שירין אבו עאקלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שירין אבו עאקלה
شيرين أبو عاقلة
לידה 3 באפריל 1971
ירושלים, מדינת ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
נהרגה 11 במאי 2022 (בגיל 51)
הרשות הפלסטיניתהרשות הפלסטינית ג'נין, הרשות הפלסטינית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה שירין נסרי אבו עאקלה
מקום קבורה בית הקברות הפרוטסטנטי בהר ציון עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
תקופת הפעילות 1997 – 11 במאי 2022 (כ־25 שנים)
מעסיק אל-ג'זירה, אונר"א, Monte Carlo Doualiya, קול פלסטין עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה כוכב ירושלים (نجمة القدس) 2022
קישורים חיצוניים
פייסבוק shireen.nasri.3
טוויטר ShireenNasri
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שירין נסרי אבו עאקלהערבית: شيرين نصري أبو عاقلة, בתעתיק מדויק: שירין נצרי אבו עאקְלֶה; 3 באפריל 197111 במאי 2022) הייתה עיתונאית ערבייה נוצרית פלסטינית שעבדה ברשת אל-ג'זירה.

אבו עאקלה נהרגה מירי בעת שסיקרה עם צוות החדשות שלה פעולה של צה"ל במחנה הפליטים ג'נין. הרשות הפלסטינית וכן גופי עיתונות שונים ביניהם רשת CNN והניו יורק טיימס, ערכו תחקירים והגיעו למסקנה שהיא נורתה על ידי חייל צה"ל. ארבעה חודשים לאחר האירוע פורסם התחקיר הסופי של צה"ל, לפיו אכן בסבירות גבוהה היא נהרגה מירי של לוחם מיחידת דובדבן, שטעה לחשוב שהיא חמוש פלסטיני.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירין אבו עאקלה נולדה בשנת 1971 במזרח ירושלים, למשפחה פלסטינית-נוצרית (מלכיתית-קתולית) מבית לחם, וגדלה בבית חנינא[1]. בגיל צעיר שהתה עם משפחתה של אמה בניו ג'רזי וקיבלה דרכם אזרחות אמריקאית[2].

בשנת 1987 החלה בלימודי אדריכלות באוניברסיטת ירדן למדע וטכנולוגיה, אך במהרה עברה ללימודי עיתונאות וקיבלה תואר ראשון באוניברסיטת אל-ירמוכ שבירדן[3][1], עם התמחות בעיתונות כתובה[4].

לאחר סיום לימודיה חזרה לרשות הפלסטינית, ועבדה בסוכנות אונר"א, ברדיו קול פלסטין, בערוץ הלוויין של עמאן, בקרן מיפתאח וברדיו מונטה קרלו.

בשנת 1997 החלה לעבוד ברשת אל-ג'זירה. אבו עאקלה הייתה כתבת שטח שסיקרה את מצבם של הפלסטינים בערים ובכפרים ביהודה ושומרון. בזמן האינתיפאדה השנייה סיקרה אירועים רבים, ובהם את הקרב בג'נין, ושמה נודע ברחבי העולם הערבי[2]. ב־2005 הורשתה להיכנס לבית הסוהר שקמה וראיינה אסירים ביטחוניים שנגזרו עליהם תקופות מאסר ארוכות[4]. השידורים החיים שלה והסיומת של כל דיווח ("אני שירין אבו עאקלה, אל-ג'זירה, פלסטין") היו אייקונים, והפכו אותה למודל לחיקוי עבור נשים ערביות, בעיקר לאלו שפנו לעיתונאות[5].

ביולי 2021, אבו עאקלה פתחה את השידורים הישירים המחודשים של אל-ג'זירה, לאחר שהתאפשר לרשת לשוב ולשדר מקהיר, בעקבות שיפור יחסי מצרים–קטר[4]. היא עבדה באל-ג'זירה במשך 25 שנה עד מותה. במאי 2022, היא נורתה ונהרגה בעת שסיקרה עימות חמוש בין פלסטינים לחיילי צה"ל במחנה הפליטים ג'נין.

פרשת מותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשעות הבוקר המוקדמות ב-11 במאי 2022 פעלו חיילי צה"ל בנפת ג'נין על מנת לעצור פעילי טרור ולאתר אמצעי לחימה. הפעילות הייתה חלק ממבצע שובר גלים שהחל במרץ 2022 וכלל פשיטות ומעצרים בשטחי יהודה ושומרון. במחנה הפליטים ג'נין פתחו פלסטינים חמושים בירי והשלכת מטענים לעבר כוחות צה"ל, שהשיבו אש.

בשש בבוקר באותו יום הודיעה אבו עאקלה למערכת אל-ג'זירה ברמאללה שהיא מגיעה לג'נין ותדווח משם, ונקבע שתועלה לשידור חי בסביבות שבע. כעבור 20 דקות נודע ברשתות החברתיות שהיא נהרגה[6]. היא נורתה בחלק חשוף בעורפה מתחת לקסדה שחבשה, והועברה לבית החולים אבן סינא שבג'נין, שם נקבע מותה. עלי סמודי, עיתונאי פלסטיני נוסף מאל-ג'זירה, נפצע בכתפו מהירי באופן בינוני ופונה לבית חולים בג'נין.

ארצות הברית גינתה את ההרג ודרשה לפתוח בחקירה ולהעמיד את האשמים לדין[7]. דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית הגיב באמרו כי "מותה הוא פגיעה בחופש העיתונות בכל מקום"[8].

תחקירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפה כללית של האירוע. בכחול מיקומה של שירין אבו עאקלה, בירוק חיילי צה"ל וכלי הרכב הצה"ליים, בכתום חמושים פלסטינים. המרחק בין אבו עאקלה לחיילי צה"ל כ-200 מטר, המרחק בין חיילי צה"ל לפלסטינים כ-100 מטר. המפה לפי תחקיר CNN[9][10]

שירין אבו עאקלה הייתה עם חמישה עיתונאים עמיתים מאל-ג'זירה ושני עיתונאים נוספים, סמוך לכניסה למחנה הפליטים בהצטלבות של רחוב בלט אל שוהאדה עם הרחוב שבו היו חיילי צה"ל, הנמשך מצפון לדרום[11]. העיתונאים חבשו קסדות ועטו אפודי מגן שעליהם הכתובת PRESS ("עיתונות", באנגלית). הם העידו שעם הגיעם התייצבו כקבוצה במשך חמש או עשר דקות לנגד עיניהם של חיילי צה"ל המרוחקים כדי שיראו שהם עיתונות, וזהו מנהגם בכל אירוע שצה"ל נוכח בו[12]. הצטרפו אליהם מספר צעירים תושבי המקום שהתרגשו מנוכחותה של הכתבת המוכרת להם מהטלוויזיה[13]. בסרטון מטלפון נייד נראים העיתונאים שהגיעו והתושבים שליוו אותם הולכים בשלווה ואף מצטחקים, אין קולות ירי קרוב או רחוק.

טענות צה"ל וגורמים ישראלים בסמוך למותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדברי צה"ל, הקבוצה הייתה ממוקמת מצפון לחיילים במרחק של כ-200 מטר. הלוחמים הישראלים ירו בעיקר לכיוון דרום, לעבר חמושים. צה"ל מסר גם שהיו שישה מקרים של ירי צה"לי צפונה[14].

הקליע שפגע בראשה של שירין היה בקליבר 5.56 מ"מ, כזה שמשמש רובה M16, שנמצא בשימוש צה"ל וגם אצל חוליות פלסטיניות חמושות[15], ורובים נוספים (למשל רובה M4).

בתחילה פרסם צה"ל סרטון שבו נראים פלסטינים חמושים יורים בסמטה במחנה הפליטים בג'נין, ואחד מהם קורא "פגענו בחייל, הוא שכוב על האדמה". ראש הממשלה נפתלי בנט העלה את הסרטון לטוויטר וכתב שאף חייל לא נפגע, לכן יש אפשרות שפלסטיני הרג את אבו עאקלה[16]. תחקיר של אתר התחקירים Bellingcat (אנ')[17] מיקם את הסרטון באזור צפוף דרומית-מזרחית לעיתונאים שאין בו קו ראייה אליהם, וכך נמצא גם בתחקיר של "בצלם" ותחקיר של "הארץ"[18].

בתחקיר של צה"ל שפורסם ב-13 במאי 2022 נאמר שיש שתי אפשרויות למקור הירי, האחת שהחמושים הפלסטינים שהיו מדרום מזרח לחיילי צה"ל ירו בצורה לא מובחנת לכיוון כלי הרכב הצבאיים שהוא גם הכיוון הכללי שבו הייתה הכתבת, והאפשרות השנייה היא שחייל צה"ל ירה מתוך חרך בג'יפ לעבר חמוש שעמד בסמוך לאבו עאקלה[15].

ב-15 במאי התראיין הפיזיקאי נחום שחף בערוץ 14 ובערוץ 7 וטען שפלסטינים הרגו את שירין אבו עאקלה כדי שמותה יזכה אותם באהדה במסגרת מאבקם על דעת הקהל העולמית. הוא טען שהיא הסתתרה מאחורי קיר שחצץ בינה לבין החיילים, והחיילים היו במרחק של קילומטר ממנה[19][20]. במציאות הקיר שלידו נהרגה פונה אל הרחוב[21], והחיילים היו בהמשך אותו רחוב במרחק 200 מטר ממנה[15].

ב-19 במאי צה"ל הודיע שחיילים העידו שלא ראו את העיתונאית וכיוונו את האש שלהם לעבר חמושים שראו בסמוך לה, וכן זוהה רובה צה"לי שייתכן שממנו נורתה הירייה, אך זיהוי ודאי יהיה לאחר בדיקת הקליע. באותה עת הודיע צה"ל שלא יפתח בחקירת מצ"ח של האירוע, בנימוק שאין חשד לפלילים[22].

מפגינים נושאים את תמונתה של שירין אבו עאקלה בלוד, הנושאת את הכיתוב: לא תשתיקו את המילה, לא תשתיקו את המחשבה.

תחקיר הרשות הפלסטינית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפלסטינים סירבו תחילה למסור לחקירת ישראל את הקליע שהוצא מראשה של אבו עאקלה ודרשו חקירה בין־לאומית, ובפרט חקירה אמריקאית מאחר שאבו עאקלה הייתה אזרחית המדינה[23]. הם ניהלו חקירה משל עצמם, וב-26 במאי פורסם התחקיר הפלסטיני, לפיו שירין נורתה מאחור כשניסתה לברוח לאחר שהחיילים פתחו באש על העיתונאים. לא היו פלסטינים חמושים בקרבת העיתונאים[24]. מאוחר יותר הסכימו למסור את הקליע לחקירה ישראלית תחת פיקוח אמריקאי[25].

תחקירים עיתונאיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-23 במאי פורסם תחקיר של רשת CNN האמריקאית שהתבסס על סרטונים חדשים מהזירה, עדויות של שמונה עדי ראייה ומומחה לזיהוי פלילי, לפיו אבו עאקלה נהרגה מירי כוחות צה"ל[26]. על פי ממצאי התחקיר, שלושה סימני קליעים על גזע העץ שלידו נורתה אבו עאקלה סמוכים זה לזה מכדי להיות תוצאה של ירי לא מובחן והירי לכיוונה של אבו עאקלה התבצע, ככל הנראה, על ידי חיילי צה"ל[9].

העיתון "וושינגטון פוסט" פרסם ב-12 ביוני תחקיר משלו, המבוסס על יותר מ-60 סרטונים, תמונות מהזירה ופוסטים ברשתות החברתיות, בנוסף לשתי בדיקות שנערכו במקום, וכן ניתוח אקוסטי של קולות הירי, שטוען כי אבו עאקלה כנראה נורתה בידי כוח צה"ל. לדברי התחקיר, מצביעות הראיות השונות על כך שלא התנהלו חילופי אש בדקות שקדמו למותה של העיתונאית, וכי היא נהרגה כתוצאה מירי בודד של אדם אחד. כמו כן מציע התחקיר כי אותו קליע נורה ככל הנראה מכיוון שיירת כלי הרכב של הכוח הצבאי הישראלי ששהה במקום. דובר צה"ל הגיב שסירובם של הפלסטינים לספק את הקליע שממנו נהרגה אבו עאקלה, כמו גם סירובם לבצע חקירה פורנזית משותפת מונעים את האפשרות להגיע לאמת, וגם אם אבו עאקלה נהרגה מאש צה"ל לא היה זה מתוך כוונה לפגוע בעיתונאית[27][28].

ב-20 ביוני פרסם גם העיתון "הניו יורק טיימס" תחקיר שקבע שאבו עאקלה נפגעה מירי של צה"ל, וכן שלא היו פלסטינים חמושים סמוך לה. התחקיר מצא שנורו לעבר קבוצת העיתונאים 16 קליעים במרווח זמן של כארבע דקות, בניגוד לדברי צה"ל על 5 קליעים. התחקיר לא מצא הוכחה לכך שהיורה זיהה את שירין וירה בה באופן מכוון, וגם לא הצליח לקבוע אם הוא ראה את האפודים של העיתונאים שכתוב עליהן PRESS. לפי התחקיר וצילום וידאו קליעים נורו גם בעת שניסו לחלץ את הכתבת אחרי שנפגעה[29][30].

הודעת מועצת האומות המאוחדות לזכויות אדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-24 ביוני הודיעה מועצת האומות המאוחדות לזכויות אדם שאבו עאקלה נהרגה מירי שהגיע מכיוון כוחות צה"ל, ושהמידע שנאסף בידי האו"ם מצביע על כך שלא התקיימה כל פעילות פלסטינית בסביבה הקרובה של העיתונאים[31][32].

תחקיר אמריקאי-ישראלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2 ביולי העבירה הרשות הפלסטינית את הקליע שהרג את אבו עאקלה לידי ארצות הברית לצורך בדיקה בליסטית שתתקיים בידי ישראל תחת פיקוח אמריקאי[25]. הבדיקה לא העלתה תוצאות משום שהקליע התעוות לאחר שניתז בתוך הקסדה של אבו עאקלה, ולא ניתן היה לשייך אותו לרובה מסוים[33]. צוות הבדיקה האמריקאי קיבל גישה מלאה הן לחקירות צה"ל והן לחקירות הרשות הפלסטינית מהחודשים האחרונים, ומתוך סיכום של שתיהן הגיע למסקנה שהכדור נורה ככל הנראה על ידי כוחות צה"ל, אך לאו דווקא במכוון. צוות הבדיקה מאמין שהאירוע היה תוצאה של צירוף מקרים טראגי[34][35].

התחקיר הסופי מצד צה"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-5 בספטמבר 2022 פרסם צה"ל את סיכום התחקירים שערך, ומסר כי אף שלא ניתן לקבוע בוודאות מי ירה באבו עאקלה, האפשרות הסבירה ביותר היא שלוחם צה"ל ירה בה בשוגג. לפי התחקיר אחד מלוחמי יחידת דובדבן זיהה אותה כחמוש פלסטיני, וירה דרך חרך ברכב הממוגן 20 כדורים שעשרה מהם היו למרחב שבו עמדה[36][37].

הפרקליטה הצבאית הראשית, יפעת תומר ירושלמי, הודיעה שעל פי נסיבות המקרה אין חשד לעבירה פלילית ואין הצדקה לחקירה פלילית של היורה[38].

בתגובה לתחקיר האשימה משפחתה של אבו עאקלה את מדינת ישראל ב"טשטוש האמת" ודרשה לפתוח בחקירה אמינה[39]. גורמים ישראלים הודיעו שלא ישלמו פיצויים למשפחתה של אבו עאקלה, מפני שלדבריהם, גם אם נהרגה בידי כוחות צה"ל, לא נעשה הדבר באופן מכוון[40].

חקירת ה-FBI[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-15 בנובמבר 2022 פורסם שהבולשת הפדרלית האמריקאית פתחה בחקירה על הרג שירין אבו עאקלה. מהרשויות הישראליות נמסר שלא ישתפו פעולה עם החקירה[41].

התנצלות צה"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-11 במאי 2023, שנה לאחר מותה, דובר צה"ל, דניאל הגרי, התנצל בשם צה"ל על מותה[42].

הלווייתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טקס רשמי במוקטעה ברמאללה סביב ארונה של שירין אבו עאקלה, לפני שהועבר לקבורה בירושלים. 12 במאי 2022

גופתה של שירין אבו עאקלה הועברה מג׳נין לפקולטה לרפואה באוניברסיטת א-נג'אח בשכם, שבה התקיים ניתוח לאחר המוות. ב-12 במאי הועבר ארון הקבורה למוקטעה ברמאללה לטקס ממלכתי בנוכחות נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס[43], ולאחר מכן להלוויה בעיר הולדתה ירושלים. לפי מקורות במשטרה, מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן הורה לפקודיו להחרים דגלי פלסטין ולא לאפשר את הנפתם[44], וביום שבו נהרגה הורדו דגלים מבית משפחתה ומהכנסייה שבה המשפחה קיבלה מנחמים[45][א].

ההלוויה יצאה ב-13 במאי 2022 מבית החולים סנט ג'וזף שבו נחה גופתה של שירין אבו עאקלה במשך הלילה. בשעות הבוקר קיימו מוסלמים תפילת אשכבה סלאת אל-ג'נאזה לזכרה ברחבת בית החולים, על אף שהייתה נוצרייה[46], ולקראת אחר הצהריים התאספו אנשים ברחבה בהמתנה מסודרת לצאת הארון[47]. הם הניפו דגלי פלסטין וקראו "ברוחנו ובדמנו אנחנו איתך שירין", כשמעבר לגדר המתחם ניצבים השוטרים. מפקד המשטרה במקום כרז מבחוץ למשתתפים שיחדלו מ"שירי הסתה" והנפת דגלים, שאם לא כן המשטרה תפזר את הלוויה[48], אך הקהל המשיך לקרוא ולהניף את הדגלים.

על פי תוכנית המשטרה הארון היה אמור לעבור לכנסייה במכונית[49], אך במקום זאת מכונית ההלוויות חיכתה מחוץ לרחבה והארון הוצא על כתפיהם של מספר גברים. מספר אנשים זרקו חפצים לעבר השוטרים[50]. בתגובה, פרצו שוטרים לרחבה, ירו רימוני הלם אל הקהל ודחפו את נושאי הארון חזרה לבית החולים כשהם מכים אותם באלות ובועטים בהם[51]. תוך כדי כך הארון נשמט וכמעט נפל ארצה[52]. צילומים מהעימותים שהתרחשו במהלך ההלוויה התפרסמו בעולם וגררו ביקורת וגינויים בישראל ומחוצה לה[53].

הרחבה התרוקנה ולבסוף הוכנסה אליה מכונית ההלוויות המקושטת בפרחים ודגלים פלסטינים, נושאי הארון העבירו אותו אליה, ושוטרים הסירו ממנה את הדגלים[54]. המכונית יצאה אל כנסיית הפטריארכיה היוונית-קתולית ״כנסיית הבשורה" (אנ') בעיר העתיקה, שם התקיימה תפילת אשכבה. מהכנסייה יצאה תהלוכת אבל גדולה כשהארון נישא על כתפיים אל הר ציון[55], שם היא נטמנה ליד הוריה. מעל עשרת אלפים אנשים השתתפו במסע ההלוויה[56]. סמוך לשער יפו נעקרו דגלי ישראל[57]. באותו זמן, במחווה יוצאת דופן בעיר העתיקה, פעמוני הכנסיות של כל העדות הנוצריות השונות צלצלו יחד[58].

המשטרה קיימה תחקיר על האירוע אך לא פרסמה אותו[59]. לפי מידע שפורסם ב-N12 נמצא בתחקיר שכניסת השוטרים לבית החולים והעימותים עם מובילי הארון נעשו בעקבות פניית בן משפחה מדרגה ראשונה של שירין אל המשטרה בבקשה לעזרה משום שהארון "נחטף על ידי קיצוניים" המתכננים לנהל את ההלוויה[60]. אחיה של שירין אבו עאקלה, אנטון, הוא בן המשפחה היחיד שלה מדרגה ראשונה ושימש איש קשר עם המשטרה. הוא אמר שהיו אנשים שרצו לשאת את הארון ברגל אך איש לא חטף אותו מהמשפחה, המשפחה ביקשה מהמשטרה לאפשר לנאספים שעה אחת עם הארון ברחבה ללא התערבותה אך לא נענו[61].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שירין אבו עאקלה בוויקישיתוף

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כחלק מלקחי ההלווייה הוחלט שבמצעד הדגלים שהתקיים שבועיים לאחר מכן רק קצינים ברמת מפקדי מרחב ומעלה יהיו רשאים להורות על הסרת דגלי פלסטין

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Martin Chulov, Shireen Abu Aqleh obituary, the Guardian, ‏2022-05-20 (באנגלית)
  2. ^ 1 2 Abdulrahim, Raja; Hubbard, Ben (2022-05-11). "Trailblazing Palestinian Journalist Killed in West Bank". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2022-05-27.
  3. ^ #بعد_الضهر 2017 - الاعلامية شيرين ابو عاقلة - حلقة #15 באתר YouTube,‏ 11 ביוני 2017 (בערבית)
  4. ^ 1 2 3 من هي شيرين أبو عاقلة؟, BBC News عربي, ‏2022-05-11 (בערבית) (ארכיון)
  5. ^ Al-Arian, Laila; Hatuqa, Dalia (2022-05-18). "To Honor Shireen Abu Akleh's Life, Demand Accountability for Her Death" (באנגלית אמריקאית). ISSN 0027-8378. נבדק ב-2022-05-27.
  6. ^ The killing of Palestinian journalist Shireen Abu Akleh Start Here דקה 2:00
  7. ^ ירון שניידר ניר דבורי, ‏הרופא המנתח לבכירים פלסטינים: "לא ניתן לקבוע אם מתה מאש צה"ל או מכדור פלסטיני", באתר ‏מאקו‏, 11 במאי 2022
  8. ^ Hadas Gold, Abeer Salman and Amir Tal, Al Jazeera journalist Shireen Abu Akleh shot dead while covering Israeli military operation in West Bank, CNN
  9. ^ 1 2 New evidence suggests Shireen Abu Akleh was killed in targeted attack by Israeli forces דקה 4"21
  10. ^ המפה המוצגת איננה תואמת את המפה המוצגת בקישור באתר הCNN לפיו מיקומה של אבו עקאלה היה רחוב אחד מזרחה. גם מיקום החיילים לא תואם במדויק למפה של הCNN
  11. ^ מקום האירוע בגוגל מפות.
  12. ^ The killing of Palestinian journalist Shireen Abu Akleh Start Here, דקה 3:09
  13. ^ איתמר אייכנר, תחקיר CNN: "אבו עאקלה נורתה במכוון ע"י הכוחות". צה"ל: "זה משולל כל יסוד", באתר ynet, 24 במאי 2022
  14. ^ אתר למנויים בלבד עמוס הראל, צה"ל לא יפתח בחקירת מצ"ח על מות העיתונאית הפלסטינית בג'נין, באתר הארץ, 19 במאי 2022
  15. ^ 1 2 3 אתר למנויים בלבד יניב קובוביץ, תחקיר הביניים של צה"ל: ייתכן שחייל ירה בכתבת, אך לא ניתן לקבוע מה מקור הירי, באתר הארץ, 13 במאי 2022
  16. ^ תגובת נפתלי בנט בטוויטר ביום האירוע
  17. ^ Unravelling the Killing of Shireen Abu Akleh
  18. ^ Palestinian Gunman in IDF Video Unlikely to Have Killed Al Jazeera Journalist, תחקיר עיתון "הארץ"
  19. ^ שמעון כהן, "ממצאים מוכיחים: פלשתינים ירו בעיתונאית", באתר ערוץ 7, 25 במאי 2022
  20. ^ דיגיטל 14, הסוף לספיקות? ההוכחה המוחלטת לכך שהירי לא הגיע מחיילי צה"ל, באתר עכשיו 14, 15 במאי 2022
  21. ^ הקיר שלידו נהרגה שירין אבו עאקלה. המצלמה פונה דרומה
  22. ^ אתר למנויים בלבד עמוס הראל, צה"ל לא יפתח בחקירת מצ"ח על מות העיתונאית הפלסטינית בג'נין, באתר הארץ, 19 במאי 2022
  23. ^ Shireen Abu Akleh: US lawmakers demanding FBI investigate killing
  24. ^ Palestinian probe says Israeli forces deliberately shot Abu Akleh, אל-ג'זירה, ‏26/5/22
  25. ^ 1 2 איתמר אייכנר, ליעד אוסמו, הפלסטינים נכנעו ללחץ האמריקני: מסרו את הקליע שממנו נורתה אבו עאקלה, באתר ynet, 2 ביולי 2022
  26. ^ תחקיר CNN: שירין אבו עאקלה נהרגה מאש ישראלית, באתר ‏מאקו‏, 24 במאי 2022
  27. ^ Sarah Cahlan, Meg Kelly, Steve Hendrix, How Shireen Abu Akleh was killed, Washington Post (באנגלית)
  28. ^ אחרי CNN, גם תחקיר "וושינגטון פוסט" טוען: "שירין אבו עאקלה נורתה ע"י צה"ל", באתר ynet, 13 ביוני 2022
  29. ^ ניו יורק טיימס, תחקיר ניו יורק טיימס: אבו עאקלה נהרגה מכדור שנורה מהאזור שבו עמד כוח צה"ל, באתר הארץ, 20 ביוני 2022
  30. ^ Raja Abdulrahim, Patrick Kingsley, Christiaan Triebert and Hiba Yazbek, The Killing of Shireen Abu Akleh: Tracing a Bullet to an Israeli Convoy, New York Times, June 20, 2022
  31. ^ הארץ, נציבות זכויות האדם של האו"ם: שירין אבו עאקלה נהרגה מירי צה"ל, באתר הארץ, 24 ביוני 2022
  32. ^ "Al Jazeera journalist Shireen Abu Akleh was killed by Israeli soldiers, according to UN". Le Monde.fr (באנגלית). 2022-06-24.
  33. ^ Test of bullet that killed Shireen Abu Akleh inconclusive - report, The Jerusalem Post | JPost.com (באנגלית אמריקאית)
  34. ^ On the Killing of Shireen Abu Akleh - דוח הבדיקה האמריקאית
  35. ^ יואב זיתון, איתמר אייכנר, אליאור לוי, ארה"ב: לא ניתן לקבוע בוודאות מי ירה בשירין אבו עאקלה - אך הירי לא היה מכוון, באתר ynet, 4 ביולי 2022
  36. ^ סרטון בטוויטר, כאן חדשות, 5 בספטמבר 2022
  37. ^ אלישע בן קימון, צה"ל משנה כיוון: "סבירות גבוהה ששירין אבו עאקלה נורתה בשוגג ע"י לוחם", באתר ynet, 5 בספטמבר 2022;
    תחקיר אירועי הירי שהביאו למות העיתונאית שירין אבו-עאקלה, באתר צה"ל, 5 בספטמבר 2022;
    אתר למנויים בלבד יניב קובוביץ, צה"ל: סבירות גבוהה שאבו עאקלה נהרגה מאש אחד הלוחמים בשל טעות בזיהוי, באתר הארץ, 5 בספטמבר 2022.
  38. ^ הפרקליטה הצבאית הראשית: לא קם חשד לביצוע עבירה פלילית המצדיק פתיחה בחקירת מצ"ח לבירור נסיבות למותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, קובץ PDF.
  39. ^ עינב חלבי, משפחתה של אבו עאקלה: "יודעים כבר ארבעה חודשים שחייל ישראלי הרג אותה", באתר ynet, 5 בספטמבר 2022
  40. ^ איתמר אייכנר, אחרי פרסום התחקיר הצבאי: ישראל לא תפצה את משפחת אבו עאקלה, באתר ynet, 5 בספטמבר 2022
  41. ^ Israel reveals US probe into Shireen Abu Akleh’s death but says it ‘will not cooperate’
  42. ^ סוכנויות הידיעות, ‏לראשונה מאז האירוע: דובר צה"ל מתנצל על מותה של שירין אבו עאקלה, באתר מעריב אונליין, 12 במאי 2023
  43. ^ Shireen Abu Akleh: State memorial service held for slain journalist
  44. ^ מפקד המחוז הנחה להחרים דגלי פלסטין בהלוויית העיתונאית יום לפני שנערכה
    משטרת ירושלים מוחקת את הסכמי אוסלו
  45. ^ המשטרה בבית משפחתה של שירין אבו עאקלה, דקה 7:23
  46. ^ טקס סלאת אל-ג'נאזה לזכרה של שירין אבו עאקלה
    وسط تضييقات من قوات الاحتلال.. دفن جثمان الزميلة شيرين أبو عاقلة في القدس المحتلة
    اشتباكات فى جنازة شيرين أبوعاقلة ومنع خروج جثمانها من المستشفى الفرنسي بالقدس (صور)
    دفن جثمان شيرين أبو عاقلة في القدس المحتلة
  47. ^ ממתינים לצאת הארון
  48. ^ הקהל מתאסף ברחבה, ומפקד מכריז ברמקול לא להניף דגלים ולחדול משירים לאומניים, אחרת יפעילו כוח וההלוויה תפוזר
  49. ^ Israeli police beat Palestinian mourners at Shireen Abu Akleh funeral
  50. ^ Police violence at journalist’s funeral said to be over waving of Palestinian flags
    - Palestine – Thousands participate in the funeral of journalist Shireen Abu Aqleh in Jerusalem דקה 0:52
  51. ^ שוטרים דוחפים את נושאי הארון וזורקים רימוני הלם
  52. ^ ארון הקבורה נשמט וכמעט נופל
    שוטרים דוחפים ומכים את נושאי הארון, עד שהוא נוטה וכמעט נופל
  53. ^ כתבי כאן חדשות, לאחר הגינויים הקשים של האלימות בהלוויית העיתונאית: בישראל מודים - "טעינו", באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 14 במאי 2022
  54. ^ שוטרים תולשים את הדגלים ממכונית ההלוויות
    תלישת הדגל ממכונית הלוויות, בכתבה של ה-CNN
    תלישת הדגל ממכונית הלוויה בכתבה של Newsweek
  55. ^ תיאור ההלוויה של שירין אבו עאקלה, בדרך אל בית הקברות בהר ציון
    - תמונת נשיאת הארון להר הצופים
  56. ^ V iolence erupts at Shireen Abu Akleh's funeral in Jerusalem as Israeli forces confront Palestinian mourners
    Police beat participants at funeral for Al Jazeera journalist, say mob seized casket
  57. ^ עינב חלבי, גלעד כהן, איתמר אייכנר, דגלי ישראל נעקרו, דגלי פלסטין הוחרמו: עימותים בירושלים בהלוויית הכתבת, באתר ynet, 13 במאי 2022
  58. ^ אתר למנויים בלבד Rosabel Crean; James Rothwell; Marcus Parekh, ‏Watch: Shireen Abu Akleh: Israeli forces beat mourners at funeral procession for slain Al Jazeera reporter, The Telegraph, 14 May 2022
  59. ^ מאיר תורג'מן, המשטרה סיימה את תחקיר המהומות בהלוויית שירין אבו עאקלה, אך מסרבת לפרסם את הממצאים, באתר ynet, 16 ביוני 2022
  60. ^ משה נוסבאום ירון שניידר, ‏פרסום ראשון: האזהרה שהעביר קרוב משפחתה של שירין אבו אעקלה למשטרה, באתר ‏מאקו‏, 16 ביוני 2022
  61. ^ Why Israel Is Afraid of Palestinian Funerals
    ראיון עם אנטון אבו עאקלה, אחיה של שירין