צביר הכוכבים (פברז'ה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צביר הכוכבים
Созвездие
מידע כללי
תאריך יצירה 1917 עריכת הנתון בוויקינתונים
טכניקה וחומרים זכוכית, rock crystal, יהלום עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים על היצירה
מיקום מוזיאון פברז'ה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צְבִיר כּוֹכָבִים היא אחת משתי ביצי הפברז'ה שהוכנו על ידי בית פברז'ה - בית המלאכה של פטר קארל פברז'ה בשנת 1917 עבור ניקולאי השני, הצאר האחרון של רוסיה (הביצה השנייה היא התרזה הקארליאנית). שתי ביצים אלה לא הושלמו בשל פרוץ מהפכת פברואר והלאמת בית המלאכה. ביצת "צביר הכוכבים" היא הביצה האחרונה שהוכנה על ידי פברז'ה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביצי פברז'ה נוצרו בהזמנת הצאר אלכסנדר השלישי והוענקו כמתנת חג הפסחא לאשתו הצאריצה מריה פיודרובנה מאז שנת 1885. יורשו, הצאר ניקולאי השני, המשיך את המנהג והעניק מדי שנה מתנה לאשתו אלכסנדרה פיודורובנה, ולאימו האלמנה.

תיאור הביצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיעוד שנותר משנת 1917 מתאר את הביצה כעשויה מזכוכית כחולה, עם בסיס בדולח. בכך שונה ביצה זו מביצים קודמות שייצר פברז'ה, העשירות יותר בכמות הזהב והאבנים היקרות שבהן. ככל הנראה שינוי זה מקורו במחסור שממנו סבלה רוסיה במהלך מלחמת העולם הראשונה. על הזכוכית חקוק סימן קבוצת הכוכבים אריה - המזל של יורש העצר (הצארביץ') אלכסי ניקולאייביץ'. הכוכבים סומנו על גבי הזכוכית ביהלומים. בתוך הביצה היה מותקן שעון כ"הפתעה".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך שנים רבות הביצה נחשבה כביצה אבודה. בשנת 2001 הוצגה ביצה במוזיאון פרסמן למינרלוגיה שבמוסקבה כביצה הלא גמורה של פברז'ה (בביצה לא משובצים היהלומים).

בעקבות זאת טען המיליונר הרוסי אלכסנדר איוואנוב (אנ') כי הוא הבעלים של הביצה המקורית, וכי רכש אותה בשנות ה-90 של המאה ה-20. ביצה זו מוצגת כיום במוזיאון פברז'ה שבבאדן-באדן[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צביר הכוכבים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סברה כי שתי הביצים מקוריות (ברוסית)