צ'רנוזמיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מחוזות הכוללים את צ'רנוזמיה
ציורו של איוואן שישקין שדות שיפון (1878) מתאר ערבות יער שהותאמו לחקלאות לעיבוד

צ'רנוזמיה או מחוז האדמה השחורה המרכזירוסית: Черноземье או Центрально-черноземная область, Центральная черноземная област, Центрально-черноземная полоса[1]) הוא מחוז באירואסיה של אדמה עשירה בחקלאות השוכן במרכז רוסיה וכולל את מחוז וורונז', מחוז ליפצק , מחוז בלגורוד, מחוז טמבוב, מחוז אוריול ומחוז קורסק. בשנים 1928 עד 1934, אזורים אלה אוחדו לזמן קצר למחוז מרכז האדמה הכהה, עם וורונז' ששימשה כמרכז אדמיניסטרטיבי.

האזור מפורסם בזכות האדמה האיכותית שלו, הנקראת צ'רנוזיום (אדמה שחורה). אף על פי שחשיבותו הייתה חקלאית בעיקרה, אזור צ'רנוזם פותח על ידי הסובייטים כאזור תעשייתי המבוסס על עפרות ברזל של האנומליה המגנטית של קורסק.

האזור מכיל שמורת טבע ביוספרית בשם שמורת הטבע האדמה השחורה המרכזית (ששטחו 42 קמ"ר). הוא נוצר בשנת 1935 במחוזות קורסק ובלגורוד. שמורת הטבע היא דוגמה מובהקת של ערבות יער אירופאיות והיא מורכבת מערבות אדמה בתוליות טיפוסיות ויערות נשירים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחוז וורונז', צ'רנוזמיה

ב-14 במאי 1928 הוועד הפועל המרכזי הכל-רוסי וממשלת הרפובליקה הפדרטיבית הסוציאליסטית הפדרטיבית הרוסית הורו על הקמת מחוז האדמה השחורה המרכזי תוך שימוש בשטח מחוז וורונז', קורסק, אוריול וטמבוב עם וורונז' כבירה מינהלית.

ב-16 ביולי 1928 נקבע הרכב המחוז וב-30 ביולי של אותה שנה נוסדו מחוזות המשנה שלו. מאוחר יותר, בשנים 1929–1933, גבולות מחוזות אלו שונו מספר פעמים.

ב-3 ביוני 1929, וורונז' הוגדרה כיחידה מנהלית עצמאית הכפופה ישירות לקונגרס האזורי של הסובייטים ולוועד הפועל שלו.

ב-16 בספטמבר 1929 בוטל מחוז וורונז' ושטחו פוצל בין מחוזות סטארי אוסקול ואוסמן שזה עתה נוסדו.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Geography class 10. Goyal Brothers Prakarshan.