש במועצת התלמידים. דמותה ידועה כ"אמהית" לפעמים לאור אחריותה הרבה וכן לאור דאגתה הרבה כלפי הפרוטגוניסט. אביה הוא מייסד קבוצת קיריג׳ו שעבדה בעבר עם קבוצת נאנג׳ו (מהמשחקים הקודמים), אותה קבוצה עומדת מאחורי פרויקט קיריג׳ו אשר בגינו נפתח טרטרוס וכן נוצרו השעה האפלה והצללים אשר מטילים אימה על העיר ולכן מיטסורו מרגישה כי המשימה למגר את הצללים והעלמת מגדל טרטרוס והשעה האפלה באחריותה. הארקנה אותה היא מייצגת היא ארקנת הקיסרית (The Empress).
  • אקיהיקו סאנדה (ביפנית: 真田 明彦) - תלמיד בשנה שלישית. בהתחלה אינו מצטרף לקבוצה בעקבות פציעה, אך לאחר שהשחקן מביס את הבוס השני (צל ארקנת הכוהנת), אקיהיקו מחלים ומצטרף לפרוטגוניסט במהלך אימוניו בטרטרוס. מנהיג את מועדון האגרוף בבית הספר. שימש כחבר בקבוצה המקורית ביחד עם מיטסורו וחבר נוסף בשם שינג'ירו אראקי, אליו התחבר בבית היתומים אליו הגיעו בילדותם. אותו בית יתומים עלה באש מסיבות לא ידועות והשריפה גבתה כקורבן את אחותו מיקי. כתוצאה מכך החליט אקיהיקו להתאמן ולהיות חזק יותר. אקיהיקו ידוע כתלמיד מאוד פופולרי בקרב בנות. ידוע כי אקיהיקו עשוי לפתח יחסים כלפי הפרוטגוניסטית מגרסת Portable. הארקנה אותה הוא מייצג היא ארקנת הקיסר (The Emperor) (אף על פי שעם אקיהיקו לא ניתן לקיים קשר חברתי סביב ארקנה זו במהלך המשחק המקורי ומהדורת FES, כן ניתן בגרסת ה-Portable אם בוחרים בפרוטגוניסטית, רק ששם הוא מייצג את ארקנת הכוכב וכן, ניתן לפתח עימו יחסים רומנטיים).
  • פוקה יאמגישי (ביפנית: 山岸 風花) - תלמידה בכיתה מקבילה של הפרוטגוניסט. בעקבות התעללות שעברה על ידי בת כיתתה, נאטסוקי מוריאמה, ביחד עם חברותיה, ננעלה פוקה בתוך ארון בחדר ההתעמלות בבית הספר (ולכן נחשבה כנעדרת), מה שגרם לה להכיר את מגדל טרטרוס ואת השעה האפלה. במהלך מאורעות הירח המלא השלישי, החבורה יוצאת לחלץ אותה. לאחר שפעולת החילוץ מסתיימת בהצלחה, פוקה מתאשפזת במשך שלושה ימים בבית החולים ולאחר מכן ממלאת את מקומה של מיטסורו (שהפרסונה שלה במקור מיומנת בקרבות) ומפקחת על השחקן מחוץ לטרטרוס, זאת מכיוון ופוקה אינה מיומנת מספיק בקרבות. פוקה עצמה נערה ביישנית, חסרת ביטחון ומופנמת, אך עם זאת בעלת לב רחב. הארקנה אותה היא מייצגת היא ארקנת הכוהנת (The Priestess).
  • אייגיס (ביפנית: アイギス) - אנדרואידית. נוצרה במקור בתור נשק שנועד להילחם בצללים. נכון להיום, היא הדגם האחרון מסוגה. מתגלה בזמן שהקבוצה נופשת ביאקושימה. מטרתה של אייגיס היא להגן על הפרוטגוניסט. בהמשך היא מצטרפת לחבורה והולכת עימם לבית הספר בתור תלמידה חדשה בכיתתו של הפרוטגוניסט ואף לומדת את מהות החיים האנושיים. במהלך מאורעות FES, השחקן נכנס לנעליה בעוד שהיא ממלאת את מקומו של הפרוטגוניסט. הארקנה אותה היא מייצגת היא ארקנת המרכבה (The Chariotֿ) (אף על פי שעם אייגיס לא ניתן לקיים קשר חברתי סביב ארקנה זו במהלך המשחק המקורי, כן ניתן במהדורת FES ובגרסת ה-Portable, רק ששם היא מייצגת את ארקנת האאיאון וכן, ניתן לפתח עימה יחסים רומנטיים).
  • שינג׳ירו ארגאקי (ביפנית: 荒垣 真次郎) - נער רחוב. גדל עם אקיהיקו באותו בית יתומים מילדות ולכן נחשב כאחיו המאומץ בעוד שאקיהיקו מכנה אותו שינג׳י. לאחר שבית היתומים נשרף וגבה כקורבן את אחותו של אקיהיקו, מיקי, השניים התחברו למיטסורו והקימו ביחד את S.E.E.S. שנתיים לפני עלילת המשחק, ב-4 באוקטובר 2007, שינג׳ירו היה מעורב בתאונה שבגינה איבד שליטה על הפרסונה שלו וכך הרג אזרחית תמימה שהתגלתה בתור אימו של קן אמאדה. מאז אותה תאונה, הרגיש שינג׳ירו שהאחריות לרצח היא עליו ולכן עזב את הארגון ומתבודד ברחובות למרות שטכנית הוא היה אמור להיות תלמיד בשנה של אקיהיקו ומיטסורו בתיכון, אך נעדר ימים רבים, מה שהוביל לסירובו המוחלט במהלך תחילת עלילת המשחק לחזור לארגון אך עם זאת להמשיך לשמור על קשר עם אקיהיקו (שכן, הכיר את יוקארי, ג׳ונפיי והפרוטגוניסט בזמן שביקר את אקיהיקו ששהה באותה עת בבית החולים בעקבות פציעתו). בעקבות אובדן שליטתו על הפרסונה שלו, עשה בחשאי עסקאות עם סטרגה במטרה וידאגו לו לנוגדנים שבאמצעותם יוכל לשלוט על הפרסונה שלו. כאשר התקפות הצללים מתעצמות על העיר ולאחר מסעות שכנוע רבים של אקיהיקו לחזרתו לקבוצה, שינג׳ירו משתכנע סופית לאחר שאקיהיקו מספר לו על צירופו של קן, מה שהניע אותו לשים עליו עין. אולם, במאורעות הירח המלא ב-4 באוקטובר 2009, קן נפגש עם שינג׳ירו במקום בו נרצחה אימו במטרה להרוג אותו כנקמה על אותו רצח, אך עם זאת התכנית משתבשת כאשר טקאיה סאקאקי מתערב ושולף אקדח במטרה לירות בקן, אך שינג׳ירו עוצר אותו במטרה להגן על קן וכתוצאה מכך מקבל את הכדור בגבו ובכך מאבד הרבה דם ומת (במידה ובגרסת Portable בוחרים בפרוטגוניסטית והקשר החברתי איתו מגיע למקסימום, הוא נכנס לתרדמת). מייצג את ארקנת הכהן (The Hierophant) (אף על פי שעם שינג׳ירו לא ניתן לקיים קשר חברתי סביב ארקנה זו במהלך המשחק המקורי ומהדורת FES, כן ניתן בגרסת ה-Portable אם בוחרים בפרוטגוניסטית, רק ששם הוא מייצג את ארקנת הירח וכן, ניתן לפתח עימו יחסים רומנטיים).
  • קן אמאדה (ביפנית: 天田 乾) - החבר הצעיר ביותר בקבוצה. שנתיים לפני תחילת העלילה, אימו נהרגת בעקבות אובדן שליטתו של שינג׳ירו ומאז קן נשבע כי יילחם למענה. בהתחלה כשהוא מצטרף לקבוצה ועובר למעונות על ידי שוג׳י איקוטסוקי, על קן נאסר להצטרף לפעילויות של הקבוצה בזמן השעה האפלה אך עם זאת, אקיהיקו לוקח אותו תחת חסותו וזאת בשל גילו הצעיר והחשש שטרם פיתח את הפוטנציאל שלו כמשתמש פרסונה. יום אחד, כשאקיהיקו מנסה לשכנע פעם נוספת את שינג׳ירו להצטרף לקבוצה, צותת קן לשיחה ולאחר חזרתם למעונות, קן מבקש להצטרף לקבוצה באופן רשמי ולו רק בגלל הצטרפותו המחודשת של שינג׳ירו (רק שאז הוא לא אומר זאת לאיקוטסוקי במפורש). במהלך מאורעות הירח המלא בזמן 4 באוקטובר 2009, כשבמקום להילחם בצללים של ארקנות העוצמה וגלגל המזל, קן לוקח את שינג׳ירו למקום בו מתה אימו במטרה להרוג אותו כנקמה על מותה. התכנית שלו נקטעת בידי טקאיה סאקאקי, שיורה בו, אך קן ניצל בידי שינג׳ירו, שסופג את הכדור ומת (במידה ובגרסת Portable בוחרים בפרוטגוניסטית והקשר החברתי עם שינג׳ירו מגיע למקסימום, הוא נכנס לתרדמת). קן מרגיש שמותו של שינג׳ירו באשמתו ואף מאבד את רצונו לחיות ולכן הוא בורח מהמעונות לרחובות עד שאקיהיקו מוצא אותו ומנחם אותו, מה ששינה את קן דרמטית. על אף גילו הצעיר והיותו תלמיד בבית ספר יסודי, קן מאוד אינטליגנט ובוגר לגילו. הארקנה אותה הוא מייצג היא ארקנת הצדק (The Justice) (אף על פי שעם קן לא ניתן לקיים קשר חברתי סביב ארקנה זו במהלך המשחק המקורי ומהדורת FES, כן ניתן בגרסת ה-Portable אם בוחרים בפרוטגוניסטית החל מ-1 בספטמבר).
  • קורומארו (ביפנית: 虎狼丸) - כלב מסוג שיבה אינו. קורומארו תחילה היה כלב רחוב שננטש בעקבות מותו של אחד מנזירי מקדש נגנאקי (המקדש אליו הולכים להתפלל בפעילות אחר הצהריים במטרה לקבל נקודות אקדמאיות וכן, לקיים קשר חברתי עם מייקו) אשר נהרג בתאונת דרכים חצי שנה לפני תחילת עלילת המשחק ומאז היה הולך מדי יום למקדש במטרה להגן עליו וכן, לחכות עד שאדונו ישוב. אמנם הוא הוצג לראשונה במשחק כאשר יוקארי ופוקה היו משחקות איתו באופן קבוע, אך בליל ה-29 ביולי 2009, כאשר צל סורר מגיח מטרטרוס למקדש, קורומארו נלחם בו ואף הורג אותו. אקיהיקו, שמגיע למקדש במטרה לעצור את הצל, מגלה את קורומארו שוכב פצוע ולצידו גופת הצל, מה שגורם לאקיהיקו להחליט לצרפו לקבוצה. ב-8 באוגוסט, לאחר שעובר שיקום אצל וטרינר, מקבל קורומארו קולר מיוחד שאיתו הוא יכול לזמן את הפרסונה שלו. מכיוון וקורומארו הוא כלב, היחידה שיכולה להבין את שפתו ואף לתרגם את אמרותיו לקבוצה היא אייגיס. עם הזמן, ניתן לראות כי קורומארו מאוד קשור לקן אמאדה. דמותו של קורומארו מבוססת על האצ׳יקו - כלב שנשאר נאמן לבעליו, גם לאחר מותו. הארקנה אותה הוא מייצג היא ארקנת העוצמה (The Strength) (אף על פי שעם קורומארו לא ניתן לקיים קשר חברתי סביב ארקנה זו במהלך המשחק המקורי ומהדורת FES, כן ניתן בגרסת ה-Portable אם בוחרים בפרוטגוניסטית החל מ-15 באוגוסט).

דמויות משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנטגוניסטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטרגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצה המשמשת כאיום על S.E.E.S. ואף מהווה בתור נבל מרכזי במשחק. זוהי הקבוצה איתה שינג׳ירו עשה עסקה במטרה והם יעזרו לו להתגבר על אובדן שליטה בפרסונה שלו מאז הרג את אימו של קן ומהם קיבל את הנוגדנים שהוא נוטל. בדומה ל-S.E.E.S., גם חברי הקבוצה הם משתמשי פרסונה וכן, גם הם זוכרים את מאורעות השעה האפלה. סטרגה מורכבת משלושה חברים: טקאיה סאקאקי, ג׳ין שיראטו וצ׳ידורי יושינו.

  • טקאיה סאקאקי (ביפנית: 榊貴 隆也) - מנהיג החבורה. תחילה היה עוקב אחר S.E.E.S. ופעולותיהם בהשמדת צללי הארקנות ואף מתרשם מכישוריהם, אך במהלך מאורעות הירח המלא ב-6 באוגוסט, הם חושפים עצמם אל מול הקבוצה ואף נועלים אותם בבונקר צבאי שמתחת לאדמה כדי למנוע מהם להתערב בשעה האפלה, שם מתנהל הקרב מול צללי ארקנת המרכבה וארקנת הצדק. ב-4 באוקטובר הוא מתערב באמצע תוכניתו של קן ואף מנסה להרוג אותו, דבר שנמנע בידי שינג׳ירו המקבל את הכדור ומת (או נכנס לתרדמת, במקרה ובגרסת Portable בוחרים בפרוטגוניסטית והקשר החברתי עם שינג׳ירו מגיע למקסימום). חודש לאחר מכן, הוא וג׳ין נלחמים מול הקבוצה על גשר אור הירח, עליו אמור להתנהל הקרב מול צל ארקנת האיש התלוי, בו הם מנסים למנוע את חיסולו, זאת מכיוון שזה יחליש אותו וכן, את מסע הנקמה שלו בקבוצת קיריג׳ו, אשר השתמשו בו כשפן ניסיונות. לאחר הקרב הם קופצים מהגשר, אך גורלם אינם ידוע. בדומה לפוקה ואליזבת׳, טקאיה יכול לזמן פרסונה ללא מעורר (בדומה לדמויות מהמשחקים הקודמים), אך עם זאת הזימון מסב לו כאבים, מה שמעיד על היחלשותו הפיזית. טקאיה ידוע כאחד שחי את ההווה וידוע כאדם כריזמטי ובטוח בעצמו. הארקנה אותה הוא מייצג היא ארקנת גלגל המזל (Wheel of Fortune) (לא ניתן לקיים איתו קשר חברתי סביב ארקנה זו.).
  • ג׳ין שיראטו (ביפנית: 白戸 陣) - עוזרו של טקאיה. גם הוא, כמו טקאיה, עוקב אחר הביצועים של S.E.E.S בזמן שהם נלחמים בצללי הארקנות וכן נועל אותם בבונקר שמתחת לאדמה ב-6 באוגוסט. במהלך מאורעות הירח המלא ב-3 בנובמבר, הוא וטקאיה נלחמים מול הקבוצה על גשר אור הירח, עליו אמור להתנהל הקרב מול צל ארקנת האיש התלוי, בו הם מנסים למנוע את חיסולו, זאת מכיוון שזה יחליש את טקאיה וכן, את מסע הנקמה שלהם בקבוצת קיריג׳ו, אשר השתמשו בטקאיה כשפן ניסיונות. לאחר הקרב הם קופצים מהגשר, אך גורלם אינם ידוע. משתמש ברימונים ופצצות בתור נשק. ג׳ין ידוע כיועצו האסטרטגי של טקאיה ואף כהאקר מחונן. הארקנה אותה הוא מייצג היא ארקנת הנזיר (The Hermit) (לא ניתן לקיים איתו קשר חברתי סביב ארקנה זו.).
  • צ׳ידורי יושינו (ביפנית: 吉野 千鳥) - הצלע השלישית והנשית בקבוצה. תחילה הייתה מסתובבת עם הקבוצה, אך במהלך הקיץ מתגלה על ידי ג׳ונפיי בתחנת פורט איילנד בעודה משרטטת במחברתה סקיצות ומאז משמשת כמושא אהבתו. בזמן מאורעות הירח המלא ב-5 בספטמבר בהם S.E.E.S. נלחמו בצל ארקנת הנזיר, היא חוטפת את ג׳ונפיי (בהנחה שחשבה שהוא המנהיג לאחר ששיקר לה שזה נכון) ונועלת אותו במרתפים של המעונות עד שחבריו חוזרים ומגלים זאת ואף עוצרים אותה. מאז אותו ערב היא מאושפזת בבית החולים בעיר תחת פיקוחם של אקיהיקו ומיטסורו (זאת מאחר שצ׳ידורי אינה מסוגלת לשלוט מספיק בפרסונה שלה, מדיאה, שאף מאיימת להרוג אותה) וג׳ונפיי היה נוהג לבקר אותה לעיתים קרובות ואף רכש עבורה סקצ׳בוק חדש אחר שהקודם היה מלא. מסתבר כי לצ׳ידורי יש כוחות ריפוי חזקים. הארקנה אותה היא מייצגת היא ארקנת האיש התלוי (The Hanged Man) (לא ניתן לקיים איתה קשר חברתי סביב ארקנה זו.).

גרסת Portable[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלוגו של גרסת Portable

בעקבות הצלחת המשחק ביפן ומחוצה לה, הוחלט לשחרר גרסה מיוחדת של המשחק ל-PSP אשר הכילה שינויים רבים:

  • בחירת הפרוטגוניסט - ניתן לבחור לשחק בדמותו הגברית או הנשית של הפרוטגוניסט. במידה ובוחרים בפרוטגוניסטית, יהיה ניתן לקיים קשרים חברתיים עם דמויות שלא יצא בגרסאות קודמות של המשחק לעשות זאת וכן, לגרום לסיטואציה אלטרנטיבית לפיה שינג׳ירו נכנס לתרדמת לאחר מאורעות הירח המלא ב-4 באוקטובר) ואף לבחור בת׳יאודור שישמש כעוזרו של איגור במקום אליזבת׳.
  • שליטה בדמויות האחרות - בעקבות הביקורת שהוטחה על מפתחי המשחק, הוחלט שבגרסה זו השליטה בכל הדמויות תוחזר.
  • גרפיקה - הסביבה התלת־ממדית, אשר אפיינה את המשחק, אינה קיימת בגרסה זו (מלבד בתוך טרטרוס). כל סצנות האנימה אשר המחישו סיטואציות חשובות הוצאו מהמהדורה וקטעי מוזיקה חדשים הולחנו עבור גרסה זו.

הגרסה יצאה ביפן ב-1 בנובמבר 2009 בעוד שבארצות הברית היא שוחררה ב-6 ביולי 2010 ואילו באירופה ב-28 באפריל 2011.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרסונה 3 בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ RPGamer - News Bulletin - New Persona, Metal Saga Games Announced, web.archive.org, ‏2011-06-21
  2. ^ Shin Megami Tensei: Persona 3, Metacritic (באנגלית)
  3. ^ GameSpy: Persona 3 - Page 1, ps2.gamespy.com
  4. ^ GameSpy: Shin Megami Tensei: Persona 3 Review, web.archive.org, ‏2008-05-13
  5. ^ GameSpot's Best of 2007: Best Role-Playing Game, web.archive.org, ‏2009-04-08
  6. ^ RPGamer > Feature > RPGs of the Decade - 2000 to 2009 - #1, web.archive.org, ‏2014-11-10
  7. ^ RPGFan News - Atlus Announces Persona 3 Director's Cut, www.rpgfan.com (ארכיון)
  8. ^ Interview - Katsura Hashino :: playmagazine.com :: your source for games, anime, media, and more, web.archive.org, ‏2012-03-28