פתן אלמוגי מזרחי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפתן אלמוגי מזרחי
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: קשקשאים
תת־סדרה: נחשים
משפחה: פתניים
סוג: פתן אלמוגי
מין: פתן אלמוגי מזרחי
שם מדעי
Micrurus fulvius
ליניאוס, 1766
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פתן אלמוגי מזרחי (שם מדעי: Micrurus fulvius) הוא מין של נחש ארסי מהסוג פתן אלמוגי שבמשפחת הפתניים. הוא חי בדרום ארצות הברית באזורים יבשים. לנחש זה אין תת-מינים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורך הנחש מגיע ל-80 סנטימטר בממוצע, אך פרטים גדולים מאוד הגיעו כבר לאורך 121 ס"מ או אף 129 ס"מ. הנקבות גדולות מהזכרים, אף שלאחרונים יש זנבות ארוכים יותר. הנחש בעל צבעי אזהרה בולטים ברצועות אדומות, צהובות ושחורות לאורך גופו כשהראש שחור.

פתן האלמוגים חי בשדות, ערבות ואזורי חורש פתוח של עצים כמו אורנים וכן שדות דגניים ולאורך חופים טרופיים וכמה איים. הנחש חי באזורים חמימים מדרומה של צפון קרוליינה בצפון, דרך דרום קרוליינה ועד פלורידה, דרום ג'ורג'יה, אלבמה, מיסיסיפי ודרום לואיזיאנה.

הפתן הוא נחש ארסי הפעיל בלילה ומחפש לטאות, צפרדעים ונחשים אחרים. הארס הוא נוירוטוקסין חזק, וגורם לשיתוק וכתוצאה מכך לכשל נשימתי עקב שיתוק שרירי הנשימה. למרות ארסיותו ותוקפנותו הרבה, הנחש הורג מעט מאוד אנשים. רק 2 מקרי מוות יוחסו לנחש מאז שנות ה-50 ולאחר שאדם נוסף נהרג ב-2006 הוא הפך לראשון שנהרג ממנו מזה 40 שנה. אחת הסיבות לכך היא שחלק מנשיכות הפתן משאירות צלקות יבשות ולא פוצעות את העור לגמרי וכן עקב שימוש בנסיוב לארס.

לפתן האלמוגים המזרחי ישנם כמה מיני נחשים המחקים אותו וכך נראים מסוכנים כמוהו, בעוד שבאמת הם לא: זעמן אלמוגי אדום וזעמן אדום (Cemophora coccinea). ואולם יש הבדל בצבעי הרצועות של שני המינים: לפתן יש רצועה אדומה בין שתי רצועות צהובות ואילו לזעמנים יש רצועה אדומה בין שתי רצועות שחורות. כמו כן ראשו של הפתן רחב יותר, עקב שיני הארס שלו.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פתן אלמוגי מזרחי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פתן אלמוגי מזרחי באתר הרשימה האדומה של IUCN