פרסים ועיטורים של הרשות הפלסטינית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרסים ועיטורים של הרשות הפלסטינית
أوسمة وأنواط وميداليات دولة فلسطين المدنية والعسكرية
נשיאת ארגנטינה כריסטינה פרננדס דה קירשנר מקבלת את "כוכב פלסטין" על תמיכתה בהכרה של פלסטין כמדינה ותמיכה בשלום צודק עם ישראל, אוגוסט 2015
נשיאת ארגנטינה כריסטינה פרננדס דה קירשנר מקבלת את "כוכב פלסטין" על תמיכתה בהכרה של פלסטין כמדינה ותמיכה בשלום צודק עם ישראל, אוגוסט 2015
מדינה מדינה פלסטינית עריכת הנתון בוויקינתונים
הגוף המעניק נשיא המדינה הפלסטינית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרסים ועיטורים של הרשות הפלסטינית הם סדרה של פרסים, עיטורים ומדליות המוענקים על ידי הרשות הפלסטינית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הקמת הרשות הפלסטינית בשנת 1993 יזם נשיא הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת את "פרס פלסטין". בין השאר קיבלו את הפרס הזמרת רים בנא, והשחקן והבמאי פרנסואה אבו סאלם מייסד התיאטרון הפלסטיני תיאטרון אל-חכוואתי במזרח ירושלים. בין השנים 19952004 העניק נשיא הרשות ערפאת מדליות ופרסים למספר רב של אישים זרים ופלסטינים. "קולר בית לחם 2000" הוענק למספר ראשי מדינות וממשלות, שביקרו בבית לחם, במהלך חגיגות שנת המילניום, וכן העניקו כ-100 מדליות ומדליונים לאישים פלסטינים וזרים.

בשנת 2005, הוסדר נושא הענקת עיטורים, מדליות ופרסים של פלסטין עבור שירות צבאי ואזרחי, ותרומה למדינת פלסטין באופן רשמי בחוק שחוקקה המועצה המחוקקת הפלסטינית[1].

בתחילת 2009 מינה נשיא הרשות מחמוד עבאס, את השר מג'די חלדי, היועץ הדיפלומטי של הנשיא לאחראי על המסדרים, העיטורים והמדליות של הרשות. חלדי הוביל את המאמצים לביסוס שיטת הפרסים הפלסטינית, ולהוציא לפעולה. שיטת הענקת הפרסים והעיטורים הוקמה בהדרגה בשלושה שלבים, ושלושה צווים נשיאותיים הוצאו בשנים 2013, 2016 ו-2018, בעקבות התייעצויות ומאמצים נרחבים בראשות השר חלדי, לאחר סקירת הפרסים הפלסטינים הקודמים, וההיסטוריה של מערכות דומות בעולם[2].

בתחילת שנת 2010 הונפקו מספר פרסים בכירים למלכים וראשי מדינות וממשלות, מכיוון שהם היו הקטגוריות הראשונות שנוסדו. במתן שמות של פרסים אלה, נעשה שימוש בשמות פלסטין, ירושלים ובית לחם, והם: "מסדר כוכב פלסטין", "מסדר ירושלים", "מדליית כוכב הכבוד" ו"קולר בית לחם". צווים רבים שהוצאו אחר כך, הסדירו את הרמות המוענקת לקטגוריות שונות של אישים פלסטינים, ערבים ובינלאומיים.

שני המסדרים המצוינים ביותר (הבכירים ביותר) בין השנים 20092016 היו "כוכב פלסטין" (גראנד קורדון), אשר הוענק לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין[3], נשיא איטליה ג'ורג'ו נפוליטנו[4], נשיא צרפת פרנסואה הולנד[5], נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה[6], וה"קורדון הגדול של מסדר ירושלים", אשר הוענק לסבאח הרביעי, אמיר כווית, ל[[מלך[ירדן]] עבדאללה השני[7], ולראשי מדינות נוספים.

החל משנת 2017, מסדר הצווארון הגדול של מדינת פלסטין (גראנד קולר) שהוקם אז הפך למסדר המצוין ביותר (הבכיר ביותר), והוענק לסלמאן, מלך ערב הסעודית[8], לחמד, מלך בחריין[9], לנשיא סין שי ג'ינפינג[10], וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי[11].

בנוסף נוסדו פרסים לאישים ומוסדות פלסטיניים בכמה תחומים: פוליטיקה, ספרות, אמנות ומדע. "מסדר ההצטיינות" (רמות זהב וכסף) הוקם בשנת 2010, ולאחר מכן עודכן ב-2016. כמו כן הונהגה "אזרחות כבוד של פלסטין" שניתנת לאנשים שיש להם קשר מיוחד וחזק עם פלסטין, ואותות ועיטורים צבאיים של פלסטין.

מסדרי פלסטין[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסדרי מדינת פלסטין[עריכת קוד מקור | עריכה]

צווארון גדול גראנד קורדון כוכב ההצטיינות כוכב החופש אביר פלסטין

ניתן להעניק את הצווארון הגדול והגראנד קורדון של מדינת פלסטין בהוראת הנשיא לראשי מדינות ולאישים פלסטינים וזרים בולטים שסיפקו שירותים יוצאי דופן לפלסטין.

כוכב ההצטיינות הוא רמה ייחודית שניתן להעניק בהוראת הנשיא, לשרים, שגרירים, שליחים, מושלים, חברי פרלמנט, נציגי מפלגות ובעלי מעמד דומה. כוכב החירות הוא רמה מיוחדת בצו זה שניתן להעניק בהוראת הנשיא לפעילים פלסטינים וזרים הפועלים למען השלום. ניתן להעניק אותו גם לחברי פרלמנטים, נציגי מפלגות התומכים בחופש ובעצמאות של מדינת פלסטין. ניתן גם להעניק אותו למוסדות ופקידים פלסטינים וזרים, אנשי עסקים ונציגי החברה האזרחית, כהוקרה על שירותים יוצאי דופן למדינת פלסטין.

אביר פלסטין הוא דרג במסדר זה שניתן להעניק בפקודת הנשיא לאישים מצטיינים ויוצאי דופן בתחומים שונים. אלה כוללים עובדי מדינה, פעילי מגזר פרטי וחברה אזרחית, וכן אנשים ערבים וזרים באותה דרגה.

מסדרי ירושלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גראנד קורדון Grand Star כוכב ירושלים כוכב השלום אביר ירושלים

הקורדון הגדול הוא הרמה הגבוהה הראשונה של מסדר זה וניתן להעניק אותו בפקודת הנשיא למלכים, נשיאים, ראשי ממשלות ובעלי מעמד דומה. ניתן להעניק אותו גם לאישים פלסטינים וזרים בולטים שסיפקו שירותים יוצאי דופן לפלסטין. הכוכב הגדול הוא הרמה השנייה בגובהה של מסדר זה וניתן להעניק אותו בפקודת הנשיא לראשי ממשלות, שרים, שליחים, מנהיגי פרלמנטים ומפלגות, ובעלי מעמד דומה. ניתן להעניק אותו גם לאישים פלסטינים, ערבים וזרים בולטים בעלי מעמד דומה.

כוכב ירושלים הוא רמה ייחודית במסדר זה וניתן להעניק אותו בפקודת הנשיא, לשרים, שגרירים, שליחים, מושלים, חברי פרלמנט, נציגי מפלגות ובעלי מעמד דומה. ניתן להעניק אותו גם לאישים פלסטינים, ערבים וזרים בולטים שסיפקו שירותים משמעותיים לפלסטין. שירין אבו עאקלה קיבלה את העיטור לאחר מותה במאי 2022[12]. כוכב השלום הוא רמה מיוחדת בצו זה ויכול להיות בפקודת הנשיא לפעילים פלסטינים וזרים הפועלים למען השלום. ניתן להעניק אותו גם לחברי פרלמנטים, נציגי מפלגות התומכים בחופש ובעצמאות של מדינת פלסטין. ניתן גם להעניק אותו למוסדות ופקידים פלסטינים וזרים, אנשי עסקים ונציגי החברה האזרחית, כהוקרה על שירותים יוצאי דופן למדינת פלסטין.

אביר ירושלים הוא רמה מעוררת מוטיבציה ומעוררת השראה במסדר זה וניתן להעניק אותו בפקודת הנשיא ליחידים מצטיינים ויוצאי דופן בתחומים שונים. אלה כוללים עובדי מדינה, פעילי מגזר פרטי וחברה אזרחית, וכן אנשים ערבים וזרים באותה דרגה.

מסדר הנשיא יאסר ערפאת[עריכת קוד מקור | עריכה]

גראנד קורדון
(כוכב הכבוד)
כוכב יבוס מדליית האומץ

הקורדון הגדול (כוכב הכבוד) הוא הרמה הגבוהה ביותר של מסדר זה שניתן להעניק בהוראת הנשיא למלכים, ראשי מדינות וממשלות ולבעלי מעמד דומה, ניתן לתת אותו גם לראשי המדינות הלאומיות. המועצה והמועצה המחוקקת ויו"ר וחברי הוועד הפועל של הארגון לשחרור פלסטין והיו"ר והמזכירים הכלליים של הפלגים והמפלגות הפלסטיניות, ובמעמד דומה. ניתן להעניק אותו גם לנכבדים פלסטינים וזרים שסיפקו תרומות משמעותיות וחסרות תקדים לעם הפלסטיני.

כוכב יבוס הוא רמה ייחודית במסדר זה שניתן להעניק בהוראת הנשיא, לשרים, שגרירים, שליחים, מושלים, חברי פרלמנטים, נציגי מפלגות ובעלי מעמד דומה. עיטור הגבורה הוא רמה במסדר זה שניתן להעניק בהוראת הנשיא, למי שהפגין אומץ, יוזמה וביצוע משמעותי של חובתם כלפי עבודתם ומולדתם.

מסדר הנשיא מחמוד עבאס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצווארון הגדול
של הכנענים
כוכב הידידות מדליית ההישג

הצוארון הגדול של כנענים הוא הרמה הגבוהה ביותר במסדר זה שניתן להעניק בפקודת הנשיא למלכים, ראשי מדינות וממשלות ולבעלי מעמד דומה, ניתן להעניק אותו גם לראשי המועצה הלאומית ול- המועצה המחוקקת ויו"ר וחברי הוועד הפועל של הארגון לשחרור פלסטין והיו"ר והמזכירים הכלליים של הפלגים והמפלגות הפלסטיניות, ובמעמד דומה. ניתן להעניק אותו גם לנכבדים פלסטינים וזרים שסיפקו תרומות משמעותיות וחסרות תקדים לעם הפלסטיני.

כוכב הידידות הוא רמה ייחודית במסדר זה שניתן להעניק בהוראת הנשיא לשרים, שגרירים, שליחים, מושלים, חברי פרלמנט, נציגי מפלגות ובעלי מעמד דומה. מדליית ההישג היא רמה מעוררת מוטיבציה במסדר זה שניתן להעניק בהוראת הנשיא לכישרונות ואנשים נכבדים ויצירתיים שהשיגו הישגים משמעותיים והתמדה בתחום התמחויותיהם ועבודתם.

מסדר בית לחם[עריכת קוד מקור | עריכה]

גראנד קולר
של בית לחם
כוכב בית לחם

הצווארון הגדול של בית לחם הוא הרמה הגבוהה ביותר במסדר זה שניתן להעניק לפי צו הנשיא למלכים, נשיאים, ראשי ממשלות ובעלי מעמד דומה. ניתן להעניק אותו גם לאישים פלסטינים וזרים בולטים שסיפקו שירותים יוצאי דופן לפלסטין. כוכב בית לחם הוא רמה ייחודית במסדר זה שניתן להעניק בהוראת נשיא הרשות לשרים, שגרירים, מושלים, חברי פרלמנט, נציגי מפלגות ובעלי מעמד דומה.

מסדר ההצטיינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהב כסף

ניתן להעניק את מדליית הזהב ומדליית הכסף של מסדר ההצטיינות לשרים, שגרירים, חברי בתי הנבחרים, נציגי מפלגות ואישים פלסטינים, ערבים וזרים, ובעלי דירוג דומה, וכן לאישים פלסטינים בולטים ואישים אשר סיפקו שירותים משמעותיים למדינה.

מסדר התרבות, המדע והאמנויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכוכב הגדול עיטור הברק עיטור היצירתיות עיטור החדשנות

ניתן להעניק את הכוכב הגדול של המסדר לסופרים, משוררים, מדענים, אינטלקטואלים, פרופסורים באוניברסיטאות ואמנים בתחומי האמנות, התיאטרון, המוזיקה, הקולנוע ועוד צורות מיוחדות של אמנות. עיטור זה מוענק גם לאנשים המקדמים את דמותה של פלסטין והתרבות והאמנות הפלסטינית ברחבי העולם.

ניתן להעניק את עיטור הברק של המסדר לאינטלקטואלים פלסטינים וזרים, סופרים, משוררים, מדענים, חוקרים ואמנים, מתוך הערכה על יצירותיהם המצוינות, שהצליחו ברמה הלאומית והבינלאומית כאחד. ניתן להעניק אותו גם למוסדות שסיפקו עבודות ושירותים מכובדים לפלסטין ולאנושות.

ניתן להעניק את עיטור היצירתיות בפקודת הנשיא לאינטלקטואלים פלסטינים וזרים, סופרים, סופרים, משוררים, מדענים, חוקרים ואמנים מתוך הערכה ליצירותיהם המשמעותיות שהצליחו ברמה הלאומית.

ניתן להעניק את עיטור החדשנות של המסדר לאינטלקטואלים פלסטינים וזרים, סופרים, סופרים, משוררים, מדענים, חוקרים ואמנים מתוך הערכה ליצירות המשמעותיות שהצליחו ברמה המקומית והארצית כאחד לעודד אותם להמשיך עם נתינה והתקדמות.

עיטורים אזרחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזרחות כבוד של פלסטין[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזרחות כבוד של פלסטין

ניתן להעניק אזרחות כבוד של הרשות הפלסטינית, לאישים ערבים וזרים אשר סיפקו שירותים משמעותיים לפלסטין, מתוך הכרה בתפקידה וכעידוד להמשיך בתמיכתם במדינת פלסטין.

מדליית הצטיינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדליית זהב מדליית כסף

מדליית הזהב מוענקת לשרים, שגרירים וחברי פרלמנט וכן לאישים ויחידים פלסטינים אשר סיפקו שירותים מצטיינים בנוסף לאישים ערבים וזרים. מדליית הכסף ניתנת לבכירי המדינה וכן לאישים ויחידים פלסטינים אשר סיפקו שירותים מצטיינים, בנוסף לאישים ערבים וזרים.

מדליית אל קודס[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדליות זהב וכסף

ניתן להעניק מדליות אל קודס לאישים שנתנו שירותים למחוז וניתן להעניק לאישים ערבים וזרים.

מסדרים צבאיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוכב פלסטין כוכב ירושלים כוכב הכבוד

המסדר הצבאי של פלסטין נחשב למסדר צבאי בדרגה בינונית שניתן להעניק למנהיגי צבא וביטחון פלסטינים, ערבים וזרים שסיפקו שירותים לפלסטין.

מדליות צבאיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עיטור ההקרבה מורכב משלוש דרגות (זהב-כסף-ברונזה) וניתן להענקה לאנשי צבא ואזרחים מהצוות והחיילות של שירותי הביטחון הפלסטינים שנתנו שירותים למדינה, וכן הפגין גבורה ואומץ בשירות המוסדות והמולדת. כמו כן, ניתן להעניק אותו לאזרחים שמילאו תפקידים מרכזיים בתמיכה בכוחות הביטחון הפלסטינים במילוי תפקידם.
  • אות החובה מורכב משלוש דרגות (זהב-כסף-ברונזה) וניתן להענקה לאנשי צבא ואזרחים מהצוות והחיילות של שירותי הביטחון הפלסטינים שנתנו שירותים למדינה, וכן הפגין גבורה ואומץ בשירות המוסדות והמולדת. כמו כן, ניתן להעניק אותו לאזרחים שמילאו תפקידים מרכזיים בתמיכה בכוחות הביטחון הפלסטינים במילוי תפקידם.
  • אות השירות המצוין מורכב משלוש דרגות (זהב-כסף-ברונזה) וניתן להענקה לאנשי צבא ואזרחים מהצוות והחיילות של שירותי הביטחון הפלסטינים שפעלו בנאמנות, ביושר וביעילות. חובותיהם בפרקי זמן מוגבלים ומתמשכים.
  • מדליית ההצטיינות מורכבת משלוש דרגות (זהב-כסף-ברונזה) וניתן להעניק אותה לאנשי צבא ואזרחים של הצוותים והחיילות של שירותי הביטחון הפלסטינים מתוך הערכה על הייחודיות שלהם בביצועי חובתם הלאומית.
  • עיטור הגבורה מורכב משלוש דרגות (זהב-כסף-ברונזה) וניתן להענקה לאנשי צבא ואזרחים של המטות והחיילות של שירותי הביטחון הפלסטינים מתוך הערכה על ההירואיים והאמיצים בהגנה. בית.
  • אות ההוקרה מורכב משלוש דרגות (זהב-כסף-ברונזה) וניתן להענקה לאנשי צבא ואזרחים מהצוות והחיילות של שירותי הביטחון הפלסטינים מתוך הערכה על מעשי האומץ המדהימים שלהם. שירות גבורה לעם.
  • מדליית הכבוד מורכבת משלוש דרגות (זהב-כסף-ברונזה) וניתן להעניק אותה לאנשי צבא ואזרחים מהצוות והחיילות של שירותי הביטחון הפלסטינים הערכת כבודם לשרת לארצם. אומץ לבם ומעשי הגבורה שלהם.
  • מדליית פציעות המלחמה מורכבת משלוש דרגות (זהב-כסף-ברונזה) וניתן להעניק אותה לאנשי צבא ואזרחים מהצוות והחיילות של שירותי הביטחון הפלסטינים שנפצעו בשטח או במהלך מילוי התפקיד כאשר הוכח שהפגיעה, על סמך דיווח של הוועדה הרפואית המוסמכת או מפקד השטח, היא תוצאה של פעולות האויב או מילוי התפקיד. ניתן להעניק אותו גם לאזרח שנפגע בשטח בעת מילוי התפקיד.
  • עיטור ההכשרה מורכב משלוש דרגות (זהב-כסף-ברונזה) וניתן להענקה לאנשי צבא ואזרחים מהצוות והחיילות של שירותי הביטחון הפלסטינים שעברו רמת הכשרה גבוהה ו הוכיח מחויבות וביצועים גבוהים.
  • עיטור הקידום המיוחד מורכב משלוש דרגות (זהב-כסף-ברונזה) וניתן להענקה לאנשי צבא ואזרחים של הצוותים והחיילות של שירותי הביטחון הפלסטינים בקידום יוצא דופן לביצוע עבודה מעולה או בקבלת משרות גבוהות יותר בזמן התורנות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Law of Service in the Palestinian Security Forces No. 8 of 11 May 2005, Chapter IX "Decorations, Badges and Medals"
  2. ^ "مرسوم رقم (5) لسنة 2015م بشأن الأوسمة والأنواط والميداليات المدنية والعسكرية لدولة فلسطين". muqtafi.birzeit.edu.
  3. ^ "الرئيس يقلد نظيره الروسي وسام نجمة فلسطين". www.wafa.ps. נבדק ב-14 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "الرئيس يمنح نظيره الايطالي وسام نجمة فلسطين من الدرجة الاولى". www.wafa.ps. נבדק ב-14 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "الرئيس يقلد نظيره الفرنسي وسام نجمة فلسطين من الدرجة العليا". www.wafa.ps. נבדק ב-14 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "وسام مبارك الكبير للرئيس ووسام القدس لأمير الكويت". www.wafa.ps. נבדק ב-14 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "الرئيس يقلد العاهل الأردني وسام القدس". www.wafa.ps. נבדק ב-14 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "الرئيس يقلد خادم الحرمين القلادة الكبرى لوسام دولة فلسطين". www.wafa.ps. נבדק ב-14 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ ""أبومازن" يُقلِّد العاهل "القلادة الكبرى" تقديراً لعطائه ودفاعه المخلص عن قضايا الأمة". صحيفة الوسط البحرينية. נבדק ב-14 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ "بوابة المواطن: 'أبو مازن' يقلد الرئيس الصيني وسام 'قلادة فلسطين الكبرى'". المواطن. נבדק ב-14 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ PM Modi's Palestine visit: Mahmoud Abbas seeks India's role in peace process with Israel, The New Indian Express
  12. ^ אסף גבור, ‏מות העיתונאית בג'נין: שירין אבו־עאקלה גייסה את המיקרופון למאבק בישראל, בעיתון מקור ראשון