צ'ארלס האלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'ארלס האלה
Charles Hallé
לידה 11 באפריל 1819
האגן, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 באוקטובר 1895 (בגיל 76)
מנצ'סטר, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Karl Halle עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Weaste Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1836 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה Knight Bachelor עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Wilma Neruda (1888–?)
Desiree Smith de Rilieu (11 בנובמבר 1841ערך בלתי־ידוע) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Elinor Hallé, Louise Halle, Gustav Halle, Bernard Halle, Charles Edward Hallé, Frederick Halle, Marie Halle, Clifford Halle, Mathilda Halle עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סר צ'ארלס האלה (מלידה קארל האלה באנגלית: Charles Hallé ‏; 11 באפריל 181925 באוקטובר 1895) היה פסנתרן ומנצח אנגלי-גרמני, מייסד תזמורת האלה בשנת 1858.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלה נולד בשם קארל האלה בהאגן, וסטפאליה. אחרי שהיגר לאנגליה, שינה את שמו לצ'ארלס האלה.

את שיעורי המוזיקה הראשונים שלו קיבל מאביו, נגן עוגב. כילד גילה כישרון יוצא דופן לנגינה בפסנתר. הוא ביצע סונאטינה לפני קהל בגיל ארבע, ובילדותו ניגן בכלי הקשה. באוגוסט 1828 השתתף בקונצרט בקאסל, שם עורר את עניינו של לואי שפור.

בשנת 1835 למד אצל כריסטיאן היינריך רינק בדרמשטאדט, גרמניה וב-1836 נסע לפריז, שם התרועע תכופות עם לואיג'י כרוביני, פרדריק שופן, פרנץ ליסט ועוד, ונהנה מקשרי ידידות עם אישים ידועי-שם בספרות כמו אלפרד דה מיסה וז'ורז' סאנד. הוא יזם סדרת קונצרטים קאמריים עם ז'אן-דלפין אלאר ואוגוסט פרנשון, בהצלחה רבה.

לאחר סדרה אחת של קונצרטים אלה דחקה אותו מהפכת 1848 מפריז, והוא התיישב, עם אשתו הראשונה ושני ילדיהם, בלונדון.

האלה הופיע בקונצרטים במקומות שונים באנגליה, הן כמנצח והן כפסנתרן. הוא היה הפסנתרן הראשון שניגן את מכלול הסונאטות לפסנתר של בטהובן באנגליה. הרסיטלים לפסנתר של האלה, תחילה בביתו משנת 1850 ואחר- משנת 1861, בסנט ג'יימס הול פיקדילי, תפסו מקום חשוב בחיי המוזיקה של לונדון, ואחראים במידה רבה להכרת הסונאטות לפסנתר של בטהובן בקרב החברה האנגלית.

האלה גם המציא מתקן מכני להפיכת דפים לפסנתרנים. הדפים הותקנו מראש במכשיר, והפסנתרן היה הופך כל דף באמצעות מכניזם רגלי. "אנשים היו הולכים לקונצרטים שלו רק כדי לחזות בדפים התווים הנהפכים בזה אחר זה, באורח פלא, ללא מגע ידי אדם."[1]

האלה הרבה להופיע בקונצרטים הפופולריים של האיגוד המוזיקלי שייסד ג'ון אלה.
בשנת 1853 עבר למנצ'סטר לנהל את ה"קונצרטים לג'נטלמן", שהייתה להם תזמורת משלהם, ובמאי 1857 התבקש להרכיב תזמורת קטנה שתנגן לפני הנסיך אלברט בטקס הפתיחה של "אוצרות האמנות של בריטניה הגדולה", התערוכה הגדולה ביותר שמנצ'סטר אירחה מעודה. האלה נענה לאתגר והיה מרוצה כל כך מן התוצאה, שהמשיך להחזיק בקבוצה עד אוקטובר, וכך יצר את ראשיתה של תזמורת האלה.

עתה יזם האלה סדרת קונצרטים משלו והעלה את התזמורת לדרגת שלמות, שכמותה לא נודעה באנגליה של אותה תקופה. האלה החליט להמשיך לעבוד עם התזמורת כארגון רשמי, וכך הופיעה בקונצרט הראשון שלה ב-30 בינואר 1858. משכנה הראשון של התזמורת היה באולם הסחר החופשי. בשנת 1861 סבלה התזמורת מקשיי מימון (היא הופיעה בשני קונצרטים בלבד באותה שנה),[2] אך שרדה תחת שרביטיהם של שורת מנצחים מוכשרים.

ב-1888 נישא האלה בשנית, לכנרת וילמה נרודה, אלמנתו של לודוויג נורמן ובתו של יוזף נרודה, בני משפחה שנודעה זה מכבר בכישרון מוזיקלי.

באותה שנה קיבל תואר אבירות1 וב-1890 ו-1891 יצא עם אשתו למסע באוסטרליה ובעוד ארצות. ב-1891 גם עזר לייסד את קולג' מנצ'סטר למוזיקה, שם כיהן כמנהח וכראש מחלקת הפסנתר.[3]

אנדרטה על קברו של צ'ארלס האלה

האלה מת במנצ'סטר ב-25 באוקטובר 1895 ונקבר בבית העלמין ויסט בסאלפורד. ליידי האלה, שהייתה משנת 1864 כנרת סולנית, מהראשונות במעלה בתקופתה, הופיעה בקביעות עם בעלה על בימת הקונצרטים עד מותו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'ארלס האלה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ [הרולד שנברג, "הפסנתרנים הגדולים", ניו יורק: סיימון ושוסטר, 1963, עמ' 21
  2. ^ הווארד ג'ייקובסון, אינדפנדנט, מדור מוזיקה, "איך המוזיקה שינתה את חיי" 11 בינואר 2008
  3. ^ סר צ'ארלס האלה, מו"ל BBC