פרסי ג'קסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פרסי ג'קסון (דמות))
פרסאוס "פרסי" ג'קסון
Percy Jackson
סוג דמות ראשית
שם ספר פרסי ג'קסון והאולימפיים, גיבורי האולימפוס, גורלו של אפולו (משנה), מגנס צ'ייס והאלים של אוסגרד (משנה), חצויים וקוסמים
שם סרט פרסי ג'קסון וגנב הברק (סרט), פרסי ג'קסון וים המפלצות (סרט)
תוכנית טלוויזיה פרסי ג'קסון והאולימפיים (סדרת טלוויזיה)
הופעה ראשונה פרסי ג'קסון וגנב הברק
הופעה אחרונה המגדל של נירון (בנוסף הופיע גם בכמה פרקים בספינת המתים)
יוצרים ריק ריירדן
גילום הדמות לוגאן לרמן (סרט) כריס מקראל (מחזמר) ווקר סקובל (סדרת טלוויזיה)
מידע
שם אמיתי פרסאוס "פרסי" ג'קסון
כינויים מוח אצה (אנבת' צ'ייס, תאליה גרייס), גיבור האולימפוס, מציל האולימפוס, פראיטור, בן פוסידון, בן נפטון, בוס (בלאקג'ק), אקוומן (ליאו), גאון הדור (גייב אגילאנו, אבא חורג קודם, מאובן)
סטטוס חי
שמות נוספים פרסאוס (ע"ש פרסאוס המיתולוגי)
גיל 12 (גנב הברק), 18 (המגדל של נירון)
תאריך לידה 18 באוגוסט 1993
גזע אל למחצה
מין זכר
מקצוע סייף, תלמיד
שיוך מחנה החצויים/מחנה יופיטר
מומחיות לחימה בחרב.
כוחות שליטה במים, נשימה מתחת למים (ולגרום גם לאחרים לנשום מתחת המים).טלפתיה עם יצורים החיים במים (וגם אלה שמזכירים יצורים מתחת למים) ועם סוסים ויצורים דמויי סוסים (כגון זברות חדי קרן וכו׳). יכולת ליצור הורקנים ומערבולות, לשלוט בגאות ושפל, שליטה בקרחונים, חסינות מסוימת לאש (וללבה). לדעת את מיקומו בשטח הים, שליטה בספינות, (ובמקרים קיצוניים יצירת צונאמיים ושליטה בכל סוגי הנוזלים והרעלים) יצירת רעידות אדמה (שליטה מועטת), יצירת התפרצויות של הרי געש, הליכה על מים.
כלי נשק החרב אנקלוסמוס
חבר בקבוצה מחנה החצויים, מחנה יופיטר
סגנון לחימה יווני (מהספר הראשון- גנב הברק), רומי (מהספר בן נפטון).
אזרחות אמריקאית
מקום מגורים מנהטן, מחנה החצויים, מחנה יופיטר.
דמויות קשורות
משפחה פוסידון (אב)
סאלי ג'קסון (אם)
גייב אגליאנו (אבא חורג, מאובן)
פול בלופיס (אבא חורג)
טייסון (אח למחצה)
אסטל בלופיס (אחות למחצה, רומית)
קרונוס (סבא)
אנבת' צ'ייס (בת זוג)
זאוס (דוד)
האדס (דוד)
גאיה (סבתא רבתא)
ריאה (סבתא)
אוראנוס (סבא-רבא)
חברים אנבת' צ'ייס (בת זוג), גרובר אנדרווד, טייסון, תאליה גרייס, ניקו די אנג'לו, כירון, רייצ'ל אליזבת' דר (בת זוג לשעבר), קלאריס לה-רו, צ'רלאס בקנדורף, סילנה בוריגרד, קונור וטראוויס שוד, לי פלטשר, מייקל יו, וויל סולאס, קאסטור ופולוקס, ג'ייסון גרייס, פייפר מקלין, ליאו ואלדס, פרנק ז'אנג, הייזל לבסק, ריינה אווילה רמירס-אריאנו, המאמן הדג', יאפטוס (בוב), מרגרט "מג" מקפרי.
אויבים קרונוס
לוק קסטלאן
ארס
מפלצות מיתולגיות
הענקים
גאיה
הרה
אוקטביאנוס
סתנה (קרוס אובר עם משפחת קיין והאלים המצריים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרסאוס "פרסי" ג'קסון (או כפי שמר ד מכנה אותו: "פיטר ג'ונסון") (באנגלית: Perseus "Percy" Jackson) הוא הדמות הראשית בסדרת "פרסי ג'קסון והאולימפיים" של ריק ריירדן. בנוסף, פרסי מופיע גם בסדרות המשך: "גיבורי האולימפוס", "מגנס צ'ייס והאלים של אוסגרד", גורלו של אפולו וכן בקרוס אובר בין הסדרה "גיבורי האולימפוס" ו"משפחת קיין" בשלושה סיפורים קצרים.

פרסי הוא אל למחצה. אימו היא סאלי ג'קסון ואביו הוא פוסידון, אל הים היווני, ולכן יש לו כוחות שליטה במי מלח והמים מרפאים אותו ומחזקים אותו ואת החושים שלו. בת זוגו היא אנבת' צ'ייס.

אביו, פוסידון, הוא אחד משלושת הגדולים (זאוס, פוסידון והאדס), שלפי עלילת הסדרה יש עליהם נבואה שהבן הבא שלהם עלול להרוס את האולימפוס, או להציל אותו ולכן הם נשבעו לא להוליד ילדים. אולם פוסידון וזאוס הפרו את הבטחתם ופרסי וחברתו תאליה (בת זאוס) נולדו כתוצאה מכך.

אויבו של פרסי בסדרה "פרסי ג'קסון והאולימפיים" הוא סבו המיתולוגי קרונוס, מלך הטיטאנים, המנסה להביס את האלים ולהחזיר את הטיטאנים לשלטון. בסדרה "גיבורי האולימפוס", שבה פרסי מופיע רק מהספר השני והלאה, הוא מאבד את הזיכרון ומגלה את עצמו במחנה חצויים רומי - מחנה יופיטר שנקרא על שם מלך האלים הרומי. כעבור זמן מה הזיכרון שלו מתחיל לחזור אליו והוא מגלה שהוא אחד משבעה חצויים מנבואה חדשה שאמורים להביס את הענקים, אחיהם למחצה של הטיטאנים. הוא מתאחד עם חבריו ועליהם לא רק להביס את הענקים, אלא גם לסיים את הסכסוך העתיק בין היוונים והרומאים.

יצירת הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של פרסי מבוססת על בנו של ריירדן, היילי. כמו פרסי, היילי הוא בעל דיסלקסיה והפרעת קשב וריכוז.[1] לדבריו של ריירדן, דמותו של פרסי מבוססת גם על תלמידיו.[2]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסי ג'קסון נולד ב-18 באוגוסט בשנת 1993[3] לאל הים פוסידון ולבת זוגו סאלי ג'קסון. המזל שלו הוא מזל אריה. הוא נקרא על שם החצוי (אל למחצה) פרסאוס. סאלי אהבה את השם, כיוון שפרסאוס הוא אחד הגיבורים המיתולוגיים היחידים שזכה בסוף טוב. למרות שבועת שלושת האלים הגדולים לאחר מלחמת העולם השנייה, בה (לפי הספר) הם נשבעו שלא יולידו יותר ילדים, פוסידון לא החזיק מעמד והכניס את סאלי להיריון, אולם עזב לפני הולדת התינוק. לאחר היעלמותו של פוסידון בים, התחתנה סאלי עם גייב אגליאנו, בעלים של חנות לכלי חשמל. גייב ופרסי מתעבים זה את זה, וגם סאלי נגעלת מגייב. בהמשך הסדרה, מתברר שסאלי ג'קסון התחתנה עם גייב כדי שריחו המסריח יסווה את ריח החצוי של פרסי שגורם למפלצות למצוא אותו. אחרי שגילה שהוא חצוי (בספר פרסי ג'קסון וגנב הברק) הוא עובר הרפתקאות ונלחם לעצירת הטיטאן המרושע קרונוס יחד עם חבריו גרובר ואנבת' (סדרת הספרים הראשונה - פרסי ג'קסון והאולימפיים). אחר כך יוצא למסע חיפושים לעצירת גאיה אלת האדמה, בתור אחד מנוסעי הספינה 'ארגו 2' (סדרת הספרים השנייה - גיבורי האולימפוס).

פרסי ג'קסון והאולימפיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פרסי ג'קסון והאולימפיים

גנב הברק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פרסי ג'קסון וגנב הברק

פרסי הוא ילד בעל דיסלקסיה והפרעת קשב שגר ברובע מנהטן שבניו יורק. נקודת האור היחידה בחייו היא אמו, סאלי ג'קסון. פרסי למד בפנימיית יאנסי, בית ספר פרטי לילדים בעייתיים. ושם הכיר את גרובר אנדרווד, שהפך לחברו הטוב ביותר. השיעור היחיד שפרסי אוהב הוא שיעור לטינית, שאותו מלמד מורה על כיסא גלגלים, שנקרא מר ברונר.

יום אחד, כיתתו יוצאת לטיול למוזיאון, ובטיול חייו משתנים כאשר אריניה בהסוואה של מורתו לחשבון (גברת דודס) נשלחת לתקוף אותו. במהלך הקרב המורה ללטינית של פרסי מוסר לו עט. פרסי תופס את העט. מתברר שהעט קסום, וכאשר פרסי תפס אותו הוא הפך לחרב מארד שמיימי (אנקלוסמוס), חומר שמביס מפלצות. פרסי מגלה שיש לו כישרון ללחימה בחרב, והוא מביס את המורה למתמטיקה (איריניה). פרסי לא מבין מה בדיוק קרה. הוא יוצא לחופשת הקיץ עם אמו, שם חולם על סוס ונשר (הסמלים של זאוס ופוסידון) נלחמים ביניהם.

החלום נקטע כאשר גרובר מאתר אותו. גרובר מתגלה כסאטיר, והוא מנסה להציל את פרסי ממינוטאור שרודף אחריו. כאשר פרסי מגיע לעמק בלונג איילנד, המינוטאור תופס את אימו שנעלמת באור זהוב, חלקיק שנייה לפני שהמינוטאור מוחץ אותה בידו. פרסי מצליח להרוג אותו. מאז הוא בטוח שאמו מתה. העמק אליו הגיעו דרך כביש 3.141 נקרא מחנה החצויים, מחנה לילדים שהם חצי אלים חצי בני תמותה. מתברר כי מורו ללטינית, מר ברונר, אינו אלא כירון, מנהל הפעילויות במחנה (הוא גם קנטאור). כירון הוא אחיהם למחצה של זאוס ואחיו. במחנה החצויים מתגלה לפרסי האמת – שאביו הוא אל. תחילה פרסי לא יודע את זהות אביו, אך בהמשך, באמצע משחק "תפוס את הדגל" במחנה, מתגלה כי פרסי הוא בן פוסידון. פרסי מתיידד עם חבריו החדשים, ובעיקר עם לוק בן הרמס, אל הנוודים, הגנבים ושליח האלים, ואנבת' צייס, בת אתנה, אלת החוכמה. פרסי נשלח למסע חיפושים. ומקבל נבואה מהאורקל.

מערבה תפנה להתייצב מול האל הבוגד

את אשר נגנב תמצא ותשיבו במועד

החברות תכזיב, זוממת היא למעול

סופך שלא תצליח להציל את החשוב מכל

מטרתו היא למצוא את הברק הראשון של זאוס. זאוס חושד שפרסי הוא גנב הברק, ופרסי צריך למצוא את הברק כדי להוכיח לזאוס כי הוא לא הגנב. את המשימה הזאת יש להשלים תוך עשרה ימים אחרת תפרוץ מלחמה בין פוסידון לזאוס. אל פרסי מתלווים גרובר, וחניכה מהמחנה – אנבת' צ'ייס. ביחד הם יוצאים מערבה כדי להגיע לשאול. כירון הקנטאור, מנהל הפעילויות במחנה החצויים (שהתחזה גם הוא למורו ללטינית של פרסי, מר ברונר), נותן לפרסי את החרב הקסומה מארד שמיימי אנקלוסמוס, שפירושה ביוונית – נחשול. בדרך הם מותקפים על ידי יצורים שונים מתוך המיתולוגיה היוונית כמו מדוזה, האריניות, וכימרה ואפילו מגיעים ל "קזינו לוטוס" שהזמן שם עובר מהר יותר ותוכנן כמו סיפור אוכלי הלוטוס. הם גם נפגשים עם ארס שמעניק להם תיק עם ציוד לאחר שמילאו את משימתו. כאשר הם מגיעים לשאול מתברר כי בתוך התיק שקיבלו מארס, אל המלחמה, נמצא הברק, וכי ארס הוא זה שסיכסך בין האלים, בעודו פועל תחת השפעת קרונוס.

פרסי וארס נלחמים ופרסי מנצח מפני ששילח גל שהסיח את דעתו של ארס ואחר כך שיפד לו את עקבו, אחר כך פרסי מחזיר להאדס את הקסדה דרך אריניה, ונותן לזאוס את הברק באולימפוס. סאלי מקבלת את ראש מדוזה ומאבנת את גייב.

בסיום הספר מתברר כי לוק הוא הבוגד, לאחר שעקרב ששלח עקץ את פרסי. ולוק הוא זה שגנב את הברק ונתן אותו לארס מלכתחילה. מטרתו היא לעורר את קרונוס מטרטרוס, אך פרסי לא מצליח לעצור בעדו ולוק בורח ממחנה החצויים (ומאז הפך לאחד מאויביו הגדולים של פרסי וחבריו למשך כל סדרת הספרים). בסוף הספר, פרסי עוזב את מחנה החצויים למשך השנה ועובר ללמוד בבית ספר במנהטן.

ים המפלצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פרסי ג'קסון וים המפלצות

טייסון, חברו של פרסי מבית ספרו, מתגלה כקיקלופ, בן של פוסידון ואח-למחצה של פרסי. יום אחד, באים לכיתתו של פרסי נערים מגודלים עם שמות מוזרים, כגון כותש עצמות וכו'. פרסי מגלה במהלך משחק מחניים עם הנערים המגודלים שהם אינם אלא לייסטריגונים שמנסים להרוג אותו. באמצע הקרב, הלייסטריגונים זרקו על פרסי וטייסון כדורי אש לוהטים. טייסון חסם אותם מבלי להיפגע כיוון שקיקלופים חסינים לאש. באותו הזמן, פרסי יוצר קשר עם גרובר דרך החלומות שלו.[4] מתברר שגרובר נכלא על ידי פוליפמוס, קיקלופ ענקי. גרובר מצליח לחיות רק מפני שהקיקלופ חושב שגרובר הוא קיקלופית, והוא אומר לקיקלופית (גרובר) שהם יתחתנו ברגע שהיא (גרובר) תסיים להכין את שמלת הכלה שלה. העץ הקסום של תאליה ששומר על המחנה מפני פולשים הורעל, והחליש את ההגנות הקסומות של המחנה. כירון פוטר מתפקיד מנהל הפעילויות, וטנטלוס, העולה מהשאול, מחליף אותו. פרסי ואנבת' (בת אתנה) מבינים מגרובר, שהוא מצא את גיזת הזהב, המסוגלת להגן על המחנה ולגרום לרעל מהעץ של תאליה להיפלט החוצה. קלאריס לה-רו נשלחת לחפש אותה כדי להציל את המחנה.

לאחר ששוחח עם הרמס וקיבל את עצתו, פרסי בורח מהמחנה עם חברתו אנבת' ואחיו למחצה, טייסון. כדי שההרפיות לא יגלו שברחו ויאכלו אותם, פרסי מתפלל לפוסידון ששולח היפוקמפוסים, סוסי הים הגדולים, ומפני שפרסי מכיר את שפת הסוסים ויצורי הים ומתקשר אתם, הוא מנווט אותם הרחק ממצר לונג איילנד. הם מגיעים לספינת התענוגות "הנסיכה אנדרומדה" ומגלים שהיא שורצת מפלצות, ובנוסף לכך מגלים שקרונוס רוצה לעלות חזרה לפני כדור הארץ בעזרת סרקופג מוזהב שניצב בספינה ולכן בורחים ממנה. לוק מנהיג על הספינה צבא מפלצות גדול. הם רוצים להגיע לים המפלצות, (משולש ברמודה), כדי למצוא את הגיזה המוזהבת ולזרז את תחייתו של קרונוס. קלאריס מוצאת אותם כשהם נלחמים בהידרה והם נכנסים אל ים המפלצות יחד. היא אוספת אותם אבל הספינה של קלאריס, סי. אס. אס ברמינגהם מתפוצצת במהלך הקרב וטייסון איתה. פרסי ואנבת' שוחים לאי תענוגות, ולאחר שפרסי נהפך לחזיר ים על ידי המכשפה קירקה, מתגלה שזה היה תכסיס. אנבת' מחזירה את פרסי לצורתו, והם בורחים ממנה. הם מגיעים לאי של פוליפמוס, גם כן קיקלופ, שם הם לוקחים את הגיזה, מצילים את גרובר וקלאריס מפוליפימוס ומגלים שטייסון חי, וחוזרים למיאמי. בהגיעת למיאמי קלאריס חושפת בפניהם את נבואת האורקל שניתנה לה:

בספינת ברזל תשוטי, עם שלד-מלח,

תמצאי אשר חיפשת ויהא הוא שלך.

קירות אבן קרים יחסמו את דרכך,

הן בלי רע לא תצליחי, ותשובי לבדך.

בהתאם לנבואה, קלאריס טסה למחנה ואילו פרסי ואנבת' וטייסון נתפסים בידי לוק, אך בעזרת הודעת איריס-נט הם מראים לדיוניסוס, אחראי המחנה ואל היין, שלוק הוא האשם בהרעלת העץ של תאליה ושכירון חף מפשע ודיוניסוס מפטר את טנטלוס. לאחר שפרסי נלחם בלוק ומביס אותו, לוק מורה על אנשיו לחסל אותם ומחליט להשיג את קלאריס עם פגסוס שחור (בלאקג'ק) אך הוא לא מספיק כי צבא קנטאורים ובראשם כירון[5] מעוררים מהומה (שמאפשרת לבלאקג'ק לברוח) והם חוזרים על גב קנטאורים ("חבורת הפונים הפרועים") למחנה, שם כבר ריפאה הגיזה את העץ של תאליה. למזלם, כל תשומת הלב מופנית לקלאריס, ואף אחד לא מעיר להם שברחו לעזור לה במסע החיפושים. טייסון נקרא על ידי פוסידון לעזור לו בכבשני הקיקלופים מתחת לים, ועוזב את המחנה לעת עתה. הגיזה עובדת טוב מדי, וימים ספורים לאחר מכן נפלטת תאליה מהעץ בהפתעה, עוד תוכנית של קרונוס כדי להוסיף עוד קלף שיכול לשנות את תוצאות הנבואה. הנבואה שאומרת שלבן של אחד משלושת הגדולים (זאוס, פוסידון והאדס) בהיותו בגיל 16, יהיה את הכוח וההחלטה אם להשמיד את האולימפוס או לא.

קללת הטיטאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פרסי ג'קסון וקללת הטיטאן

בתחילת הספר פרסי, אנבת' ותאליה בת זאוס (חברת ילדות של לוק ואנבת') נסעו לפנימייה צבאית בשם "ווסטאוובר הול" מפני שגרובר מצא שני חצויים חדשים: ביאנקה וניקו די אנג'לו, שהתבררו כחזקים מאוד. על שני החצויים שם עין מפלצת – המנטיקור, המתחזה לד"ר קוטס. פרסי נקלע למצב שבו הוא מופרד מחבריו וצריך להילחם במנטיקור לבדו. בשנייה האחרונה אנבת', תאליה וגרובר מגיעים אבל המנטיקור גובר עליהם. לפתע נחלצת לעזרתם האלה ארטמיס – אלת הציד ביחד עם צידותיה, אך היא אינה מספיקה להציל את אנבת' שנחטפת על ידי המנטיקור. האלה ארטמיס יוצאת לחפש את המפלצת המסוכנת שיכולה להשמיד את האולימפוס, שעליה דיבר המנטיקור, אבל היא נתפסת בטרם גילתה מידע חדש ונהיית שבויה. פרסי, תאליה, גרובר, ביאנקה (שהפכה לציידת ארטמיס) והבכירה שבציידות ארטמיס, זואי צל-ליל (אחותם של נימפות השקיעה- ההספרידות) יוצאים לחפש את ארטמיס, אנבת' ואת המפלצת בעקבות הנבואה שהם שמעו מפי האורקל מדלפי ששוכנת במחנה החצויים בגופה של מומיה:

"מערבה, אל אלה כבולה, יצאו החמישה,

"אחד מהם יאבד, בארץ גשם לא פגשה,

"אימת האולימפוס את הדרך תוביל,

"חניכים וציידות – רק איחוד כוחות יציל,

"בהתייצבו מול הטיטאן, אחד ישא קללתו,

ואחד אחר ביד הורה ימצא הוא את מותו."

הם מחליטים על שילוב של 3 ציידות ו-2 חניכים. התכנון הוא שתאליה, גרובר, זואי צל-ליל, ביאנקה ופיבי הציידת יצאו. אך האחים טראוויס וקונור שוד מותחים את פיבי עם דם קנטאור ופוגעים בה, פרסי בורח מהמחנה (בעזרת בלאקג'ק) כדי להשתתף במסע במקום פיבי. פרסי והשאר נפגשים לאחר שפרסי מנסה להזהיר את השאר מפני אנשי-שלד שהטיטן אטלס זימן ונלחמים נגד האריה מנמאה. לאחר מכן יוצאים למסע מרובה הרפתקאות והנבואה התקיימה במלואה: ביאנקה די אנג'לו נהרגת במגרש הגרוטאות של הפייסטוס והאלים שנמצא במדבר,הם פוגשים גם את ארס ואפרודיטה מבקשת לדבר עם פרסי, אימת האולימפוס הוא האופיאוטאורוס (חצי פרה חצי נחש ים שפרסי מתוך חובותיו בתור בנו של אל הים הציל בתחילת הספר), שאם מישהו יקריב אותו לאלים ויזרוק את קרביו לאש יהיה לו הכוח להשמיד את האולימפוס, והם אכן פוגשים את בסי האופיאוטאורוס בנקודות שונות לאורך הדרך, פרסי ניצב מול הטיטאן אטלס ונשא את קללתו (הקללה שארס הטיל עליו בתחילת הספר). בנוסף לכל זה קרו עוד דברים כגון הפעם שרכבו על חזיר ענק (ברכת פאן), כשפרסי נאבק בנראוס הזקן וכשהוא נפגש עם רייצ'ל אליזבת דר (בת תמותה אשר יכולה לראות דרך הערפול כמו אימו של פרסי) והיא מצילה אותו. לקראת סוף הספר מגלים שזואי צל-ליל הציידת היא אחת ההספרידות (נימפות השקיעה), שהן בנותיו של אטלס והיא אכן נהרגת על ידו. ניקו די אנג'לו מאשים את פרסי במות אחותו, ולאחר התקף זעם מתגלה כבנו של האדס – אל המתים ואדון השאול – אחד משלושת הגדולים (ובנוסף מתגלה במהלך הספר שניקו וביאנקה היו לכודים במלון הלוטוס שהזמן בו מהיר איטי יותר והם הרגישו שעבר רק חודש שם אבל מסתבר שהם הגיעו מתקופת מלחמת העולם השנייה לפני 70 שנה).

בסוף הספר, תאליה מצטרפת לציידות ארטמיס יום לפני יום הולדתה ה-16 כדי לא להיות החצויה מהנבואה, וגרובר מקבל הודעה (טלפתית) מהאל פאן שאומרת: "אני ממתין לך".

הקרב על המבוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פרסי ג'קסון והקרב על המבוך

לאחר שהותקף על ידי מעודדות אמפוזיות בבית ספרו החדש ומצליח לחסל רק אחת מהן בעזרת רייצ'ל אליזבת דר, חוזר פרסי ג'קסון למחנה החצויים על מנת ללמוד על הלבירינת – מבוך עצום אשר נבנה על ידי האדריכל היווני דדלוס מתחת לאדמה. כשהוא מגיע למחנה, הוא פוגש את מורה קרב החרבות החדש, קווינטוס. במהלך קרב נגד עקרבי ענק במחנה במקום משחק תפוס את הדגל, מוצאים אנבת' ופרסי במקרה את הכניסה למבוך. לאחר כניסה למבוך ויציאה ממנו, מבין פרסי בעזרת דפנה, חברתו של גרובר, כי לוק כבר השתמש במבוך והוא מתכוון להוביל את צבאו דרכו כדי לתקוף את מחנה החצויים. אנבת' מקבלת מסע חיפושים והנבואה היא:

"באפילת מבוך האינסוף תצללו

"האבוד, המת והבוגד יעלו

"אדון הרפאים יחרוץ גורלות

"ואחרית נצר אתנה עתידה להתגלות

"חורבן סופי עם מות בן אלמוות

"על אהוב ייגזר גורל מר ממוות"

על ידי שימוש במבוך, מוכרחים אנבת', פרסי, גרובר וטייסון למצוא את דיידלוס ולשכנעו לא לערוק אל כוחותיו של לוק, בשביל שלא ימסור את חוטה המכושף של הנסיכה אריאדנה, שינחה אותו ואת כוחותיו במבוך. לאחר ניווט קל במבוך, נפגשים פרסי ורעיו בקאמפה – מחצית אישה ומחצית מפלצת-דרקון ולאחר קרב משחררים את אסירה, בריאראוס בעל מאה-הידיים, בן משפחתו של טייסון ואלילו הרוחני. למרות הערצתו של טייסון כלפי בעל מאה הידיים ה"אימתני", מאכזבו בריאראוס בכך שמסרב לעזור להם כאשר הפחד מניע אותו. לאחר מפגש עם האלה האולימפית הרה עם האל הזוטר יאנוס וקרב בחוותו של גריאון, מתאחדת הקבוצה עם ניקו די אנג'לו, בן האדס, אשר מאשים את פרסי כגורם למות אחותו, ביאנקה. לאחר מכן, בהוראתו של האל הפייסטוס, משתמשים פרסי והקבוצה במבוך על מנת להגיע להר סנט הלנס. שם, מרגיש גרובר בנוכחותו של האל פאן ויוצא בעקבותיו יחד עם טייסון. פרסי ואנבת' מתפצלים ויוצאים אל נפחיית הטלקינים, שדים דמויי הכלבים אשר משרתים את הטיטאן קרונוס. הטלקינים מוצאים אותו ותוקפים אותו. זמן קצר לפני ההתקפה, נפגשים פרסי ואנבת' ומתווכחים לגבי אפשרות לבריחתה של אנבת'. אנבת' מנשקת את פרסי ובורחת עם כובע ההיעלמות. פרסי משתמש בכוחו השולט במים וגורם להתפרצות הר הגעש, ובורח בעזרת מים מההר כדי להשאיר את הטלקינים חסרי אונים. לאחר התרגיל הוא נשאר מחוסר הכרה ואנרגיה.

לאחר מכן, מתעורר פרסי באי המכושף של קליפסו, אוגיגיה. קליפסו נכלאה באי לאחר מלחמת הטיטאנים הראשונה, לאחר שעזרה לאביה, הטיטאן אטלס. כחלק מעונשה הנצחי, כל אלף שנה מופיע חצוי על חופי האי של קליפסו; היא מתאהבת בו, אך מסיבה כלשהי הוא לא יכול להישאר באוגיגיה לנצח. כמו החצויים האחרים שעזבו את קליפסו, עוזב אותה פרסי ומפליג למחנה החצויים על רפסודה. כשהוא מגיע למחנה, הוא משבש את טקס ההספד שלו, לאחר שכולם חשבו שנהרג. פרסי ואנבת' מאתרים ומבקשים עזרה מבת האנוש רייצ'ל אליזבת' דר, שיכולה לראות מבעד לערפול, אשר מונע מבני אנוש לראות את העולם המיתולוגי. הקבוצה הכוללת את פרסי,, אנבת', ואת רייצ'ל נכנסת למבוך בשנית, מוצאת את גרובר וטייסון ופוגשת סוף סוף את האל פאן. לאכזבתו של גרובר, במקום לקום ממקום מחבואו ולשקם את הטבע ההרוס בעולם, פאן גוסס ומסביר שאינו יכול לעזור להציל את הטבע כיוון שהוא רק צל של מה שהיה בעבר. במקום, הוא מורה על גרובר להעביר הלאה בשורה האומרת שרק ברשות הסאטירים האפשרות לשקם את הטבע. לאחר המפגש עם פאן, מגלה הקבוצה שקווינטוס, מורה החרב המסתורי במחנה החצויים הוא בעצם דיידלוס, שהעניק לעצמו חיי נצח כאשר שריין את גופו כאוטומטון. דיידלוס מבשר כי לוק הוא בעצם נושא רוחו של קרונוס, וקרונוס מנצל את לוק על מנת לחזור לחיים. קרונוס מגלה שניקו הוא בנו של האדס והדמות האופציונלית מן הנבואה הגדולה. הקבוצה מגלה שלוק הקדים את חבריו והשיג את חוט אריאדנה; לאחר מכן, שולח לוק את צבאו הגדול לקרב במחנה החצויים דרך המבוך. לאחר קרב בו המחנה נהרס כמעט לגמרי, בריאראוס ודיידלוס מגיחים מן המבוך ומחסלים את הקאמפה. גרובר משלים את עבודתם של השניים ומעורר פאניקה בצבאות האויב בעזרת כוח שניתן לו על ידי פאן. הפאניקה מבריחה את הצבא של לוק. לאחר הקרב, מקריב דיידלוס את חייו כדי לסגור את המבוך. מועצת זקני הפרסות לא מאמינה לעדותו של גרובר בנוגע למות פאן, ודורשת להגלותו. לאחר הצבעה בה משתתפים גם דיוניסוס וכיירון (חבר כבוד במועצה), מגיעה המועצה לתיקו ומתפרקת בעצתו של דיוניסוס. אנבת' הולכת ללמוד בבית ספר פרטי בסן פרנסיסקו, כדי להשגיח על הר טאם, מבצר הטיטאן קרונוס שהוקם שנה קודם לכן.

תקוות האולימפוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פרסי ג'קסון ותקוות האולימפוס

הספר מספר על המלחמה האחרונה בין האלים לבין קרונוס. הספר מתחיל ביציאה של פרסי וצ'ארלס בקנדורף מביתן הפייסטוס למשימה על ספינת 'הנסיכה אנדרומדה'. בסופו של דבר הספינה מתפוצצת וצ'ארלס ולוחמים ספורים מצבאו של קרונוס נהרגים. פרסי מתעורר בממלכתו של פוסידון, ומגלה שפוסידון נמצא במצור על ידי הטיטאן אוקיינוס. הוא חוזר למחנה ומעביר את ההודעה על מותו של בקנדורף. אנו מגלים שפרסי מאוהב באנבת', ואז הוא שומע לבסוף את הנבואה הגדולה:

"שש עשרה שנים ימלאו חרף כל המכשולים,

"לצאצאם החצוי של האלים הגדולים

"סביבו ישקע עולם בשינה שאין לה סוף,

"להב מקולל את נפש הגיבור יקטוף.

"בחירה גורלית את חייו תקפד,

"את משכן האלים לקומם או לאבד."

במהלך שיטוט ביער הוא רואה את ניקו, דפנה והסאטיר לנאוס, שדנים בהיעלמותו הבלתי מוסברת של גרובר. ניקו מדבר עם פרסי והם מחליטים ללכת לשאול, על מנת שיוכל פרסי לקפוץ לסטיקס ולהיות בלתי מנוצח. הם הולכים לבית אמו של לוק, שמתגלה כמטורללת ומשונה. היא מסבירה לשניים שלוק בא לבקש את ברכתה והם מבינים שגם לוק הפך לבילתי פגיע . הם חוזרים לביתו של פרסי, שם אמו נותנת לו את ברכתה גם כן. לאחר שהם פוגשים את גרובר בסנטרל פארק, הם נכנסים לשאול דרך שער אורפאוס, ומתעמתים עם האדס. פרסי קופץ לסטיקס ונהיה חסין ובלתי מנוצח מלבד נקודה בגב שלו. בתור משהו שיעגן אותו לעולם בני האנוש, הוא חושב על אנבת' ששולה אותו מהנהר. ניקו נשאר בשאול, בעוד פרסי עולה ותופס פיקוד על כל החצויים שבאים להילחם בקרונוס ובצבאו, והציידות, בהנהגת תאליה, מחליפות את תפקידם של ביתן ארס.

קרונוס מעיר את המפלץ טיפון בסנט הלן, וכך כל האולימפיים – חוץ מדמטר ופרספונה, שמתחבאות עם האדס בשאול, ומפוסידון, שנערך עליו מצור – יוצאים להילחם בו. האולימפוס נשאר כמעט בלי הגנות, וקרונוס לוקח את כל הצבא שלו לניו יורק כדי להשמיד את האולימפוס. האל הזוטר מורפיאוס מרדים את כל בני התמותה, ורק מחנה החצויים נשאר להגן על תרבות המערב כולה, אחרת קרונוס ישמיד את האולימפוס, מקום משכנם של האלים. קלאריס, נציגת ביתן ארס, רבה עם מייקל יו מביתן אפולו, ומשום כך קלאריס וביתן ארס מסרבים להשתתף בקרב ונשארים במחנה, כי 'נמאס לה שמשתמשים בחצויי ארס למלחמות בלי הכרת תודה'. עם זאת, מתברר שלקרונוס יש מרגל במחנה שמעביר אליו את כל המידע האסטרטגי החשוב של צבא החצויים.

החצויים ממשיכים להילחם, ורובם נפגעים וחלקם מתו. רק פרסי- המוגן בקללת אכילס לא נפגע ולא נשרט אפילו שריטה קלה. קרונוס מצליח להגיע לכניסת בניין האמפייר סטייט ופתאום האדס מגיח מאדמה עם דמטר, פרספונה וניקו עם צבא מתים ומתחילים להילחם נגד קרונוס, אך הוא מצליח להגיע לאולימפוס ושם קרונוס ופרסי נאבקים זה בזה. אנבת' נפצעה קשה, מפני שספגה את המכה של איתן נקמורה במקום פרסי, כי איתן כיוון ישר לנקודת התרופה של פרסי. אנבת' מבינה שלוק עוד מנסה להאבק בקרונוס ששוכן בגופו, ומביאה לפרסי את הסכין שלה כדי שימסור אותו ללוק, שיוכל לדקור את עצמו בנקודת התורפה שלו- האזור היחיד בגופו שבו הוא פגיע. פרסי מתלבט האם לבטוח בלוק ולתת לו את הסכין כדי שיתאבד ובכך יקטול את קרונוס, או שהוא משקר לו וקרונוס יהפוך לצורתו האמיתית שתחריב את העולם בקלות. פרסי מביא ללוק את הסכין ולוק מתאבד, כשהוא דוקר את עצמו בנקודה מתחת לזרועו השמאלית. בזכות פוסידון, האלים מביסים את טיפון וחוזרים לאולימפוס, האדס מתקבל בהתלהבות רבה, ולאחר שאלות הגורל באת לשאת את התכריכים של לוק- פרסי, אנבת', תאליה, טייסון וגרובר מקבלים כל אחד מתנה מהאלים. תאליה מקבלת עזרה בגיוס ציידות חדשות, והאדס מוודא שהציידות שמתו יובלו לשדות אליסיום. טייסון נמנה כמשרת גנרל צבאות האוליפוס ומקבל נבוט חדש. גרובר נמנה כחבר במועצת זקני הפרסות וכאדון הפרא החדש לאחר מות פאן בספר הקודם. אנבת' מקבלת את המשרה להיות אדריכלית האולימפוס ולשקם אותו לאחר שנהרס במלחמה, ופרסי מקבל את ההזדמנות להפוך לבן אלמוות- לאל. פרסי דוחה את ההצעה המפתה, ומבקש במקום זאת לקיים את בקשתו האחרונה של החצוי הזוטר אית'ן נקמורה (בן נמסיס) ממנו- שיכירו בכל בני האלים לכל היותר עד גיל שלוש עשרה, ושהילדים של האלים הזוטרים יקבלו מקום מכובד במחנה. בסוף הספר רייצ'ל הופכת לאוראקל החדשה של מחנה החצויים, ואנבת' ופרסי נהיים בני זוג.

גיבורי האולימפוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – גיבורי האולימפוס

הגיבור האבוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הגיבור האבוד
בספר הגיבור האבוד, פרסי נעלם ולכן אינו מופיע בספר אך מופיעים מספר אזכורים עליו בזמן שאנבת' מחפשת אחריו.

בן נפטון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – בן נפטון

הגורגונות סתנו ואוריאלה רודפות אחרי פרסי ג'קסון, כדי לנקום בו על מות אחותם מדוזה (בספר פרסי ג'קסון וגנב הברק). פרסי לא יודע למה הן רודפות אחריו, כי נמחק לו הזיכרון, והוא זוכר רק את שמו ואת השם אנבת'. הוא מנסה להרוג אותם פעמים רבות ולא מצליח, ולבסוף הוא נמלט מהם. הוא מוצא את יונו, הגרסה הרומית לאלה היוונית הרה, בדמות אישה שאומרת לו שאם יישא אותו מעבר לנהר הטיבר הוא יקבל לאט-לאט את זכרונו בחזרה, אך יאבד את אות אכילס שמגן עליו מכל רע (שאותו קיבל בספר פרסי ג'קסון ותקוות האולימפוס), ויחוש בכאב. הוא מסכים להצעה ומעביר אותה את הנהר. מעבר לנהר הוא מגיע למחנה חצויים רומי. הוא פוגש במחנה חצויים בשם הייזל ופרנק. כשהגורגונות מגיעות הייזל מעכבת אותן, ומפילה מנהרה שהן היו אמורות לעבור בה. כשהגורגונות מגיעות הן תופסות את פרנק, ופרסי יוצר זרועות גדולות ממי הנהר ומטביע את המפלצות. פרנק ניצל, ולוקח מהגורגונות שני בקבוקים, שבאחד מהם רעל ובשני שיקוי מרפא. יונו מודיעה במחנה הרומי על בואו של פרסי, בנו של נפטון, ורוחותיהם של אבות הרומאים קוראים לו "גראיקו", כלומר יווני (כינוי לאויב). ריינה, פראיטור (סוג של מנהלת) המחנה טוענת שהיא מכירה את פרסי. במקביל, אוקטאביאנוס, מנסה להיות מחליפו של הפראיטור הנעלם ג'ייסון גרייס. ניקו, אחיה של הייזל מגיע למחנה ומזהיר אותה שלא תישאר במקום אחד הרבה זמן, כי אם כן, לפי הקללה, יצוצו אוצרות מהאדמה ומי שייגע בהם ייענש.

פרסי משתייך לקוהורטה (כמו ביתן במחנה החצויים היווני) החמישית. במשחק מלחמה המזכיר את 'תפוס את הדגל' שמתקיים בערב הוא, פרנק והייזל עוזרים לקוהורטה שלהם לנצח. פרנק הוא החניך הראשון שחדר למצודת האויב, ולכן הוא זכה באות הכבוד 'כתר החומה'. גוון, הקנטוריונית של הקוהורטה החמישית נרצחת במשחק על ידי הקוהורטה הראשונה, וחוזרת לחיים. מארס, אל המלחמה הרומי, מופיע במחנה ומכיר בפרנק ז'אנג כבנו, ומודיע שהוא צריך לצאת למסע חיפושים. הנבואה שתדריך את פרנק במסע החיפושים היא: 'לכו לאלסקה. מצאו את תנטוס (אל המוות) ושחררו אותו. חזרו בשקיעת השמש ב-24 ביוני, חג פורטונה, או שכולם ימותו'. מארס מחליט שפרסי ייצא גם הוא למסע כדי שילמד לתת כבוד, ופרנק מבקש שגם הייזל תצטרף. משום שתנטוס נחטף על ידי צבא גאיה כשמפלצות מתות הן קמות לתחייה מיד. גאיה השתלטה על שערי המוות, והיא קובעת מי יחזור לחיים לאחר מותו, ומי יישאר בשאול.

לאחר שדיברו עם האלה השליחה איריס, הייזל, פרסי ופרנק יוצאים לעבר הנביא העיוור פינאוס, שהתעורר מהמתים. אלה, ההרפיה של פינאוס מספרת להם שכדאי להם להמר איתו. הם שומעים לעצתה, ושמים את הבקבוקים שהשיגו מהגורגונות על השולחן. פינאוס שם בחלוקו פתק עם המקום המדויק של אלקיאונאוס באלסקה. כשפינאוס מתבקש לבחור בקבוק הוא בוחר בבקבוק הרעל ופרסי בוחר בשיקוי המרפא וכך פינאוס מת והם לוקחים ממנו את הפתק. בזכות שיקוי הריפוי, מתחילים לחזור לפרסי זיכרונותיו. פרנק מספר להייזל שחייו תלויים בחתיכת עץ, ושאם היא תישרף הוא ימות. הוא מפקיד בידיה את חתיכת העץ. הייזל מספרת לו שהיא בחרה להיקבר עם אמה באספודל, קבורת האנשים הממוצעים, במקום שהיא תיקבר בשדות אליסיום, קבורת הצדיקים, ואמה תיענש על חטאיה בטרטרוס, מקום קבורת הרשעים.

פרסי, הייזל ופרנק מגיעים לבסיס האמזונות. האמזונות כולאות את פרסי ואת פרנק. היילה, אחותה הגדולה של ריינה, היא מלכת האמזונות והיא מבקשת לדבר עם הייזל. היילה מספרת לה שפרסי הרס את האקדמיה לקוסמות של המכשפה קירקה בה היא עבדה, ושהוא שחרר את חבורת שודדי הים של שחור הזקן, שכלאו אותה. היא גם מספרת לה שאוטררה, מלכת האמזונות לשעבר, חזרה לחיים והיא נלחמת לצד גאיה. היילה מספרת להייזל כיצד להשתחרר מהאמזונות.

בעזרת היילה, פרסי, הייזל, ופרנק בורחים מהאמזונות ומגיעים לביתו של פרנק. בבית מחכים להם מארס וסבתו של פרנק שמספרים לפרנק שהוא יכול להפוך לכל חיה בעולם. לייסטריגונים תוקפים את פרסי, הייזל ופרנק והם ניצלים מהם. אלה ההרפיה תחילת נבואה עתיקה: 'צפונה לאלים כתר הלגיון נחבא, בנפילה מקרח בן נפטון יטבע'. בקרחון הבארד הם מוצאים את תנטוס ולא מצליחים לשבור את שרשראותיו. תנטוס מספר להם שחייבים להמיס אותן באש החיים. פרנק מבין שבשביל להבעיר את אש החיים הוא יהיה חייב לשרוף את חתיכת העץ שבה תלויים חייו. פרסי מגן על פרנק מרוחות רפאים רבות שבאו לתקוף אותו, והייזל מנסה לתקוף את אלקיאונאוס, שלא יכול למות באלסקה, כי בה הוא נולד. פרנק שורף את חתיכת העץ, אך כדי להבעיר את האש הוא לא היה צריך את כולה, ונשאר לו קצת ממנה, כך שהוא לא מת. תנטוס משתחרר. בעזרת אוריון פרנק והייזל מביאים את אלקיאונאוס לקנדה ומביסים אותו. פרסי נופל מקרחון כמו בנבואה, אך מתברר שהנבואה התכוונה ל'יתבע' בכך שהוא יתבע את הדגל של הרומאים שאותו הקוהורטה החמישית איבדה לענק לפני עשורים. הם חוזרים למחנה, ומגלים שהוא נמצא תחת התקפה.

פרסי מנהיג את הרומאים בקרב נגד הענק פוליבוטס שנועד להרוג את נפטון. טייסון, אחיו הקיקלופ של פרסי עוזר בקרב, וגם כלבת השאול של פרסי גברת אולירי. פרסי נלחם בפוליבוטס ושאר המחנה נלחם נגד צבא פוליבוטס. טרמינוס, אל הגבולות עוזר במלחמה, ובזכותו פרסי מצליח לנצח את פוליבוטס. כשהם מנצחים את פוליבוטס, מגיעים למחנה ליאו, פייפר וג'ייסון (מהספר הגיבור האבוד) ואנבת׳ בת זוגו של פרסי. במהלך הספר מוזכרת נבואה שאלה ההרפיה אומרת, שקשורה לספר הבא, אות אתנה.

אות אתנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אות אתנה

בתחילת הספר, פרסי ואנבת' נפגשים לאחר חודשים של נתק במחנה רומא.

אידולון, יצור מרושע, משתלט על ליאו וגורם לו לפוצץ את המחנה, מה שמאלץ את שבעת החצויים לסגת. פרסי חולם שניקו כלוא בתוך כד והם נוסעים לרומא להציל אותו. בינתיים אנבת' מקבלת מאתנה משימה. עליה למצוא את הפסל 'אתנה פרתנוס'. אנבת' חייבת לעשות את זה לבד, כי רק כך אות אתנה מופיע (ינשוף בוער). בדרך לרומא אידולונים משתלטים על פרסי וג'ייסון שנלחמים זה מול זה עד שפייפר מפסיקה את הקרב ומבריחה את כל האידולונים.

התאומים הענקים אוטוס ואפיאלטס נמצאים ברומא. ברומא פרסי מלווה את אנבת' לאל נהר הטיבר-טיברינוס שמביא אותה לתחילת המסע ומזהירה לא לשגות בטעויות אחיה. היא נכנסת למערה דרך חור ומגיעה למקום של רוחות הסוגדים למיתרס, אותם מפתיעה בידיעותיה וניצלת. היא נופלת מהחדר הזה לאחר הנמצא נמוך יותר ושוברת את הקרסול. היא חובשת את רגלה בנייר פצפצים ומכינה קב מאולתר. היא עוברת עכבישים, אורגת נול ונזכרת ששכחה את הקב המאולתר שהכינה מעבר לגשר הנול לאחר שנשרף. בסוף היא מגיעה לפסל שעשוי לאחד את רומא ויוון, מכיוון והוא היה סיבה גדולה למריבה אחרי שהרומאים גנבו אותו בעבר מהפרתנון ביוון. היא מגיעה אל ארכנה.

פייפר, ג'ייסון ופרסי גורמים לנימפות מורשעות לחזור לעצמם, מוצאים את ניקו ומשחררים אותו.

הם נלחמים בצמד הענקים ולבסוף בכחוס מגיע, מעלה היפודרום לקולוסיאום. בקולוסיאום פרסי, ג'ייסון ובכחוס מנצחים את הענקים ונפגשים בשלושה ענקים אחרים. ניקו מספר להם שצריך להגיע לשערי המוות מטרטרוס וגם למקום ביוון המכונה 'בית האדס'. צריך לסגור את שערי המוות משני הצדדים (חייבים שמישהו יישאר בטרטרוס גם אחרי הנעילה שביל זה. הם ממהרים לעזרת אנבת' שגורמת לארכנה לארוג מלכודת אצבעות סינית בה היא נכלאת. פרנק וג'ייסון מעלים את אתנה פרתנוס אל הספינה ולא שמים לב שקורי העכביש של העכביש ששלחה ארכנה כרוכים סביב רגלה מה שגורר אותה לטרטרוס הנמצאת מתחת בעוד המקום מתפרק. פרסי נחלץ לעזרתה והספר מסתיים כשהוא משחרר את אחיזתו בזיז בתהום בו תפס בעודו אומר שהוא ואנבת' ילכו לשערי המוות מהצד של טרטרוס.

הספר נגמר כשפרסי מחליט שעדיף להישאר עם אנבת' וליפול איתה לטרטרוס, מאשר לעזוב אותה עוד פעם. והוא משחרר את אחיזתו ונופל איתה, אך רק לאחר שהוא מכריח את ניקו (אשר רוצה שפרסי לא ישחרר את האחיזה שלו, בשביל שלא יחווה את הזוועות שהוא עבר בטרטרוס) להבטיח לו שהם יגיעו לצד השני של שערי המוות (יוון המקורית) בשביל לסגור אותם (צריך להיות בשני הצדדים של שערי המוות בשביל לסגור אותם, אנבת' ופרסי יחפשו בטרטרוס וניקו ושאר חברי הנבואה יחפשו ביוון.). לשם סגירת השערים, נחוצים אנשים שיסגרו אותו מבחוץ ומבפנים, ומכוון שברגע שהשערים ייסגרו, מי שיישאר בפנים לא יוכל לצאת, השאלה של:' מי יסגור את השערים מבפנים?' נשארת פתוחה. (למעשה, אנבת' ופרסי סוגרים אותם לבסוף, וכפי שיוזכר, בוב ודמסן נשארים בטרטרוס כדי שאנבת' ופרסי יוכלו לעלות.)

בית האדס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – בית האדס

בטרטרוס אנבת' ופרסי פוגשים את בוב הטיטאן, אשר משתוקק לראות את העולם בחוץ, ונעזרים בו בשביל לחצות את טרטרוס ולשרוד את המפלצות הרבות שהם פוגשים. הם פוגשים גם את בוב הקטן, חתול מנומר ששוחרר בספר השלישי של הסדרה המקורית משיני נמר שן חרב. הם פוגשים גם את דמסן, שהוא ענק שוחר שלום, ועל כן נשלח לטרטרוס.

הם משתמשים במקדש קטן של הרמס שהם מוצאים ומגלים שלמקדש מגיע אוכל שבו זובחים להרמס באוכל במחנה החצויים, ושורפים עליו נייר שמודיע על מצבם על מנת שבמחנה החצויים יודיעו לחמישה החצויים האחרים שנשארו בחוץ.

פרסי ואנבת' פוגשים באכליס ועוברים דרך ערפל המוות על מנת שמפלצות לא יזהו אותם כאשר יחזרו לעולם החיים. אכליס בוגדת בהם ומנסה להרוג אותם בנהר של רעל, אך פרסי בפרץ של זעם מצליח לשלוט בו ומאיים להרוג את אכליס, אבל אנבת' המבועתת מצליחה להרגיע אותו.

בינתיים הלכו לביתו של דמסן, שנלחם באותו דרקון לידי כול יום מחדש, כיוון שהדרקון נוצר ליד ביתו. למעשה כל ביתו מורכב מחלקים שלל גופו של הדרקון. על אף שנקשר אל השלושה הוא לא ממשיך איתם במסעם אבל יצטרף אליהם בסוף הספר.

בהמשך הספר השלושה נלחמים בניקס אלת הלילה הקדומה ובקושי נמלטם ממנה.

בסוף המסע, כשהם מנסים להגיע אל שערי המוות, בוב הטיטאן ודמסן מקריבים את עצמם כדי שפרסי ואנבת' יוכלו לצאת חזרה לעולם.

דם האולימפוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דם האולימפוס

בספר זה פרסי מגלם דמות משנית יותר.

מסעם של השבעה לאתונה על מנת להילחם בענקים מתרחש במקביל למסעם של ריינה, ניקו די אנג'לו והמאמן הדג' שלוקחים את פסל אתנה פרתנוס למחנה החצויים.

השביעייה משחררים את בניו של ארס דימוס (פחד) ופובוס (אימה), חוטפים את האלה ניקה (אלת הניצחון) ומגיעים לאסקלפיוס שמכין להם שיקוי שיחיה אחד מהם שאמור למות במאבק מול גאיה. כל אחד מהשבעה השתנה במהלך הסדרה ובספר החמישי הם מפגינים ביטחון מלא ביכולתם. חששותיהם אל מול המוות קטנים והם פשוט מתקדמים קדימה. באתונה הם נצבים מול הענקים, כשאלים מצטרפים אליהם לאחר שנרפאו על ידי פסל אתנה פרתנוס. אולם הם לא מצליחים למנוע מגאיה להתעורר, שהתעוררה מפני שהדם של פרסי ואנבת' נשפך (וכמו שאתנה אמרה, ההתעוררות של גאיה לא הייתה אשמתו של האף של פרסי.). גאיה מתעוררת במחנה החצויים וגייסון וליאו מרימים אותה לאוויר (מפרידים אותה מהאדמה, שמחזקת אותה) ומשמידים אותה באמצעות אש חזקה מאוד של ליאו, ופצצת זהב קיסרי המחוברת לאוקטאביאנוס שנורתה מהאונגארים.

בסוף הספר פרסי ואנבת' מתכננים ללכת ללמוד יחד באוניברסיטה של מחנה הרומאים יחד.

גורלו של אפולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

האורקל הנסתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – האורקל הנסתר

בספר פרסי מופיע רק בתחילה ובסוף. לאחר שאפולו נפל מהשמיים והפך לבן תמותה ופגש את מג, הם הולכים אל ביתו של פרסי כדי שיעזור להם להגיע למחנה החצויים, ושם רואים אותו לומד שבגלל מלחמת הענקים הוא נעדר רוב שנת הלימודים וכעת עליו להשלים אותה כדי שיוכל להתקבל לאוניברסיטה של מחנה יופיטר עם אנבת. הם פוגשים את אימו, סאלי ומתברר שהיא בהריון בחודש השביעי והיא תלד בת. פרסי עוזר להם להגיע למחנה אבל בדרך הם נתקלים בנוסוי, רוחות מגפה. בסוף הם מביסים אותם ופרסי מודיע להם שהוא יחזור למחנה בסוף השבוע ועוזב.

בסוף הספר כשהקולוסוס מתקיף את המחנה, פרסי מופיע עם גברת אולירי (כלבת השאול המחמד שלו). הוא ושאר המחנה עוזרים להסיח את דעתו בזמן שאפולו ירה חץ מקולל במגפה קטלנית היישר לתוך אוזנו וכך הפסל הובס. הוא עוזר לאפולו לפענח את הנבואה שניתנה לו על ידי החורשה, שליאו וקליפסו הם אלו שיעזרו לו לעצור את הקיסריים הרומאיים.

המגדל של נירון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המגדל של נירון

בתחילת הספר פוגשים אפולו ומג ביחד עם לוגוסלווה את משפחתו של פרסי, אך לא את פרסי עצמו.

בסוף הספר פוגש אפולו את פרסי ואנבת׳ אחרי שנהפך לאל שוב ומדבר איתם על מותו של ג'ייסון.

מגנס צ׳ייס והאלים של אוסגרד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספינת המתים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ספינת המתים

בסוף הספר פטיש הרעם אומרת אנבת׳ למגנס שהגיע הזמן שהוא יפגוש את פרסי. בתחילת הספר ספינת המתים פוגש מגנס את פרסי ופרסי מלמד אותו טכניקות קרב והימנעות מטביעה לקראת הקרב של מגנס עם לוקי.

משפחת קיין והאלים המצריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן סובק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – בן סובק

פרסי וקרטר משתפים פעולה כדי להביס את הבן של האל המצרי סובק.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמו המלא של פרסי הוא פרסאוס. פרסאוס הוא שמו של גיבור מיתולוגי שהיה בנם של זאוס ודנאה בת אקריסיוס. גורלו של פרסאוס, בשונה מרבים כגון יאסון, אכילס והרקולס, היה טוב וסיפורו נגמר טוב. סאלי, שאהבה את פרסאוס קראה לבנה כך ופוסידון הסכים אף הוא, אפילו שפרסאוס הוא אינו בנו. סאלי קיוותה שהשם יביא מזל לפרסי כמו של הגיבור המיתולוגי. השם פרסי הפך בעיניה של אימו לשם המקביל באנגלית, ולכן זהו השם שהוא משתמש בו.

כוחות ויכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסי מתואר כאחד החצויים החזקים ביותר ולעיתים דמויות רבות מתארות אותו כעוצמתי מכולם (כגון ניקו די אנג'לו ועוד). הוא אמן סייף בלחימה בחרב (שמה של חרבו הוא נחשול, ביוונית עתיקה: אנקלוסמוס) ומסוגל להביס אפילו אלים, טיטאנים וענקים. הוא מסוגל לשלוט במים, לנשום מתחת למים, הוא מסוגל לראות ולהתמצא מתחת למים, לא להירטב מהם והוא עומד בלחץ במים. יש לו טלפתיה בין: דגים ושאר יצורים החיים במים, סוסים וזברות (פוסידון יצר אותם), פגסוסים (הפגסוס הראשון הוא בנו של פוסידון ומדוזה), נימפות ים ודראידות. בנוסף הוא יכול לשלוט בספינות ושאר כלי שיט ואף לדעת את מיקומו כל שעה שהוא בים, הוא מסוגל ליצור הוריקנים ומערבולות ובקרחונים. בגלל קשריו למים יש לו גם חסינות מסוימת לאש שאמנם בסופו של דבר תפגע בו אך לא בפגיעה הראשונה. המים מרפאים אותו ומגדילים את כוחו, בנוסף אם הוא פוגע במים מגובה רב המים מרכים את נפילתו.

במהלך הספר "תקוות האולימפוס" פרסי טובל בנהר הסטיקס ומקבל חסינות לכלי נשק בכל גופו מלבד אזור אחד. אך במהלך סדרת גיבורי האולימפוס, פרסי נכנס לנהר הטיבר הקטן וכך מוותר על חסינותו.

כשפרסי היה במקרים קיצוניים במיוחד הוא יכול ליצור צונאמיים ואפילו רעידות אדמה (בספר הרביעי בהר סנט הלן, ובספר בית האדס לאחר אחוזת ניקס כשעבר את נהר אכרון) ובספר בית האדס לאחר שאלת האומללות התקיפה אותו ואת אנבת הוא מאבד שליטה על עצמו והתחיל לשלוט ברעל שבסביבתם (משהו שהפחיד את אנבת' ולאחר מכן בדם האולימפוס כשענק ירה לעברו נחשולים של רעל הוא סירב לשלוט ברעל וכמעט מת בגלל זה), אף על פי שפוסידון הוא אמנם שליט המים המלוחים אך לא שליט כל הנוזלים באשר הם.

בתור חצוי יש לו את היכולת לראות מבעד לערפול שמונע מבני אנוש לראות את העולם האמיתי הסובב סביבם, אך בים המפלצות נראה שערפול יכול לבלבל את פרסי. ככל רוב החצויים יש לו דיסלקסיה וכפי שמוסבר זה משום שמוחו רגיל ליוונית עתיקה בגלל מוצאו ואכן הוא מבין יוונית עתיקה וגם מעט לטינית. יש לו בנוסף גם הפרעת קשב משום שחושיו בנויים ללחימה ולא לשבת בחוסר מעש. עוד תכונה של חצויים זה חזיונות במהלך שינה, המראים מחזות אמיתיים ונותנים יכולות לתקשר (אף על פי שפרסי לא יודע איך).

אנקלוסמוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

חרבו ונשקו של פרסי היא האנקלוסמוס (נחשול מיוונית). החרב עשויה ארד שמיימי. החרב מסווה את עצמה בצורת עט, וכשפרסי מוריד את הפקק, היא הופכת להיות חרב (ואם שמים את הפקק על הצד השני של העט אפשר להשתמש בה כעט). זו החרב היחידה שפרסי הרגיש שמאוזנת בידו. חרב זו הייתה במקור סיכה מראשה של זואי צל-ליל, וניתנה להרקולס במתנה על ידיה. אך הרקולס בגד בזואי, והיא נותרה פגועה. כשרק פגשה את פרסי, זואי נוטרת לו טינה, רק על השימוש שעושה בחרב. אך לאחר שנלחמו יחדיו, זואי משנה את דעתה, ונותנת לפרסי את ברכתה להשתמש בחרב. את האנקלוסמוס קיבל ממורו כירון בספר הראשון כאשר אחת משלושת האריניות (שהתחזתה למורתו האכזרית לחשבון) תקפה אותו. פרסי ניצח אותה והשתמש בה כמעט בכל הקרבות שלו נגד מפלצות. בניגוד לחרבו של לוק קסטלאן, נשכנית, האנקלוסמוס לא הורגת גם בני אדם אלא רק מפלצות, יצורים קסומים וחצויים. לעיתים נדירות לא היה יכול להשתמש בה, לדוגמה בספר קללת הטיטאן ארס קילל אותו שכשהוא יצטרך את אנקלוסמוס הוא לא יוכל להשתמש בה, ובספר בית האדס, פרסי נלחם באכליס והוא הופך לחצי גז, אז הוא לא יכול להילחם איתה. בנוסף, בספר השלישי של מגנס צ'ייס, "ספינת המתים" נראה כי להב הקיץ ג'ק מאוהב באנקלוסמוס.

בסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשני הסרטים שמבוססים על סדרת פרסי ג'קסון והאולימפיים, "פרסי ג'קסון וגנב הברק" "כריס קולומבוס" מ-2010 ו"פרסי ג'קסון וים המפלצות" "ת'ור פרודנטאל" מ-2013, משחק השחקן היהודי-אמריקאי לוגאן לרמן את פרסי ג'קסון. הוא מופיע לצד אלכסנדרה דדריו בתפקיד אנבת' צ'ייס, הראפר ברנדון ט. ג'קסון בתפקיד גרובר אנדרווד וג'ייק אייבל בתפקיד לוק קסטלאן.

החוזה של לרמן כולל שלושה סרטים בהם ישחק, אולם עד כה, הגיעו לאקרנים רק שניים מהם, וכנראה שגם לא יהיו עוד מכיוון שהסרטים סטו מהעלילה של הספר, והוסיפו וחתכו סצנות שמשנות את העלילה שלפי "ריק ריירדן" הופכים את העלילה לכמעט בלתי מזוהה עם הספרים.[דרוש מקור]

ווקר סקובל לוהק לתפקידו של פרסי בסדרת הטלוויזיה העתידית "פרסי ג'קסון והאולימפיים" של "דיסני+".[6]

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוסידון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פוסידון

פרסי הוא בנו של אל הים, שליט הסוסים ורעידות האדמה, פוסידון. פרסי לא רואה את אביו לעיתים קרובות. בספר הראשון פרסי נחשד בתור הגורם שהיה יכול לגרום למלחמת אלים בין פוסידון וזאוס. בספר הרביעי, פוסידון אומר לפרסי שהוא הבן האהוב עליו. בספר החמישי פוסידון נלחם נגד טיטאן הים אוקיינוס, שבעבר התנגד לפעולותיהם של הטיטאנים האחרים אך הצטרף לשאר האולימפיים לבקשתו של פרסי. בסוף הספר החמישי פוגש פרסי את פוסידון בזמן שהוא דג.

סאלי ג'קסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סאלי ג'קסון

אמו של פרסי היא סאלי ג'קסון, מוכרת ממתקים. היא מתוארת כנקודת האור היחידה בחייו הקשים של פרסי. הייתה בת זוגה של פוסידון למשך קיץ אחד וממנו הולידה את פרסי. בספר הראשון היא נחטפת על ידי המינוטאור לשאול ופרסי מציל אותה. בסוף הספר הראשון, פרסי מביא לה את הראש של מדוזה והיא מאבנת בו את גייב וחבריו ומוכרת את הפסלים לגלריה לאומנות שאומרים שהעבודה שלה היא מאוד ריאליסטית ופריצת דרך בתחום "כיעור העל". בסוף הסדרה היא מתחתנת עם פול בלופיס ובספר הראשון בסדרה הבאה "גורלו של אפולו" מתברר שהיא בחודש השביעי להריון של בת. בספר החמישי מתגלה הילדה החדשה שלה ושל פול - אסטל.

אנבת' צ'ייס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בת זוגו של פרסי ג'קסון החל מהספר החמישי.

פול בלופיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר השלישי אמו של פרסי פוגשת את פול בחוג כתיבה והם יוצאים. פרסי קרא לו "פול בלופים". בספר הרביעי פול שואל את פרסי אם זה בסדר מצידו שיתחתן עם אימו ומקבל תשובה חיובית ולבסוף הם באמת מתחתנים. בספר החמישי הוא מודע לכך שהמיתולוגיה אמיתית כי פרסי סיפר לו. בספר האורקל הנסתר מתברר שהוא הכניס אותה להיריון.

טייסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר השני פרסי מגלה שיש לו אח למחצה, הוא קיקלופ, טייסון. פרסי מובך מכך שאחיו למחצה הוא קיקלופ (שנחשב בעיני חבריו ללא יותר מיצור מרושע), אולם עם הזמן פרסי מסתגל לזה. בסוף הספר השני טייסון אומר לפרסי שהוא הולך לאוקיינוס לאבא שלהם, פוסידון, כבקשתו של הלורד פוסידון. בספר הרביעי טייסון חוזר למחנה החצויים על מנת לעזור לפרסי במסע שלו במבוך ובספר החמישי מפקד על צבא קיקלופים שהורג את טיפון. טייסון חסין מפני אש כיוון שהוא קיקלופ.

אסטל בלופיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחותו למחצה של פרסי, בתם של פול בלופיס וסאלי ג'קסון.

מראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספרים, פרסי מתואר כנער נאה ושזוף, בעל עיניים ירוקות (ירוק-ים) ושיער שחור.

ב"בן נפטון" הייזל טועה וחושבת שהוא אל בתחפושת ומציינת שיש לו אותה הילה של עוצמה סביבו ואותו יופי של אלים רומאים.

בספר "גורלו של אפולו", מתאר אפולו: "הדהים אותי הדמיון [בין פרסי] לאבא שלו פוסידון. היו לו אותן עיניים שצבען ירוק-ים, אותו שיער כהה פרוע, אותם תווי פנים נאים שעברו בקלות כזאת משעשוע לכעס. אבל בניגוד לאביו, פרסי לא נהג ללבוש מכנסי חוף וחולצות הוואי. הוא לבש מכנסי ג'ינס משופשפים וקפוצ'ון".

הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר הראשון של גיבורי האולימפוס, "הגיבור האבוד", פרסי עצמו לא מופיע אך מוזכר מדי פעם.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sally Williams, Percy Jackson: My boy's own adventure, The Guardian, ‏1 בינואר 2010
  2. ^ An Interview With Rick | Rick Riordan, Rick Riordan, ‏2 במרץ 2016
  3. ^ ריק רירדן, Happy Birthday, Percy!, Rick Riordan, ‏18 באוגוסט 2022 (באנגלית)
  4. ^ בעזרת קשר טלפתי שרק סאטירים יכולים ליצור
  5. ^ הפונים הפרועים, חבורת קנטאורים ברברית שמוזכרת בספרים הבאים בסדרה
  6. ^ Peter White, ‘Percy Jackson And The Olympians’: Walker Scobell To Star In Disney+ Series, Deadline, ‏1 במרץ 2022