צ'אר ארקטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןצ'אר ארקטי
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: סלמונאים
משפחה: סלמוניים
סוג: Salvelinus
מין: צ'אר ארקטי
שם מדעי
Salvelinus alpinus
ליניאוס, 1758
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'אר ארקטי (שם מדעי: Salvelinus alpinus) הוא מין של דג גרם ממשפחת הסלמוניים, החי לאורך האזור הארקטי והתת-ארקטי בין חופי האוקיינוס הארקטי וגם בחופי צפון קנדה, אלסקה, סקנדינביה, גרינלנד, איסלנד וסיביר, כשהוא נדיר דרומה משם. בעונת הרבייה נודד הדג להטיל את ביציו בנהרות ואגמים. הדבר הופך אותו לאחד מדגי המים המתוקים הצפוני ביותר בעולם.

הדג שייך לסוג Salvelinus והוא קרובה של טרוטת האגמים, עימה הוא לעיתים מכליא בטבע.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

דג זה מגיע בשני מופעים בטבע: ננסי וענק. פרטים של הזן הננסי מגיעים לאורך ממוצע של 8 ס"מ ולמשקל של 0.2 עד 2.3 ק"ג, בעוד פרטים של הזן הענק מגיעים לאורך מוערך של 40 ס"מ ולמשקל 2.3 עד 4.5 ק"ג. הדגים הגדולים ביותר נתפסו בצפון קנדה והגיעו למשקל של 9 ק"ג. למרות שישנם שני מופעים של הדג בטבע, שני הזוויגים שלו דומים בגודלם ובמראם.

צבעו של הדג משתנה בין האוכלוסיות השונות. הגב לרוב שחור עד כהה והבטן והגחון בעלי גוני אדום-כסוף, צהבהב ולבן. הדג בעל ראש ולסתות מוארכות וגיבנת בגבו. הלסתות מתעקלות כלפי מעלה.

דג זה מעביר את חייו הבוגרים בים בקרבת החופים. כמה אוכלוסיות נשארות כל חייהן במים מתוקים. בעונת הרבייה קופץ הדג מעל מפלים ושוחה לעבר נהרות ואגמים שבהם הוא חי. הוא עצמו עלול להיטרף בידי קטלנים, טורפים ימיים, דוב קוטב, לוטרת ים ומגוון עופות ימיים וכן בידי מספר סלמונים גדולים יותר, אפילו מבני מינו שאינם בוחלים בקניבליזם. בנוסף הוא נידוג בידי אנשים רבים באופן מסחרי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'אר ארקטי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צ'אר ארקטי באתר הרשימה האדומה של IUCN